zitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:01

Ik rij nu op een dressuurzadel, maar ik kan er ab-so-luut niet op zitten. Het alternatief is een springzadel, maar dat vind ik ook niet lekker. Zonder beugels wil wel wat beter, maar hebben jullie nog tips om beter op je kont te blijven zitten??

AmbervdH

Re: zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:06

Zonder beugels zit je wel goed? En op het springzadel? Heb je al eens zitlessen genomen?
Om goed te kunnen zitten moet je behoorlijk wat spieren in je lijf aanspannen terwijl je toch een zogenaamde ontspannen houding hebt. Om recht op te blijven zitten moeten je buikspieren bijvoorbeeld heel hard werken. Heb je voldoende spieren of moet je in dat opzicht wellicht wat aan je conditie werken?
Veel oefenen blijft altijd het devies en als je net een nieuw of een ander zadel hebt moet je altijd best een tijd wennen voor het weer lekker zit. Je kan je natuurlijk ook afvragen of het zadel dat je hebt wel echt voor jou geschikt is of dat het te groot, te klein, te hard, te zacht is. Jouw vraag is dus niet zo maar zonder meer op een goede manier te beantwoorden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:08

ik neem aan dat je dus gewend bent om met kortere beugels te rijden aangezien je wel lekker kunt zitten op een springzadel?? gewoon gaan oefenen zonder beugels rijden en lekker ontspannen...succes

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:12

Nou ja, op mijn pony heb ik een veelzijdigheidszadel gericht dressuur en daar rij ik z2 op, dus ik kan wel zitten. Wat ik wilde weten is of dit zadel (een Kiefer) gewoon een slechte zit heeft en of meer mensen moeilijker zitten op een dressuurzadel? Iig bedankt voor de reactiones.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:15

ik denk niet dat het aan het zadel ligt maar aan jouw eigen houding/zit. ik zou zelf eerst maar oefenen eventueel wat zit lessen nemen.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:05

Oh, dan wordt er al meer duidelijk. Het is dus inderdaad voor jou een nieuw zadel. Een echt dressuurzadel zit heel anders dan veelzijdigheids- of springzadels. De zit is totaal anders en vaak ligt het ook 'dichter' op je paard. Overigens staan Kieffer zadels bekend om hun ietwat harde maar wel diepe en redelijk comfortabele zit. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is, misschien toch wat zitlesjes op dit zadel nemen..... En om even een beetje flauw te doen... welk niveau je rijdt zegt niet altijd iets over je zit.... ik ken er genoeg die in het ZZ met kromme schouders zitten te knikkenbollen Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:58

lijkt me kwestie van een ander zadel.
Het zadel moet niet alleen je paard passen, maar jij moet er ook in passen.
Verdere verstand heb ik er niet van, maar de zadelmaker die je dit zadel heeft verkocht doet zijn werk niet helemaal goed, denk ik.

Groetjes! Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:09

Op mijn westernzadel kon ik eerst echt niet doorzitten. Ik schoof en bonkte maar wat aan. Toen heb ik een paar keer zonder zadel gereden en ik merkte dat ik bepaalde spieren gebruikte als ik zonder zadel reed. Die ging ik ook gebruiken met zadel en daarna ging het zitten net als op mijn VZH zadel Haha!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:08

hoi
Ik weet wel dat ik niet op een kieffer kan zitten
Hoe ik ook mijn best deet.

Ik kan wel weer op een stubben tristan zitten .
hij is wel harder dan mijn ainsley maar het gaat.

Maar ik ben nog steets verkocht aan de Ainsley die doet gewoon wat met je zit
het is een corecktie zadel horde ik laatst.

Voor al is zonder zadel gaan rijden dan los je het zelf al op
je moet dan wel je bekken kantelen anders doe je je paard/pony
pijn op de rug spieren

Ik rij geregelt zonder zadel en les ook gewoon zonder zadel

suc6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:16

Een dressuurzadel zit gewoon heel anders dan een VZ of spring zadel.
Het ligt er ook aan welk model met diepe zit, of met veek kniewrong, gedwongen zit of niet.
Verder is Kieffer een uitermate goed zadelmerk. Goed met dressuurzadels.
Dat het zadel hard zou zijn ofzo is niet perse waar, dat zeggen ze ook van mijn Stubben maar het is maar net wat je gewend bent.

Je moet gewoon wennen aan het zadel. Zorg dat je de beugels op de goede maat hebt, niet te lang maar zeker niet te kort. En dat je met je been lang zit, op het diepste punt van het zadel.
Benen niet optrekken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 07:07

Ik rijd sinds kort op mijn bijrijdpaard. Daar ligt ook een Kieffer dressuurzadel op. Pff wat moest ik ook wennen de eerste keer.
Ik kom van een manege en daar hadden alle paarden veelzijdigheidszadels.
Ik merk gewoon dat ik op het Kieffer zadel met langere benen moet rijden (ook beugels langer). Ook moest ik leren bij het lichtrijden dat het paard me mee om hoog moet nemen. Die dingen bij elkaar (als ik er op let Bloos ) zorgen ervoor dat ik beter op het Kieffer zadel zit.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:40

hoi hoi ik heb ook een slechte zit, maar zit toch het beste op een wintec isabell werth
Ben wel benieuwd naar zo'n Ainsley zadel hoe zijn die precies?
Diepe zit ofzo?

groetjes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:32

Een goed zadel kan helpen aan een betere zit maar daar is ook juiste instructie bij nodig.
Denk nu niet ik koop me een bijvoorbeeld Ainsley zadel en nu kan ik rijden want zo werkt het niet.
De beugels mogen nooit te lang zijn. De knie moet altijd in een bepaalde hoek blijven liggen. Nu is het idd zo dat het zadel bij je moet passen, overdreven harde of zachte zadels zijn er niet meer. De meeste merk zadels zijn prima als ze je maar niet teveel in een bepaalde gedwongen zit dwingen.

Wat betreft het lichtrijden een paard moet je idd opgooien maar het is aan te bevelen om met een dressuurzadel zo veel mogelijk door te zitten.

Waar je wel altijd op moet letten met een zadel is dat het recht op het paard ligt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:36

Wat iedereen hierboven zegt klopt natuurlijk alleen zal je eerst de oorzaak moeten vinden. Laat eens iemand meekijken, trek je je knieën op? of jebovenbenen? Misschien hou je je ellebogen wel achter je lichaam.

Eerst uitvinden wat er niet helemaal goed gaat, dan zo correct mogelijk blijven zitten en misschien is een ander zadel dan voor jou een oplossing, maar misschien ook niet.

Blijft een dure grap om een zadel in te ruilen terwijl Kieffer echt een fijn zadel kan zijn, alleen zijn er ook mensen die er absoluut niet lekker op zitten. het wordt dan een persoonlijke keus.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:12

Ik heb me vergist.
Het zadel wat er nu op ligt is een Hulzenbos. Ze heeft ook een Kieffer, maar we hebben altijd de Hulzenbos erop.

Alias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:09

ankem schreef:
Ik heb me vergist.
Het zadel wat er nu op ligt is een Hulzenbos. Ze heeft ook een Kieffer, maar we hebben altijd de Hulzenbos erop.

En dat terwijl hulsebos standaard een zachte zit heeft, je zit gewon met je kont in de boter! Ja Nou wijffie...ik zou zeggen rij eens wat meer eelt ofzo op je wulpse kontje want als je op een hulsebos al niet kan zitten dan zit het er gewoon niet in voor je Pling Lips are sealed

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:15

Alias schreef:
En dat terwijl hulsebos standaard een zachte zit heeft, je zit gewon met je kont in de boter! Nou wijffie...ik zou zeggen rij eens wat meer eelt ofzo op je wulpse kontje want als je op een hulsebos al niet kan zitten dan zit het er gewoon niet in voor je

Misschien zou jij bij de opticien een brilletje moeten kopen, want als je goed hebt gelezen, schrijf ik niet dat ik er niet KAN zitten, maar dat ik erg moest wennen, omdat je op een dressuurzadel een hele andere zit hebt.
Vandaag weer op een veelzijdigheid gezeten, dat zit gelijk weer heel anders.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:24

ankem schreef:
Alias schreef:
En dat terwijl hulsebos standaard een zachte zit heeft, je zit gewon met je kont in de boter! Nou wijffie...ik zou zeggen rij eens wat meer eelt ofzo op je wulpse kontje want als je op een hulsebos al niet kan zitten dan zit het er gewoon niet in voor je

Misschien zou jij bij de opticien een brilletje moeten kopen, want als je goed hebt gelezen, schrijf ik niet dat ik er niet KAN zitten, maar dat ik erg moest wennen, omdat je op een dressuurzadel een hele andere zit hebt.

Daarom heet het ene zadel veelzijdigheidzadel en zit je meer met de bovenbenen schuin naar voren en noemen we het andere zadel en zit je meer met debovenbenen omlaag.

Alias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:12

ankem schreef:
Alias schreef:

Kindje toch, was helemaal niet als persoonlijke aanval bedoelt hoor! Rolleyes En wat maakt het ook uit in welk zadel je wel of niet kan zitten, als jij in een veelzijdigheids beter zit dan een dressuurzadel dan rij je daar toch je proefje(ofzo) mee?! Bert Rutten rijdt ook nog steeds met een veelzijdigheidszadeltje z'n grand prix proefjes....zolang je maar lekker met je kontknobbels in je zadel zit maakt het geen ene reet uit....letterlijk én figuurlijk niet! Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:09

Mijn eerste dressurzadel waar ik op reed was een Euroriding Diamant en daarop kon ik super zitten.
De Wintec dressur van mijn 2e bijrijdpaardje kon ik ook super op zitten
Nu rijd ik Wiarus. Hij had eerst een merkloss kunststof zadel en dat zadel dwong me in een vreemde houding. Ik kon er niet op zitten. Nu heeft hij een Kieffer en kan ik weer normaal rijden. Hij heeft weini wrong, dus je moet echt zelf zitten en voor mij is dat ideaal. Kan nu weer lekker rijden.
Dus kan heel goed aan het zadel liggen. Misschien kan je eens een ander zadel van iemand proberen?

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:09

ik heb het zelfde maar dan omgekeerd ik heb een veelzijdigheid erbij gekocht en daar moet ik ook heel erg aan wennen ik heb wat geprobeerd met de lengte van de beugels en nu heb ik het gevonden gewoon proberen wat het beste zit en even wennen.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:21

ja misschien is het voor mij ook beter om terug naar een veelzijdigheidszadel te gaan ga het gewoon testen das het beste
maar bij mij is het vooral dat ik mijn bekken niet goed genoeg kantel

marloutjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:52

leg een briefje onder je kont van 20,- of 10,- Tong uitsteken wedden dat je blijft zitten??? Tong uitsteken

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:31

marloutjuuuh schreef:
leg een briefje onder je kont van 20,- of 10,- Tong uitsteken wedden dat je blijft zitten??? Tong uitsteken

die vindt ik wel gevat
die moet je er gewoon in houden
maar als je echt niet kan zitten kan je altijd nog 50 euro gebruiken Knipoog

vind hem echt goed Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:47

het vreemde is dat ik overal op kan zitten waar mijn kont in past en waar de beugels lang genoeg voor zijn Haha! Moest bij een passier vzh wel even mijn draai vinden maar zit er nu prima in..