Paard terugwerken voor hindernis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Paard terugwerken voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:00

Met verbazing heb ik tijdens de nieuwsuitzending gekeken naar TOP-ruiters die aan de start kwamen @ Indoor Brabant tijdens het springen.

Paarden met de scherpste bitten werden teruggetrokken of het niets was tijdens het aanrijden.Gevolg: Paard uit balans, strafpunten en ga zo maar door... nu wordt er toch vaak gelet op inwerking van het bit en het "vriendelijke" handgebruik van menig ruiter/amazone. Nu ben ik echt geen mietje en soms dan snap ik best dat een paard een keer een fikse ophouding nodig had, maar meerdere keren achter elkaar herhalend in de mond, dan wel neus lopen inhameren, vond ik toch teveel van het goede.

Nu was mijn vraag of dit meer mensen was opgevallen, wat hier de reden van is en wat jullie doen met paarden die heet zijn op de hindernis (laten we dat als excuus gebruiken).

Lielle

Re: Paard terugwerken voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:22

ja, was me ook opgevallen, maar aangezien ik maar L spring ga ik me geen oordeel aanmatigen hierover. Iets oplossen voor een steiltje van 1.10 is toch net wat simpeler dan bij een 3 sprong steil-oxer-oxer van 1.60. Wat doe ik zelf met mijn heethoofdje Pablo (L spr en binnenkort L sgw):

- thuis enorm veel trainen op rust en tempocontrole
- max 1 keer per week springen (excl wedstrijd)
- thuis rijd ik altijd met zijn gewone bit (ongebroken trens), in de wedstrijd op een ongebroken happymouth pessoa bitje met de teugels op de gewone bitring
- en in het parcours trek ik hem wel een keer hard op de rem als het nodig is. Er wordt wel geluisterd!

/edit
typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-03-05 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:26

Oke, een keer op de rem trekken doen we allemaal maar met 2 handen neem ik aan... en niet zagend aanrijden op de hindernis... er werden gewoon balken afgesprongen omdat de ruiter het paard stoorde naar mijn idee...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:30

als Pablo niet terug komt op een gewone ophouding en ik voorzie hele grote dramatische problemen als hij blijft doorstieren, komt die HO er dan maar op de grove manier. Ik ben laatst - met een ander paard - lelijk gevallen toen die niet reageerde op een ophouding tussen twee sprongen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:45

Ik heb niks van Indoor Brabant gezien.

Maar we moeten er denk ik toch vanuit gaan dat ruiters op dat nivo wel weten waar ze mee bezig zijn.

Het is natuurlijk wel heel moeilijk om een heel sterk paard dat heel graag naar de hindernis wil met hele kleine hulpen perfect een 1.60 door te rijden.

Ik denk ook dat je daar pas over mag oordelen als je zelf op dat nivo rijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:50

Viel mij op dat die paarden tijdens het losrijden absoluut niet kunnen draven, eerder krabbelen en sommigen nog onregelmatig ook.

Vroeg mij af of dat komt door het terugwerken, waardoor ze kort zijn geworden.

Er zaten trouwens wel hete paarden tussen. De adrenaline maakt ze misschien op dat moment ook minder gevoelig voor pijn en je moet toch iets te vertellen hebben.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 01:47

In het begin blijf je vaak ook nog dressuuur rijden naast het springen, maar hoe beter je wordt, hoe meer je dat "vergeet" heel jammer want je moet niet gaan lopen sjorren, maar juist je paard op je zit terug rijden. want een paard is tenslotte toch sterker dan jij.
MAarja, ik heb sowieso m'n twijfels bij het engelse rijden. Die paarden staan vaak al hoog in t bloed,mogen 1 a 2 uur per dag hun box uit en worden ondertussen volgestopt met krachtvoer, dan vraag je mijn inziens om problemen want een paard wordt dan vanzelf heel vlug.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:54

Je hebt verschillende "soorten springruiters" een vriendin van me heeft haar succesvol in het ZZ lopen en als ik op dat paard rijd kan ik er niks mee.. Die kan ook niet fatsoenlijk draven, en stelling en buiging daar heeft ie ook nog nooit van gehoord geloof ik. Maar het paardje red zich foutloos over 1.40 parcoursen en uit de meest onmogelijke hoeken en wendingen..

Zelf ben ik van mening dat een beetje springpaard zonder problemen in iedergeval een L proef moet kunnen lopen.

Wat het ingrijpen en sjorren aan het bit betreft ik vind het ook wel eens erg grof, maar ik kan me indenken dat de paarden wel erg heet kunnen worden op zo'n concours en niet onder de indruk zijn van eentrensje.
Misschien overdreven grof maar de gevolgen als een paard zich niet terug laat rijden zijn voor zowel ruiter als paar niet misselijk als je geluk hebt stopt het paard en als je pech hebt ga je met hindernis en al over de kop (en ik kan het weren Clown ).

Ik vind het erg moeilijk om op dat niveau een oordeel te geven over de manier van rijden. Ik weet alleen wel dat als zo’n paard geen vertrouwen in de ruiter heeft dat het knap lastig is je over zulke hindernissen heen te werken. Maar de een rijd een stuk vriedelijker dan de ander daar ben ik het wel mee eens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:12

Amen, Riant. Dat bedoelde ik precies, incl die val door een hindernis *LOL*

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:07

Lielle schreef:
Amen, Riant. Dat bedoelde ik precies, incl die val door een hindernis *LOL*

doet best pijn he Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:14

Zo dacht ik ook al. Maar deze paarden komen best wel vaker uit hun box denk ik zo.

Die middag werden ze al gereden en die avond moesten ze pas het parcours springen. Alhoewel er misschien best wel flink werd gesjort, de paarden zagen er toppie uit en keken ook heel tevreden uit de oogjes en dat is ook heel wat waard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:30

Sommige springpaarden worden bij het inrijden heel heet gemaakt zodat ze in het parcour goed snel zijn. Het nadeel daarvan is dan wel weer dat ze wat strenger in de hand terug genomen moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:52

Ik heb die wedstrijd vanaf tv gezien.

eerst een flinke trippel en daarna op 5 groot of 6 klein een dikke oxer met daarachter op 1 een stijl.

Naderhand gaf de bondscoach commentaar op de gereden proeven en zei hij niets over het hand gebruik oid.

alleen dat het erg moeilijk aanrijden was van 12 naar 13.

Denk zelf dat je je paard beter een keer grof terug kunt nemen dan dat je een ontiegelijke niet passende afstand hebt.

Over een meter gaat dat nog wel, maar op 160?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:05

Ik denk ook (gelukkig) niet dat zo'n parcours op dat nieveau representatief is voor voor hoe de paarden het thuis hebben.

Ze springen geen 3 keer per week zo'n zwaar parcours natuurlijk en ook niet iedere training hindernisen van 1.60. Op deze wedstrijden moeten ze toch wat extra geven .. en moet de ruiter soms wat extra menem.

niet dat mensen denken dat die paarden thuis ook zo gereden worden, da's meestal niet het geval.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:56

Heb het ook gezien, maar denk inderdaad dat je er weinig van kunt zeggen als je niet op dat niveau rijdt. Die paarden zijn inderdaad vaak gruwelijk heet en ik heb ook wel eens horen zeggen dat door vrijwel al die toppaarden een streepje zit, oftewel ze moeten een beetje gek zijn om op dat niveau te lopen, echt vechtlust hebben.
Daarbij denk ik net als Riant dat je als je thuis naar de training gaat kijken je een heel ander beeld van de ruiters krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:04

Idd als je die mensen thuis ziet rijden, of met een jonger paard op lager nivo, ziet het er heel anders uit.
Dan zijn het helemaal andere ruiters.

En ik denk ook, dat paarden die een heel parcours, moeilijk gebouwd, van 160 kunnen springen, idd een beetje maf moeten zijn, maar vooral vertrouwen moeten hebben in hun ruiter.
En ondanks dat er in het heetst van de strijd in dat parcour, eens hard getrokken word, springen de paarden wel, ook de volgende sprong, was het vertrouwen weg, had je zeker weten de sprong erop een stop.

Ik denk dat wij basis ruiters ons niet mogen vergelijken met dat nivo.
Op 1.10 mag er gewoon wel eens wat mis gaan.
dan komt het paard er toch nog wel over.
Maar op 1.60, kan een paard zich niet meer redden bij een echte misser.
Dan maar een balk, door een keer een te strenge hand, beter dan landen in de sprong.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:16

Tuurlijk,je kunt je daarmee niet vergelijken, maar 1x terugtrekken moet dan toch voldoende zijn. In mijn ogen moet zo'n paard zelf ook inzicht hebben, blindelings vertrouwen in de ruiter. Maar je ziet duidelijk dat als ruiters gaan trekken het paard dusdanig uit balans raakt dat het paard moeite heeft met het uitkomen voor en OVER de hindernis. Meestal met een vierkante hark-sprong. En het is altijd zo, als het paard te hard gaat neemt die de balk mee...(springt te vlak) maar als je een paard tegenwerkt en niet uitkomt dan red het paard het niet en komt IN de hindernis... zo bedoelde ik het. Dat je beter een paard kunt laten gaan voor de hindernis (dus ca. 5 mt) dan er dan nog in gaan hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:20

Maar nu komen ze er nog over Lachen
Doe je die laatste paar galop sprongen niets meer, lig er je er zeker in.

En deze paarden zijn zo heet om naar die sprong toe te trekken, dat ze door de adrenaline, het bit niet meer voelen op dat moment.
Dus om ongelukken te voorkomen moet men dan wel eens lomp ingrijpen.

maar wat is lomp?
erover komen en heel blijven
Of niet trekken en erin landen?

En vergeet niet, dat deze paarden thuis een M/Z proef kunnen lopen op trens

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:21

En ik denk dus echt dat je dat verkeerd ziet, Hermes-deux.
Vergeet niet dat de afstanden bij 'zo'n hindernissen op heel nauw komen, zoveel inzicht heeft de ruiter wel, maar een paard in het heetst van de strijd niet.
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 23-03-05 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:22

Shezzit schreef:
MAarja, ik heb sowieso m'n twijfels bij het engelse rijden. Die paarden staan vaak al hoog in t bloed,mogen 1 a 2 uur per dag hun box uit en worden ondertussen volgestopt met krachtvoer, dan vraag je mijn inziens om problemen want een paard wordt dan vanzelf heel vlug.

Hoezo over één kam scheren?
Ik denk dat er best veel sportpaarden zijn die wat hoger in de sport gereden worden die lekker overdag buiten mogen lopen.

Net als ik al bij andere reacties lees, denk ik dat je soms wel groffer in moet werken om het paard in te houden als de zachte manier niet lukt in het parcours.
Tijdens de training vind ik het wat anders. Dan moet je je paard trainen op een goede beheerste sprong. Tijdens de wedstrijd kun je dat nou eenmaal niet altijd regelen. Dan liever een flinke ophouding dan met gebroken botten tussen het hout liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:23

Ik ken springstallen genoeg, waar de paarden echt wel buiten kwamen

helaas, waar dat ook niet was.
Maar dat is niet overal zo Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:27

Marliesje schreef:
En ik denk dus echt dat je dat verkeerd ziet, Hermes-deux.
Vergeet niet dat de afstanden bij 'zo'n hindernissen op heel nauw komen, zoveel inzicht heeft de ruiter wel, maar een paard in het heetst van de strijd niet.

Nou ja, ik heb altijd geleerd het paard te volgen hoor, dus zo verkeerd is mijn denkwijze niet. Ik heb Z gesprongen en liet hem zelf de sprong regelen. Niet in de weg zitten. Ik miste het inzicht en door het zelf regelen kwamen we vaak niet uit en gevolg hoeksprongen of balken. Hij redde zich altijd. Nu ik van een instructeur heb geleerd te wachten en met je paard mee te gaan, hoe heet die ook is, voorkom je reacties over-en-weer en geen probleem met klevende paarden. Kleine correctie op tempo of sturen was al voldoene...maar NOOIT zagen... dan werd ik door mijn pa eruit gehaald...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:33

Zo heb ik ook gereden tot en met de M
Helaas heb ik ook geen oog voor de sprong, dus idd mooi tempo en stilzitten is dan de oplossing.

Hier in Z.O brabant, word in het M gebouwd, wat op andere plaatsen dikke Z is (denk niet alleen aan max. hoogte, breedte, maar vooral een technisch parcours)
En de ruiters die niet kunnen passen, vallen hier allemaal uit in de M.
idem ik.
Mijn paard sprong en redde zich, ook in de M
zelfs in een dikke barage van het M.
maar is dat eerlijk?
Nee, vind ik niet.
Mijn onkunde zou zeker weten een keer mijn paard in de sprong doen belanden.

Hij was ook heet, maar heeft een zacht, eerder overdreven gevoelig mondje, daar was terug nemen geen probleem mee.
Dat zou dan ook een paard zijn waar je de ruiters nooit mee zult zien trekken.

Ik heb ook paarden gereden, die net wat minder gevoelig waren in het heetst van de strijd.
Voor mij in het L niet erg, als ze eens bijna een galop sprong te vroeg af moesten zetten, omdat het niet paste. Ik heb er gereden, waarmee ik dat zelfs in het Z nog wel zou kunnen flikken, zoveel power als die hadden.
Maar doe dat eens in een driesprong, met steil, oxer oxer, internationaal dik gebouwd?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:46

Ik heb tijdens de kampioenschappen M ook het parcours vanaf hindernis 2 (incl. 3-sprong) moeten springen met 1 beugel omdat de andere was gebroken... goh, kun je zeggen er springen er zelfs zonder zadel, maar met een druktemaker die je zou moeten regelen zou je zelf ook nog uit balans raken... wat was ik toen blij dat ik alleen maar hoefde te sturen en mee hoefde te gaan... ging super hard en heb constant met 1 hand de manen vast gehouden... Clown

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:55

Ik zeg niet dat het de schoonheidsprijs verdient, maar ik moet zeggen dat ik er niet over oordeel. En wat je ook zegt, ze rijden toch maar mooi zo'n parcours rond, ik neem er mijn petje voor af.