tractorprobleem...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

tractorprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:17

Mijn verder zo koelbloedige verzorg-haf is als de dood voor tractors en vrachtwagens. Dit doordat een heel verveldende chauffeur van vrachtwagen met dubbele aanhanger besloot dat hij best om ons heen kon draaien, tewijl pony en ik pas midden op de kruising waren. Beest moest echt even in gallop gaan omdat we anders plat waren!( Boos! )
Dit is jaren geleden gebeurt, en nog springt Ascot weg voor tractors en vrachtwagens, slaat half op hol als ze een beetje vaart hebben.
En nu begint het 'tractor-seizoen' weer aan te breken. Ik zie er tegen op met hem weer tractors en vrachtwagens te moeten passeren. Wat als hij in paniek anderen of ons verwondt? Die chauffeurs houden er lang niet altijd rekening mee als Ascot steigerend in een berm staat... Hoe kan ik hem het vetrouwen weer geven voordat ik het vertrouwen helemaal verlies?

Anoniem

Re: tractorprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:28

Heb je niet de mogelijkheid om een tractor te lenen en die in de wei te zetten?
Dit hielp bij mijn pony enorm goed. Het ding heeft een week in de wei stilgestaan en toen een dag met draaiende motor om hout te klieven. Hij kijkt niet meer op of om van een tractor.

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:34

waarschijnlijk heeft de eigenaar van de stal waar je paard staat een tractor om een wei opnieuw in te zaaien of de mesthoop op te ruimen. Wanneer die de tractor start 30 meter verderop gaan staan met t paard aan de hand en rustig belonen. De keren daarop steeds een stukje dichterbij proberen en blijven belonen. Die tip hierboven om er 1 in de wie te zetten is ook heel erg slim lijkt me ook misschien wel goed te werken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:04

Als een tractor stilstaat is er niets aan de hand, zelfs niet met draaiende motor. Wanneer de buurman in de wei bezig is rijdt ik er ook expres langs, maar hij heeft dan de ruimte. Ook met brede bermen gaat het redelijk, hij staat dan te springen, en door beurtelings snel de teugel links en rechts aan te nemen kan ik hem in verwarring brengen, hij weet dan niet welke kant op te vluchten. Het is voornamelijk bij smalle passeer-ruimte en de snelheid... Hij reageerd ook pas wanner het 'gevaar' vlak bij is.
Zelf sein ik altijd langzamer te rijden, maar de meesten hebben haast. Ook heb ik het meegemaakt dat de chauffeur me wilde helpen; pakte de teugel bij het bit en zou pony er wel even langsop trekken, onderwijl mopperend dat haflingers eigenwijze rotbeesten zijn. Een ander wou hem al een mep op z'n achterstegeven. Gevolg; beest nog meer over de zeik Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:01

Ah, op die manier. Ik dacht dat hij èlke tractor als supergevaarlijk zag Knipoog
Geen idee of je een aardige buurman hebt, maar kun je niet af en toe naast hem rijden als hij bezig is? En dan telkens de afstand tussen Ascot en de tractor verkleinen.
Misschien vindt hij het minder eng om gelijk op te lopen? Of achter de tractor aan en dan telkens iets dichterbij?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:38

Mijn paard is ook bang voor passerende tractoren.

Op de vorige stal waar ze 8 jaar heeft gestaan? Reed er elke dag een trekker langs der stal.. Dus je zou denken dat ze er wel gewend aan zou moeten zijn, maar dat is dus niet zo.
Als de trekker stil staat en uit is het geen probleem. Maar zodra ze dat geluid hoort vind ze het eng. ik heb al naast de trekker gereden, in de naastliggende bak dus, vaak langs een rijdende trekker op het terrein gelopen. Maar ze blijft het eng vinden.

Dus als iemand nog goede tips heeft? Haha!

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:10

Mijn paard is panisch voor vrachtwagens, niet als ze stilstaan (dus zo oefenen heeft ook geen zin) maar als ik buitenrij en ze komen aanrijden, langzaam of snel dat maakt niet uit....
Ze heeft vroeger (op 4 jarige leeftijd) met haar vorige baas een ongeluk gehad.
Ze heeft 9 jaar samen met die baas angst gehad.... Ik kan niet verwachten dat haar angst binnen een paar weken weg is....
Verder is ze heel braaf, helaas komen we hier in de polder nogal eens een vrachtwagen tegen, als de vrachtwagen op haar af komt begint ze te trillen en zal met de vrachtwagen meedraaien om hem in de gaten te houden....
Ik oefen met wandelen, een langer touw (2m) aan mijn freestyle halster en wandelen gaan, ik hoop haar zo vertrouwen te geven, mocht ze toch in paniek raken kan ik haar om me heen laten lopen (in brede berm) en tot rust brengen.
Als ik de rijdend weg opga zorg ik dat er een bomvast paard meegaat, dat paard geeft haar de rust en de steun die ze in paniek zoekt.
Het kost tijd en veel geduld, maar ik ben er van overtuigd dat het langzaam aan minder zal worden.

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:46

Ik ken wel wat je bedoeld, erg vervelend. Mijn paard heeft zwaar verkeer nooit fijn gevonden maar afgelopen najaar ook een beetje een ongelukje mee gehad. Toen werd het erger en ben ik gaan wandelen. Iedere keer na het rijden een stukje op de weg en als er dan zwaar verkeer kwam, een inham in en met het hoofd naar het verkeer toe staan.
Dit heeft heel erg geholpen en ik zou zeggen, probeer het!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:14

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik hoop hier ook wat goede tips te krijgen. Ze springt alleen weg als er geen brede berm is.

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:26

Mijn vorige pony had het ook. Al vanaf het moment dat ik haar zadelmak maakte was ze bang voor tractors en vrachtwagens... Deze kwam ik eigenlijk bij elke rit wel tegen, omdat de pony op een industrieterrein stond (vrachtwagens) en ik vaak in het bos reed, in de buurt van grote boerderijen (tractors)
Ik had er heel veel last van, dus ik moest echt een oplossing hebben. Ik ben gewoon heel veel met haar gaan wandelen langs die enge dingen heen (gewoon aan het halster/touw) en later ook met het zadel erop. Op een gegeven moment ben ik er gewoon op gaan zitten (met in het begin iemand er naast) ik merkte dat het wel hielp als ik veel tegen haar praatte. Het is ook geen goed idee om de teugels heel strak te gaan pakken, je kunt ze beter iets ruimte geven; als je namelijk heel kort gaat pakken worden ze vaak alleen maar paniekerig Boos! Mijn pony staat nu op een stal waar ze continue met tractors rijden, is dus helemaal van haar angst af.
Veel succes!!!

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:28

Oja, en altijd met het hoofd naar de tractor toezetten, zodat ze kan zien wat het is... Knipoog

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:39

misschien eens op pad gaan met een braaf paarsd wat er NIET bang van is..

Mijn haflinger is echt niet bang te krijgen,
vrachtwagens,tractoren,het intresseerd hem niks,
als ik bij je in de buurt woonde zou ik zeggen,ga een keer met mij mee!

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:03

Vaak heb je zelf ook een bepaalde angst opgebouwd door ervaring met de reactie van jou paard. Zodra er tractor of vrachtauto nadert geef jezelf ook al signalen van angst af.
(hormoor adrenaline)
Dit is voor paarden een geur die hem alert maakt en tot vluchten zet.

Het best (miz) kan je net doen of er niets aan de hand is.
Negeer, zodra je paard gaat reageren op het aankomt verkeer, keur je het gedrag af!
Er is toch niets om bang van te zijn, nou dan!
Dan doen we gewoon normaal.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:25

Flo is ook erg bang voor tractoren en vrachtwagens... als ik erop zit! Als ik afstap en hem gewoon vasthoud is er niets aan de hand Bloos

Ik snap niet goed wat het is. De tractor van de boer rijd iedere dag door het land, en hij eet gewoon uit dat ding. Maar komt er een andere tractor het land in, gaat hij zo door een hek...

Heeft er iemand tips?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:41

brave pony meenemen, zelf rustig blijven zitten en zeker niet stil laten staan..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 20:39

Ik houdt hem idd voorwaarts, want anders ben ik héél snel weer op stal, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wandelen met As doe ik niet, dan ben ik plat. Nog minder fijn als snel thuis zijn. Het enige paard dat niet bang WAS voor tractors, is het nu wel. Een achtelijke chauffeur die het grappig vond Ascot over de rooie te zien gaan, en maar telkens gas gaf. Uiteindelijk stonden ze beiden in een bloemenveld op de achterbenen. Gelukkig vond de eigenaar het niet erg, hij had gezien wat er gebeurde.
Het rottigste is nog dat As vaker voor de koets gaat deze zomer. Ben bang dat hij teveel weg zal willen schieten waardoor de koets over de kop gaat... Ik zit er dan liever op als achter.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:17

Ontij schreef:
Vaak heb je zelf ook een bepaalde angst opgebouwd door ervaring met de reactie van jou paard. Zodra er tractor of vrachtauto nadert geef jezelf ook al signalen van angst af.
(hormoor adrenaline)
Dit is voor paarden een geur die hem alert maakt en tot vluchten zet.

Het best (miz) kan je net doen of er niets aan de hand is.
Negeer, zodra je paard gaat reageren op het aankomt verkeer, keur je het gedrag af!
Er is toch niets om bang van te zijn, nou dan!
Dan doen we gewoon normaal.

De angst kan toch zeker wel overheersen hoor....ik gaf écht geen signaal af bij de naderende vrachtwagen want ik had geen nare ervaring met dit paard in het verkeer en toch ging mijn paard he-le-maal door het lint..... gelukkig niet zo dat ik geen controle meer had, maar toch......
Met mijn andere paarden heb ik ook altijd langs de weg gezeten dus angst voor verkeer (in welke vorm dan ook) heb ik zeer zeker niet.
Ik heb naderhand aan de oude eigenaar gevraagd of er iets gebeurt was en zij gaf het ongeluk toe.
Je kan dus zelf doen of er niets aan de hand is, dat wil niet altijd zeggen dat het paard niet of nauwelijks zal reageren....
Je advies van negeren en afkeuren klinkt leuk, maar gaat in de praktijk niet geheel op helaas.....

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:52

en als je nou iemand erop zet die niet weet dat ze dat probleem heeft?

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:05

In mijn geval hielp dat dus niet...ik wist niet van het ongeluk van mijn merrie en toch reageerde ze zo heftig......

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:49

Mijn pony was vroeger toen hij nog jonger was ook wel eens onrustig van tractoren. Mijn advies

Blijf zelf in ieder geval rustig.
Handen laag houden en praat op een lage toon tegen je paard. Hooooooo

Verder ga stappen en zeker niet stilstaan. Van halthouden als er gevaar is worden ze alleen nog maar onrustiger.

Hou goed je buitenbeen eraan. Druk houden zodat hij in de berm blijft.
In sommige gevallen is en tikje met een zweepje ook goed.

Gebaar naar de persoon in de tractor om rustig te rijden(de meesten doen dat ook wel in mijn buurt) en als hij dat doet bedank ook door je hand op te steken.

Vlieg zeker niet een ander pad/berm/straat in als je een tractor ziet! Op die manier geef jij aan je paard aan dat er een gevaar is waar je voor weg moet lopen!

En ga in het begin eerst eens met een ander paard mee naar buiten. Laat jouw paard aan de binnenkant lopen. Of achter het ervaren paard aan. Goed voorbeeld doet volgen!

succes

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:18

Ben vandaag maar eens op 'tractor-training' gegaan met Ascot. Een boer was bezig het land om te ploegen, een meter of 10 van het bospad af. Was op het begin van de rit, dus beest nog fris lopen snuiven. Heb hem stilgezet, laten kijken en bleef rustig tegen hem praten. Hij spande zich wat toen de tractor op ons af kwam, maar omdat hij niet echt dichtbij kwam, vond Ascot het ook wel prima. Paardje beloont en door gereden naar een volgende tractor. Die was aan de overkant van een redelijk drukke weg bezig. Ook met ploegen, en ook hij trok banen naar de weg toe, zal ik maar zeggen. Deze tractor was wat groter, maakte ook wat meer herrie, dus maar weer afstand van 10 meter gehouden, om mee te beginnen. Toen de tractor bij de weg ging keren voelde ik dat Ascot op het punt stond om weg te springen, maar door de teugel en been er bij te houden en rustig te blijven praten, kon ik hem toch op de plaats houden. En zo iedere keer een stukje dichterbij. Uiteindelijk stonden we op 3 meter afstand, en was As wel wat gespannen, maar niet dat hij ieder moment weg kon springen. Uitgebreid beloont.
En net dat ik bijna bij de stal was, kwam de buurman eraan. Met een oud herrie schoppend tractor-gevaarte, op het smalste punt. Hij kent Ascot (Is de fokker) en remde mooi af, maar liet de motor draaien (moet niet te makkelijk worden, hé). Al knorrend en snuivend kreeg ik knol er naast, toen nam ie een sprong voorwaarts. Heb hem toch maar beloont, voorwaarts is beter als zijwaarts de struiken in. Het was dus best een goede rit. Dit wil ik voorlopig iedere dag (dat ik rijdt) gaan proberen, mischien...(blijft dromen)

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:54

Wat goed zeg! Was ook heerlijk weer vandaag Lachen ga zo door!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:20

Ga dit topic goed in de gaten houden, die van mij krijgt dagelijks een tractor door de voergang en regelmatig tractors langs van de loonwerker *woont op boerderij* en nog is die panisch tijdens buitenritten o.i.d. Zelfs op stal of in de bak. Als ik erop zit in de bak gaat het wel maar buiten dan draait die al in de richting van de tractor als die het geluid hoort, en draait 90Gr. in de rondte om vervolgens een noodsprong te maken... Ach gut , rijd altijd samen met een super braaf paard dus op hol slaan doet die niet (zo'n schijterd dan) maar blijft schrikken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:24

Mijn paard was voorheen ook angstig voor traktoren/vrachtwagens.

Gelukkig werd de bak steeds gesleept met de trekker. Ik ging dan dressuur rijden achter de trekker aan. Steeds dichterbij en de figuren uitbreiden.
Ze ging het geloof ik wel een leuk spelletje vinden.

Tegenwoordig kan ik haar zo'n beetje met d'r neus op rijdende vrachtwagens/trekkers rijden. Ik let alleen wel op dat ik ze altijd tegemoet rijdt en nooit van achter aan laat komen. De kans dat ze een keer aan de haal gaat is dan veel groter. Verder let ik erop dat ik de teugels wel op maat heb, maar geen teugelspanning heb.

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:32

Haj

Je kan het best gewoon oefenen thuis! Als er iemand is met een tractor.. kun je die vragen of hij wil helpen. Rij gewoon vaak langs je pony heenn.. Laat je pony de tractor is van heel dicht bij zien! Als je een paar keer oefent.. dus een tractor langs je pony laten rijden, zal hij er waarschijnlijk snel niet meer bang voor zijn