kont blijft achter bij appuyeren!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRPSbokker

kont blijft achter bij appuyeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:31

Mijn springpony blijkt dus ook talent voor dressuur te hebben merk ik sinds vandaag... Cool Alleen ben ik zelf meer een springtype dus heb ik een klein probleempje: ze kán appuyeren, maar als ze het appuyement maakt blijft de kont achter. Ik drijf haar heel veel met mn buitenbeen om haar recht te houden maar het lukt niet!! Verdrietig En dan nog een paar dingen.. Ik kan wijken goed naar links uitvoeren maar naar rechts gaat het al minder kan iemand me daarmee helpen? Alvast bedankt!! Tong uitsteken

groetjes noelle

Kylan

Re: kont blijft achter bij appuyeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:35

Probeer eerst beide kanten het wijken goed te krijgen.
Als je wilt appuyeren moet je opletten dat je de buitenschouder goed begrenst, anders loopt je pony over de schouder wat weg en daardoor blijft de achterhand achter.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:51

In een appuyement hoort de voorhand altijd iets voor de achterhand te blijven. Dus misschien doet je pony het juist wel goed. (Is natuurlijk afhankelijk van in welke mate de achterhand achter blijft.)
Maar als je nooit dressuur rijdt zou ik adviseren om bij de basis te beginnen en niet met zijgangen ed.
En ook voor een 'springruiter' is een dressuurmatige basis héél belangrijk!

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:34

Haha dankje Vingers aflikken
Nou ik rijd wel dressuur heb tot M1 gedaan, maar met deze wil ik dus iets hoger. Ik heb wel appuyementen uitgevoerd op andere pony's maar ik snap niet wat ik op Kyla verkeerd doe. Met springen gaat alles super (1.30m) en ik heb dus met M1 -denk ik- wel een beetje dressuurbasis? Vork Maar de kont blijft echt heel erg achter ze loopt bijna horizontaal haha

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:35

Kylan wat heb jij supermooie fotos in je avator! hehe mijne heet kyla

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:53

Dus de dressuur ervaring is groter dan uit het eerste bericht bleek. Haha!

Je pony moet goed om je binnenbeen buigen. Buiten teugel begrenst, binnen teugel vraagt stelling en je buiten been 'duwt' je pony in de juiste richting. (Binnen been op, buiten been achter de singel.)
Als je er in draf moeite mee hebt kan je het misschien eerst in stap proberen.
En goed overleggen met je instructeur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:46

rij het appyement eens in vanuit de volte. Dan heb je al de juiste stelling en buiging te pakken.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:55

NRPSbokker schreef:
. Ik drijf haar heel veel met mn buitenbeen om haar recht te houden maar het lukt niet!!

Hoe is ze verder aan je been??
Je kunt wel drijven tot je een ons weegt maar als er geen reactie is aan je been heb je er niets aan.
Dan eerst scherper maken aan je been door veel te schakelen en eens te wijken voor de gehoorzaamheid aan de eenzijdige kuit. Voor dit laatste zijn keertwendingen ook een goede oefening. Dan ligt de nadruk dus ff niet op hoe de keertwending gereden is maar puur op de reactie op jouw buitenbeen.
Let er op dat je in je appuyement open bent aan je binnenkant dus je binnenbeen er aan, op de singel en lucht in je binnehand. Zodat de achterhand wel de mogelijkheid heeft opzij te gaan.

Heb het er anders eens met je instructie over, die ZIET wat er gebeurd en kan het je aan de hand daarvan uitleggen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:47

Rijdt een appuyement ook niet op een te hoog tempo want dan loopt de achterhand ook ergens aan de andere kant van de bak, probeer t anders ook eens om in een iets lager tempo het appuyement te rijden hierdoor heb je meer controle over de achterhand, als dit goed gaat kun je weer verder in arbeidstempo en verder gebruik je bovenstaande tips.

Suc6

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:32

Je moet ook niet zozeer met je buitenbeen drijven, meer met je binnenbeen. Ikzelf heb ook die fout gemaakt en toen had ik ook dat probleem, maar als hij scherper aan je binnenbeen is, zal de achterhand beter meegaan.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:42

haha noelle Vork

stap eerst eens recht op de hoefslag,en dus dan de kont is naar binnen
als dat lukt dan kan het 'zonder' hoefslag Vork
en net als hierboven...ze heeft wel een beetje gelijk

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:49

beautylover schreef:
haha noelle Vork

stap eerst eens recht op de hoefslag,en dus dan de kont is naar binnen
als dat lukt dan kan het 'zonder' hoefslag Vork
en net als hierboven...ze heeft wel een beetje gelijk

Je bedoelt dus dat ze travers achtig moet stappen?
Ik denk eerder dat de pony niet wil buigen om je been en niet alert genoeg is aan het been.
Ik zet mijn appuyementen altijd in vanuit het schouderbinnenwaarts en zo neem ik hem dan mee het appuyement in. De voorhand moet altijd voor de achterhand blijven.
Maar ik denk dat je eerder wat moet oefenen en schakelen op de volte om de juiste stelling en buiging te krijgen, afwisselen met travers en schouderbinnenwaarts op de volte.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:43

ik weet het niet...
maar zo heb ik mijn appuyement aangeleerd Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:48

Travers op de lange zijde en dan uit de hoek een links of rechtsomkeer en de buiging meenemen in de traversalen.

Als de achterhand achterblijft moet je meer activeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:21

waarom zou je al gaan appuyeren als het wijken nog moeizaam gaat, ik hou hem eerst wat verder africhten en dan pas met de appuyementen aan de slag gaan....

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:24

Samsam schreef:
waarom zou je al gaan appuyeren als het wijken nog moeizaam gaat, ik hou hem eerst wat verder africhten en dan pas met de appuyementen aan de slag gaan....

ow lukt wijken ook niet?? Lips are sealed
dan moet ze eerst oefenen op het wijken Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:57

Oei dat had ik ook niet gezien. Eerst de basis en dan verder. En wijken komt voor de appuyementen

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:11

[color=#40FF80]heej

maar het wijken gaat aan rechts iets minder,, Haha! majah daarom kan ze het wel
mischien moet ik haar maar eens op de rechter volte Clown dan maak ik haar los ik denk dat ze een beetje stijf is Slapen

XXX noelle Pling
[/color]

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:17

Voorwaarde voor een correct appyement is dat je stap voor stap te werk gaat...

Bij wedstrijden zie je ook dat bepaalde oefeningen van licht naar zwaar gaan!

Wijken-Schouderbinnenwaarts-Travers-Appuyement.

Allereerst dien je te zorgen dat je wijken voor het been aan beide kanten op orde hebt. Het is een nuttige oefening voor zowel ruiter als paard om coördinatie te ontwikkelen bij het laterale werk.

Vervolgens zet je een stapje hoger en neem je de schouder-binnenwaarts mee in je training. Deze oefening geeft je grotere controle over de schouders en je moedigd de achterbenen aan om onder de romp te treden, om zo meer gewicht van de voorhand over te nemen!

Daarna is het tijd voor de travers, de achterhand binnenwaarts.
De travers is als voorbereiding op het appuyement.

Je ziet logischerwijs wat er bij deze oefeningen komt kijken en dat je meer en meer controle krijgt over het lichaam van je paard.

Wanneer je paard deze oefeningen correct uit kan voeren zal je appuyement vanzelf beter worden.

Als de achterhand niet mee komt is er een gebrek aan reactie op je buitenbeen. Daarvoor dien je de travers te gebruiken.
Maak enkele passen in een appuyement en rijdt er vervolgens in travers uit. Je moet wel controleren of je probleem niet komt omdat de voorhand uit controle raakt en zijwaarts voor de achterhand valt.

Goede instructie kan uitkomst bieden!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:02

probeer eens met een zweepje iets bij te tikken...doe ik vaak met wijken ook. (als ik een l proef moet rijden)

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:22

heej Haha!
lijkt me ook wel wat met een zweepje heb helemaal nie aan ged8 thanx ik probeer ut Clown

Vingers aflikken xxx mij

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:22

heej Haha!
lijkt me ook wel wat met een zweepje heb helemaal nie aan ged8 thanx ik probeer ut Clown

Vingers aflikken xxx mij

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:53

Je kunt ook vanuit de travers gaan opuyeren, zodat je in ieder geval de achterhand mee hebt. Je hebt hem dan wel voor, maar aangezien jouw pony daar misschien moeite mee heeft is dat niet zo erg. In een proef moet de achterhand natuurlijk niet eerst!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:41

zou je niet eerst gaan zorgen dat wijken vlot lukt Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:02

Kaja schreef:
Voorwaarde voor een correct appyement is dat je stap voor stap te werk gaat...

Bij wedstrijden zie je ook dat bepaalde oefeningen van licht naar zwaar gaan!

Wijken-Schouderbinnenwaarts-Travers-Appuyement.
Allereerst dien je te zorgen dat je wijken voor het been aan beide kanten op orde hebt. Het is een nuttige oefening voor zowel ruiter als paard om coördinatie te ontwikkelen bij het laterale werk.

Vervolgens zet je een stapje hoger en neem je de schouder-binnenwaarts mee in je training. Deze oefening geeft je grotere controle over de schouders en je moedigd de achterbenen aan om onder de romp te treden, om zo meer gewicht van de voorhand over te nemen!

Daarna is het tijd voor de travers, de achterhand binnenwaarts.
De travers is als voorbereiding op het appuyement.

Je ziet logischerwijs wat er bij deze oefeningen komt kijken en dat je meer en meer controle krijgt over het lichaam van je paard.

Wanneer je paard deze oefeningen correct uit kan voeren zal je appuyement vanzelf beter worden.

Als de achterhand niet mee komt is er een gebrek aan reactie op je buitenbeen. Daarvoor dien je de travers te gebruiken.
Maak enkele passen in een appuyement en rijdt er vervolgens in travers uit. Je moet wel controleren of je probleem niet komt omdat de voorhand uit controle raakt en zijwaarts voor de achterhand valt.

Goede instructie kan uitkomst bieden!

Een heel verhaal, maar wie heeft dat nodig als je een zweep hebt!