opstijgen(paard wil niet stilstaan) doe ik t zo goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

opstijgen(paard wil niet stilstaan) doe ik t zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:29

Ik wil even weten of ik t goed aanpak.

Ik heb nu een 3jarige kwpnr. Ze is 3maandjes echt onder het zadel. Ik heb haar nu 2weken weer thuis staan en heb daarvoor ook een tijdje zelf gereden toen ze nog bij de africhtingsstal stond. Toen heeft steeds iemand haar voor me vast gehouden met opstijgen, de rest deed ik helemaal zelf. Ik heb toen een weekje niet gereden, omdat ik dus dacht dat ik er wel hulp bij nodig had met opstijgen....vond t een beetje gevaarlijk als ik het zonder hulp zou doen, dacht dat ze misschien weg zou galopperen ofzo als ik probeerde op te stijgen.

Vorige week heb ik het voor het eerst geprobeert, zadel erop, heb een tijdje gelongeerd, dat ging allemaal heel goed. Ik wilde er daarna maar eens op gaan, als je t niet probeert weet je t nooit of t lukt dus ik t proberen Haha!. Had haar in een hoek gezet dat als ze gaat lopen ze niet zo makkelijk weg kon. Kon er in t begin eerst niet eens opkomen haha was een beetje stijf en rijd normaal altijd op pony's&ik had net een ander zadel op en wist niet precies de maat van de beugelriemen dus dat was ook wel lastig. Toen ik er naast ging staan om op te stijgen begon ze al achteruit te lopen, als mijn pony's dit doen klim ik er altijd snel op (die zijn ook een stukje kleiner en ik ken ze dus weet wat ze doen) het is me toen niet gelukt om erop te komen, ze wilde weg draven toen ik er net aan hing dus sprong ik er weer af.
Toen heeft iemand haar vast gehouden. Er zijn niet altijd mensen in de buurt die mij kunnen helpen dus ik moet het ook alleen kunnen.

Volgende dag heb ik het weer geprobeert met een ander zadel dat echt paste....andere zat echt niet......ik heb haar in een hoek gezet en had de teugels op contact. Ik ben er snel op geklommen, heb er expres goed opgelet dat ik zachtjes ging zitten Clown ze wilde al weg draven toen ik me been er net over heen had, en begon met d'r hoofd te schudden. Ik heb haar gelijk stil gezet en een tijdje gewacht dat ze weet dat ze gewoon stil moet blijven staan. Heb toen ook de beugels op maat gemaakt en ben daarna gaan stappen.

Heb nu nog steeds t zelfde probleem in t begin dat ze dus achteruit gaat lopen (heb niet eens me voet in de beugel ofzo) kan dit aan de teugels liggen? heb wel eens gelezen dat sommige paarden het niet fijn vinden als je de teugels strak houd met opstijgen. Ik stap nu gewoon zo snel mogelijk op. begint ze te lopen zet ik haar een tijdje stil....dus dat ze weet dat ze pas weg mag als ik t aan geef Haha! doe ik t zo goed? heeft iemand nog tips?

Climax

Re: opstijgen(paard wil niet stilstaan) doe ik t zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:33

Als ze achteruit gaan lopen, heb ik altijd geleerd dat je ze achteruit moet laten lopen (dus dwingen tot achterwaarts gaan) en dan niet langzaam laten lopen maar flink hard achteruit laten lopen.
Dat vinden veel paarden heel vervelend en dat zijn ze heel snel zat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:16

Idd! Laat ze maar achteruit lopen! Dan stopt ze vanzelf wel Lachen Ik doe dit altijd en het werkt altijd Lachen Achteruit gaan is voor een paard vrij lastig, dus ze gaan dat nooit lang volhouden. Ook tijdens het rijden gebruik ik dit (ze proberen het over het algemeen maar een paar keer).

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:37

Ik zou een paard nooit in een hoek zetten met opstappen. Waarschijnlijk vind ze het gewoon eng. Mijn advies is dus ook ga er een poosje op oefenen. Eerst met iemand er naast, en dan zonder, eerst helemaal op haar gemak stellen, beetje hangen ed Lachen Als ze helemaal op haar gemak is zal ze het waarschijnlijk ook niet meer zo eng vinden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:50

Citaat:
Idd! Laat ze maar achteruit lopen! Dan stopt ze vanzelf wel Ik doe dit altijd en het werkt altijd

.... oh ja? En, wat heeft je paard dan wel geleerd? Strafexercities die nergens op slaan.

Ik zou zeggen: probeer eerst eens een soort van vertrouwensrelatie met je paard op te bouwen, en met behulp van iemand anders het opstijgen te oefenen, dus met iemand die het paard vasthoudt en beloont als-ie braaf blijft staan. Dat bereik je met een los halstertouwtje, dat je pas strak neemt als-ie weg wil lopen, en dan rustig 'Néé' zeggen. Geef het paard de kans om de 'fout' te herstellen.
Ook je teugels losser houden. Als je opstijgt kun je mogelijk teveel aan de teugel trekken en daardoor pijn in de mond veroorzaken.

En, als je paard nog maar net onder zadel is: probeer dan de eerste tijd gewoon op te stappen vanaf een verhoging, een muurtje of een opstappertje - dan kan hij er aan wennen, zonder dat jij aan het paard hangt bij het opstijgen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:58

Jannepauli schreef:
Citaat:
Idd! Laat ze maar achteruit lopen! Dan stopt ze vanzelf wel Ik doe dit altijd en het werkt altijd

.... oh ja? En, wat heeft je paard dan wel geleerd? Strafexercities die nergens op slaan.

Ach jeetje, arme ziel Sigaar
Wedden dat hij blijft staan met opstappen! Vork
En het zal aan mij liggen maar volgens mij is het doel dan bereikt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:10

Citaat:
Ach jeetje, arme ziel
Wedden dat hij blijft staan met opstappen!

Ja, ja ... we zijn op bokt nietwaar?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:14

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ach jeetje, arme ziel
Wedden dat hij blijft staan met opstappen!

Ja, ja ... we zijn op bokt nietwaar?

Op Bokt of realiteit, het lijkt me dat we allemaal graag ons doel willen bereiken.
Ik heb stagegelopen op verschillende africhtingsstallen, en wat dacht jij, dat die wekenlang beziggingen met het opbouwen van een band?
Het paard moet gewoon naar je luisteren en dat is gewoon simpel en helder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:18

Mariek87 schreef:
Als ze achteruit gaan lopen, heb ik altijd geleerd dat je ze achteruit moet laten lopen (dus dwingen tot achterwaarts gaan) en dan niet langzaam laten lopen maar flink hard achteruit laten lopen.

het spijt mij zeer ernstig, maar sinds wanneer straf je een paard af voor iets, wat hij nog niet goed doorheeft (dus ook niet helemaal snapt!)

je moet zo'n paard dus geruststellen en er NIET eerder op klimmen, als dat hij stilstaat wanneer jij wilt opstappen, pas dan heb je je doel bereikt. Je wilt immers dat hij stilstaat als jij wilt opstijgen, nou een paard in een hoek zetten van te voren, wekt argwaan, paard beetje zenuwachtig, er staat niemand naast hem (om hem vast te houden) voor de steun. Je bereikt je doel niet door hem in een hoek te zetten, er vervolgens vlug op te klimmen en als hij dan gaat lopen (terwijl jij net wilt gaan zitten *dus tijdens het opstijgen*) hem vervolgens stil te zetten, want hij moet stil leren staan. Je begint bij het begin, hij begint namelijk al te lopen als jij je voet in de beugel hebt. Je krijgt de kans niet om op te stijgen (omdat hij niet stilstaat).
Je zegt zelf, dat je het nog nooit zonder hulp (vasthouden) hebt geprobeerd, nou dan is het niet raar dat je paard er nog niet echt veel van snapt.
Wat je wel zou kunnen doen is:
Je zet hem in het midden van de bak.. en gaat een tijdje met dr staan kroelen.. zodat hij een een stuk ontspannender erbij gaat staan.. vervolgens pak je een aantal keren je teugels een beetje op maat (zoals je altijd doet met het opstijgen, maar NIET strak met de intensie dat hij misschien er wel van doorgaan) en laat je teugels meevieren. Je zet pas je voet in de beugel als jou paard hier verder niet raar van op kijkt... dit zelfde oefen je dus stap voor stap met : voet in de beugel, jezelf omhooghijsen (en blijven hangen!!), je ben eroverheen zwaaien en je zit. Je zou het gerust kunnen verdelen over verschillende dagen met oefenen.
Onthoud wel..
Jong geleerd is oud gedaan, je hebt niets aan half werk, wat je later weer moet corrigeren. Verder is je paard nog maar 3 jaar jong en heeft zijn hele leven voor zich.... neem 1 week van zijn leven de tijd om hem dit bij te brengen, ZONDER! hem af te straffen (voor iets wat hij nog moet leren en nog niet snapt)
Mocht je nog vragen hebben, kun je mij gerust pm-en.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:25

[***] schreef:
Mariek87 schreef:

het spijt mij zeer ernstig, maar sinds wanneer straf je een paard af voor iets, wat hij nog niet goed doorheeft (dus ook niet helemaal snapt!)

je moet zo'n paard dus geruststellen en er NIET eerder op klimmen, als dat hij stilstaat wanneer jij wilt opstappen, pas dan heb je je doel bereikt. Je wilt immers dat hij stilstaat als jij wilt opstijgen, nou een paard in een hoek zetten van te voren, wekt argwaan, paard beetje zenuwachtig, er staat niemand naast hem (om hem vast te houden) voor de steun. Je bereikt je doel niet door hem in een hoek te zetten, er vervolgens vlug op te klimmen en als hij dan gaat lopen (terwijl jij net wilt gaan zitten *dus tijdens het opstijgen*) hem vervolgens stil te zetten, want hij moet stil leren staan. Je begint bij het begin, hij begint namelijk al te lopen als jij je voet in de beugel hebt. Je krijgt de kans niet om op te stijgen (omdat hij niet stilstaat).
Je zegt zelf, dat je het nog nooit zonder hulp (vasthouden) hebt geprobeerd, nou dan is het niet raar dat je paard er nog niet echt veel van snapt.
Wat je wel zou kunnen doen is:
Je zet hem in het midden van de bak.. en gaat een tijdje met dr staan kroelen.. zodat hij een een stuk ontspannender erbij gaat staan.. vervolgens pak je een aantal keren je teugels een beetje op maat (zoals je altijd doet met het opstijgen, maar NIET strak met de intensie dat hij misschien er wel van doorgaan) en laat je teugels meevieren. Je zet pas je voet in de beugel als jou paard hier verder niet raar van op kijkt... dit zelfde oefen je dus stap voor stap met : voet in de beugel, jezelf omhooghijsen (en blijven hangen!!), je ben eroverheen zwaaien en je zit. Je zou het gerust kunnen verdelen over verschillende dagen met oefenen.
Onthoud wel..
Jong geleerd is oud gedaan, je hebt niets aan half werk, wat je later weer moet corrigeren. Verder is je paard nog maar 3 jaar jong en heeft zijn hele leven voor zich.... neem 1 week van zijn leven de tijd om hem dit bij te brengen, ZONDER! hem af te straffen (voor iets wat hij nog moet leren en nog niet snapt)
Mocht je nog vragen hebben, kun je mij gerust pm-en.

Dat is ook wel zo, al die bedrijven waar ik heb gewerkt en stagegelopen die al jarenlang paarden zadelmak maken, die weten er gewoon helemaal niets van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:33

Wat zegt jarenlange ervaring nou?? Wie zegt dat je (als bedrijven) het al die jaren goed hebt gedaan?
Dit is een paardvriendelijke manier in tegen stelling tot waar jij mee komt.
En waarom maar afgaan met at je om je heen hebt zien gebeuren? Ik zie zat methodes om mij heen, waarbij geweld, de zweep en allerlei teugels tot de orde van de dag zijn. En dat gebeurd VAAK! vaker als dat je denkt. Maar dat wil niet zeggen dat hun het dan goed doen. Waarom het paard erdoor jagen, als je tevens een vertrouwen kunt winnen, door het hem op een rustige manier kenbaar te maken, dat er helemaal niets aan de hand is om voor weg te lopen, wat jij dan doet is het opfokken, (paard krijgt op zijn donder, hij moet harder achteruit, terwijl hij in eerste instantie al niet snapte wat de bedoeling was.) en erdoorheen jagen van een paard. Zo wek je dus (nogmaals) argwaan op, ipv vertrouwen. En er is nooit gezegd dat ELMIRAN er haast bij heeft, dus waarom haasten?
Geef nou eens een heel goed argument, want dat heb ik tot nu toe nog nergens gezien, behalve dat je naar anderen wijst door je stageplekken erbij te halen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:37

Citaat:
Ik heb stagegelopen op verschillende africhtingsstallen, en wat dacht jij, dat die wekenlang beziggingen met het opbouwen van een band?

Nou zeg, gefeliciteerd - dan heb je prima stageplekken gehad. Op mijn stal hoef je tenminste niet binnen te komen met zo'n mentaliteit.

Ik heb in mijn lange paardenleven al heel wat paarden opgeleid ( en dat zijn echt de minste niet geweest) , of moeten her-opvoeden. Zonder die belachelijke spierballentaal.
Een beetje tijd investeren in een paard netjes beleren, betaald zich later in alle gevallen terug. Jouw uitspraken, plus de 'opleiding' die je kennelijk gekregen hebt, vind ik alleen maar dom en kortzichtig!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 07:13

Ik heb er geen haast bij, ze is nog jong en heb er niet eens zoveel last van, maar vind het gewoon makkelijker als ze gewoon stil staat. Degene die haar verder afgericht heeft (ik heb er alleen opgesapt en haar aan t zadel en hoofdstel leren wennen) zei dat ze met opstijgen en weg rijden eerst een hol ruggetje heeft, dat ze dus een beetje gespannen loopt. Ze heeft 3maanden bij hem gestaan maar deed dus soms wel eens een beetje lastig als hij er op wilde klimmen. Dan ging ze rondjes draaien Clown. Hij heeft haar wel altijd voor me vast gehouden als ik erop klom en dan bleef ze natuurlijk wel braaf staan. Na een paar rondjes draf loopt ze al wel ontspannen. Ik krijg donderdag eindelijk weer hulp Knipoog van m'n bijrijder( haar had ik voor een van de pony's) dus dan gaan we t gewoon proberen. Bedankt voor jullie tips, zal ze wel uitproberen Knipoog hoeft in een dag ook niet gelijk goed te gaan, heb haar nog niet eens een maand thuis dus geef haar alle tijd ervoor. Denk ook wel als ze wat langer onder het zadel is ze vanzelf wel gaat ontspannen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:25

Beetje offtopic, maar er stond laatst een artikel in de Bit, dat ze in mongolie paarden vangen met een lange stok met een lus eraan. Paard in de lus, zadel erop (paard staat dus nog op de steppe met de kudde er nog naast) en er op zitten tot hij stopt met bokken enzo. Die doen dat ook al jaaaaren! Ze doen het daar allemaal, al vanaf het moment dat ze paarden gingen berijden. Dat maakt het toch ook niet meteen goed voor het paard? Dus idd, dat meerdere stallen dat doen en dat ze dat al jaren zo doen heeft niks te maken met of ze het goed doen of niet. Hun doel word idd bereikt ja, en de paarden zijn te bereiden zonder dat ze een stap berkeerd zetten, maar heb je dan een band met je paard? Of heeft je paard respect voor jou? Dacht het niet.

Weer even on-topic, gewoon rustig opbouwen. Probeer het ander eerst met iemand er naast, die haar niet meer vasthoud. Daarna gaat diegene een pasje verder van der weg staan, gaat dat goed, de volgende keer nog iets verder, enz. napt ze het niet meer, ga je weer een stapje terug. Verder ben ik het helemaal met Sabrina eens. Leer je paard niet dat als je er naast gaat staan je dan gelijk op stapt. Of als je je voet omhoog doet dat je gelijk opstapt. Ze vind het gewoon raar. Als je dit zo blijft doen hou je een paard wat blijft lopen als je wilt opstijgen (geen verwijt hoor, je vraagt het tenminste Lachen ).
Ga er niet vanuit dat als ze wat langer onder het zadel ze dan vanzelf stil gaat staan als je opstijgt. Dan is het inmiddels gewoonte geworden om gelijk te gaan lopen, en dus ook veel moeilijker om af te leren.
Ze moet gewoon stilstaan, of je het nu vervelend vind of niet. Als er een keer iemand anders op moet, of als ze ooit verkocht word ofzo is het ook wel prettig als ze dat tenminste kan.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:10

Jannepauli schreef:
Citaat:

Nou zeg, gefeliciteerd - dan heb je prima stageplekken gehad. Op mijn stal hoef je tenminste niet binnen te komen met zo'n mentaliteit.

Ik heb in mijn lange paardenleven al heel wat paarden opgeleid ( en dat zijn echt de minste niet geweest) , of moeten her-opvoeden. Zonder die belachelijke spierballentaal.
Een beetje tijd investeren in een paard netjes beleren, betaald zich later in alle gevallen terug. Jouw uitspraken, plus de 'opleiding' die je kennelijk gekregen hebt, vind ik alleen maar dom en kortzichtig!

Ik zeg toch niet dat je het paard in elkaar moet slaan?
Een beetje lezen is ook een hele kunst hoor.
En een paard laten leren van zijn eigen fout door hem achterwaarts te laten gaan (JE HOEFT HEM NIET ACHTERWAARTS TE MEPPEN, dat maar in hoofdletters zodat je het iig goed leest) heeft niets te maken met niet netjes beleren.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:14

[***] schreef:
Wat zegt jarenlange ervaring nou?? Wie zegt dat je (als bedrijven) het al die jaren goed hebt gedaan?
Dit is een paardvriendelijke manier in tegen stelling tot waar jij mee komt.
En waarom maar afgaan met at je om je heen hebt zien gebeuren? Ik zie zat methodes om mij heen, waarbij geweld, de zweep en allerlei teugels tot de orde van de dag zijn. En dat gebeurd VAAK! vaker als dat je denkt. Maar dat wil niet zeggen dat hun het dan goed doen. Waarom het paard erdoor jagen, als je tevens een vertrouwen kunt winnen, door het hem op een rustige manier kenbaar te maken, dat er helemaal niets aan de hand is om voor weg te lopen, wat jij dan doet is het opfokken, (paard krijgt op zijn donder, hij moet harder achteruit, terwijl hij in eerste instantie al niet snapte wat de bedoeling was.) en erdoorheen jagen van een paard. Zo wek je dus (nogmaals) argwaan op, ipv vertrouwen. En er is nooit gezegd dat ELMIRAN er haast bij heeft, dus waarom haasten?
Geef nou eens een heel goed argument, want dat heb ik tot nu toe nog nergens gezien, behalve dat je naar anderen wijst door je stageplekken erbij te halen

Dat slaat helemaal nergens op wat je nu zegt.
Een paard moet gewoon weten waar hij aan toe is en ik zeg helemaal niet dat je hem in elkaar meot slaan of wat, ik heb het in dit topic helemaal niet over geweld gehad, alleen dat je hem achterwaarts moet laten gaan omdat een paard dan daar het snelst mee op houd omdat hij niet graag grote stukken achterwaarts loopt.

En als jullie dan zoveel ervaring met jonge paarden hebben dan snappen jullie ook vast als geen ander dat het niet rendabel is om als proffessionele ruiter wekenlang met paarden bezig te zijn in de vorm van grondwerk om respect te krijgen, en als een beetje paardenmens heb je dit ook echt niet nodig om respect te kunnen ontvangen van zo een paard.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:14

Citaat:

je moet zo'n paard dus geruststellen en er NIET eerder op klimmen, als dat hij stilstaat wanneer jij wilt opstappen, pas dan heb je je doel bereikt.

Een beetje een slim paard heeft dit truukje zo door en neemt je keer op keer weer in de zeik. Wat is er mis mee om het paard achteruit te laten lopen? Zo leert die dat het niet leuk is en die gewoon netjes stil moet staan. Als jij iedere keer 'braaf paard' zegt dan kan die net zo goed gaan lopen etc. want jij blijft hem toch maar kroelen tot dat die weer stil staat. Wanneer die dan weer gaat lopen ga je weer kroelen en braaf paard zeggen? Hoe lang ga je dat vol houden? Maanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:20

In een bit van een aantal nrs geleden stond een heel artikel over opstappen..Misschien zou je het eerst met een krukje kunnen proberen terwijl iemand hem vasthoudt. Dan hangt niet heel jouw gewicht aan 1 kant. Dat kun je zo de druk opbouwen.

Lees alleen dat er niet altijd iemand op stal is, misschien ook een paar keer achter elkaar oefenen. Als jij erop zit blijft ie dan wel stilstaan met halthouden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:22

de grote kunst is het om het verschil te zien tussen een paard dat uit ansgt of onzekerheid begint te lopen (en die moet je dus wel gerust stellen) en een die dat uit ongehoorzaamheid doet (en die zet je dus wel 20 meter terug).

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:26

Lielle schreef:
de grote kunst is het om het verschil te zien tussen een paard dat uit ansgt of onzekerheid begint te lopen (en die moet je dus wel gerust stellen) en een die dat uit ongehoorzaamheid doet (en die zet je dus wel 20 meter terug).

Dat is waar, toch is het zo dat je juist bij een angstig paard ook heel duidelijk moet zijn in wat wel en wat niet mag, omdat je anders alleen maar de stress vergroot.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:28

ja, dat ben ik met je eens. Maar dat is wel op een andere manier dan bij een die zijn grenzen aan het verkennen is *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:46

littleroosie schreef:
Citaat:

je moet zo'n paard dus geruststellen en er NIET eerder op klimmen, als dat hij stilstaat wanneer jij wilt opstappen, pas dan heb je je doel bereikt.

Een beetje een slim paard heeft dit truukje zo door en neemt je keer op keer weer in de zeik. Wat is er mis mee om het paard achteruit te laten lopen? Zo leert die dat het niet leuk is en die gewoon netjes stil moet staan. Als jij iedere keer 'braaf paard' zegt dan kan die net zo goed gaan lopen etc. want jij blijft hem toch maar kroelen tot dat die weer stil staat. Wanneer die dan weer gaat lopen ga je weer kroelen en braaf paard zeggen? Hoe lang ga je dat vol houden? Maanden?

Volgens mij heb je mijn stukje verkeerd gelezen, wanthet kroelen is alleen maar VOOR! de oefeningen, zodat een gespannen paard (wat bij haar dus het geval is) eerst ontspant en vanuit daar ga je verder werken.

@Mariek
Ik heb het helemaal niet gehad over grondwerken.. ? Zoals jij het nu stelt, is he geen "Gezeik" en gewoon erop en wegrijden maar. Moet er dan helemaal geen voorbereiding aan te pas komen? En een beetje paardenmens (geen mens met paard) luisterd ook naar de lichaamshouding/taal van je paard. En hieruit kun je veel opvangen.
Verder snap ik niet waarom je een africhtingsstal hiermee vergelijkt? Dit is een particulier die wil gaan oefenen met het halthouden tijdens opstijgen, en niet een africhtingsstal die moeite heeft met een paard dat niet wil halthouden tijdens opstijgen, vind zowiezo al dat er niet of bijna geen verschil in zou moeten zitten, maar goed. Dat africhtingsstallen het sneller aangeleerd willen hebben, ala, maar dit gaat wel in de meeste gevallen ten kosten van het paard. Onze meningen verschillen duidelijk. Je hebt mensen met paarden, maar ook paardenmensen. En dit verschil is erg groot.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:49

Citaat:

Citaat:

Volgens mij heb je mijn stukje verkeerd gelezen, wanthet kroelen is alleen maar VOOR! de oefeningen, zodat een gespannen paard (wat bij haar dus het geval is) eerst ontspant en vanuit daar ga je verder werken.

En wat doe je dan wanneer het paard steeds weer gespannen wordt wanneer je verder wil gaan, er dus op wil gaan zitten?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:52

Hier komen we niet uit.

Het is idd geen gezeik en gewoon erop gaan zitten, want het paard zal het vreemd blijven vinden en gebeuren moet het toch.
Natuurlijk houd je bij het opstappen rekening met hoe je paard zich gedraagt en de lichaamstaal van het paard, maar dat zegt niet dat je dan moet wachten met opstappen. Je kan er dan wel bijvoorbeeld iets meer tijd voor nemen maar erop moet je toch.

Ik vergelijk het met een africhtingsstal omdat dit mensen zijn die weten waar ze mee bezig zijn en ALLE paarden netjes klaar krijgen.
Hoe zij met de paarden omgaan gaat absoluut NIET ten koste van het paard, want zij gaan toch voor tevreden klanten en die klanten moeten zelf ook met het paard om kunnen gaan na de africhtingsperiode op het bedrijf.
Ook in een korte tijd kan je een paard op een correcte manier zadelmak maken, en dan spreken we dus JUIST over paardenmensen en NIET over mensen met paarden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:39

Elmiran, aangezien je zelf zegt dat ze bij de africhtingsstal vaak een beetje een hol ruggetje had als er iemand opstapte denk ik dat je paard het gewoon nog allemaal erg spannend vind.

Gewoon opstappen, van te voren niet teveel tegen houden en zodra je zit de vooruit weer zoeken. Overigens, zorg ervoor dat je beugels al gewoon op de goede lengte zitten voordat je er uberhaubt op stapt.

Volgens mij gaat dit vanzelf beter naarmate je het vaker doet.