"&%@§" trampolines, bah

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

"&%@§" trampolines, bah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:48

Vorig jaar zomer tijdens een buitenrit heeft ulisse een nare ervaring opgedaan met een trampoline. Jeweetwel, zo´n groot (meestal blauw) geval Boos! inmiddels in bijna alle voortuinen van boerderijen (hier tenminste Boos! ).

Die stoere ulisse liep voorop langs een boerderij en daar hadden ze er één achter de bosjes geplaatst. Opeens komt er boven de bosjes zo´n kind omhoog gesprongen Hamer . Ze schrok zich rot, en sprong opzij, midden in prikkeldraad waar stroom op stond. Bok, bok verder, prikkeldraad sloeg langs haar en mijn benen. Gelukkig alleen wat schrammen aan overgehouden.

Maar nu staat dus in bijna elke voortuin zo´n ding.

Als er een weiland tussen zit, zelfs dan is ze al bang. Heel druk doen, dribbelen, snuiven (echt heel hard). Laatst probeerde ik toch (omdat het moest) haar er langs te rijden, maar lukte me niet terwijl ik erop zat. Alleen maar achterwaarts en omhoog, ben daarom afgestapt. Nog steeds was ze bang en heel druk. Pas een halve kilometer verderop kon ik er weer op.

Nu wil ik haar graag over haar angst heen helpen , maar wat is de beste manier? Ik ben al in het weiland ervoor gaan staan, met halster om zodat ze lekker kon grazen, maar zodra ik wat dichterbij wil dan draait ze om en heb ik de eerste paar meter weinig in te brengen.

Lotje85

Re: "&%@§" trampolines, bah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:04

Wat vervelend is dit. Ik weet zeker dat mijn pony ook helemaal gaat trippen als ik zoiets tegenkom langs de weg.

Nou heb ik een tip, misschien heb je er iets aan:
Mijn pony vond van die voetbaldoelen ook zo verschrikkelijk eng. Mijn neefjes hebben zo'n doel staan op het erf en om daar langs te komen had ik ongeveer dezelfde ervaring als jou.
Afgelopen zomer besloten ze het doel in de wei te zetten, want das natuurlijk leuker--> voetballen op gras en toevallig stond mijn pony met haar groepje weidegenoten in de wei naast dat doel. Op een paar meter afstand dus. In het begin waagde geen enkel paard zich in de buurt, maar na een tijd gaat de eerste het geval natuurlijk onderzoeken. Na een week stond elk paard zonder problemen naast dat ding te eten inclusief die van mij.
Aan het eind van de zomer was het zelfs zo dat als die jongens met met hun vriendjes aan het voetballen waren (en geloof me das best fanatiek), de paarden ongestoord stonden te grazen in de buurt van dat ding, terwijl de ballen af en toe om hun oren vlogen. Mijn pony maakte er op den duur een sport van om de bal af te pakken!
Van de winter stond het doel weer op het erf en als ik op buitenrit ga kan ik zonder problemen aan een lang teugeltje langs het doel lopen. Ook als ze ondertussen aan het voetballen zijn!

Misschien kun je op een 1 of andere manier een zelfde situatie creëren en ik weet zeker dat je paard er op den duur geen drol meer aan vindt.

Succes in ieder geval!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:34

Bedankt voor de tip!

Ik zat ook al te denken of ik niet ergens een trampoline kon lenen.

Verder nog iemand?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:23

Bij ons op stal staat zo'n vreselijk ding in de buitenbak. Daar moet je dan langs rijden. Echt heel vervelend als er kinderen aan het spelen zijn. Ik heb die van mij er aan de hand laten wennen. Ik heb gelukkig helemaal geen stresskip.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:25

iets met eten combineren??

hoor daar wel eens goede verhalen over...

bv trampoline bij zijn eten zetten, steeds dichterbij, zoiets dergelijks..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:00

mereldevogel schreef:
iets met eten combineren??

hoor daar wel eens goede verhalen over...

bv trampoline bij zijn eten zetten, steeds dichterbij, zoiets dergelijks..?

Moet je denk ook mee oppassen, als je paard dat combineert met eten heb je kans dat hij er iedere keer naartoe wilt..
Ik zou ook kijken of je niet ergens een trampoline kunt lenen..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:06

Die van mij is al vanaf begin af aan gewend aan zon eng ding..
Er staat er nml één naast de bak, die overigens alleen in de zomer buitenstaat, in het begin is het dan eng en het liefst heel hard erlangs rennen, maar na een tijdje gaat ze er zonder problemen langs..

Mss kun je ook zoiets creeren .. Van iemand eventueel een trampoline huren/ lenen en die naast de bak zetten?
Dan je pony gewoon losgooien in de bak en kijken hoe ie reageert, als ie dan zn energie een beetje is kwijtgerent de bak halveren, en zo steeds een kleinere ruimte maken.. Niet al te klein! Mss dat je zo op een manier ervoor kunt zorgen dat ze er weer aan gewend raakt..
Natuurlijk niet alles in één dag..
Ow jah, en zorgen dat er geen kinderen opzitten,want dat maakt het alleen maar enger Knipoog

Hoop dat je er iets aan hebt, en succes ermee !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:25

Ik had een keer zon probleem op een wedstrijd, ik geloof in Weesrelo. Daar stond ook een trampoline direct achter de heg naast de dressuurring. Moeilijk hoor gelukkig was ik in de ring daar weer naast maar de spanning was er wel. Het paard wat gelijktijdig met Kafue reed maar dan in de rinddirect naast de trapoline met springende kinderen die keek er niet na dat was mijn geluk.

Dus als je mischien met Odessa naar buiten gaat samen met een paard of paarden die er niet naar kijken. En als jij dan goed schoudervoor de andere kant op rijd als ze flauw gaat doen?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:27

gewoon vragen bij de mensen van de boerderij of je misschien ff met je paard naar de trampo mag en dan lekker laten kijken en daarna iemand erop laten voorzichtig en dan rustig springen enzo

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:57

Het eerste wat mij te binnen schoot, was zo'n trampoline in de wei zetten. Maar met die grote dingen is dat natuurlijk ook best lastig. Ik denk dat je er toch een keer bij in de buurt zal moeten proberen te komen. En dan gewoon heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geduld...

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:09

Wij hebben er ook 1 staan langs de buitenbak, hier staat nog wel begroeiing tussen dan. In het begin vond die van mij het maar een raar ding, maar na enkele malen was hij ervan overtuigd dat het geen tanden had.
Alleen als er kinderen op aan het springen zijn wil hij nog wel eens zenuwachtig worden. Mede ook omdat die trampoline bij ons een behoorlijk piepgeluid produceert als de kinders erop springen.
Maar oefening baart kunst......misschien idd ergens zo'n ding lenen en dan je paard er langzaam aan laten wennen...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:46

ja de buren hebben er ook een, en die kinderen gaan er ook nog bij gillen, zodat je paard die kant wel op moet kijken en dan jaa, bingo! Zelfde als die #@$%^&@#$%% luchtballonnen. Arghhhhhh. Gelukkig raakt mij paard niet in paniek die staat heel blauw op hoog te kijken was dat nou?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:44

Ow erg herkenbaar...

Wij hebben nu tot twee keer toe kunnen trainen met een luchtkussen en voetballende kids in de bak, ook erg handig!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:20

Nou mijn paard heeft geen last vna de trampoline hij wass losgebroken toen we weg waren kwamen wed trug stond dat beest op de trmapoline :S heel die trampoline doorgezakt me zusje helemaal huilen...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:14

Domme dingen zijn het Haha!
Mijn paard is er ook als de dood voor.
En ook van die boerderij honden, die recht op het paard afgerent komt, is ze als de dood voor Scheve mond

Geen tip dus, lees rustig door Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:25

Lastig zeg! Ik heb het ook een keer gehad. In eerste instantie liep ze er gewoon langs, was dan ook weggetje+berm+sloot+bosje+sloot en dan pas trampoline op een stuk gras. Maar toen ik daar was, begonnen die kleuters op en neer te springen en te roepen: "Oh, paardje!!!!! *jump jump* Kijk, paardje mam!" *jump jump*. En toen was het zoef weg paardje.....
Ik vind de tip van Lotje eigenlijk wel goed, zeker het proberen waard.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:32

felicity schreef:
Bij ons op stal staat zo'n vreselijk ding in de buitenbak. Daar moet je dan langs rijden. Echt heel vervelend als er kinderen aan het spelen zijn. Ik heb die van mij er aan de hand laten wennen. Ik heb gelukkig helemaal geen stresskip.

IN de buitenbak.. Verward

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:03

ulisse vind het ook alleen eng als er kinderen op staan te springen hoor. Niet als hij er gewoon staat. Moet er wel bij zeggen dat ulisse dus een tijdje kreupel is geweest en we dat ding met jumpende kinderen tegenkwamen toen ze net voor de tweede keer weer buiten kwam.

Afgelopen zaterdag reden we buiten en kwamen we langs een terrein waar ze drie (!) trampolines hadden staan, welliswaar wel een eindje verderop (ong. 300 meter) en ze keek er niet eens naar. Iets ondefinieerbaars aan de andere kant van de weg was veel interessanter Verward

Die kinderen van de boerderij vlakbij hebben er nu ook alweer een paar dagen niet op gesprongen. Als ze dat wel doen, en ik ben met een paard meer dan gaan we weer proberen of ze er iig (hoe dan ook), met flink stelling de andere kant op (pffff, lastig als ze persé wil kijken) langs gaat.

Spannnend vinden mag, maar er lang moet echt wel, vind ik.

En anders toch echt proberen er één te lenen.

Trouwens, de tip van eten bij de trampoline, als ulisse iets spannend vind, eet ze niet meer.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:13

"Trouwens, de tip van eten bij de trampoline, als Odessa iets spannend vind, eet ze niet meer."

Yf wel.........hihihihihi

Volgens mij komt de stoere Oddy heel langzaam weer terug,
wacht maar af, binnenkort is ze weer helemaal de oude en
kijkt ze niet eens meer naar die stomme trampolines.

Doei doei....

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:15

Odessa1 schreef:
Bedankt voor de tip!

Ik zat ook al te denken of ik niet ergens een trampoline kon lenen.

Verder nog iemand?

Whahah dan ga ik ook even met Bram oefenen Clown

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:58

Je kan ook een opblaasboot in de bak leggen, die zijn er ook in dezelfde kleuren. Je kan de situatie dan nabootsen. Hoe sneller je paard eraan went, hoe sneller het probleem kan worden opgelost.
Het lukt wel. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:16

Ja soms zijn paarden wel enorme bange wezels hoor.

Vandaag kwam er bij ons op de buitenplaats heel heel erg laag een passagiersvlieguig over vliegen, ging waarschijnlijk landen op Twente ofzo en was een beetje te vroeg gedaald.
Afijn heeel laag vliegt dat ding over en een lawaai, dus ik denk nou die zal zich wel een ongeluk schrikken, alle paarden in de weides erom heen stoven weg. Ik ging al vast mooirechtop zitten om mijn oh oh niet op hem over te brengen

EN Wat denk je, Die van mij normaal best wel snel bang ging heel geinteresseerd staan kijken echt joh koppie omhoog en volgend dat vliegtuig. Terwijl om ons heen de paarden wegvlogen van angst is meneertje heel erg rustig en kijkt het vliegtuig na.
Daarmee wil ik maar zeggen hoe verschrikkelijk weinig je van het schrikgedrag na kunt vertellen. Cool Cool Cool Cool

Ibeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:29

Dit herken ik ! Lachen

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:18

ik wil ff 1 ding recht zetten die "dingen" zijn super leuk ik ben verslaafd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alleen wel wat lastig voor je paard,wij hebben de trampoline naast onze boxen staan dus onze paarden/pony's zijn er aan gewend, alleen het is wel heeel lastig als je paard het niet kent!!..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:19

Je zou ook kunnen proberen haar eerst met een kleine trampoline te laten wennen. Ik weet niet of je een goed afgesloten bak hebt, maar dan zet je hem gewoon in een hoek, je paard los, en eerst laten kijken enzo, als dat goed gaat zelf erop gaan staan en een beetje springen enzo. Als je paard het eng vind moet je niet stoppen, maar zodra ze even stilstaat, al is het om te kijken gelijk stoppen met springen! Als je stopt als ze bang doet leer je haar dat het gevaar dan stopt. Op de bovenstaande manier leer je haar dat het gevaar stopt als ze zelf rustig is.