Thuis actief....in proef sloom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Thuis actief....in proef sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:35

Mijn paardje loopt thuis altijd lekker vlot door en met inrijden ook...maar zodra ik de proef inga valt ie een btje stil...zijn oefeningen doet ie verder wel goed....alleen hij wordt heel sloom...moet echt iedere x drijven om um aan de gang te houden en dat ziet er nou ook weer niet beeldig uit...

Ik rijd in de proef hetzelfde als tijden s het inrijden en net zoals thuis (heb op video vergeleken enzo...

wat kan ik er aan doen...??

een x hard aansporen in de proef helpt ook niet Verward

YvonneS

Re: Thuis actief....in proef sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:43

Zeer herkenbaar! Ik zit met hetzelfde. Heb een aantal wedstrijden achter de rug waar die vreselijk aan het loeren en gespannen was, maar wel lekker doorliep. De laatste 2 was ie echter goed bij de les, maar niet vooruit te branden. Ik moet dus een tussenweg vinden tussen de spanning en de ontspanning, maar dat is echt moeilijk. Ik ben dan nu ook benieuwd naar tips....

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:48

YvonneS schreef:
Zeer herkenbaar! Ik zit met hetzelfde. Heb een aantal wedstrijden achter de rug waar die vreselijk aan het loeren en gespannen was, maar wel lekker doorliep. De laatste 2 was ie echter goed bij de les, maar niet vooruit te branden. Ik moet dus een tussenweg vinden tussen de spanning en de ontspanning, maar dat is echt moeilijk. Ik ben dan nu ook benieuwd naar tips....

Echt lastig zo iets!!

Dus mensen....kom maar op met tips!! Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:53

Ik heb het halverwege de M1 gehad dat Patos dacht lekker rustig aan te doen omdat ik toch geen zweep had en mijn sporen waren nou ook niet echt angstaanjagend (1cm knopspoor Haha! ). Op aanraden van mijn instructrice heb ik toen behoorlijk scherpe sporen genomen (3,5 cm met wiel) en zo kon ik haar even duidelijk laten weten dat ik toch heus nog wel wat te vertellen had. Werkte als een speer, ben daarna weer terug gegaan op 2,5 cm en daar heb ik tot halverwege de Z1 prima mee kunnen rijden.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:56

Je bent zelf niet gespannender als normaal? Daar kan je paard ook nog op reageren he.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:02

sorro1 schreef:
Je bent zelf niet gespannender als normaal? Daar kan je paard ook nog op reageren he.

Nee daar heb ik ook al op gelet...

heb een x aan me ma gevraagd of ze er eens op wilde letten hoe ik reed in de proef...en of ik anders ging zitten e.d. en dat hefet ze toen ook gefilmd maar ik rij dan geowon hetzelfde enne ik ben zelf ook niet gespannen als k de proef inga...snap er geen bal van Tong uitsteken ?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:04

patos schreef:
Ik heb het halverwege de M1 gehad dat Patos dacht lekker rustig aan te doen omdat ik toch geen zweep had en mijn sporen waren nou ook niet echt angstaanjagend (1cm knopspoor Haha! ). Op aanraden van mijn instructrice heb ik toen behoorlijk scherpe sporen genomen (3,5 cm met wiel) en zo kon ik haar even duidelijk laten weten dat ik toch heus nog wel wat te vertellen had. Werkte als een speer, ben daarna weer terug gegaan op 2,5 cm en daar heb ik tot halverwege de Z1 prima mee kunnen rijden.

Ja dat is ook een oplossing!!

Maar ik heb zoiets van misschien is er nog een andere oplossing...en als er geen andere oplossing is...dan haal k ook maar grotere sporen uit de kast...ik mag toch niet met wieltjes rijden (rij nog bij de pony's)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:05

En je paard? Loopt hij al lang wedstrijden, ben je nog maar net begonnen met hem? Is dit gedrag van de laatste tijd. Doet hij het in meerder situaties (ik lijkt wel zo'n psycholoog Knipoog )

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:13

Citaat:

Maar ik heb zoiets van misschien is er nog een andere oplossing...en als er geen andere oplossing is...dan haal k ook maar grotere sporen uit de kast...ik mag toch niet met wieltjes rijden (rij nog bij de pony's)

Het is puur om even te laten weten dat ze niet kunnen gaan lopen flierefluiten onder de proef. Ik moet wel even benadrukken dat het niet bij elk paard dé oplossing is. Dat kan je het best met je instructie overleggen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:14

sorro1 schreef:
En je paard? Loopt hij al lang wedstrijden, ben je nog maar net begonnen met hem? Is dit gedrag van de laatste tijd. Doet hij het in meerder situaties (ik lijkt wel zo'n psycholoog Knipoog )

hahah valt wel mee...zo al die vragen nagaan..dan kom je msischien tot een antwoord....

Maar hij loopt nu 4 jaar lang wedstrijden...heb um vanaf B tot nu in de M2 op wedstrijden gereden...en eigenlijk was ie altijd al wta slomer op wedstridj amar de laatste tijd is het echtt erg...

en hij doet het alleen met wedstrijden of wanneer het echt warm weer is...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:15

patos schreef:
Citaat:

Het is puur om even te laten weten dat ze niet kunnen gaan lopen flierefluiten onder de proef. Ik moet wel even benadrukken dat het niet bij elk paard dé oplossing is. Dat kan je het best met je instructie overleggen.

Ja dat klopt...zal nog eens met mijn instructrice overleggen...

Ik kan ook gewoon een x weer langere sporen proberen...kijken hoe ie daar op reageerd...maar het liefst wil k gewoon met deze sporen waar k nu mee rij mee blijven rijden...dus nog f fkijken/zoeken naar een goede oplossing...

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:17

Ik heb wel een tijdje gehad dat ik tijdens de proef te netjes wou rijden, daar is dit ongetwijfeld een gevolg van. Heb ook een paar wedstrijden gereden met langere sporen, maar kon niet echt verschil merken. Daarna ben ik een tijdje met wat minder druk gaan rijden in de proeven, dan liep ie op zich wel goed, maar teveel uit elkaar.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:28

En als je hem met het losrijden ff opfokt. ff goed snel voor je been maken. Anders zou ik ook voor een feller spoortje gaan.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:51

Heb je thuis geoefend met een voorlezer...die van mij liep (hij is inmiddels overleden) zodra iemand aan het voorlezen was een versnelling lager....
Ik ben dus dagen met voorlezers in de weer geweest, zodra er werd voorgelezen en hij minder hard ging lopen heb ik hem flink aangepakt....
Soms moet je het patroon doorbreken, en het in een proef dus ook een keer flink aanpakken, kost je op dat moment wel punten maar later heb je er profijt van.
Je bent toch net even anders tijdens een 'echte' proef, pak je je paard dus flink aan op dat moment lukt het de volgende proefjes (hopelijk) wel....
succes

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:40

Misschien is jouw pony wat slomer, omdat je hem tijdens het losrijden niet goed aan de hulpen hebt gemaakt. Dus vooral opletten of hij naar voren wil en weer terug willen komen. Net vóór de proef even een keer uitstrekken om te kijken of hij actief is én aan je been (mss beïnvloed het de jury, wie weet Knipoog ) en dan weer terug om te kijken of je hem weer goed bij elkaar krijgt. Tijdens de proef mag je hem ook wel eens wakker schudden, hoor.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 07:51

Rij je niet te lang los??

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 07:56

Ik oefen iedere week een proef en dan loopt ie wel gewoon door..

met inrijden maak ik um ook wat sneller aan mijn been maar in de preof is daar niks meer van te merken....dat wakker schudden lukte gister in de proef geneens...anders wel een btje...maar niet echt geweldig...

ik rijd meestal ong. 20 minuutjes los

ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:14

Moreno schreef:
Ik oefen iedere week een proef en dan loopt ie wel gewoon door..

met inrijden maak ik um ook wat sneller aan mijn been maar in de preof is daar niks meer van te merken....dat wakker schudden lukte gister in de proef geneens...anders wel een btje...maar niet echt geweldig...

ik rijd meestal ong. 20 minuutjes los

ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen...

Dat is wel kort, misschien moet je hem juist langer losrijden, zodat hij wat wordt actiever wordt en meer oplettender.
Hoe gaat dat thuis? Bij mij duurt het altijd wel even voordat hij opgang komt (net een dieseltje Haha! ) en dat wordt hij steeds actiever en beter door mijn been.

Ik rijd ook M2, in deze klasse was hij altijd wel voorwaarts en actief. Echter in de M1 was hij vaak sloom, ik reed dan ook maar 20 minuutjes los. Op het moment rijd ik wel een half uur tot drie kwartier los. Ik begin dan eerst met loswerken, even draven en galoperen. Daarna weer terug naar stap en oppakken, dan ga ik over naar draf en rijd mijn oefeningen die in de M2 zitten. Net vóór de proef zet ik hem goed aan mijn been en kijk of ik hem zonder zweep actief en voorwaarts kan rijden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:55

[b]wel grappig, die van mij loopt in het begin alleen maar te showen, dat je moeite doet om hem uit te zitten... misschien kunnen we wat van die pit aan die van jouw geven ?? Haha! Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:10

ik heb geen idee of dat spoortje nou wel de oplossing is. naar mijn idee is een spoor enkel om je hulpen te verfijnen en niet bedoeld als gaspedaal. ik denk dat je hem nog scherper moet gaan maken aan je been en iets langer losrijden zodat alle aandacht voor jou is. en anders maar een keer tijdens de proef wakker maken...dan maar 1 keer geen winstpunt. het jammere met zo'n proefje is is dat practisch niemand zijn paard echt durft aan te pakken omdat dan je proefje gelijk verpest is. maar imo kun je beter 1 keer wel je paard aanpakken tijdens een proef en dat je er vervolgens geen last meer van hebt. thuis pak je je paard toch ook aan als hij loopt te slenteren?? hij heeft gewoon een wake-up call nodig Haha! . waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:42

heyitsme schreef:
[b]wel grappig, die van mij loopt in het begin alleen maar te showen, dat je moeite doet om hem uit te zitten... misschien kunnen we wat van die pit aan die van jouw geven ?? Haha! Clown

Haha Haha! als dat nou zou kunnen!! Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:49

klomp schreef:
ik heb geen idee of dat spoortje nou wel de oplossing is. naar mijn idee is een spoor enkel om je hulpen te verfijnen en niet bedoeld als gaspedaal. ik denk dat je hem nog scherper moet gaan maken aan je been en iets langer losrijden zodat alle aandacht voor jou is. en anders maar een keer tijdens de proef wakker maken...dan maar 1 keer geen winstpunt. het jammere met zo'n proefje is is dat practisch niemand zijn paard echt durft aan te pakken omdat dan je proefje gelijk verpest is. maar imo kun je beter 1 keer wel je paard aanpakken tijdens een proef en dat je er vervolgens geen last meer van hebt. thuis pak je je paard toch ook aan als hij loopt te slenteren?? hij heeft gewoon een wake-up call nodig Haha! . waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel.

En daar kun je nu juist zo goed een scherper spoortje voor gebruiken, het moet dan wel een tijdelijke oplossing zijn.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:15

patos schreef:
klomp schreef:
ik heb geen idee of dat spoortje nou wel de oplossing is. naar mijn idee is een spoor enkel om je hulpen te verfijnen en niet bedoeld als gaspedaal. ik denk dat je hem nog scherper moet gaan maken aan je been en iets langer losrijden zodat alle aandacht voor jou is.
en anders maar een keer tijdens de proef wakker maken...dan maar 1 keer geen winstpunt
. het jammere met zo'n proefje is is dat practisch niemand zijn paard echt durft aan te pakken omdat dan je proefje gelijk verpest is. maar imo kun je beter 1 keer wel je paard aanpakken tijdens een proef en dat je er vervolgens geen last meer van hebt. thuis pak je je paard toch ook aan als hij loopt te slenteren?? hij heeft gewoon een wake-up call nodig Haha! . waarom thuis iets niet accepteren en in de proef wel.

En daar kun je nu juist zo goed een scherper spoortje voor gebruiken, het moet dan wel een tijdelijke oplossing zijn.

uiteraard maar dan wel eenmalig anders is het spoortje wel als gaspedaal Knipoog ...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep. als je steeds namelijk een scherp spoortje nodig hebt om hem op gang te houden is hij niet aan je been...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:17

Citaat:
uiteraard maar dan wel eenmalig anders is het spoortje wel als gaspedaal Knipoog ...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep

Helaas kan dat niet in een M-proef Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:28

patos schreef:
Citaat:
uiteraard maar dan wel eenmalig anders is het spoortje wel als gaspedaal Knipoog ...ik persoonlijk tik dan liever een keer met mijn zweep

Helaas kan dat niet in een M-proef Knipoog

ow...had even niet opgemerkt dat het om een M- proef ging Bloos
dan zul je thuis nog beter het paard aan je been maken, zodat een correctie in de proef kan worden opgelost met een eenmalig prikje van je spoor...