Te veel energie - oplossing gezocht!!???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

Te veel energie - oplossing gezocht!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:16

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn paardje, ik heb hem een dik jaar geleden gekocht als beginnerspaard na een maand bleek dat hij zeker geen beginnenspaard is (we denken dat hij ginder wat gekregen heeft om rustig te zijn).

Hij heeft veel te veel energie. Het gaat al iets beter dan in het begin toen deed hij gewoon zijn zin ik ben strenger geworden laat er af en toe een gevorderde ruiter mee rijden (zelf die hebben soms problemen) maar toch blijft hij tijdens de lessen achter de andere paarden hollen.

Nu zei m'n lesgeefster van toch eens te proberen een middel te geven dat hem wat rustiger zou maken, op zich ben ik hier tegen maar ik heb zo iets ik wil het wel eens proberen daar ik ook graag wat meer toekomst gericht wil denken en altijd laatste of voorlaatste zijn tijdens de wedstrijden ben je op den duur ook wel beu!!! ik verwacht natuurlijk geen overwinningen maar zou toch een klein beetje vooruitgang willen zien gewoon voor ons zelf. Als ik met een ander rustiger paardje rij lukt het allemaal gelijk niets.

Weten jullie een gezond middeltje waar hij rustiger van zou zijn en beter te rijden? Ik heb reeds Nerv Control van Pavo geprobeert en ook Pianissimo eten van Cavalor geen van beiden gaven resultaat.
Misschien kruiden ofzo?

Hem verkopen is echt geen optie, ondanks alles zie ik mijn beestje doodgraag en in omgang is hij super lief de allergrootste knuffelbeer. Van nature is hij zeer dominant bij andere paarden en mensen bij mij niet.

Maar van zodra ik wil rijden begint hij te trippelen en moet ik heel hard moeite doen om hem bij mij te houden wat dus niet altijd lukt.

Ik longeer hem ALTIJD voor ik ga rijden. En qua eten geef ik hem een gewone onderhoudsmengeling zonder haver ofzo.

Hopelijk weet iemand van jullie een oplossing? Men heeft me al aangeraden om speld te kopen een groffe graankorrel als voeding daarvan zijn ze rustiger heeft iemand hier ervaring mee???

Bedankt voor jullie reactie's!!!!

natas101

Re: Te veel energie - oplossing gezocht!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:58

ik weet niet presies wat voor brok\bix je je pony geeft maar mischien moet je eens proberen om je pony daar dan wat minder van te geven en hem\haar wat meer bij te voeren met hooi ik denk dat dat al wel scheeld...

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:09

Staat ie vaak in de wei of in een paddock? als ie daar elke dag zich even kan uitleven zal het misschien al helpen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:32

gewoon niet bang zijn en het gas er op zetten! het spelletje wat die met je speelt is enkel leuk als je niet mee doet, zodra je dat wel doet krabbelt die al snel terug hoor..

Als je het eng vind longeer je hem voor het rijden eerst een kwartiertje goed door zodat die niet gek gaat lopen springen.. tijdens het rijden ben jij de baas en jij bepaalt hoe hard jullie gaan! wees hem dan ook voor.. zodra je voelt dat hij op de R van Race wil duw je hem zover naar vore tot die niet meer harder kan!

Dit heb ik ook gedaan met mn friesje, en doe het soms nog wel eens als ik merk dat ze weer als een gekooide tijger is. Als ze ff lekker hun benen gestrekt hebben zullen ze meer toegeven.

Wat wel belangrijk is: zorg dat jij de controle heb.. neem wat vaker les om je hier bij te begeleiden zodat je wel kan sturen en terug nemen waarneer dit nodig is!

succes

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:55

ook kan je longeren of losgooien voor het rijden.
dat helpt heel veel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:22

Ik stop het liefst zo snel mogelijk met longeren voor het opstappen (ook jonge paarden). Merk vaak dat ze zich wat op gaan fokken aan de lijn en de 'overgang' niet helemaal snappen. Aan de lijn mogen ze dan flink gek doen, en zodra je erop zit moet het beheerst, dat kwartje wil nog wel eens niet vallen.

Als je longeert, hou je het dan beheerst of mag hij zo gek doen als 'ie wil? Ik zou proberen hem rustig te houden, en op de rem als hij gaat rennen/bokken e.d, hij moet maar leren dat dat nergens voor nodig is en dat dat niet de bedoeling is als jij met 'm bezig bent. Zodra je er dan op gaat zitten is de overgang niet zo groot, hij moet immers op dezelfde rustige manier verder in plaats dat hij ineens maar half zo snel mag. Als hij verder niet helemaal uit z'n plaat gaat, maar dus alleen maar hard, zou ik het longeren achterwege laten. Erop heb je net wat meer controle en kun je het vanaf het begin al 'in goede banen leiden'.

Eigenlijk kun je dit ook niet echt een energieprobleem noemen, omdat ik bijna zeker weet dat dit niet komt door de 'energie' die hij uit het voer haalt. Het is meer een nerveus/druk karakter met daarbij een stuk gewenning. Ik zou de oplossing dan dus ook niet in voer gaan zoeken, maar meer in hoe je met hem omgaat. Je zegt zelf ook dat het al wat beter gaat sinds er af en toe een gevorderde op rijdt. Consequent blijven, jij bepaalt tempo (en dan niet alleen langzamer willen, ook is een keertje wegrijden) en desnoods trek je 'm een keer op de rem. Op het moment dat hij begint te snappen wat er van hem verwacht wordt en dat jij consequent blijft in wat je wel en niet accepteert zal het snel beter gaan. Veel les nemen en eventueel wat vaker door iemand laten rijden die er mee om kan gaan!

Succes ermee!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:13

Ben het met remember eens dat het waarschijnlijk meer het karakter is en het feit dat dit gedrag bij de vorige eigenaar misschien wel getolereerd werd, of dat het paard gewoon nog niet veel gewend is.

Met mijn paard had ik hetzelfde probleem, zolang ik er naast stond was ze zo lief als wat, maar zodra ik er op stapte, veranderde ze in een vreselijk druk, schuw paard en kon ik er niets meer mee. Dus dan moet je de rust er weer in zien te krijgen. Bij mij heeft veel oefenen, consequent zijn, het paard bezig houden (overgangen, figuren rijden) en goede begeleiding uiteindelijk geholpen. En meteen proberen op te vangen als je voelt dat het paard gang wil maken.
Er gaat even wat tijd in zitten, want hij is zn oude gedrag niet meteen verleerd (en vaak is het toch ook een stukje karakter), maar uiteindelijk komt er wel een stijgende lijn in te zitten.

En ik zou niet met supplementen etc. beginnen, want daarmee pak je de gevolgen aan, en niet de oorzaak..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:23

Ik ben het met bovenstaande ruiters eens. Het zal het karakter zijn. Van longeren worden ze vaak heter. MIjn volbloed is ook niet echt rustig in de les. Mij heeft het geholpen om steeds een flinke ophouding te maken en meteen weer los. Hij had daar al gauw genoeg van en ging wat rustiger lopen. Wat niet inhoud dat hij nu rustig is, maar steeds als ie weg wil, hop ophouding en los. De ene les gaat beter als de andere.
Veel wendingen rijden, wordt vaak aanbevolen, is ook wel goed denk ik, maar sommige paarden kunnen ook enorm snel wendigen rijden en worden er niet echt rustiger van

Ik geef hem een heel lage dosis onderhouds bix, maar daar merk ik niets van.

Ik ga trouwens altijd voor de een na laatste plaats bij een wedstrijd, is me helaas de laatste keer niet gelukt. Haha!

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:48

Ik denk dat je tegen het voer vecht.
De meeste paarden hebben biks niet eens nodig alleen kuil is genoeg, daar zit zo ongeveer wel alles in. Probeer hem dus te korten op zijn biks, als het voedertijd is geef hem een handje inplaats van een biksschep. Verder zou ik hem in de winter een goede wintervacht laten kweken, dan gaat hij ook niet zo verschrikkelijk heet doen. Doe maar niet al die nerveus tegengaan supplementen, want ik denk dat je het al heel simpel kan oplossen door minder ''kracht''voer te gaan voeren.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:37

ook ik heb een paard wat eigenlijk altijd teveel energie heeft gehad en nog wel heeft.

Nog steeds heeft ze veel energie en is druk, maar na jaren consequent rijden en trainen is het nu een fijn paard ,ondanks dat ze druk is, om mee te werken. Ze staat qua krachtvoer op 3kg bix en een kilo kruidenmuesli per dag, dus goed in het voer, wat ze ook gewoon nodig heeft.

Ik ben het er mee eens dat het een rijtechnisch probleem is, en zou absoluut geen kalmerende poeiers of wat dan ook gaan geven, het is nou eenmaal het aard van het beessie.

Consequent rijden en bezig blijven houden, bijna geen rechte lijnen, veel heel veel overgangen en idd durf ook eens naar voren te rijden ipv altijd maar de overgangen terug. Veel binnenhoefslag, voltes, gebroken lijnen en weet ik het allemaal. En met rust erin, maar streng zijn als ze door je handen en zit heen loopt. Probeer ook niet té lang te rijden, ik merkte bij die van mij dat de conditie op een gegeven moment gewoon té goed werd waardoor ze alleen maar drukker werd omdat ze het nóg langer vol hield. Nu gaat ze iedere dag in de paddock en wordt ze max 5x per week een half uur max 45 minuten gereden.

Longeren van te voren lost denk ik niet zo veel op, zoals al eerder hier gezegd vaak worden ze er alleen maar heter en opgefokter van. Maar ik zit hier natuurlijk maar achter mijn pc wat te zeggen, ieder paard is weer anders.

suc-6 ermee !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:33

ZOals eerder gezegd met dat longeren, daar zit wel wat in. Altijd je paard voor het rijden longeren is niet echt ideaal. Mer ook omdat het longeren dan meer als uitrazen wordt gebruikt als daadwerkelijk trainen.
Mogelijk zit het in het voer, als je een paard teveel krachtvoer geeft merk je dit zeker. Maar een paard juist iets voeren om hem rustiger te krijgen lijkt me niet goed.

Iedereen moet er hard voor werken om vooruitgang te boeken met zijn paard, je bent niet de enige en er zijn zat anderen waar het ook niet komt aanwaaien. Misschien een beetje vroeg om al met wedstrijden te zijn begonnen? Hoevaak heb je les en hoe vaak rijd je? Staat je paard dagelijks op stal met af en toe weidegang of dag en nacht lekker buiten. Hoe waren deze omstandigheden bij degene waar je hem van kocht? Zit daar verschil in?

Tja, vervelend om te horen maar je zult er gewoon even keihard voor moeten werken tijdens de lessen etc. Ook ik rijd een paard dat in de omgang geen vlieg kwaad doen en waar ik tijdens het rijden de handen vol aan heb, soms uit onmacht krijg ik tijdens het rijden ook een hopeloos gevoel ervan. Maar ja, vanzelf komen we daar wel weer overheen hoop ik. Misschien geldt voor jou hetzelde.

Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:47

Ik ken een paard dat op 1 kilo onderhoudsbrok altijd heel veel energie heeft en 3 dagen niet rijden is dus superfris paard. en dit paard loopt vlot mee in de sport.

Ik heb een loperig paard en toen hij nog jonger was ook altijd zo druk, loperig alsof hij altijd maar haast heeft. Alleen nog buiten is hij vaak nog steeds altijd veel te snel en soms oppassen. In de bak gelukkig nu beheerst.

Ik ging iig niet galoperen of longeren voordat ik ging rijden. Als hij weer heel druk en loperig werd ging ik juist stappen om hem rustig te stappen. Als ik eerst op een volte ging galopperen werd hij juist heel erg heet. Die energie zit ook in zijn hoofd is ook karakter. Verder heb ik niet de juiste tip voor je,maar maak hem rustig ipv druk en heet, dus rennen is weer een paar rondjes stappen eventueel met losse teugel om hem rustig te krijgen. Het is heel vervelend maar soms heb ik bijna een half uur nodig om hem echt rustig te krijgen voordat we pas echt kunnen rijden.

Als ik voelde dat hij veel gekkigheid in zich had, mag hij met halster en longeerlijn net zo lang gek doen als hij wil en moedig ik hem juist aan. Longeren met bijzet dus niet en dan hebben ze snel door.
Kijk ook even naar je voer. Sommige paarden reageren heel sterk op voer. Ik voer maar 1 kilo conceptbrok en is eigenlijk nog te veel, maar anders kan ik hem niet op gewicht houden.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:01

ik heb het zelfde meegemaakt, ook een paardje gekocht en 3 uur over de weg gereden,en gekocht. Bleek achteraf ook een heel groen paardje te wezen tewijl ik een beginneling ben,,, dus dezelde problemen die jij hebt.
Ik heb hem nu een half jaar en doe alles heel rustig en kalm aan met hem, geef hem nu maar 1 schep mix mueslie en voor de rest hooi en wat wortels en apples.
Hij is nu een stuk rustiger omdat ik ook in alle rust met hem werk en met de hulp heb van een goed vriend en vriendin die aan natrural horsemanship doen.Maar met alle rust en voer kom je een stuk verder.Ik wil hem ook niet weg doen dus neem alle tijd voor je paardje
en wees niet bang om hulp te vragen, en geef hem minder bix maar meer hooi .Ik hoop dat je hier iets aan hebt ,

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:09

Het beste is hem een half uur te longeren elke keer wanneer je gaat rijden. het liefst aan de dubbele longe zodat hij soepel word in de nek en zowel in de rug.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:19

Ik heb een loperig paard en ze krijgt echt maar 1 kilo basisbrok, 1 kilo muesli, 1/2 kilo graan op een dag en soms wat slobber.
Als ik haar meer brok geef wordt ze superheet. De muesli en het graan is omdat ze anders te slank wordt. Als ik haar meer muesli geef is er echt niks aan de hand.

Mijn advies; verlaag je biks en geef hem wat meer hooi en muesli als hij tekort komt.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:37

[quote="shaolanneke"]ook ik heb een paard wat eigenlijk altijd teveel energie heeft gehad en nog wel heeft.

Ze staat qua krachtvoer op 3kg bix en een kilo kruidenmuesli per dag, dus goed in het voer, wat ze ook gewoon nodig heeft.

Waarop baseer jij dat je paard dat nodig heeft? Want het maakt niet uit hoe ik de berekening maakt bij mij komt er uit dat jij je paard veel te veel eiwit naar binnen gooit.

Koop maar eens het voedernormen boekje voor vee en maak eens die berekening wat jou paard nou echt nodig heb, wij Nederlanders overvoeren en vechten uiteindelijk met het rijden tegen het voer.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:38

dit geldt trouwens ook voor Ivan Battum

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 08:03

Bedankt voor jullie vele reactie's!!!

Ik denk dat ik echt wel ga beginnen met minder eten te geven, daar heb ik al een fout denk ik, ben altijd bang dat mijn paardjes niet genoeg krijgen. Hij krijgt nu wel gewone onderhoudskorrel maar toch...

Hij staat wel dag en nacht buiten dus te weinig beweging is dus niet de oorzaak.

Ook wou ik nog kwijt dat wanneer we springen het wel goed gaat en onder controle te houden is, misschien is dressuur te gewoon voor hem daar hij echt alle vliegen die langskomen heeft zien passeren dus het is heel moeilijk om zijn aandacht vast te houden.

Hij is niet stout ofzo heeft nog nooit gebokt of gaan steigeren daar ben ik al heel gelukkig mee maar veel te snel zelfs met ophoudingen op de buitenteugel geen enkel effect. Ik longeer altijd voor ik ga rijden dan is hij wel ietsje rustiger maar wel koppig.

Het rare is wanneer ik hem gewoon in de buitenbak zet ipv te longeren gaat meneer niet eens gek doen, neen hij komt knuffelen of stapt eens rond, het probleem begint pas echt als we met rijden willen starten.

Op wandeling gaat het de laatste tijd wel goed, ik voel dat hij meer vertrouwen krijgt in mij als hij bang is en ik hem gerust stel.
In het begin was het continue een getrippel nu af en toe maar ik kan hem zonder probleem terug naar stap zetten.
Alleen een drafje of een galopje zit er niet in, dan neemt hij z'n bit vast en is er vandoor!

dus ik blijf nog wel eventjes van die middeltjes af ben er ook niet voor en probeer het alvast met minder eten en nog meer beweging.

Bedankt allemaal!!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:06

[quote="Remember"]Ik stop het liefst zo snel mogelijk met longeren voor het opstappen (ook jonge paarden). Merk vaak dat ze zich wat op gaan fokken aan de lijn en de 'overgang' niet helemaal snappen. Aan de lijn mogen ze dan flink gek doen, en zodra je erop zit moet het beheerst, dat kwartje wil nog wel eens niet vallen.

Helemaal mee eens.

Ik heb het altijd als ik op wedstrijd moet. Dan heeft mijn paard ook altijd veel teveel energie (Ook wedstrijdspanning natuurlijk van mijzelf). Longeer mijn paard als het mogelijk is een uur voordat ik moet gaan rijden en zet haar daarna weer even op stal zodat ze weer wat rustiger kan worden in haar koppie.

Dit werkt bij mijn paard echt uitstekend.

Toen ik mijn paard net had heb ik ook letterlijk alle hoeken van de bak gezien en kon nieteens een rondje rustig rondkomen. Met veel lessen en goede begeleiding gaat het nu echt super.

Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:51

Ik herken dus echt heel erg mijn paardje in wat je omschrijft. Het blijft moeilijk hoor. Ik heb nog niet gegaloppeerd sinds het winterseizoen in de bossen. Moet nog een gelegenheid vinden dat ik zeker weet dat ik hem onder kontrole kan krijgen. Met draven is hij nog steeds heel erg haastig en ophoudingen vind hij alleen maar hoogst irritant.

Als je paard ook op de wei komt, krijgt hij al veel voeding met het nieuwe gras. Mijn paard wordt heel kijkerig met te veel brok. Als je goede hooi voert, geef je hem veel hooi en zoek een kwalitatieve goede brok uit en voer 1 klilo basisbrok. Heb je het gevoel dat hij door je vele en intensieve rijden snel moe wordt, ga je beginnen met een 1/2 kilo brok meer te geven. Voer hem wat hooi na het rijden en geef hem wat elektrolyten.

De juiste balans met voeding en de juiste brok hebben een megaresultaat. Sommige brok maakt mijn paard ontzettend druk en gek in zijn hoofd. BV Horsefood maakt hem gewoon knetter al is het maar 3 dagen achter elkaar 1 schepje slobber.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:18

Ja ken dit probleem ook heb ook net een paard gekocht en is ongelofelijk energiek met rijden verder is het een regelrechte droopy.
Ik ben nu elke dag met hem bezig en minder voer en het gaat al beter, maar zet hem geen dag stil...... Ik geef hem nu 1 kilo sportbrok en 1 kilo muesli verdeeld over twee keer en dit gaat goed. Ben nu ook gestopt met galop aan de longeerlijn, want dan is ie met rijden heter.
En als je longeert dan inderdaad met dubbele longe das veel beter
en zoals al gezegd veel overgangen te hard dan op de rem.
Nog veel succes komt echt wel goed

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:33

Ik lees hier dat iemand vind dat ik mijn paard overvoer ?!

Het zit in het karakter van het paard. Ik heb nou eenmaal een paard met temperament wat graag wil werken en wat overenthousiast is.

Mijn paard staat vol in training ivm wedstrijden, lijkt me niet erg fair om haar dan laag in het voer te gaan zetten, dan had ik een rustiger paard moeten kopen. Ze heeft haar krachtvoer gewoon nodig, al geef ik haar niets, heet blijft ze toch wel. Als ik haar minder zou voeren valt ze in en is ze ook niet meer happy !

Ik sta overigens op een goede stal waar ieder paard een voerschema heeft aangepast aan het werk dat het paard verricht, ik denk dat je zeker per paard moet kijken wat goed is en niet zoals jij nu doet het via een zgn berekening doet, elk paard is tenslotte verschillend en heeft verschillende behoeftes !

Voor het ene paard zal het misschien wel werken minder voer maar voor die van mij zeker niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:19

Over voeren is hier niet aan de orde, een kind met adhd wordt dan dus ook overvoerd. Een adhd kind wordt druk wanneer je hem of har overvoerd met de verkeerde stoffen. Bijvoorbeeld kleurstoffen. Het is heel goed mogelijk dat je paard voer krijgt waarop hij reageerd. Ik test vaak foto,s van paarden en daar komt vaak uit dat ze van voer moeten veranderen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:30

ik heb mijn nieuwe pony ongeveer 3 maanden geleden gekregen. hij heeft best veel energie en dat vond ik best eng, want soms werd het echt een bommetje. mijn oude pony is een C-pony (die heb ik nu nog steeds) en de overgang naar een E-pony was best groot voor mij. omdat ik het dus best eng vond, heeft mijn moeder kruiden bestelt bij de paardendrogist en die kruiden deden we dan door zijn voer. daar werd hij super rustig van en hij zat er beter door in zijn vel. ik ben nu niet meer bang voor hem, dus nu krijgt hij die kruiden niet meer...moet je misschien maar is proberen, de meeste paarden worden er lekker relaxt van!! Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:47

tha_sweetie op bokt heeft precies zo'n paardje. Maar bij haar ligt het gewoon aan 't ras, is dat bij jou niet het geval? Dit is een Engels Volbloedje, die zijn gewoon van nature zo..