wat moet je doen aan steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

wat moet je doen aan steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 07:46

hallo
ik hep een paard die steigert ( wel lief hoor ) in de bak
en buiten is ze zsooo braaf! Clown
maar weet iemand wat er aan kan doen of hoe het kan?

groetjes, anouk Cool
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-03-05 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Lielle

Re: steigeren?¿ I dont no

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:05

naar RT verplaatst. Vertel eens wat meer over je paard en jezelf? Hoe oud is hij/zij, hoeveel ervaring heb je, wanneeer steigert hij?

Cassidy

Re: wat moet je doen aan steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:25

Een steigerend paard is nooit lief. Ze hebben met hun vier benen op de grond te blijven staan.

Steigeren kan vele oorzaken hebben. Van slecht passend zadel tot dominantiegedrag of dingen echt niet willen. Het is erg moeilijk om een echte steigeraar het steigeren af te leren. Laat je niet wijs maken dat je met het stukslaan van eieren of zakjes met water op het hoofd van het paard van het probleem af gaat komen.

Het enige wat op het moment van steigeren helpt is het paard voorwaarts rijden, en ongenadig afstraffen. Maar dan moet je wel zeker weten dat er niet iets is met de rug of met je zadel.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:33

haha Nog nooit gehoord van een paard dat lief steigerd..

Sluit me aan bij cassidy... Als je alle "medische problemen" hebt uitgesloten is het het belangrijkst dat je voorwaarts gaat.. Laat desnoods iemand met een longeerzweep in de bak staan die helpt het paard voorwaarts te houden.. Maar sjouwen moet ie... Lachen.....

Groetjes joyce

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:38

Een verzorgpony waar ik ooit op heb gereden heeft ook een periode gehad waarin hij dit veel deed. Ik heb hem daar toen met behulp van iemand met veel verstand daarvan af gekregen. Zodra hij iets naar voren komt trek je hem links of rechts om. Door druk te geven aan een kant komt hij uit evenwicht en kan niet meer omhoog gaan. Beide benen komen dan weer op de grond. En daarnaast meteen afstraffen natuurlijk. Verder goed voorwaarts rijden en op de volte zetten.

Bij mij op stal hebben ze het ooit met een paard gehad. En idd met een zakje melk wat ze boven zijn hoofd hebben laten knappen. Heeft wel gewerkt maar lijkt mij erg moeilijk. Je moet het zakje dan wel op het juiste moment bij de hand hebben.

Ga er niet zelf mee aan het knoeien maar vraag hulp. Het kan erg gevaarlijk zijn. Ben er zelf verschillende keren achterwaarts vanaf gerold. En dat is erg eng! Mijn huidige pony heeft gelukkig nog nooit zoiets gedaan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:47

Er zijn legio verhalen over eiëren op zijn hoofd kapot slaanof zakjes water tussen de oren etc..

Ga deze toeren a.u.b. niet zelf uithalen want zo simpel is het niet.
Je kan wel met een springzweepje over de hals rijden (dus met het lusje naar het hoofd i.p.v. naar de kont) en als hij omhoog wil een flinke tik bovenop de hals geven.

Maar het eerste wat je doet als hij omhoog wil is been been en nog eens been hij moet direct naar voren en aan het werk! Hoe meer je hem voorwaarts houd hoe kleiner de kans dat hij omhoog komt.

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:40

Mijn paard steigeert wanneer hij ergens geen zin in heeft. Zo werkt het natuurlijk niet. Ik probeer het altijd voorwaarts op te lossen. Ik trek hem opzij en geef been en evt. een tik. Als hij dan galopeert of draaft of wat dan ook steigert hij in ieder geval niet meer. Dan probeer ik het meestal later weer, vaak lukt het dan wel.
Mijn paard steigerde toen ik hem ne had heel erg veel...nu nog maar af en toe als hij het er echt niet mee eens is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:29

heb je begeleiding?? ga niet zelf in je eentje aanmodderen...
de tips zijn wel handig die hierboven staan aangegeven, maar als je niet deskundig genoeg bent zou ik het niet in je eentje doen, want dan kunnen er nog gevaarlijkere situaties ontstaan. mijn tip dus; zoek iemand met ervaring!!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:53

Ik begeleid Anouk daarin Lachen (en ja ik heb ervaring genoeg Knipoog )

De pony waar het omgaat is haar Tinker Clementie. Deze merrie is 9 jaar oud. Buiten is ze werkelijk waar een engeltje, echter in de bak is het een monster... Medisch etc is allemaal al onderzocht, kortom er is niets lichamelijks aande hand.

Voorwaarts wil ze absoluut niet in de bak... Wanneer mevrouw ook maar even denkt dat ze echt aan het werkt moet dan gaat ze in verzet..kortom bokken en steigeren, nee niet laag maar echt wel gemeen hoog. Ik val eigenlijk niet zo gemakkelijk maar hier kun je echt niet op blijven zitten. Ze wil gewoon niet aan het werk! Ik ben zelf niet te huiverig om meteen naar een hulpmiddel te grijpen maar de stap is helaas wel gezet namelijk bijzets.Deze hebben we ook geprobeerd onder het motto dat ze eerst ff nadenkt om het weer te gaan doen, maar dat baat ook niet. Dit werkt dus ook absoluut niet.

bovenstaande tips zijn allemaal al uitgevoerd door mij, echter werken gewoon niet... Drijven heeft dus geen zin met haar, ze zet gewoon geen stap vooruit en gaat dan op de achterbenen staan...Zweepje etc ookal geprobeerd...

Verder is het echt een schat van een pony maar in de bak aan het werk, dat is echt een probleem. Het is dus gewoon een kwestie van geen zin volgens mij...

Dus om een lang verhaal kort te maken, hebben jullie nog andere tips??
Gr Claudia

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:14

claudia23 schreef:
Ik begeleid Anouk daarin Lachen (en ja ik heb ervaring genoeg Knipoog )

mooi dat is al een begin Haha!

misschien kun je gijsenkim hier op bokt eens vragen of zij iets weet. zij corrigeert veel paarden.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:08

Dank je voor de tip Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 00:35

Ik zou het paard uit handen geven aan iemand die hem met opzet achterover kan laten slaan, zonder daar zelf nare gevolgen van te ondervinden. Soms zijn ze daar zo van onder de indruk dat het meteen over is. Maar dat moet je willen, omdat de kans natuurlijk altijd aanwezig is dat het paard zich daarbij bezeerd.

Maar wat is het andere alternatief? Je de rest van je carriere door die merrie op zijn kop laten zitten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 02:47

ik heb jammer genoeg een 'echte steigeraar' die het echt niet van pijn doet maar gewoon van jolligheid Rolleyes
afstraffen. Niet met eieren stuk slaan of zakjes water beginnen! helpt niet.
mij gaven ze de tip een tik tussen de oren te geven, dat heb ik gedaan maar daarmee werd t probleem niet opgelost. Wat wij hebben gedaan:
ik er met springzweepje op.
mam met de longe er langs
en alstie steigerde tik en naar onder trekken door die wat op de grond staat. En een keer goed 'uitschelden'

voor het bokken, mijn lesgever zei toen Exje een keer erg bokte(tot nu toe de 1ste en laatste keer dat hij echt bokte om me deraf te krijgen, af en toe bokt ie nog eens van jolligheid maar niet meer gemeen) : zorg dat jij het laatste woord hebt! nooit je paard laten winnen, blijven straffen tot hij stopt met bokken.

Ik hoop dat je hier wat mee bent Scheve mond

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:02

hoi
bij mijn vriendin heeft het wel geholpen door een zakje water op zn kop te slaan.
hij heeft het nooit weer gedaan.
alleen met buitenrijden af en toe als hij schrikt staat ie welles rechtop maar hij doet het niet meer.
maar bij anderen ngo wel maar als die een zakje op zn kop slaan houd hij er ook wel mee op.
groetjes

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:33

Wij hadden ook een keertje een pony die stijgerde. En je moet gewoon een liter fles (cola bijv.) wel een lege in je hand houden als hi jdat stijgerd geet je een tikje op zn hoofd en hij zal het nooit weer doen omdat het paard denkt dat het zn hoofd heeft gestoten of iets dergelijks. Veel succes !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:38

begin nit met zakjes enz. De kans dat je paard je er dan vanaf mieterd en net nog erger in opstand komt is groot.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:48

thanxs voor alle tips!
als hij steigert zit ik er niet op maar mijn pa maarjah ze moet het tog afleren
we zullun het proberen
voorde rest is het een schat van een paard hoor!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:33

Hoi

Mijn paard heeft er soms ook een handje van om te gaan stijgeren.
Slaan helpt bij haar dus ook absoluut niet.
Ze gaat er alleen maar gevaarlijker van doen.

Ik heb haar bijvoorbeeld een keer zo hard geschopt en geslagen dat ze op het moment dat ze van voor recht stond gelijk er achteraan bokte.
En geen klein bokje nee de halve handstand.
En dat 3! keer achter mekaar.
Probeer dat maar eens uit te zitten.
Zelfs met een stijgbeugelriem rond haar nek hing ik er onder.

Mijn toenmalige instuctrice heeft ook geprobeert haar naar voren te rijden maar dat helpt bij haar niet ,want hoe harder je slaat hoe hoger ze steigert met een bok erachter aan.

Ik ben ook al een keer achterover met haar gevallen omdat ik haar per ongeluk om trok.
Denk maar niet dat mevrouw daar wat om gaf.

Zij is echt een staker als ze er geen zin in heeft of als ze haar zin niet krijgt

Het enige waar ze respect voor had was iemand met een longeerzweep in de bak.
Voor een zweep in je hand had ze geen respect,maar voor die zweep.
Daar liep ze wel voor.

Maar je kan natuurlijk niet altijd iemand in de bak hebben staan met een longeerzweep dus ik moest een andere oplossing zoeken.

En die heb ik gevonden.
Het enige dat bij haar helpt als ze aanstalten maakt om te gaan staken(je voelt het gelijk aan der.Gaat langzamer lopen en reageert niet op je been)is haar hoofd min of meer op haar kont planten en net zo lang rondjes blijven draaien tot ze der eigen terug recht maakt en weer gaat lopen.
De eerste keer deed ze het 3 keer,de tweede keer deed ze het 2 keer ,en de derde keer helemaal niet meer.

Let wel zij stijgert alleen als je haar een mep verkoopt.
Doe jij niks zal zij ook niets doen.
Dit paard is medisch verder ook helemaal in orde.
Laat dat duidelijk zijn.

Geen 1 paard is het zelfde dus ieder paard heeft een eigen methode nodig om van dit probleem af te geraken.

Zakjes en dergelijke zou ik niet aan beginnen,want sommige komen dan juist nog sneller omhoog.
En niet ieder paard is even slim om te denken dat hij dan zijn hoofd stoot als hij gaat stijgeren.
Blond

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:37

Meppen etc doen we ook niet hoor Lachen

Het drijven lukt gewoon niet. Ik ga het eens proberen om haar echt om met de neus naar de kont te laten "draaien"Misschien dat dat wat helpt.

Longeerzweep is inderdaad een goed idee, maar net wat er gezegd word, je kan niet altijd iemand in de bak hebbne staan...

Maar goed we gaan gewoon door totdat het wel goe dgaat..
We houden jullie op de hoogte..

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:49

Dat draaien zou ik zeker is proberen.

Let er wel op dat waneer ze aanstalten maak om haar eigen recht te maken en te gaan stappen dat je als beloning haar ook inderdaad weer laat gaan.

Beloon haar ook met je stem.Ze snappen dit snel genoeg.

Doe dit alleen niet wanneer ze al recht staat ,want dan trek je haar geheid om.

Veel succes verder het zal je op de 1 of andere manier wel lukken.
Het is mij ook gelukt.
Kan nu gewoon lekker rijden zonder dat er iemand bij dus.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:38

Cassidy schreef:
Ik zou het paard uit handen geven aan iemand die hem met opzet achterover kan laten slaan, zonder daar zelf nare gevolgen van te ondervinden. Soms zijn ze daar zo van onder de indruk dat het meteen over is. Maar dat moet je willen, omdat de kans natuurlijk altijd aanwezig is dat het paard zich daarbij bezeerd.

Maar wat is het andere alternatief? Je de rest van je carriere door die merrie op zijn kop laten zitten?

Ik ben zelf met mijn paard achterover geslagen, daar hij werkelijk niets van geleerd. Als het hem niet bevalt of hij wil ergens niet langs dan loopt hij achteruit en gaat steigeren, ik zou toch zeggen dat je ervan leert als je achterover klapt.
Ik vind het nu nog enger dan dat ik eerst vond als hij steigert omdat we zijn gevallen, waardoor ik mijn arm brak.

Ik ga een aantal van deze tips ook zeker eens uitproberen. Lachen

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:19

Misschien een optie om met het paard tijdens de buitenrit (ergens op een kleine open plek) te gaan werken in plaats van in de bak. Langzaam opbouwen. Als hij buiten erg braaf is kun je hem misschien daar langzaam aan het werk zetten (zoals je anders in de bak doet) en daarna je buitenrit gewoon vervolgen. Gewoon dressuurmatige oefeningen in het bos doen (eventueel kleine voltes om bomen heen helpt ook). Ik begrijp dat hij bij buitenritten geen problemen geeft, dus probeer het werken te oefenen in kleine stapjes buiten.

Als het na een tijdje buiten goed gaat, kun je ook je grenzen weer langzaam naar de bak verleggen. Bijv. na de buitenrit even in de bak uitstappen; volgende keer na de buitenrit een rondje draven in de bak en daarna lekker afzadelen, poetsen etc. Dus langzaam opbouwen, gewoon de tijd er voor nemen.

Het negatieve gedrag in de bak zit er nu zo in dat je dit niet 1-2-3 oplost. Dus probeer je werk-aktiviteiten naar de buitenritten te verplaatsen in een langzame opbouw.

Lukt dit, of heb je het al geprobeerd?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:14

wat misschien ook wel helpt is een martingaal want dan moet het paard zijn hoofd lag houden en dan is het moeilijker omhoog te komen.
dat hebben ze toen tegen mij gezegd.
en als ze al steigeren naar voren zitten en hard vooruit drijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:03

Ik wil even wat zeggen over "meteen afstraffen" Als je het paard begint te slaan als hij weer met vier benen op de grond staat, ben je te laat. Je straft hem dan als het ware voor het landen! Niet voor het steigeren. Het enige goede moment om te slaan is als het paard stopt om te gaan steigeren of, als je wat langzamer bent, als het zich verheft. Ook flink drijven, en dat mag dan best een schop zijn. Ja, sommige paarden landen en geven er een bok achteraan, maar meestal is het steigeren dan wel over.
Als je er op tijd bij bent, hoef je ook helemaal niet voorover te gaan zitten, dat is als het ware toestemming geven! Gewoon kruis aantrekken, voorwaarts met die hap! (Zijwaarts)Omtrekken en rondjes draaien kan idd goed helpen.
Vaak zit steigeren trouwens meer in de ruiter dan het paard...
Stoer worden, niet van te voren bedenken dat het paard misschien zal gaan steigeren, los teugeltje etc kan veel helpen. Is misschien een van de redenen waarom het paard buiten niet steigert, dat je daar met een losser teugeltje durft te rijden en meer ontspannen bent?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:29

Dit doet clementie niet alleen bij mij, maar ook bij de eigenaar zelf... En nee we werijden niet met strakke teugel..Gewoon met losse teugels, lekker ontspannen, maar mevrouw wil gewoon niet aan het werk, drijven etc dan gaat ze in verzet...

Morgen gaan we een buitenritje maken, ik ga dan eens voorstellen om het paard in de bak uit te laten stappen en odnerweg wat kleine oefeneningetjes te gaan doen...