is dit mogelijk..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soepkipjah

is dit mogelijk..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 22:33

Is een paard, dat niet direct gefokt is voor dressuur, wel geschikt om alsnog dressuur te leren? Als je er genoeg moeite en energie insteekt moet het dan lukken? Verward

Grz.

maaykuhhh

Re: is dit mogelijk..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:42

ja zeker! Haha!
kijk maar naar mensen die dravers rijden (net zoals ik), die zijn ook niet gefokt om te dressuren of te springen en toch doen ze het prima. Alleen wat je al zegt, het kost meer tijd en energie.
en het is super leuk om het resultaat te zien van al dat harde werken. Vingers aflikken

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:24

Natuurlijk kan dat ! Eigenlijk kan bijna ieder paard wel de oefeningen voor de dresuur leren. Sommige paarden hebben de bouw of het gangwerk niet echt mee waardoor het wellicht wat meer moeite kost.

Niet ieder paard is geschikt om hele hoge dresuur goed te lopen maar je moet een heel eind kunnen komen met verschillende rassen en types van paarden. Sommige springpaarden presteren ook bijzonder goed in de dresuur.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:34

Natuurlijk kan dat. Een fokrichting is niet perse bepalend voor de richting van sport waarin het paard moet lopen.
Een paard met drie correcte basisgangen kan altijd dressuur leren lopen.

Dressuur is de basis van alles

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:44

Mijn paard is helemaal springen gefokt en ik rijd Z dressuur met haar.
We zijn nog steeds niet uitgeleerd, dus ik hoop ook nog wel wat verder met haar te komen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:17

Kafue schreef:
Natuurlijk kan dat. Een fokrichting is niet perse bepalend voor de richting van sport waarin het paard moet lopen.
Een paard met drie correcte basisgangen kan altijd dressuur leren lopen.

Dressuur is de basis van alles

Dat klopt dressuur is basis van alles. Dus dit is echt wel mogelijk. Het is maar net welke eisen je stelt aan je paard. Maar je kunt een heel eind ermee komen in de dressuur in elk geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:23

Het woordt dressuur is gewoon een andere benaming voor africhting.

In feite leer je je veulen dus ook al dressuur door hem en halster om te doen.

En als we het hebben over B of Grand Prix dat staat alleen maar voor de graad van africhting...dus dressuur.

m.a.w met elk paard kun je dressuur doen...maar dan is het nog de vraag tot welke maat africhting je kan komen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:09

Inderdaad met ieder paard kun je dressuur rijden .
Ik rijd op een tinkerhengst niet echt een dressuur gefokt paard maar hij doet het goed. Ben pas gestart en met 161 en 166 punten is dat niet slecht vond ik zelf.Ik zal hoe hoger hij komt meer moeite krijgen maar datis ook wel de uitdaging.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 01:09

Tuurlijk kan dat. Zoals al eerder vermeld: dressuur is de basis van alles. Ik rijd zelf momenteel een tinkermerrie die een aantal M oefeningen nu moeiteloos oppakt. En ze is qua bouw echt 100% koudbloed.....

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:10

Zoals al eerder gezegd is een bepaalde mate van dressuur ook voor een springpaard belangrijk.
Mijn merrie is helemaal 'springen gefokt' en ik heb Z2 met haar gereden. Moet ik er wel bij vertellen dat ze erg compact is gebouwd en een goede galop heeft. En ik heb haar al van dat ze 3,5 was.
Maar wat er op het papier van je paard staat is niet van belang, als je er maar een goede basis in brengt kom je een heel eind.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:00

Kijk maar eens naar de hengst Kigali, voor mij hét voorbeeld dat een springgefokt paard meer talenten kan hebben.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:15

het paard blue Ocean van Tommy Visser is ook spring gefokt. En die loopt nu grand prix.

Bij sommige paarden zul je iets rustiger aan moeten doen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:26

Ik had ooit een klein stukje van een pas des deux gezien... Twee bekende Nederlandse dressuurruiters (namen vergeten Bloos) die op belgische trekpaarden grand prix reden. Ze konden alleen de piaffe niet, dat weet ik nog wel Lachen .

Friezen zijn tuigpaarden, maar zie hoe mooi ze onder 't zadel kunnen lopen...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:28

helemaal mee eens, je paard moet er ook een beetje feeling voor hebben, maar een hoop kan geleerd worden hoor met de juiste oefeningen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:58

Ja tuurlijk kan dat.
Er zijn genoeg halinger, fjorden en niet dressuur-gefokte paarden die Z lopen.
Of je er grand-prix mee haalt is een andere vraag, daar hebben ze ook wel een portie talent voor nodig wat ook lang niet elk dressuurgefokt paard kan halen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:03

Mijn oudste paardje is ook springgefokt, bijna uitsluitend volbloed en springpaarden in de hele stamboom.

Maar in een vorig leven wel M, en bij mij L2 dressuur. De echt hogere dressuur zal ze niet meer halen, daarvoor is ze nu ook al wat oud om nog veel bij te leren, maar ze kan zeker en vast een nette dressuurproef neerzetten Lachen
Vorig jaar zag ik een demonstratie op wedstrijd van degene die de eerste 3 plaatsen in Z2 hadden gehaald die dag. En 2 ervan waren van een springafstamming.

soepkipjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:52

Wouw.. oke ik heb geloof ik wel antwoord op mijn vraag gekregen! Haha! Thanks!Even de reden waarom ik deze vraag stelde: Ik heb een paardje gezien en daarvan zegt de eigenaar dat die absoluut niet voor dressuur geschikt is en alleen recreatief te berijden is. Nou, dan denk ik ook, heb je uberhaupt wel ooit geprobeert om dressuur met hem te rijden? Maarja, voordat ik te eigenwijs ga doen en zomaar een paardje koop wat volgens de eigenaar geen dressuur kan (ik wil verder de dressuursport in) ben ik hier dus even langs gewipt om jullie mening er over te vragen. Knipoog

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:16

Maar er kan in zo'n geval ook iets medisch aan de hand zijn. Het zou kunnen dat het paard door een blessure idd geen dressuur kan lopen.
Toch eerst maar even aan de eigenaar van het paard vragen waarom hij dit zegt. Pling

nietje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:51

uiteraard!!!!!!

je kunt met ieder paard dressuur rijden ofdat hij daar nou wel of niet op gefokt is, kijk maar eens naar al die haflingers en fjorden dat zijn de duidelijkste voorbeelden die je kunt bedenken en er zijn ook mensen zat die met ijslanderes of een dergelijke dressuur rijden.

dressuurrijden met een spring of men paard kan dus net zo goed als springen met een dressuurpaard, dus niet bang zijn dat je een richting niet in kunt, alleen als je met een menner oid wilt gaan draven of snelheidswedstrijden wilt gaan rijden zul je waarschijnlijk niet veel winnen van de paarden die speciaal voor de snelheid gefokt zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:13

Elk paard kan dressuren, van shetlander tot trekpaard...

De kwaliteiten van de ruiter én het paard bepaald tot welk niveau!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:15

Ook ik heb met mijn springengefokt paard ook Z dressuur gereden

Imo kan bijna elk gezond paard Z lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:51

soepkipjah schreef:
Wouw.. oke ik heb geloof ik wel antwoord op mijn vraag gekregen! Haha! Thanks!Even de reden waarom ik deze vraag stelde: Ik heb een paardje gezien en daarvan zegt de eigenaar dat die absoluut niet voor dressuur geschikt is en alleen recreatief te berijden is. Nou, dan denk ik ook, heb je uberhaupt wel ooit geprobeert om dressuur met hem te rijden? Maarja, voordat ik te eigenwijs ga doen en zomaar een paardje koop wat volgens de eigenaar geen dressuur kan (ik wil verder de dressuursport in) ben ik hier dus even langs gewipt om jullie mening er over te vragen. Knipoog

Ik zou hier toch wat meer doorvragen. Het kan nl zijn dat 'niet voor dressuur geschikt en alleen recreatief te berijden' niets te maken heeft met de afstamming van het paard, maar meer met de mogelijkheden en beperkingen van dat paard.

Als het een paard is met een medische geschiedenis dan is het verhaal nl wat anders als 'afstamming niet geschikt voor dressuur'. Kan best zijn dat dit paard in het verleden zware blessures heeft gehad en daardoor nu alleen nog maar recreatief bereden kan worden. Het zou dan nogal oneerlijk zijn tegenover het paard als je er toch dressuurmatig mee aan de gang wil.

Als je echt de dressuursport in wilt dan kun je beter iets kopen dat deze bemerking niet heeft.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:55

Op de laatste Drentse Kampioenschappen reed een meisje met een Shire mee in de L2-dressuur. En ze reed ook echt wel een goede proef hoor!
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat voor paard je hebt, alleen zal het voor het ene paard makkelijk zijn om de Z-dressuur te behalen, terwijl het voor het andere paard ophoudt bij de M1. Maar in principe moet je best wel een eindje kunnen komen hoor!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:14

Ik ga met Apple mee... Het zou "bijna" dom wezen om een paard te kopen wat volgens de eigenaar niet geschikt is voor de dressuur! De reden daarvan buitengesloten. Dat is zoiets als een stadsfiets kopen om ermee in de bossen te gaan crossen, de fietsenmaker zou het je ook afraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:15

Ik ga ook met Apple mee
Ik zou wel willen weten waarom het paard niet geschikt is voor de dressuur.
Pas als je dat weet, kun je verder beslissen