Hoe kan ik dit het best oplossen zodat die angst weg gaat.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lusitana schreef:Daar wil ik wel wat over zeggen. Hoe een paard met zijn angst omgaat, ligt aan de ruiter. Ik heb met een vierjarige pony door Amsterdam gereden...zonder zadel, rubber bitje, en om er te komen, moesten we met de pont over. Toevallig ging ik onder een spoorbrug door toen er een trein overkwam. Haast geen reactie...want ik vond het zelf heel gewoon.
Hoe minder je een punt van dingen maakt, hoe beter.
Sjonniej schreef:Dat is met alles. Waarom loopt mijn pony anders wel op 20 cm langs kranen, trekkers, vrachtwagens etc. En moeten alle andere paarden eerst ver een oprit oprijden.... Mijn pony is écht niet zoveel anders hoor.
Juut schreef:Lusitana schreef:
Daar wil ik wel wat over zeggen. Hoe een paard met zijn angst omgaat, ligt aan de ruiter. Ik heb met een vierjarige pony door Amsterdam gereden...zonder zadel, rubber bitje, en om er te komen, moesten we met de pont over. Toevallig ging ik onder een spoorbrug door toen er een trein overkwam. Haast geen reactie...want ik vond het zelf heel gewoon.
Ja hoor. Vindt je het heel erg als ik dat niet geloof?
'overkill' heeft overigens wel een negatieve kant; je kunt het paard zo over de zeik helpen, dat ie het helemaal niet meer doet. Een keer of twee, goed, maar je moet wel weten wanneer te stoppen.
Juut schreef:Andere paarden kunnen wel eens een vervelende ervaring gehad hebben. Zelf kreeg ik mijn verzorgpony ook prima langs tractors en vrachtwagens..totdat we bijna plat gereden werden.
Juut schreef:Lusitana schreef:
Daar wil ik wel wat over zeggen. Hoe een paard met zijn angst omgaat, ligt aan de ruiter. Ik heb met een vierjarige pony door Amsterdam gereden...zonder zadel, rubber bitje, en om er te komen, moesten we met de pont over. Toevallig ging ik onder een spoorbrug door toen er een trein overkwam. Haast geen reactie...want ik vond het zelf heel gewoon.
Ja hoor. Vindt je het heel erg als ik dat niet geloof?
Citaat:Mensen die zelf ook koel in de kop zijn, zoals Sjonniej, snappen dat ik zo´n verhaal niet hoef te verzinnen. Het is gewoon een feit dat de angsten meestal in de ruiter zitten. En zelfs als de angst in een paard zit, dan is het de taak van de ruiter om hem er af te helpen door zelf koel te blijven.
Sjonniej schreef:Mijn vader heeft vroeger eens een paard geleent voor een rit.
Heel de rit gereden, paard super braaf, niks gek. Vlak bij huis denkt me vader er ineens aan dat dat paard bang was voor bussen. Er komt een bus langs en het paard springt meteen opzij. Een half uur daarvoor waren ze dwars door Den Haag gereden en waren ze wel 20 bussen tegen gekomen.

En de volgende groep schapen, kwamen ineens over de dijk, en die had ik helemaal niet gezien en ik reed er al bijna naast. En voor ik eigenlijk doorhad dat ik erlangs reed was ik er al langs en ze had er niet of nauwelijk naar gekeken..
GeVi schreef:Bedankt allemaal voor de tips. Ik krijg inderdaad zelf al de kriebels als we in de buurt komen. Niet echt angst maar meer spanning, van hoe zou het nu gaan. Aangezien het een viaduct is over de A7 is het ook altijd druk.
Met de teugels losjes zie ik al helemaal niet zitten omdat ik dan bang ben dat ie als een haas eronderdoor gaat, dat wil ik niet want dan gaat het altijd zo.
Hopen dat het met de tijd beter word.
Maar gewoon dat er niet veel druk op staat, dat er net een boogje in zit zeg maar.