In de zomervakantie is tempation ( een 5 jarige merrie) beleerd. Tijdens de eerste confrontatie met het zadel was ze al niet de makkelijkste
. Ze was erg dwars en het duurde ook best wel lang tot ik helemaal alleen op kon stappen. Het ging een hele tijd goed maar toen ineens ging ze rennen zodra ik wou opstappen, net een olifant ze walste gewoon over iedereen heen die in de weg stond.
Na wat hulp ging het weer zolang niemand haar maar vast hield en later was ook dat geen probleem.Maar nu een tijdje later. Meestal stap ik op naast de schuur, omdat ze in de bak nog wel eens wil gaan rennen. (naar het land
) in het begin ging het goed maar nu begint ze te draaien zodra ze door heeft dat ik op wil gaan stappen. Zodra er iemand voor staat is het goed. Maar ik ben vaak alleen en moet het dus alllen voorelkaar zien te krijgen.
Iemand tips? 
)
natuurlijk moet een paard stilstaan tijdens het opstijgen.... als het in een hoek niet lukt en door de buitenteugel strak te houden ook niet, zoek dan gewoon een grote stevige (lekkere) vent ofzo waar je paard ontzag voor heeft. Ervoor laten staan, vasthouden bij de bakstukken en dat een aantal keer herhalen, geintje is snel genoeg over. Als je te lelijk bent om een lekkere bodybuilder aan de haak te slaan kun je het inderdaad op de "fillis" manier proberen zoals hierboven staat...
wellicht dat je je lenigheid ook met de bodybuilder, of bij gebrek aan beter een vriend(ing) zou kunnen oefenen...
en het is dan wel het kleinste paard die ik rij maar ze is ook al 1.70
. Mischien is dat wel wat voor mijn zusje, die vertelde gisteren dat zij er ook wel eens last van heeft.