Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

MissDonna schreef:ik zal proberen morgen als de bak niet bevroren is om haar recht te stellen.. Maar dan gaat ze hangen, weet ik zeker.. op de volte en dan haar naar buiten dieuwen, dan reageert ze niet goed op mn been.. en op sporen reageert ze heel erg.. dan wil ze nog meer crossen en dat probeer ik er nu uit te halen ...
Helpt longeren met stelling ook.. ? En hoe kan ik haar nu op dit moment het beste longeren ..?
Groetjes!! Madieke

MissDonna schreef:ik zal proberen morgen als de bak niet bevroren is om haar recht te stellen.. Maar dan gaat ze hangen, weet ik zeker.. op de volte en dan haar naar buiten dieuwen, dan reageert ze niet goed op mn been.. en op sporen reageert ze heel erg.. dan wil ze nog meer crossen en dat probeer ik er nu uit te halen ...
Helpt longeren met stelling ook.. ? En hoe kan ik haar nu op dit moment het beste longeren ..?
Groetjes!! Madieke
Groetjes!! Madieke
MissDonna schreef:M'n titel zegt het al..!
Als ik links rijd, kan ik makkelijk stelling vragen en is ze ook soepeler.
Maar zodra ik op rechts een volte maak en steling vraag, dan "valt" ze naar binnen en krijg ik haar niet goed op de volte.
Mischien heeft een passoa wel zin. Maar dan wil ik hem zelf maken, Welk tou kan je daar voor gebruiken .. ? En hoe lang moet dat zijn ..?
Ik hoop dat iemand me kan helpen dit probleem op te lossen..!
Groetjes!! Madieke
saas schreef:
je moet je pony eerst op de lange zijde naar voren rijden, zodat ze recht word. daarna kun je verder in de volte, door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. hierdoor krijg je goede stelling en aanleuning.
zorg wel dat je je binnen hand blijft ontspannen
. Desiree schreef:dit is geen kwestie van balans. Het paard heeft aan de linkerkant de lengtebuigingsspieren wat vast zitten. ZE moeten daar soepeler worden. Het paard kan niet anders dan naar binnenvallen als je aan de rechterteugel komt. Ik denk dat je haar eerst nageeflijk moet rijden door vooral de linker (buiten)teugel aan te nemen. Daarmee krijg je haar ook rechter in het lijf. En vanuit die nageeflijkheid kun je heel voorzichtig proberen om je paard naar rechts in te buigen. Dit is uiteraard mm werk. Want ga eens bij jezelf na, als je de split wil oefenen, duurt het maanden (misschien wel een jaar) voordat de spieren in je liezen zover op kunnen rekken dat je in de split kunt vallen. JE zult zien, dat als je te ver gaat met naar binnenbuigen, dat je paard ook met zijn hoofd weer omhoog komt. En dan moet je dus weer even terug naar af en aanvoelen waar de grens ligt. En zo iedere keer TEGEN de grens gaan werken, en niet erover.
Kaja schreef:[
Toch vreemd... als mijn paarden correct in de aanleuning lopen, betekent dat automatisch dat zij in balans lopen!
Een paard wat uit balans loopt maakt taktfouten, een paard met taktfouten loop niet juist in evenwicht/ aanleuning....
Het cirkeltje moet wel rond zijn...
Ik kom toch telkens terug op de balans zowel van het paard als de ruiter... Qua oefenen ben ik het met je eens....
We lopen niet van de een op de andere dag een marathon of laten even een knap staaltje atletiek zien, maar dat lijkt me logisch...
![]()
![]()
[/quote]
Kaja schreef:Ik begrijp best wat jij wilt zeggen Desiree en je hebt ook zeker een punt! Maar je kunt simpelweg niet verkondigen dat het scheef gaan van een paard, niets met de balans van zowel ruiter als paard te maken heeft!
Kaja schreef:Het ontwikkelen en behouden van gelijkmatige regelmatige beweging, dus de tact, in alle basisgangen heeft voorrang boven alle andere eisen van de verdere africhting van een paard!
Ik mag dus zeggen dat tactfouten wel degelijk in elke graad van africhting kan worden ondervonden!
Desiree schreef:dit is geen kwestie van balans.
Kaja schreef:Desiree schreef:dit is geen kwestie van balans.
Desiree schreef:Kaja schreef:Het ontwikkelen en behouden van gelijkmatige regelmatige beweging, dus de tact, in alle basisgangen heeft voorrang boven alle andere eisen van de verdere africhting van een paard!
Ik mag dus zeggen dat tactfouten wel degelijk in elke graad van africhting kan worden ondervonden!
Praten over tact is allemaal heel mooi, maar daar wordt een ruiter en paard niet beter van.
Een paard met goede tact is toch een gevolg van goed rijden. Ik geef alleen maar tips hoe je een paard weer recht krijgt. Als je een paard recht hebt, zul je zien dta het met de tact wel goed komt.
Citaat:Praten over tact is allemaal heel mooi, maar daar wordt een ruiter en paard niet beter van.
Desiree schreef:Je moet toch bij het begin beginnen, niet waar?
LEngtebuiging. Daarna komt vanzelf de balans.
Kaja schreef:
We moeten juist meer praten en werken aan een goede tact, daar er teveel problemen mee zijn en mensen het begrip links laten liggen...
Kaja schreef:Nou sorry hoor, maar mijn paarden behoren echt eerst in balans te lopen! En dat geldt ook voor een ruiter, eerst de balans en daarna zien we weer verder...
Kaja schreef:We moeten juist meer praten en werken aan een goede tact, daar er teveel problemen mee zijn en mensen het begrip links laten liggen