Ik heb nu een 3jarige kwpnr. Ze is 3maandjes echt onder het zadel. Ik heb haar nu 2weken weer thuis staan en heb daarvoor ook een tijdje zelf gereden toen ze nog bij de africhtingsstal stond. Toen heeft steeds iemand haar voor me vast gehouden met opstijgen, de rest deed ik helemaal zelf. Ik heb toen een weekje niet gereden, omdat ik dus dacht dat ik er wel hulp bij nodig had met opstijgen....vond t een beetje gevaarlijk als ik het zonder hulp zou doen, dacht dat ze misschien weg zou galopperen ofzo als ik probeerde op te stijgen.
Vorige week heb ik het voor het eerst geprobeert, zadel erop, heb een tijdje gelongeerd, dat ging allemaal heel goed. Ik wilde er daarna maar eens op gaan, als je t niet probeert weet je t nooit of t lukt dus ik t proberen
. Had haar in een hoek gezet dat als ze gaat lopen ze niet zo makkelijk weg kon. Kon er in t begin eerst niet eens opkomen haha was een beetje stijf en rijd normaal altijd op pony's&ik had net een ander zadel op en wist niet precies de maat van de beugelriemen dus dat was ook wel lastig. Toen ik er naast ging staan om op te stijgen begon ze al achteruit te lopen, als mijn pony's dit doen klim ik er altijd snel op (die zijn ook een stukje kleiner en ik ken ze dus weet wat ze doen) het is me toen niet gelukt om erop te komen, ze wilde weg draven toen ik er net aan hing dus sprong ik er weer af.Toen heeft iemand haar vast gehouden. Er zijn niet altijd mensen in de buurt die mij kunnen helpen dus ik moet het ook alleen kunnen.
Volgende dag heb ik het weer geprobeert met een ander zadel dat echt paste....andere zat echt niet......ik heb haar in een hoek gezet en had de teugels op contact. Ik ben er snel op geklommen, heb er expres goed opgelet dat ik zachtjes ging zitten
ze wilde al weg draven toen ik me been er net over heen had, en begon met d'r hoofd te schudden. Ik heb haar gelijk stil gezet en een tijdje gewacht dat ze weet dat ze gewoon stil moet blijven staan. Heb toen ook de beugels op maat gemaakt en ben daarna gaan stappen. Heb nu nog steeds t zelfde probleem in t begin dat ze dus achteruit gaat lopen (heb niet eens me voet in de beugel ofzo) kan dit aan de teugels liggen? heb wel eens gelezen dat sommige paarden het niet fijn vinden als je de teugels strak houd met opstijgen. Ik stap nu gewoon zo snel mogelijk op. begint ze te lopen zet ik haar een tijdje stil....dus dat ze weet dat ze pas weg mag als ik t aan geef
doe ik t zo goed? heeft iemand nog tips?
Ik doe dit altijd en het werkt altijd 

van m'n bijrijder( haar had ik voor een van de pony's) dus dan gaan we t gewoon proberen. Bedankt voor jullie tips, zal ze wel uitproberen