Wanneer spreek je van tactfouten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Wanneer spreek je van tactfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:31

En ten tweede; wanneer spreek je van een onregelmatigheid?
Ik stel deze vraag even naar aanleiding van een paard wat ik ken en snel tactproblemen heeft. Alleen de laatste keer dat ik hem zag lopen werd hij echt heel slecht in de travers en het schouderbinnenwaarts. Hij bewoog daarbij onrustig met zijn hoofd en werd linksvoor kort in de beweging. Het zat tegen het onregelmatige aan.
De eigenaresse is op de hoogte van het probleem en heeft moeite met de tact in die oefeningen.
Mijn vraag is alleen; wanneer spreek je echt van tactfouten en wanneer moet je onderkennen dat je paard gewoon niet rad is?
Hoe kan je e.e.a. van mekaar onderscheiden?
Ik vond het moeilijk te zien, voor het oog ging hij in de zijgangen echt niet regelmatig maar op de rechte stukken weer wel. En dan voornamelijk links voor.
Wie kan me meer vertellen over tactfouten en hoe die zich uiten.

carlijn83

Re: Wanneer spreek je van tactfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:35

Taktfouten zijn naar mijn weten fouten in de takt van de beweging
De stap is een 4 takt (bijv:l.a - l.v - r.a - r.v ) draf is een 2 takt ( linkerdiagonaal en rechterdiagonaal) en galop is een 4 takt (bijv: l.a - linkerdiagonaal= l.v en r.a - r.v) Wanneer hier dus een fout in zit spreek je over taktfout.
In een oefening kunnen taktfouten optreden door bijv storing in de aanleuning of ruggebruik.

Maar zoals je beschrijft dat ie in een oefening onregelmatig wordt en op een rechte lijn niet, zou je denken dat het taktfouten zijn.
Maar het kan idd ook onregelmatigheid zijn.

Belastingskreupelheid: de paslengte naar achteren is verkort, verergert op volte als het in het binnenbeen zit en verergert op harde ondergrond, oorzaak ligt vaak in het onderbeen.
Bewegingskreupelheid: de paslengte naar voren is verkort, verergert op volte als het in het buitenbeen zit en verergert op zachte ondergrond, oorzaak ligt vaak in het bovenbeen.

Misschien heb je hier iets aan? Ik weet zelf ook niet hoe je nu HET verschil kunt zien. Zoals je noemt dat het vaak in linksvoor zit denk ik eerder aan onregelmatig maar heel zeker kan ik het natuurlijk niet zeggen zo achter de compu....

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:58

Het is inderdaad lastig om te zeggen of het een tactfout of een onregelmatigheid is. Maar zodra hij dieper gereden wordt dan is de tact weer hersteld en blijft hij ook goed in de zijgangen. Het is echt wanneer hij zoals in de proef in de oprichting loopt, dan wordt hij in de zijgangen tactmatig slecht.

Mijn eigen hengst verliest ook nog een beetje tact in de keertwendingen maar dan houd ik hem met de binnenhand teveel vast. Zodra ik los laat is het meteen over. Dus bij hem weet ik het op te sporen en meteen op te lossen.
Maar bij bovenstaand paard is het niet duidelijk waardoor hij tact verliest.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:25

Lieve Carlijn83: Galop is géén 4 takt!!!

1. buitenachter
2. binnenachter en buitenvoor
3. binnenvoor

Wanneer je muziek zoekt voor je kur dan kun je galop wel voor viertakt aan zien, omdat je dan het zweefmoment meerekent.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:05

carlijn83 schreef:
De stap is een 4 takt (bijv:l.a - l.v - r.a - r.v ) draf is een 2 takt ( linkerdiagonaal en rechterdiagonaal) en galop is een 4 takt (bijv: l.a - linkerdiagonaal= l.v en r.a - r.v) Wanneer hier dus een fout in zit spreek je over taktfout.
In een oefening kunnen taktfouten optreden door bijv storing in de aanleuning of ruggebruik.

Maar zoals je beschrijft dat ie in een oefening onregelmatig wordt en op een rechte lijn niet, zou je denken dat het taktfouten zijn.

Belastingskreupelheid: de paslengte naar achteren is verkort, verergert op volte als het in het binnenbeen zit en verergert op harde ondergrond, oorzaak ligt vaak in het onderbeen.
Bewegingskreupelheid: de paslengte naar voren is verkort, verergert op volte als het in het buitenbeen zit en verergert op zachte ondergrond, oorzaak ligt vaak in het bovenbeen.

Misschien heb je hier iets aan? Ik weet zelf ook niet hoe je nu HET verschil kunt zien. Zoals je noemt dat het vaak in linksvoor zit denk ik eerder aan onregelmatig maar heel zeker kan ik het natuurlijk niet zeggen zo achter de compu....

Sorry klein foutje galop is een drie-takt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:13

Professor schreef:
carlijn83 schreef:

Sorry klein foutje galop is een drie-takt.

Het is moeilijk te erkennen of het een taktfout is of een kreupelheid, voor een ongeschoold oog, bovendien zou men het paard kennen moeten en het een paar andere oefeningen moeten laten doen, daaruit kan men gouw zien wat een paard heeft.
Men moet het eerste kijken naar de achterbenen wat die doen, daarna wat de voorbenen doen.
Maar mijn ferndiagnose is bij het paard wat u gezien heeft dat het in de schouder noch niet los genoeg is en daardoor een overijlde beweging met het voorbeen maakt

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:40

Odie schreef:
Lieve Carlijn83: Galop is géén 4 takt!!!
.

Bloos Schaam, schaam, schaam Bloos

Typfoutje, ik weet best wel dat galop een 3 takt is..........

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:59

Je spreekt van tactfouten als je tactfouten met een c schrijft.
Taktfouten in de dressuur zijn onregelmatig gaan, zodat een stap geen zuivere viertakt meer is. draf geen zuivere tweetakt of een galop geen zuivere drietakt is.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:49

ik heb wel eens een tact fout met het verruimen in draf.. de reden is dat mijn paard dan wat gespannen loopt..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:05

Het is een verschil of een paard op 5 passen een misser maakt of de gehele oefening loopt te kabbelen.

Beide kunnen overigens wel een porbleem als oorzaak hebben. Bij verkeerd ruggebruik bijvoorbeeld kan een paard zowel tactfouten gaan maken als onregelmatig lopen. Er zou dan een blessure in de rug kunnen zitten, ofwel het is een ruiterfout. Daarnaast willen tactfouten nog wel eens voortkomen uit een slechte balans.

Bij sommige paarden zie je dat ze aan een kant langere passen maken dan aan de andere kant bijvoorbeeld LA treed verder onder dan RA (op een rechte lijn wel te verstaan) dan is er ook al iets niet goed maar het hoeft geen tactfouten op te leveren.

Even heel kort door de bocht : een tactfout is een misstap of hapering en onregelmatig is onzuiver of verkort lopen.

Zitten wel wat halken en ogen aan maar ik denk dat het zo het makkelijkst uit te leggen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:17

Citaat:
Het is moeilijk te erkennen of het een taktfout is of een kreupelheid, voor een ongeschoold oog, bovendien zou men het paard kennen moeten en het een paar andere oefeningen moeten laten doen, daaruit kan men gouw zien wat een paard heeft.
Men moet het eerste kijken naar de achterbenen wat die doen, daarna wat de voorbenen doen.
Maar mijn ferndiagnose is bij het paard wat u gezien heeft dat het in de schouder noch niet los genoeg is en daardoor een overijlde beweging met het voorbeen maakt

dat niet los genoeg in de schouder of lijf klinkt mij ook erg bekend in de oren.
Maar dan is het idd alleen in die moeilijke oefening, niet als je het hem simpeler maakt, of rechtdoor rijd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:37

Sja, wat is tact? Ik luister gewoon naar het ritme. Echt tact heeft een vast ritme en dat komt voor uit een losgelaten paardenlijf. En dat losgelatene kun je voelen. Dat voelt lekker.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:08

De basis van alle dressuur is Takt. Elk paard heeft voor elke basisgang: stap, draf en galop een eigen Takt, d.w.z. een eigen zuiver ritme van ieder van deze bewegingen. Een dressuur paard moet zo geschoold zijn of worden, dat de Takt zuiver is en blijft. Als een paard Takt problemen heeft, moet je onmiddelijk terug naar gemakkelijker werk, zodat het paard zijn Takt opnieuw terug kan vinden.

Bij een onzuivere Takt is het ritme van de stap, draf en/of galop onzuiver. Je kan het ritme als ruiter horen en voelen.

Takt alleen is geen goed kenmerk om te bepalen of een paard zuiver of onregelmatig gaat. Er zijn meer kenmerken nodig die de bewegingen vollediger beschrijven. Je kan met behulp van deze kenmerken ook bepalen, wat er mogelijk met de bewegingsafwikkeling van het paard mis is.

Voorbeelden zijn: pas lengte, tijdsduur van een pas, tijdsduur van de steun fase, tijdsduur van de zwaai fase, tijdsduur voor de loodlijn steunend, tijdsduur achter de loodlijn steunend, de fase relatie tussen de 4 paardenbenen, de hoogte van het optillen van de benen, de baan die de hoeven, gewrichten doorlopen enz. Dit vraagt een ervaren oog. Je kan naar verschillen tussen de bewegingsafwikkeling van benen paren kijken. Die verschillen vallen eerder op.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:42

Het vermoeden bestaat toch dat hij een blessure in de rug heeft omdat hij het in de schouderbinnenwaarts, travers, appuyement thuis ook doet als hij ronder is ingesteld.
Het is geen duidelijke onregelmatigheid maar het lijkt alsof hij uit het ritme "valt" in die oefeningen.
Gelukkig gaan ze hem toch medisch laten onderzoeken om uit te sluiten dat er wat anders aan de hand is.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:50

Zwelgje schreef:
Gelukkig gaan ze hem toch medisch laten onderzoeken om uit te sluiten dat er wat anders aan de hand is.

wil je dan laten weten wat de uitkomst is? Klinkt wel heel interessant! Ik hoop alleen dat het niet iets heel ingewikkelds ofzo is, ik hoop dat het allemaal relatief makkelijk te verhelpen is!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 09:13

Ja, zal ik zeker doen. Ben zelf ook wel benieuwd of het gewoon een tact probleem is of dat hij iets anders onder de leden heeft.
Maandag wordt ie in de kliniek helemaal doorgelicht. Ik zie de eigenaresse 's avonds en dan hoop ik dat ze wat wijzer is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:42

Tact schreef:

De basis van alle dressuur is Takt

. Elk paard [/b]heeft voor elke basisgang: stap, draf en galop een eigen Takt, d.w.z. een eigen zuiver ritme van ieder van deze bewegingen. Een dressuur paard moet zo geschoold zijn of worden, dat de Takt zuiver is en blijft. Als een paard Takt problemen heeft, moet je onmiddelijk terug naar gemakkelijker werk, zodat het paard zijn Takt opnieuw terug kan vinden.

Bij een onzuivere Takt is het ritme van de stap, draf en/of galop onzuiver. Je kan het ritme als ruiter horen en voelen.

Takt alleen is geen goed kenmerk om te bepalen of een paard zuiver of onregelmatig gaat. Er zijn meer kenmerken nodig die de bewegingen vollediger beschrijven. Je kan met behulp van deze kenmerken ook bepalen, wat er mogelijk met de bewegingsafwikkeling van het paard mis is.

Voorbeelden zijn: pas lengte, tijdsduur van een pas, tijdsduur van de steun fase, tijdsduur van de zwaai fase, tijdsduur voor de loodlijn steunend, tijdsduur achter de loodlijn steunend, de fase relatie tussen de 4 paardenbenen, de hoogte van het optillen van de benen, de baan die de hoeven, gewrichten doorlopen enz. Dit vraagt een ervaren oog. Je kan naar verschillen tussen de bewegingsafwikkeling van benen paren kijken. Die verschillen vallen eerder op.

Desiree schreef:
Sja, wat is tact? Ik luister gewoon naar het ritme. Echt tact heeft een vast ritme en dat komt voor uit een losgelaten paardenlijf. En dat losgelatene kun je voelen. Dat voelt lekker

Dus beste Desiree, om even op een ander topic terug te komen waar de TAKT een deel van het onderwerp was, maar jij helaas niet in kon zien dat de takt wel degelijk een basisbegrip is, mag ik je verwijzen naar het commentaar van Tact??!! Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:59

Het eigen zuivere ritme van de beweging en niets anders. Alle passen en mooi, ruim en duidelijk afgemaakt. Tempo gelijkmatig.

Nu vertel je dat het paard in de oprichting de takt lijkt te verliezen tijdens de zijgangen maar als je vriendin hem ronder naar beneden rijd het wel goed gaat.

Nu heb je twee mogelijkheden of je vriendin werkt teveel met de handen om de oprichting te bewaren. Als zij terugwerkt met de handen kan het paard de pas niet afmaken en wordt dus kort of hapert.
Of het paard heeft gewoon de schoudervrijheid, verzameling en mogelijkheid tot goede voldoende buiging nog niet om een dergelijke beweging uit te voeren.
Beide zaken zijn door een geoefend oog te herkennen.
Een paard moet in iedere hoogte in hetzelfde ritme kunnen lopen.
Nu moet je er wel voor waken dat dat lager en ronder instellen zich niet uit in het op de voorhand lopen. Want dan kan het ook zijn dat de achterhand gewoon niet sterk genoeg is.
Al met al enorm moeilijk te beoordelen vanaf een computerschermpje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:28

Kaja schreef:
[

Dus beste Desiree, om even op een ander topic terug te komen waar de TAKT een deel van het onderwerp was, maar jij helaas niet in kon zien dat de takt wel degelijk een basisbegrip is, mag ik je verwijzen naar het commentaar van Tact??!! Knipoog

Ga jij dat maar eens uitleggen aan iemand die dat begrip waarschijnlijk nog nooit echt ervaren heeft. Die het dus nog niet echt kan bevatten. En dat was alles wat ik je uit probeerde te leggen. Het mag dan wel een basisbegrip zijn, maar in als mensen in de beginfase van de dressuur zitten, zijn ze daar nog niet echt bewust mee bezig omdat er nog zoveel andere dingen zijn. Als mensen takt echt ERVAREN zijn ze meestal al wat verder gevorderd met paardrijden.

Daarom geef ik de voorkeur om mensen uit te leggen hoe ze bepaalde dingen kunnen bereiken zonder over takt te praten. Die takt is een logisch gevolg namelijk van een goed gereden paard dat op 2 teugels loopt en met 2 benen voorwaarts gereden wordt. En dan gaat zo'n ruiter dat ook VOELEN en HOREN. Sommige dingen zijn namelijk niet onder woorden te brengen, je kunt ze alleen maar ervaren. En daarna weet je pas wat het inhoudt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:35

dit zijn andere - interessante - discussies. Hoe kun je van achter de PC uitleggen hoe iets voelt, en is tact een basisbegrip? Alleen was dat niet de vraag van TS.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:36

Maar dat is de eenvoud van dressuur, gemakkelijk uit te leggen, maar moeilijker in de praktijk te brengen...

Wanneer alle instructeurs van serieuze dressuurbeoefenaars zulk soort basisbegrippen meenemen in hun manier van lesgeven, kun je erover dromen...

Maar wat de boer niet kent, vreet die niet!

En dat gaat hedendaags niet meer op, helaas...
Verder verwijs ik je opnieuw naar het commentaar van Tact en vertel mij dan maar eens wat daar moeilijker aan is te begrijpen dan jou eerder geplaatste post:

Citaat:
Sja, wat is tact? Ik luister gewoon naar het ritme. Echt tact heeft een vast ritme en dat komt voor uit een losgelaten paardenlijf. En dat losgelatene kun je voelen. Dat voelt lekker.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:40

Lielle schreef:
dit zijn andere - interessante - discussies. Hoe kun je van achter de PC uitleggen hoe iets voelt, en is tact een basisbegrip? Alleen was dat niet de vraag van TS.

Lielle, het beoefenen van de gelijkmatige regelmatige beweging, de tact, in de drie basisgangen heeft voorrang boven alle eisen van een verdere africhting van een paard.

Tact is één van de basisbegrippen van de dressuur!
Maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen... Knipoog !!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:42

Kaja schreef:
Lielle schreef:

Lielle, het beoefenen van de gelijkmatige regelmatige beweging, de tact, in de drie basisgangen heeft voorrang boven alle eisen van een verdere africhting van een paard.

Tact is één van de basisbegrippen van de dressuur!
Maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen... Knipoog !!

maar die discussie zou ik graag in een ander topic zien *LOL* Dan zal ik daar gezellig meedoen, hier ben ik gewoon moddie Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:49

In wat voor opzicht zie je dat dan...

De titel "Wanneer spreek je van tactfouten?" lijkt mij toch reden genoeg om een discussie over de tact voort te zetten..?? Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:52

maar de vraag of tact een basisbegrip is, vind ik daar niet bijhoren.