hoofd omhoog gooien met overgangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annalover

hoofd omhoog gooien met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 09:49

Ik rijd sindskort een arabiertje bij, ze is nog erg jong en moet nog veel leren. Onder het zadel is ze eigenlijk erg braaf. Ze is goed aan het bit en loopt lekker door. Zo nu en dan oefenen we een proefje. Dat gaat op zich best goed, maar nu is er wel een probleempje: bij de overgang halt-arbeidsdraf (dus op het moment dat ik drijf) gooit ze als een idioot haar hoofd in de lucht en dan loopt ze vervolgens weer rustig verder. Dit doet ze ook bij de overgangen stap-draf en draf-galop. Ik geef wel iets mee met mijn handen dus hier ligt het niet aan. De pony doet het trouwens bij iedereen die er op gaat zitten... Verward Iemand tips?

Caesar

Re: hoofd omhoog gooien met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:47

Dit topic ga ik volgen. Pony van vriendin heeft dit alleen in overgang draf-galop. Zelfs op de boerse manier blijft die dit doen...

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:50

hé,de mijne doet dit ook...ik ga dus ook het topic blijven volgen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:01

Uit de aanleuning komen is 99% van de gevallen een probleem met het verlies van de impuls. De oplossing is dan vrij simpel: goed je paard aan het been houden met de overgangen en daar ook heel consequent in zijn. Wanneer je van draf naar galop gaat zijn veel ruiters geneigd om voor iets terug te nemen, maar vergeten dan ook duidelijk been bij te geven zodat ze mooi naar voren weg kunnen springen waarbij het hoofd mooi rustig blijft. Ik zie dit probleem bijv. ook bij mijn eigen wissels, ze komt iets omhoog als ik haar niet scherp genoeg aan het been heb.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:19

Ja maar dat is vooral met overgang terug, wat logisch is. Maar zelf kan ik geen reden vinden waarom die pony steeds tegen de hand aanspringt. Los of even op zijn boers vastzetten en meer/minder been, extra stelling of ophouding... het helpt allemaal niet. De pony is zeker wel goed voor het been...

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:21

mijn pony doet het zelfs met longeren nog ik vind het nogal vaag Koe

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:28

Ik ga dit topic ook nog even verder volgen.. mijn pony doet het namelijk ook met overgangen... nja.. eigenlijk halthouden-stap gaat goed.. stap-draf gooit ze dr hoofd de lucht in.. verder ben ik nog niet gegaan Lachen Met longeren met bijzet doet ze het ook

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:03

Krachtgebrek...

Ze kunnen het niet bolwerken achter en raken uit balans...
Een overgang kost kracht en veel pony's en paarden raken uit balans... Hetzij door zichzelf, hetzij door de ruiter.

Vooral met jonge paarden zou ik daarom dus ook geen overgangen rijden van halthouden naar draf... Leuke oefening als je het aan kan, maar je ziet al bij TS daar gaat het mis... Dus ook al kan de pony van ho naar draf ze houdt enkel zichzelf voor de gek aangezien het dier totaal uit elkaar valt en de oefening niet kan bolwerken!!

Vandaar ook dat er zo op gehamerd wordt om (totdat je er scheel van ziet) overgangen en tempowisselingen te rijden.
Paard en ruiter krijgen gevoel voor evenwicht en paard wordt enkel sterker doordat het een optimale training is om de spieren te trainen.

Voorbeeld... wanneer een paard terug komt in tempo, hetzij van draf naar stap worden de spieren bij de kont in de achterhand korter, dat is dus pijnlijk! Oefening baart kunst en training helpt sterker te worden!!

Trainen dus... natuurlijk komen er ook nogal wat ruiterfouten om de hoek kijken!! Paard wordt tegen de hand, ruiter trekt terug en vergeet te drijven... Zelfs in een overgang naar een lagere gang moet je voorwaarts denken en dus been geven!

Ik zet jonge paarden en paarden welke nog vrij slap zijn altijd wat dieper in de aanleuning, zodat ik niet geheel verlies lijdt in de aanleuning, maar daar kan ik via de computer niet over oordelen..

Vraag daarom je instructie ook eens om hulp of zoek eens iemand op in je omgeving met verstand van zaken!!
Er is altijd wel iemand in de buurt die je kan/wil helpen!! Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:13

Denk in alle overgangen voorwaarts en zorg dat de overgang voorwaarts gereden wordt. Het halthouden is ook een voorwaartse overgang dus met de zit en de benen actief tegen de hand aan. Probeer het gewicht enigzins ovver de vier benen verdeeld te houden dan duidelijk tegen de hand drukken en wachten totdat je voelt dat paard onder je weg wil gaan. Dan open je je hand en laat hem aandraven. Gooit hij nu zijn hoofd omhoog dan parreerd je vriendelijk door op je buitenhand terug naar halthouden en oefening opnieuw.
Zo ook in de andere overgangen die moet je actief rijden en steeds duidelijk doorpareren tot de eerste stappas en dan direct toestaan denk erom dat je neit terug werkt op de hand maar gelijk tijdens de eerst pas al toestaat.

En ook hier geld weer oefening baart kunst dus gewoon goed vaak oefenen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:33

Om te beginnen heb je het wel over de overgang van halt-draf. Dit is natuurlijk ook meteen een stap moeilijker, wacht daar dan nog even mee. Je vraagt namelijk in 1x zoveel impuls, dat je pony ongecontroleerd reageert.
Verder is het al gezegt, probeer met meer impuls weg te rijden. Kort, maar krachtig om zo maar te zeggen!
Geef eens niet te veel ruimte met je teugels. Met aan de teugel is het vaak juist gewenst om tegen de hand aan te rijden, dan moet er dus wel voldoende aanleuning zijn. Mijn pony loopt de overgangen netjes, alleen als ik even kort speel met beide teugels. In de overgang probeer ik licht en kort even te 'vibreren' op beide teugels. Klinkt nogal raar, maar werkt wel!! Probeer het eens, maar denk dat wel aan voldoende voorwaartse kracht

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:30

Het is niet het probleem van de kracht van de achterhand. Deze pony gebruikt deze goed tot zeer goed. Het is echt alleen het aanspringen, de galop daarna gaat super goed. Of ze nu een ophouding maakt, ruimte geeft of druk zet... hij blijft het doen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:40

In het geval dat Hermesdeux zou ik het probleem echt aan het gebrek aan voorwaarts wijten. Laat hem maar eens lekker doorgalopperen na het aanspringen, het hoeft niet per se rustig en verzameld. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan bij mijn zusje op mijn paard, ik heb nooit problemen met in galop aan springen, ze blijft keurig beneden. Maar mijn zusje (manegeruiter) vergat been erbij te houden in de overgang dus kwam Patos omhoog. Veel ruiters zijn ook geneigd om de overgang te voorzichtig te rijden omdat ze bang zijn dat de galop na het aanspringen anders niet gecontroleerd meer zal zijn. Het is imo beter om lekker flitsend aan te springen en een lekker tempo erin te houden, dan heb je de stuwing uit de achterhand die je voor gedeeltelijk kan gebruiken om een goede aanleuning te houden. Dus het paard in de overgang niet te veel opsluiten (wel gewoon contact houden) en lekker naar voren laten wegspringen, ik verwacht dat het probleem dan snel opgelost zal zijn. Als het dan weer gaat zoals het hoort kun je voorzichtig wat lager in het tempo gaan zitten bij deze overgang.

Bij de TS (eigenlijk is mijn vorige post ook niet echt van toepassing op haar) denk ik ook aan een gebrek aan kracht, draf-stap zou ik nog even lekker laten zitten. Maar dat verklaart niet waarom ze bij draf-stap en draf-galop omhoog komt. Zoals ik al eerder zei, het probleem is eigenlijk bijna altijd het gebrek aan voorwaarts zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:54

Oke, Patos, dat is me in zekere zin wel vrij duidelijk. Alleen ik kan me haast niet voorstellen dat het aan tempo ligt. Het zou best kunnen dat het tempo op moment van aanspringen te verzameld is, maar het tempo ligt eigenlijk al vrij hoog. De galop is ook gewoon goed daarna, niet terughoudend maar in een lekkere houding. En ontspannen ook. Maar soms dan rijdt ze hem flink voorwaarts maar moet ze hem eerst weer op de volte zetten om hem nageeflijk te rijden zoals het hoort.... apart geval... en erg onduidelijk in mijn ogen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:57

Is er ook een gelijke druk op beide teugels? Je ziet vaak genoeg dat ruiters te sterk stelling naar binnen willen hebben (of juist te weinig) waardoor de buitenteugel vergeten wordt en het paard uit balans raakt, samen met iets te veel verzameling kan dat leiden tot een slordige overgang.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:36

Zal er eens op letten. En in het geval van stelling naar buiten vragen? Dat hebben we nl. ook geprobeerd... ook expres wat dieper rijden enzo. Maar pony kantelt het hoofd verder niet. Zou je dit dan het beste kunnen oefenen op rechte lijnen zodat je echt goed kunt zien of de pony rechtgesteld is?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:59

Ik denk idd op recht lijnen, of bijvoorbeeld de binnenhoefslag. Ik zou denk ik geen stelling naar buiten vragen, je loopt de kans dat de balans dan helemaal verloren gaat. Even goed doorvragen naar buiten vóór de overgang kan misschien wel helpen. Maar goed, ik zit hier vanachter mijn pc maar wat te opperen, heb natuurlijk geen idee hoe het probleem precies zit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:08

Nee ik dus ook niet... instructrice begon over het vooruit schoppen maar dan is de totale rust eruit. Liever een 5 voor het aanspringen dan 3 5-en voor de totale galop in dat geval.... trainen doe je thuis, voor een wedstrijd moet je niet nog dingen willen verbeteren, en zeker niet op die manier...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:26

Gelijk heb je, maar het is denk ik wel van belang om het probleem op de korte termijn op te lossen, je blijft er anders maar tegen aan lopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:30

Ja tuurlijk, maar op een wedstrijdterrein hoor je niet te gaan klooien met je paard en zeker hem niet uit de rust te halen. Ben het ook niet eens met haar instructrice, maar dat terzake, andere dingen heeft ze wel weer inzicht. Maar goed... dit probleem moet ook opgelost worden. Maar denk ook wel dat de pony het beter gaat oppakken als die meer te doen heeft. B is tenslotte lange lijnen en ruime oefeningen. Als je dan L1/L2 krijgt heb je minder lange stukken... denk dat dat ook scheelt...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:33

Hermesdeux schreef:
Ja tuurlijk, maar op een wedstrijdterrein hoor je niet te gaan klooien met je paard en zeker hem niet uit de rust te halen. Ben het ook niet eens met haar instructrice, maar dat terzake, andere dingen heeft ze wel weer inzicht. Maar goed... dit probleem moet ook opgelost worden. Maar denk ook wel dat de pony het beter gaat oppakken als die meer te doen heeft. B is tenslotte lange lijnen en ruime oefeningen. Als je dan L1/L2 krijgt heb je minder lange stukken... denk dat dat ook scheelt...

Dat denk ik ook, die van mij gaat aan het einde van een klasse ook altijd lopen te klieren omdat ze dan te veel tijd krijgen om na te denken. Als het om de combi gaat waarover je pas een topic op [WD] had zou ik me al helemaal geen zorgen maken, die had prima punten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:43

Ja daar ging het over. Ik maak me daar ook geen zorgen om, maar wel een verbeter punt. Dit weekend had ze in Erichem 163 (voor haar doen wat flauw) en 177... maar jah, die overgang blijft 5-en opleveren... altijd zo jammer Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:15

annalover schreef:
Ik rijd sindskort een arabiertje bij, ze is nog erg jong en moet nog veel leren.

Kan iemand mij uitleggen wat hier nu eigenlijk de bedoeling is....

TS heeft een probleem, maar Hermesdeux geeft de antwoorden???
De pony is erg jong en moet veel leren en toch weer niet???
Alles wat aangedragen wordt, word afgedaan als "nee lijkt me niet"

Ik vind dat Patos zeer goede en logische antwoorden geeft en zelfs krachtgebrek wordt afgewimpeld....

Waarom als ik vragen mag...hoe weet je dat zo zeker Knipoog ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:18

Toch kan het kracht/evenwicht gebrek zijn, ook al is het alleen maar bij de galop.
Heel veel jonge paarden hebben daar moeite mee.
Niet druk over maken, gewoon oefenen, dan komt het wel goed Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:19

Kaja schreef:
annalover schreef:
Ik rijd sindskort een arabiertje bij, ze is nog erg jong en moet nog veel leren.

Kan iemand mij uitleggen wat hier nu eigenlijk de bedoeling is....

TS heeft een probleem, maar Hermesdeux geeft de antwoorden???
De pony is erg jong en moet veel leren en toch weer niet???
Alles wat aangedragen wordt, word afgedaan als "nee lijkt me niet"

Ik vind dat Patos zeer goede en logische antwoorden geeft
en zelfs krachtgebrek wordt afgewimpeld....

Waarom als ik vragen mag...hoe weet je dat zo zeker Knipoog ???

Thank you Cool , punt is dat Hermesdeux en ik een beetje oftopic zijn gegaan en de reacties niet op de TS van toepassing waren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:21

patos schreef:

Thank you Cool , punt is dat Hermesdeux en ik een beetje oftopic zijn gegaan en de reacties niet op de TS van toepassing waren.

Oow Haha! Haha! Haha! ( Bloos )