basisbegrippen dressuur, hoe te bereiken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

basisbegrippen dressuur, hoe te bereiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 12:53

Goed, de meeste mensen kennen de basisbegrippen van de dressuur wel. Maar maakt ze dat vanzelfsprekend? En als we zo'n basisbegrip als eerste doel stellen, bereiken we dat doel dan ook meteen? Ik denk dat het toch moeilijker ligt.

Een van de voorbeelden die nu op dit forum besproken wordt, is het basisbegrip takt. (moet met de k gespeld he?).
Goed, allemaal heel mooi dat instructeurs hun mond vol hebben over takt, maar wat heeft een ruiter daar in het begin aan? IS het niet beter om een ruiter zodanig leren te rijden, zijn paard op 2 teugels te krijgen wat een gevolg is van met 2 benen naar de hand toe rijden, waardoor de takt vanzelf ontstaat? En als deze er dan eindelijk is, de ruiter te wijzen op het ritme wat hij kan HOREN en VOELEN en dan zeggen "DAT is nou takt, en dit moet je onthouden want dit hoor je altijd te hebben als je aan het rijden bent".

Ik denk dat veel instructeurs te veel met termen om de oren slaan die voor een ruiter te "summier" zijn. Ik denk dat je een hele simpele en eenvoudige terminologie moet gebruiken tijdens het lesgeven, en dat je een ruiter ook niet te veel tegelijk moet laten doen op een paard. De meeste mensen hebben niet zo'n fijn ontwikkelde motoriek, gaan daarvoor te veel of te grof doen, wat verwarrend is voor het paard. Ik denk dat er vaak te moeilijk begonnen wordt. Zijn er meer mensen die dat zo ervaren?

Amadeo

Re: basisbegrippen dressuur, hoe te bereiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:03

Een ruiter kan geen takt rijden, maar wel verpesten. Een paard heeft takt. De ruiter moet ervoor zorgen dat de takt behouden wordt in alle gangen/tempi/oefeiningen ed. Dit even terzijde.

Heeft de ruiter dan geen les om deze begrippen in de praktijk te leren? Ik leer dit mijn leerlingen zeker en zo heb ik het zelf toch ook geleerd?!?! Theorie wordt in de praktijk aangeleerd door de instructeur, dat is 1 van de taken van een instructeur.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:07

Juist, ik herhaal en ik herhaal.
Ik geef zeer uitgebreid les en beperk mijzelf niet tot "Tact" "Impuls" of "Swung" om maar eens even een zijstraat te noemen!

Uitleg daar draait het om, iets herhalen tot het blijft hangen, totdat de defenitie van het woord of begrip duidelijk is...
Je doet jezelf en je leerlingen en hun paarden te kort op het moment dat je met "oogkleppen" les staat te geven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 13:09

Amadeo schreef:
Een ruiter kan geen takt rijden, maar wel verpesten. Een paard heeft takt. De ruiter moet ervoor zorgen dat de takt behouden wordt in alle gangen/tempi/oefeiningen ed. Dit even terzijde.

Good point!!!!!!
Amadeo schreef:
Heeft de ruiter dan geen les om deze begrippen in de praktijk te leren? Ik leer dit mijn leerlingen zeker en zo heb ik het zelf toch ook geleerd?!?! Theorie wordt in de praktijk aangeleerd door de instructeur, dat is 1 van de taken van een instructeur.

Dat weet ik, maar ik denk dat de instructeurs te moeilijk beginnen. Juist omdat paardrijden beste moeilijk is om onder woorden te brengen. Paardrijden bestaat toch voornamelijk uit voelen. Voelen wat er gebeurt in het paard, voelen hoe hij op jouw hulpen reageert. Na veel ervaring ga je weten wat je hoort te voelen en wat je niet wilt voelen. MAar in het begin is het nog lang niet zo ver. Dan moet de instructeur wat richtlijnen geven maar deze kunnen toch nooit meer zijn dan indicaties. En een bepaalde terminologie helpt een ruiter eigenlijk nog minder op weg. Je kunt het een paar keer noemen, maar het heeft nog niet veel zin om er te veel op door te gaan.

Tineke Bartels zei het zo mooi: "niet praten over "impuls" want dat is te vaag, praat liever over voorwaartse drang".

Kaja, wat bedoel jij met "oogkleppen op" lesgeven? Want dit kan op vele manieren denk ik.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 04-03-05 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:10

Neem nu als voorbeeld is een gang van je paard.
Je kunt de ruiter wel als opdracht geven, draaf maar aan, maar daar ben je dan nog niet klaar mee...

Uitleg over hoe, wat en waarom!
Datzelfde geldt ook voor de basisbegrippen van de dressuur!

Je kunt immers ook niet direct zonder uitleg een auto besturen, waarom dan wel het beoefenen van de dressuur, als je van heg noch steg weet...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:12

Desiree schreef:

Tineke Bartels zei het zo mooi: "niet praten over "impuls" want dat is te vaag, praat liever over voorwaartse drang".

En dan nog verdient ook dat de nodige uitleg...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 13:14

Kaja schreef:
[En dan nog verdient ook dat de nodige uitleg...
[/quote]

Juist en dan NOG blijft het moeilijk voor een ruiter om dat te begrijpen als hij nog nooit heeft gevoelt hoe het correct aanvoelt. Dat is alles wat ik probeer te zeggen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:15

Desiree schreef:

Kaja, wat bedoel jij met "oogkleppen op" lesgeven? Want dit kan op vele manieren denk ik.

Door jezelf beperkingen op te leggen en les te geven met enkel de termen Tact, Impuls, draf, galop....
Zonder de benodigde uitleg daarover..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 13:16

Kaja schreef:
Desiree schreef:

Door jezelf beperkingen op te leggen en les te geven met enkel de termen Tact, Impuls, draf, galop....
Zonder de benodigde uitleg daarover..

Ja, maar ik denk dat toch veel instructeurs hiermee de mist in gaan. Snappie? Kijk en luister maar eens om je heen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:18

Desiree schreef:
Juist en dan NOG blijft het moeilijk voor een ruiter om dat te begrijpen als hij nog nooit heeft gevoelt hoe het correct aanvoelt. Dat is alles wat ik probeer te zeggen.

Door uitleg en blijven herhalen valt op den duur echt het kwartje wel hoor! Het is maar net of de instructeur daar zin in heeft...
Dat geeft direct aan wat voor instructeur je bent of hebt!

Maar juist door te weinig uitleg, harhaling en het snappen struikelen ruiters vaak nog over de basisbegrippen... Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:19

Desiree we hebben geen up to date en praten telkens "door" elkaar heen... Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:23

dat denk ik niet. Ik heb niemand horen zeggen dat die begrippen niet aangeleerd worden. Er komen regelmatig vragen hier op Bokt over verscheidene begrippen en dat vind ik ook goed en logisch. Leren door zo veel mogelijk info te vergaren heeft mij ook veel dingen geleerd. Niet alleen klakkeloos aannemen wat 1 persoon zegd, maar ook eens kijken hoe anderen dat doen of noemen. Vaak heb je daar veel baat bij, een ander kan hetzelfde bedoelen maar met minder woorden meer duidelijk maken dan jijzelf bijvoorbeeld. En ik heb niet het idee dat de uitleg van begrippen niet gedaan wordt. Misschien kan het beter, maar daar kan een leerling ook naar vragen en anders overstappen naar een andere instructeur als het gevoel bestaat bij de huidige leraar niet voldoende te leren.
Het is een 2 richtings verkeer, vraag een aanbod van leraar en leerling!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:25

dit is mijn antwoord op desiree die denkt dat "veel insturcteurs hiermee de mist in gaan". even voor de duidelijkheid!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:36

Juist Amadeo... Je kunt niet altijd verlangen dat alles je aangegeven wordt! Je leert in een doorsnee manegeles nu eenmaal niet zoveel als in een dressuur gerichte les....

Het is maar net waar je voor open staat en als het te moeilijk wordt ben je dan een doorzetter of ga je bij de pakken neer zitten???

Ik zal en moet weten waar ik mee bezig ben, als ik geen doel voor ogen heb, houdt het voor mij op!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 13:39

Kaja schreef:
Desiree schreef:

Door uitleg en blijven herhalen valt op den duur echt het kwartje wel hoor! Het is maar net of de instructeur daar zin in heeft...
Dat geeft direct aan wat voor instructeur je bent of hebt!

Maar juist door te weinig uitleg, harhaling en het snappen struikelen ruiters vaak nog over de basisbegrippen... Knipoog

Veel dingen aanleren gaat inderdaad door herhalen herhalen herhalen. En soms moet een instructeur in den treure bepaalde dingen herhalen en opnieuw zeggen. Maar sommigen zijn daar inderdaad te beroerd voor ja. JE moet dat maar kunnen onthouden, zeggen ze. Terwijl er eigenlijk veel tegelijk op je af komt bij het rijden. En je kunt pas op 2 dingen goed letten als het 1 inmiddels een automatisme geworden is. Dan kun je je richten op het volgende.

En soms moet je iets anders onder woorden brengen voordat iemand het begrijpt. Iedereen heeft een andere uitleg nodig vaak voor 1 en hetzelfde begrip. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:46

Desiree schreef:
Veel dingen aanleren gaat inderdaad door herhalen herhalen herhalen. En soms moet een instructeur in den treure bepaalde dingen herhalen en opnieuw zeggen. Maar sommigen zijn daar inderdaad te beroerd voor ja. JE moet dat maar kunnen onthouden, zeggen ze. Terwijl er eigenlijk veel tegelijk op je af komt bij het rijden. En je kunt pas op 2 dingen goed letten als het 1 inmiddels een automatisme geworden is. Dan kun je je richten op het volgende.

En soms moet je iets anders onder woorden brengen voordat iemand het begrijpt. Iedereen heeft een andere uitleg nodig vaak voor 1 en hetzelfde begrip. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Vandaar dat je in een opleiding tot instructeur een hoofdstuk mee krijgt over didactiek!
Herhalen, oefenen etc. komt allemaal op hetzelfde neer..

Een goede instructeur blijft herhalen en houdt rekening met het tempo wat zijn leerling of haar paard aangeeft en heeft daar respect voor!
Ik neem aan dat je een kind wat leert fietsen ook niet direct wegstuurt zonder zijwieltjes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:07

Het probleem is heel vaak dat ruiters na als ze mazzel hebben twee maal een half uur hebben gereden op een manegepaardje aan de longeerlijn ze al in de les mee mogen of moeten hobbelen.
Ze kunnen dan nog niet fatsoenlijk rijden, klemmen zich met lichaam en ziel aan het paard vast. In de les die ze dan krijgen met ik weet niet hoeveel andere beginnelingen mag je ze dan wat leren.
Ze leren zich de verkeerde houding aan en ach dat gaat dan voor hun gevoel nog heel aardig. Kopen zich een paardje en willen naar de wedstrijden en dan? Dan komen de privelessen om de hoek en de begrippen waarvan wij zeggen BASIS. Maar juist die belangrijke basis is de meesten niet aangeleerd.
De term halve of hele ophouding, het regelen van hoofd hals houding, tenmpo en dergelijke op de buitenteugel? De binnenteugel doet niets vraagt indien noodzakeleijk de stelling. Voorwaarts drijven doe je met been en zit, he niet met de kuit.
Nee je mag niet trekken aan de teugels.

Ik zeg altijd maar zo een stevig huis die bestand is tegen een goede storm bouw je op een stevige fundering. De fundering is eigenlijk de basis en als die basis slecht is waar blijf je dan?

In den beginnen kun je met nog zoveel basisbegrippen als takt, schwung, aanleuning aan komen draven als de basis van het zitten al niet aangeleerd wordt dan wordt het heel moeilijk om iemand goed te leren rijden.

Willen we goed doen, dan zou de beginnen een theorie boek moeten lezen verplichte basiskennis en de eerste tien lessen zeker aan de longeerlijn door moeten brengen mischien nog wel meer.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:35

Goed laten we er even vanuit gaan dat de zit van de ruiter in orde is!
Wanneer je met een combinatie werkt welke een slechte of een onvoldoende correcte zit heeft, hoef je niet aan het onderwerp tact te beginnen, daar de ruiter dan dusdanig zijn paard in de weg zit, dat het paard zich niet optimaal kan ontplooien..!!

De zit is correct en dus kan de instructeur het hoofdstuk tact of liever gezegd de basisbegrippen van de dressuur opnemen in zijn lessen!
Daar de basisbegrippen van de dressuur nodig zijn en ook als een soort vangnet kan worden gezien hebben wij altijd iets om op terug te vallen!

Ik snap heel goed wat Desiree bedoeld maar het beestje heeft nu een naam en dat zijn de zes basisbegrippen van de dressuur!
Zodra de combinatie aan de slag gaat zullen de basisbegrippen iedere les de revue moeten passeren, daar het je basis is om op terug te vallen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:56

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik eigelijk nooit schreeuw denk aan de takt of meer schwung. En eigelijk nu ik erover na denk mijn instructeur praat er ook nooit over.
Beschamend is dat niet want die zes punten kan je normaal gesproken dromen.
Je weet dat een paard takt moet hebben wil je verder komen, dat je een bepaalde ontspanning moet krijgen anders kun je gewoon niet werken, een tijdbom kun je niets leren, dan wil je natuurlijk een bepaalde elastische aanleuning want het paard dat met zijn hoofd in de wolken loopt tja wordt wederom moelijk. En dan die impuls je wilt toch iedere keer een mooiere beweging van de arbeidsdraf naar een mooie gedragen draf?
Ten slotte is het uitermate belangrijk dat het paard recht is punt vijf en punt zes verzamelen.
Kun je eigelijk wel werken zonder de zes begrippen?
Laat het verzamelen maar weg dat is niet perse noodzakelijk. Maar die andere vijf? In de B wil het nog wel maar maar als je verder wilt.

Het is een basis dat je die zes punten kent, maar een ruiter kan ook nog eens een goed dressuurboek leren. De instructeur is voor de praktijk en de ruiter voor de theorie.
In dat ene uurtje per week moet je dan ook nog de theorie aan pakken en begrippen uitleggen. De ruiter moet zelf de theorie thuis leren en bij vragen dan kan de instucteur eventueel uitleggen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:01

Kafue schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik eigelijk nooit schreeuw denk aan de takt of meer schwung. En eigelijk nu ik erover na denk mijn instructeur praat er ook nooit over.
Beschamend is dat niet want die zes punten kan je normaal gesproken dromen.

Maar dit is nu juist wat Desiree bedoeld...
Laat ik even voorop stellen dat ik ook pertinent nooit schreeuw, beetje vreemde opmerking....

Maar volgens Desiree wordt er te weining gewerkt met termen als tact, schwung, impuls etc. Dus dat jij ze kan dromen Kafue, gaat niet voor iedereen op!

Punt is dat ze veel vaker genoemd moeten worden in een dressuurles, dat bedoeld Desiree, en daarbij hoort ook de uitleg ervan.

Verder ben ik het zeker met je eens Kafue, voor wat betreft de theorie!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:15

Ik vind dat een ruiter ook nog een beetje eigen verantwoording heeft.
Je weet toch voor jezelf dat als een paard goed loopt in bijvoorbeeld een perfectetravers en je instructeur zegt dat dat je dat gevoel super snel op moet slaan?
Zo ook met de rest.
Daarom is het nog niet eens zo verkeerd om een theorie de gaan geven en daar bijvoorbeeld op wedsrijden naar te vragen.

Basis is belangrijk. Ik bedoel niet dat er geschreeuwd wordt bij ons niet zo letterlijk graag. Ik bedoel dat wij die begrippen ook niet altijd zeggen. Dit omdat het een bais is die 8 jarige kinderen in Duitsland al beheersen en daar ook een soort overhoring over krijgen hiero.

Daarom is het jammer dat niet iedereen die begrippen kent.
En daarom is het ook jammer dat kinderen tegenwoordig zo snel vrij in de les mee moeten rijden waarom nou niet een paar weken langer aan de lijn?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:16

Een oefening kan er vanaf de grond totaal anders uit zien dan de ruiter waarneemt en omgekeerd, dus wat Kafue daarover zegt kan bedrogen uitkomen.
We hebben allen een wakend oog vanaf de grond nodig die bepaalde zaken met ons doorneemt en bespreekt en uitleg geeft.

De ruiter wordt natuurlijk zelf ook geacht de nodige kennis op te doen via de theorie boeken.

De basis zijn we voorbij, het is een discussie over de basisbegrippen van de dressuur. Wanneer een ruiter daaraan begingt en klaar voor is wordt het een ander verhaal, dus niet meer de discussie over de zit, als ik Desiree goed begrijp??

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:28

Hallo,
Best een beetje tekst om door te lezen zeg.... Haha!

Okee die 6 begrippen zijn wel degelijk belangrijk, maar waarom zou je deze zo moeten kennen? Ik zeg eerlijk, zou ze zo niet op kunnen zeggen.

In mijn ogen is rechtrichten, 0p 2 teugels en op eigen benen nummer 1... en van daaruit verder werken. En die begrippen als schwung endergelijke gebruik ik zowieso nooit en worden ook nooit door mijn instructrice gebruikt. Waarom is dat nodig? Dansen en swingen zijn veel meer de termen.

En dan over het eventuele theorie leren....ik denk niet dat dat veel zin heeft. Goede travers, schourderbinnenwaarts, wijken of een galopwissel of gewoon een lekkere draf met de juiste stelling dit moet je gewoon voelen. En daar is je instructrice voor om het juiste gevoel op te slaan! Er wordt dan echt niet zo veel gepraat over dat dit de juist schwung/takt is. Ik denk dat het gevoel veel belangrijker is dan de woorden!

Dus in deze opmerking van Desiree kan ik me heel goed vinden:
"En als deze er dan eindelijk is, de ruiter te wijzen op het ritme wat hij kan HOREN en VOELEN en dan zeggen "DAT is nou takt, en dit moet je onthouden want dit hoor je altijd te hebben als je aan het rijden bent".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:57

Mijn instructrice legt bijv wel uit wat takt is, maar gaat er niet heel ver theoretisch op door.
totdat het goed is en ze zegt, Jaaa, daaar!
Voel wat er nu gebeurt!
En dan gaat ze uitleggen dat hij nu in tact loopt enz.

Zo doet ze dat met alles en als je het eenmaal gevoeld hebt, vergeet je het niet meer.
Maar alleen maar theorie van te voren, daar leer je het imo niet mee.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:24

Ik ben begonnen op een manege en daar heb ik geleerd hoe ik op een pony die automatisch z'n rondje loopt geleerd hoe ik er op moet hobbelen. En dan ook niks meer. Ik wist nog niet eens is wat nagevelijk nou eigenlijk in hield, en mijn zit was nou ook niet bepaald goed waardoor uitzitten moeilijk werd. Tjah, als er in de lessen niks van gezegt word..

Toen kreeg ik een eigen Shetlander, stronteigenwijs en als ze me beu was mocht ik gewoon zandhappen.. Haha!
Ik heb dus niet echt ervaring met intructeurs op maneges, omdat ik sindsdien nooit meer echt gelesd hebt.
Ik had wel een humeurige vader waarvan ik het leerde.. Tong uitsteken
Hij had het in het begin helemaal niet over takt en nagevelijk, vond hij nog helemaal niet belangrijk, eerst is er maanden tegen me geschreeuwd over m'n zit en dat ik m'n benen en handen is goed stil moest houden. Toen ik goed kon zitten enz. kwam de rest eigenlijk al snel 'vanzelf' (om het zo maar even te zeggen Tong uitsteken) pony ging op een gegeven moment het bit zelf opzoeken.
Over takt is nooit echt gepraat, dat kwam eigenlijk ook vanzelf dat de pony goed nagevelijk enz. was. Het werd me natuurlijk wel verteld als ze goed in balans enzo liep.