Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Amadeo schreef:Een ruiter kan geen takt rijden, maar wel verpesten. Een paard heeft takt. De ruiter moet ervoor zorgen dat de takt behouden wordt in alle gangen/tempi/oefeiningen ed. Dit even terzijde.
Amadeo schreef:Heeft de ruiter dan geen les om deze begrippen in de praktijk te leren? Ik leer dit mijn leerlingen zeker en zo heb ik het zelf toch ook geleerd?!?! Theorie wordt in de praktijk aangeleerd door de instructeur, dat is 1 van de taken van een instructeur.
Desiree schreef:
Tineke Bartels zei het zo mooi: "niet praten over "impuls" want dat is te vaag, praat liever over voorwaartse drang".
Kaja schreef:[En dan nog verdient ook dat de nodige uitleg...
[/quote]
Desiree schreef:
Kaja, wat bedoel jij met "oogkleppen op" lesgeven? Want dit kan op vele manieren denk ik.
Kaja schreef:Desiree schreef:
Kaja, wat bedoel jij met "oogkleppen op" lesgeven? Want dit kan op vele manieren denk ik.
Door jezelf beperkingen op te leggen en les te geven met enkel de termen Tact, Impuls, draf, galop....
Zonder de benodigde uitleg daarover..
Desiree schreef:Juist en dan NOG blijft het moeilijk voor een ruiter om dat te begrijpen als hij nog nooit heeft gevoelt hoe het correct aanvoelt. Dat is alles wat ik probeer te zeggen.
Kaja schreef:Desiree schreef:Juist en dan NOG blijft het moeilijk voor een ruiter om dat te begrijpen als hij nog nooit heeft gevoelt hoe het correct aanvoelt. Dat is alles wat ik probeer te zeggen.
Door uitleg en blijven herhalen valt op den duur echt het kwartje wel hoor! Het is maar net of de instructeur daar zin in heeft...
Dat geeft direct aan wat voor instructeur je bent of hebt!
Maar juist door te weinig uitleg, harhaling en het snappen struikelen ruiters vaak nog over de basisbegrippen...
Desiree schreef:Veel dingen aanleren gaat inderdaad door herhalen herhalen herhalen. En soms moet een instructeur in den treure bepaalde dingen herhalen en opnieuw zeggen. Maar sommigen zijn daar inderdaad te beroerd voor ja. JE moet dat maar kunnen onthouden, zeggen ze. Terwijl er eigenlijk veel tegelijk op je af komt bij het rijden. En je kunt pas op 2 dingen goed letten als het 1 inmiddels een automatisme geworden is. Dan kun je je richten op het volgende.
En soms moet je iets anders onder woorden brengen voordat iemand het begrijpt. Iedereen heeft een andere uitleg nodig vaak voor 1 en hetzelfde begrip. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Kafue schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik eigelijk nooit schreeuw denk aan de takt of meer schwung. En eigelijk nu ik erover na denk mijn instructeur praat er ook nooit over.
Beschamend is dat niet want die zes punten kan je normaal gesproken dromen.

) pony ging op een gegeven moment het bit zelf opzoeken.