Passage?!!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lvanbattum

Passage?!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:32

Mijn draver schiet tijdens het longeren van voren in de passage doet dat 3 tot 5 passen en schiet dan weer in de draf.
Mijn vriend krijgt aan de longe zit oefeningen in draf. Er ligt een goed passend westernzadel op (continental) en ze heeft een hoofdstel om maar de teugels zijn eraf. Er zit aan het bit een tussenstukje met daaraan de longeerlijn.
Hij zit dus vooral om een onafhankelijke zit te krijgen.

Waarom doet ze dit? Lijken me geen rugprobleem want passage is superzwaar.

Anoniem

Re: Passage?!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:05

Ken je het verschil tussen passage en zweefdraf?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:10

Ja, zover ben ik nog wel Koe
Weet ook uit eigen ervaring hoe passage aanvoelt. En al helemaal hoe het eruit ziet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:15

lvanbattum schreef:
Ja, zover ben ik nog wel Koe
Weet ook uit eigen ervaring hoe passage aanvoelt. En al helemaal hoe het eruit ziet. Knipoog

Whoaaa Haha! Niet banketstaaf bedoeld, ik weet ook niet wie er achter Boktnaam Ivanbattum zit.....

Toch lijkt het me stug dat het paard spontaan zonder enige begrenzing aan de voorkant in passage gaat Haha! Persoonlijk zou ik dan meteen m'n westernzadel eraf halen, er een dressuurzadel opgooien en 'm verkopen voor heeeeeel veel centjes Clown

Enige oplossing hiervoor lijkt me meer naar voren werken. Ergens moet er toch teveel blokkade aan de voorkant of opkropping van energie zijn, anders gaat hij niet omhoog werken.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:30

Ja, maar verkopen is geen optie (wil haar niet kwijt) en de rest is niet zo geweldig, het blijft een draver. Ze is gekocht voor mijn vriend om te freewheelen. Koe

Hmm mssn dat ik zelf er maar mijn dressuurzadel erop leg en maar eens een paar weken ga kijken wat voor knopjes mevrouw heeft. Haha!

Ik denk dat het idd opkropping van energie is, maar ik weet ook niet alles en had dit nog nooit eerder gezien. Een paard in passage aan de longe zonder enige werking in de mond van whatever met een beginnend ruiter erop Clown

Toch maar eens aan mijn vriend vragen of hij stiekem niks anders doet dan zitten. Slim

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:33

Ik stond vanmiddag echt met stomme verbazing te kijken, heb mezelf ook geknepen. Maar ze kan de passage!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:46

Passage alleen aan de voorkant lijkt me niet echt correct gereden en kan ook geen passage zijn. Ik denk dat je vriend mischien een beetje zwaar zit en mischien iets teveel op de rugpartij achter druk vooral de nieren en dergelijke.

Ligt het zadel echt wel goed, ik bedoel is het zwaartepunt niet teveel naar achteren geplaatst.
Wat zegt de gezichtsuitdrukking van het paard.

De passage is bijna uiterste verzameling waarbij het paard o.a. duidelijk heel veel gewicht op de achterhand over moet nemen het paard doet het volgens jou alleen aan de voorkant , hmmmm vreemd.

Het is in ieder geval geen correcte passage. Het zal een passage achtige beweging voor zijn zonder duidelijke verzameling en juist gebruik van de achterhand.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:09

Ik zeg ook niet dat ze er een correcte passage uitstampt. Ik zeg alleen dat ze 3 tot 5 passen in de (soort van) passage schiet en vroeg of iemand daar een verklaring voor had.
Ben ook tevreden met het commentaar dat mijn vriend te ver achter het zwaartepunt gaat zitten. Hij mag dat dus niet meer }>
Ze doet het voornamelijk met de voorbenen op de achterbenen heb ik niet zo heel erg gelet. Was namelijk bezig om mijn vriend te laten zitten op zijn billen Ach gut
Het zadel past zeker goed, het komt van Arthur`s westernstore uit Vorstenbosch en is gepast en na een week nagekeken door himself. De echte westernruiters weten wie ik bedoel. *LOL*

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:10

Gezichtuitdrukking van mijn paard: Vrolijk, alert met de oren naar voren.
Gezichtsuitdrukking van mijn vriend: Benauwd Ach gut hahahaa

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:18

Ik ben niet zo op de hoogte met westernzadels, eigelijk zelf nog nooit op zon zadel gezeten. Maar nou loopt een paard van een meisje dat ik ken ook wel eens voor in de passagehuppel, maar ja die griet rijd met slof en heeft hem er heel strak aan en dan gaat ze ook nog met haar zit zo zitten dat ze hem op de nieren drukt dus dat paard doet het daarom.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:40

Mijn vriend had met zijn zitoefeningen niet eens een gewone teugel in zijn hand. Slofteugels worden volgens mij ook niet bij western gebruikt. In elk geval niet door ons en ik ben geen lijpe henkie die een beginnende ruiter een slofteugel geeft. Ik ben zowiezo geen groot voorstander van hulpteugels (maar dat terzijde).

Ik denk dat ze gewoon op de zit van mijn vriend reageert doordat hij zich te zwaar maakt.

Een westernzadel zit in zoverre anders dat je veel onafhankelijker zit. Voor een beginner dus lastiger dan op een engels zadel.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:49

Als ze op zijn zit zou reageren zoals je dat zelf zegt, dan zou ze dus vluchten voor pijn of druk op de nieren enz. Dan gaat ze echt niet haar vrolijkste gezichtje opzetten hoor!!! Ik denk dat het misschien ooit is aangeleerd door de vorige eigenaar begrijp je van die ''circus'' kunstje spaanse pas, buigen en misschien heb ze haar ook wel de pasage aangeleerd en is dat jou paard haar manier van spelen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 09:27

[quote]Als ze op zijn zit zou reageren zoals je dat zelf zegt, dan zou ze dus vluchten voor pijn of druk op de nieren enz. Dan gaat ze echt niet haar vrolijkste gezichtje opzetten hoor!!! Ik denk dat het misschien ooit is aangeleerd door de vorige eigenaar begrijp je van die ''circus'' kunstje spaanse pas, buigen en misschien heb ze haar ook wel de pasage aangeleerd en is dat jou paard haar manier van spelen.

Tja hier heb je toch wel een punt. Ze gaat idd niet een passage huppel maken met de oren naar voren als dat voort komt uit pijn. Ze heeft het duidelijk naar haar zin aan de longe met mijn vriend op haar rug die een beetje zijn zit oefent. Sigaar
We hebben haar van de eerste eigenaar gekocht en die is alleen met haar de baan opgeweest en dan liep ze voor de sulky. Wie haar beleerd heeft onder het zadel weet ik eigenlijk niet, toch maar eens vragen. Koe
Het blijft een leuk gezicht zo`n paard die steeds een paar passage passen maakt met een volwassen man erop. Bloos

Mssn dat iemand er een circuspaard van heeft gemaakt maar spaanse pas kan ze zeker niet. Piaffe doet ze soms maar dan zonder iemand erop en dan moet ze heel heet zijn en vast staan aan een hek.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:45

Jezus wat dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, ik heb een tijd op een drafstal gewerkt en daar waren er 2 die alleen als ze moesten koersen helemaal gek waren. Zodra we ze hadden ingespannen en de pikeur ff langs de tribune moest lopen liepen die twee standaard in passage maar alleen met de voorbenen, ze gingen niet echt ''zitten''.

Zodra ze mochten gaan was het over alleen dat hadden ze denk ik hunzelf aangeleerd door die contante druk die wordt uitgeoefend op die mond en ze willen ze graag en ze mogen maar niet dus inplaats van naar voren gaan ze omhoog dan Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:42

Geen idee waarom ze dat zou doen, maar ik herken het wel. Heb namelijk een fjord gehad die precies hetzelfde deed in het begin.
Naar verloop van tijd toen hij meer en beter gereden werd ging het over. Ik heb ook nooit begrepen waarom hij dat in het begin deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:43

Even een vraagje voor iedereen met een paard dat spontaan passage doet....
Als jullie paard dribbelt, noemen jullie het dan ook piaffe?

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:47

jah en ik heb meteen plannen om het paard aan te bieden als toekomstig dressuurtopper met een prijs van €20.000,-- erbij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:51

Ik zat er na het lezen van dit topic ook aan te denken om eens dressuur te gaan starten. Faiz kan heeeeel goed Piafferen van paraplu's, dus als er nou gewoon iemand langs de ring.....

Haha!

Was een beetje flauwe opmerking, maar moraal van het verhaal het gaat dus gewoon om wat huppelpasjes, terwijl TS aangeeft toch goed te weten wat passage is en inhoudt. Passage maar dan alleen met de voorbenen.... zo lust ik er nog wel eentje Haha! Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:52

Sonja schreef:
Even een vraagje voor iedereen met een paard dat spontaan passage doet....
Als jullie paard dribbelt, noemen jullie het dan ook piaffe?

Nee

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:09

Neeh sonja zo bedoel ik het niet, ik weet echt wel het verschil tussen gewoon wat huppelpasje of iets wat op een passage ''begint'' te lijken. Heb het ook uitgelegd dat tuurlijk de achter hand wel meegaat maar het echt ''zitten'' doen ze niet.

En ik vind het ook erg verwondelijk dat een draver die nooit getraint is om het gewicht op de achterhand kan plaatsen zo even het gewicht naar achter gooit om een ''soort van'' passage te doen. vind je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:15

Ik betwijfel of het paard uberhaupt gaat zitten, er wordt namelijk beschreven dat 'ie het 'voornamelijk met de voorbenen' doet.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:56

Nou aangezien ze een behoorlijk lang zweefmoment hebben in de passage kan het niet anders.. Of je moet echt een wonderpaard hebben dan heb je iets nieuws uitgevonden... Nee ik kan alleen maar oordelen over die dravers voor de koers want dat heb ik zelf gezien

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:03

In het welbekende zweefdrafje hebben ze ook een behoorlijk lang zweefmoment.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:30

jenn66 schreef:
Nou aangezien ze een behoorlijk lang zweefmoment hebben in de passage kan het niet anders.. Of je moet echt een wonderpaard hebben dan heb je iets nieuws uitgevonden... Nee ik kan alleen maar oordelen over die dravers voor de koers want dat heb ik zelf gezien

hier staat dus dat ze de achterhand wel moeten meenemen. Dit gaat niet over zweefdrafjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:04

Een draver heeft een heel ander achterhandgebruik dan een dressuurpaard, dus ik word nu wel heel nieuwsgierig hoe het dier de achterhand gebruikt en waar het de achtevoeten plaatst. Bij dravers zie je vaak een veel meer buitenwaartse gaande beenzetting dan bij dressuurpaarden.