Theorie op wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Theorie op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 23:09

Wat zouden jullie ervan vinden om in nederland in te voeren dat op wedstrijden ruiters tot en met 18 jaar, bij vast gestelde proeven b.v.
kombineerte proef B springen + B dressur (en hoger) 20 Theoretische vragen te beantwoorden zijn?

Kafue

Re: Theorie op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:12

Dat zou een prima idee zijn.

Alleen komt er de praktische kant om de hoek. Het is op de wedstrijden mischien uitvoerbaar alleen zul je de theoriekant dan wel moeten onderrichten.

Theorie en dan vooral de theorie over de o zo belangrijke basis wordt in de meeste gevallen niet behandeld tijdens de rijopleiding van de nog jonge ruiter. Niet alleen zijn er veel ruiters die de basis zowel in theorie als in praktijk niet beheersen en zijn ook veel instructeurs of mensen die zich graag zo noemen die de basis niet beheersen en hem al helemaal niet uit kunnen leggen.

De basis is eigelijk de fundering van je rijden, die fundering daar bouw je je verdere ruitercarriere op. Als die basis niet in orde is komt je jezelf telkens weer tegen. Als voorbeeld haal ik dan maar de onafhankelijke zit aan. Belangrijk of niet, er zijn nog steeds mensen die dat niet belangrijk vinden.

Hoe veel ruiters hebben hun eerste wankele passen in de ruitercarriere nog aan de longeerlijn met een goed doorgereden paard doorgebracht?

Ik vind het een prima idee die theorievragen ook voor de paarden en ponys zodat de ruiters in ieder geval in de B weten waar ze mee bezig zijn, maar dan moet het roer dus wel helemaal om.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:24

Lijkt me een prima idee.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:00

ik vind het ook een goed idee. het is naar mijn denken heel belangrijk dat je de theorie onder de knie hebt en dan in praktijk gaat uitvoeren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:55

Ik heb zelf te maken met kleine kinderen en deze volgen verplicht theorielessen en praktijklessen met betrekking tot de verzorging. Zo leren ze hoe ze een paard fatsoenlijk kunnen opzadelen en verzorgen. Op maneges wordt hier naar mijn idee alleen maar theorie aan besteed tijdens die F-proeven. Ook moet je voor het behalen van een ruiterrijbewijs natuurlijk theorie kennen. Wat ik wel vind is dat een B-ruiter (normaal gesproken) met voldoende kennis op wedstrijd behoort te verschijnen. Ik ga niet, als ik weet dat ik geen prijs rijd...zeg ik altijd. Veel mensen starten maar wat raak, zonder nut. Maar even over de theorievragen ben ik eigelijk neutraal. Wat voor vragen wil je beantwoord zien? Over harnachement e.d.? Of ook over ziekten? Ik denk dat er bij twijfel weleens een steekproef gedaan kan worden, maar een vast stelsel...hmmm....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:05

Hermesdeux schreef:
Ik heb zelf te maken met kleine kinderen en deze volgen verplicht theorielessen en praktijklessen met betrekking tot de verzorging. Zo leren ze hoe ze een paard fatsoenlijk kunnen opzadelen en verzorgen. Op maneges wordt hier naar mijn idee alleen maar theorie aan besteed tijdens die F-proeven. Ook moet je voor het behalen van een ruiterrijbewijs natuurlijk theorie kennen. Wat ik wel vind is dat een B-ruiter (normaal gesproken) met voldoende kennis op wedstrijd behoort te verschijnen. Ik ga niet, als ik weet dat ik geen prijs rijd...zeg ik altijd. Veel mensen starten maar wat raak, zonder nut. Maar even over de theorievragen ben ik eigelijk neutraal. Wat voor vragen wil je beantwoord zien? Over harnachement e.d.? Of ook over ziekten? Ik denk dat er bij twijfel weleens een steekproef gedaan kan worden, maar een vast stelsel...hmmm....

Ik vind het fijn dat bij jullie dit zo gedaan wordt. (met de jonge kinderen)
Wij hebben in Duitsland een system, in de veelzijdigheit sport, dat de jonge ruiter 1. zijn paard/pony aan de hand voorsteld. 2. Dressur rijdt. 3. Spring over een parcour. 3. Een cross op stijl . 4. Theorie
Dit gaat tot de ruiter z`n 18 jaar.
De theorie gaat over de alles wat met rijden te doen heeft. d.w.z. zit, hulpen, ziektes, verzorging (ook voer). eigenlijk over alles. ook over de regelementen van de wedstrijdsport. Dit heeft naar mijn opvatting een zeer goede invloed op het rijden.
De instrukteur blijft op de hoogte (hij/zij slaapt niet in en blijft scherp).
Hij/Zij moet daardoor zich ook op nieuwe dingen voorbereiden.
En wat ik zo lees hier op bokt is dat in nederland eigenlijk ook niet zo gek. En daarom heb ik de vraag gestel of er werkelijk intresse is. En zo ja dan moeten we dat eigenlijk op weg brengen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:37

Waarom niet ook voor volwassen ruiters?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:02

Of het ruiterbewijs hier en daar aanpassen en dat verplicht stellen als je wedstrijden wilt rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:15

Sjonniej schreef:
Of het ruiterbewijs hier en daar aanpassen en dat verplicht stellen als je wedstrijden wilt rijden.

Alsjeblieft niet zeg. Dat hele ruiterbewijs is een grote farce.

Voor manege's vind ik het wel een leuk idee maar om op een officieel concours allerlei theorievragen te gaan beantwoorden.... Lijkt me niet handig, tijdrovend en prijsopdrijvend.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:23

Slecht idee, kost alleen maar extra geld.
Vind absoluut niet dat wedstrijden hievoor bedoeld zijn, dat is het prektische gedeelte.
Ik verslond vroeger alle paardenboeken die ik maar kon vinden, kende theorie op mn duimpje, dus door dit toe te voegen aan wedstrijden zou het me alleen maar extra tijd en geld kosten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:30

annegti schreef:
Alsjeblieft niet zeg. Dat hele ruiterbewijs is een grote farce.

Voor manege's vind ik het wel een leuk idee maar om op een officieel concours allerlei theorievragen te gaan beantwoorden.... Lijkt me niet handig, tijdrovend en prijsopdrijvend.

Daarom moet hij ook aangepast worden Lachen
Ik weet niet hoe het ruiterbewijs is, maar ik heb het koetsiersbewijs en dat is ook al niets waard eigenlijk...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:35

Professor schreef:
Hermesdeux schreef:

Ik vind het fijn dat bij jullie dit zo gedaan wordt. (met de jonge kinderen)
Wij hebben in Duitsland een system, in de veelzijdigheit sport, dat de jonge ruiter 1. zijn paard/pony aan de hand voorsteld. 2. Dressur rijdt. 3. Spring over een parcour. 3. Een cross op stijl . 4. Theorie
Dit gaat tot de ruiter z`n 18 jaar.
De theorie gaat over de alles wat met rijden te doen heeft. d.w.z. zit, hulpen, ziektes, verzorging (ook voer). eigenlijk over alles. ook over de regelementen van de wedstrijdsport. Dit heeft naar mijn opvatting een zeer goede invloed op het rijden.
De instrukteur blijft op de hoogte (hij/zij slaapt niet in en blijft scherp).
Hij/Zij moet daardoor zich ook op nieuwe dingen voorbereiden.
En wat ik zo lees hier op bokt is dat in nederland eigenlijk ook niet zo gek. En daarom heb ik de vraag gestel of er werkelijk intresse is. En zo ja dan moeten we dat eigenlijk op weg brengen.

Ja, het is niet anders, wij beperken ons tot de dressuur en licht springwerk. We hebben te maken met oude pony's en een lompe haflinger die al het een en ander vernield heeft bij mens en materiaal (lees: mijn bouwhulp omver gelopen). Ik denk dat je je dan alleen zou moeten beperken tot de discipline die de ruiter beoefend. Niet elke ruiter springt of crosst en zal daar minder vanaf weten. Maar dingen als verzorging en basisdingen moeten wel duidelijk weten.

En zoals hierboven wordt gezegd over het uitpluizen van een theorieboek...helaas doet niet elk persoon dit...!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:45

Het is alleen jammer dat de Theorie in de praktijk zovaak niet werkt Haha! Haha! Haha!

Vooral met levende dieren is een theorie niet absoluut. Ik zie daar dus de meerwaarde niet van.

Zeker omdat je dan mensen krijgt die kosten wat het kost aan een theorie willen vasthouden terwijl er in de praktijk dus wat anders vereist is om een probleem voor te zijn of op te lossen. Het "jamaar in het boek staat het zo" syndroom Haha! Haha! Haha!

Een bepaalde basiskennis uitgesloten natuurlijk, maar ik neem aan dat iedere zichzelf een beetje instructeur vindend....... ook een stuk theorie meeneemt in de les. En ook alternatieven aan kan dragen theorethisch als toevallig bij dit paard deze theorie niet past Haha! Haha! Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:18

Hoe wil je dit oots gaan realiseren??? Als ik vragen mag???

Ze verplichtten dit te doen??? En wat zijn de conseqeunties al ze het niet weten??? Ieder is toch eigen baas???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:27

MissSisa schreef:

Ze verplichtten dit te doen??? En wat zijn de conseqeunties al ze het niet weten??? Ieder is toch eigen baas???

Nou, je stelt een wet in en iedereen heeft zich daaraan te houden (net zoals veiligheidscap e.d.). Als ze het niet weten krijgen ze gewoon minpunten...is toch simpel...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:28

Hermesdeux schreef:
MissSisa schreef:

Nou, je stelt een wet in en iedereen heeft zich daaraan te houden (net zoals veiligheidscap e.d.). Als ze het niet weten krijgen ze gewoon minpunten...is toch simpel...

Minpunten............. oke.........
Maar denk jij dat de ruiters hier kapot van zijn??? En hoe vaak wordt dit uitgervoerd???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:46

Ik weet het niet. Het zal minder aantrekkelijk wordne als je er geen kennis van hebt. Maar de echte paardenliefhebbers bezitten deze kennis toch al? Snap dan niet waar iedereen zich druk om maakt als het ze toch niet tegenwerkt Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:49

In duitsland moet je eerst een bepaalde therorie en een bepaalde praktijktest rijden voordat je uberhaupt op wedstrijden mag. Het heet iets met Reitabseichen.

Dat zouden ze hier in nederland ook moeten doen. Want als je bepaalde combinaties ziet starten in Het B dan moet je je gewoon schamen.
De hele proef alleen maar trekken, plukken, slaan met zweep en schoppen met sporen die ze niet verdiend hebben.
Het is belangrijk dat je van bepaalde dingen weet hoe en waarom. Dat je de basis beheert. En als je die beheerst dan heb je toch ook niets te vrezen lijkt mij.
En wie wordt er overigens de dupe van onze zelf ingenomemheid dat we goed rijden kunnen natuurlijk paard of pony en wie kan er dan als we slechte punten krijgen niet jureren die stomme jury.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:56

Zie je in het Z ook hoor Kafue Haha! Haha! Haha! En helaas niet te weinig!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:05

Om nog even op de theorie terug te komen, natuurlijk werkt de gehele theorie niet in de praktijk maar een deel ervan wel. Net zoals de hulpgeving precies is vastgelegd, die werkt zo. In de training pak je dingen wel eens ietsje anders aan. Maar met de theorie in praktijk brengen kom je een heel eind, bijschaving gebeurd toch pas in de hogere klassen.
Voor de B is het helemaal niet verkeerd om daar theorie en praktijkexamen voor te doen. Je leert dan bijvoorbeeld hoe met je paard om te gaan. Je leert dat je de baas moet zijn als je met het paard om gaat de leider van de kudde. Dit voorkomt later een hoop problemen welke dan de stomme rotpony of stom rotpaard op de kop krijgt terwijl het de eigen schuld van de ruiter is. Ook het beoordelen of je goed zit, zitcompetitie ofzo.

Als je op school een beroepsopleiding doet komt dit ook niet voor 100% overeen met praktijk en daar doet niemand moeilijk over en nu ineens wel.
Gewoon ervoor zorgen dat voor je uberhaupt in een wedstrijd starten kunt dat je het reitabseichen hebt. Regionale wedtrijden organiseren en aankondigen bij de KNHS. Theorieboeken maken en die voor weinig beschikbaar stellen.
Dit komt alles ten goede van ons paarden en ponybestand.

En gijsenkim daarom is het belangrijk dat er een goede basis gelegd wordt. Op een goede stevige fundering kun je bouwen zodat je bij eventuele problemen telkens weer naar de basis terug kunt grijpen.
Is die basis er niet. Het je geen goede zit bijvoorbeeld dan wordt het moelijk om het paard bijvoorbeeld met een drijvende zit toch door de traversale te drukken als die even terug komt in tempo. of dan moet je bijvoorbeeld voor de galopwissels om de pas enorm je benen omleggen en schoppen terwijl het ook met druk op de beugel kan en je fijn kunt blijven zitten. Dan stopt je paard bijvoorbeeld direct met passageren als je je hand wegdoet terwijl op die optimale zit hij door zou gaan totdat je je zit zou ontspannen. Allemaal basiswerk. Is de basis er niet dan komt de rest er ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:11

lees mijn post nog maar een keer Kafue Haha! Haha! Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:12

ook in belgie moet je een brevet hebben (B) om de meeste wedstrijden te kunnen starten. dat lijkt me veel efficienter.

er leiden meerdere wegen naar rome dus kan het niet met detailvragen, en de grote vragen zijn na 2 keer op of vanbuiten geleerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:49

Mijne dames en heren let op de vraag!!!!!!!!!!!!!!

De vraag was dat vastgestelde proeven( b.v. men kan die kombineerteproef noemen) waar ook theorie wordt gevraagd.

Het is helemaal niet moeilijk want de theorie kan men in een boekje beschrijven op ca. 280 bladzijden.

Theorie is goed voor het begrijpen, van je leermeester.
Natuurlijk kun je nog niet rijden als je de theorie kennt of omgekeerd, maar het is zo dat men elkaar beter begrijpt. Theorie moet je zien als een taal, als ik de taal niet versta ontgaan mij vele dingen.

Natuurlijk hebben wij in Duitsland Die Reitabzeichen, maar datis uit je hoofd leren, en meestal snel vergeten. Omdat het in een betrekkelijk korte tijd wordt geleerd.

Nu het antwoord wat moet je vragen? Dat is heel eenvoudig je maakt een vraag en antwoord spelletje op het internet.Bij elke goede vraag kom je verder. b.v. 2 punten per vraag en je kunt gaan tot max. 200 punten. Aan het eind van de maand worden dan de winnaars bekend gemaakt. En dat voorelke provincie apart.
Dit is allemaal natuurlijk alleenmaar een idee.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:54

Ik kan mij herinneren dat we het vroeger toch ook hadden?
Bij het diploma rijden tenminste...je kon eerst je A diploma halen (alleen stap en draf) en daarna je B diploma.
Als je deze had kon je echt gaan starten bij de pony's.

Of was dat alleen bij de NPC zo? In ieder geval, toen had je ook theorievragen en kreeg je deze van de jury na je proefje.

Zeker geen slecht idee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:55

Professor schreef:
Mijne dames en heren let op de vraag!!!!!!!!!!!!!!

De vraag was dat vastgestelde proeven( b.v. men kan die kombineerteproef noemen) waar ook theorie wordt gevraagd.

Het is helemaal niet moeilijk want de theorie kan men in een boekje beschrijven op ca. 280 bladzijden.

Theorie is goed voor het begrijpen, van je leermeester.
Natuurlijk kun je nog niet rijden als je de theorie kennt of omgekeerd, maar het is zo dat men elkaar beter begrijpt. Theorie moet je zien als een taal, als ik de taal niet versta ontgaan mij vele dingen.

Natuurlijk hebben wij in Duitsland Die Reitabzeichen, maar datis uit je hoofd leren, en meestal snel vergeten. Omdat het in een betrekkelijk korte tijd wordt geleerd.

Nu het antwoord wat moet je vragen? Dat is heel eenvoudig je maakt een vraag en antwoord spelletje op het internet.Bij elke goede vraag kom je verder. b.v. 2 punten per vraag en je kunt gaan tot max. 200 punten. Aan het eind van de maand worden dan de winnaars bekend gemaakt. En dat voorelke provincie apart.
Dit is allemaal natuurlijk alleenmaar een idee.

Ik doe mee, wil mijn kennis weleens testen.... Haha!