Ontij schreef:Vaak heb je zelf ook een bepaalde angst opgebouwd door ervaring met de reactie van jou paard. Zodra er tractor of vrachtauto nadert geef jezelf ook al signalen van angst af.
(hormoor adrenaline)
Dit is voor paarden een geur die hem alert maakt en tot vluchten zet.
Het best (miz) kan je net doen of er niets aan de hand is.
Negeer, zodra je paard gaat reageren op het aankomt verkeer, keur je het gedrag af!
Er is toch niets om bang van te zijn, nou dan!
Dan doen we gewoon normaal.
De angst kan toch zeker wel overheersen hoor....ik gaf écht geen signaal af bij de naderende vrachtwagen want ik had geen nare ervaring met dit paard in het verkeer en toch ging mijn paard he-le-maal door het lint..... gelukkig niet zo dat ik geen controle meer had, maar toch......
Met mijn andere paarden heb ik ook altijd langs de weg gezeten dus angst voor verkeer (in welke vorm dan ook) heb ik zeer zeker niet.
Ik heb naderhand aan de oude eigenaar gevraagd of er iets gebeurt was en zij gaf het ongeluk toe.
Je kan dus zelf doen of er niets aan de hand is, dat wil niet altijd zeggen dat het paard niet of nauwelijks zal reageren....
Je advies van negeren en afkeuren klinkt leuk, maar gaat in de praktijk niet geheel op helaas.....