tenen omhoog in plaats van hakken naar beneden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

tenen omhoog in plaats van hakken naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 17:37

Hallo allemaal!

Even naar aanleiding van het topic hier over hielen omlaag. Daar had ik al gereageert, maar niemand reageert weer op mij, dus ff nieuwe topic!

Mijn instructrice vertelde laatst in de les dat het niet meer hakken omlaag is, maar tenen omhoog!
Je gebruikt hier andere spieren bij (dat is ook zo, geprobeert! Haha! ) en dat je dus een beter contact zou hebben en dus beter kan communiceren met je paard tijdens het rijden. Zoiets...?
Of dit ook echt zo is, heb ik eigenlijk nog nie ondervonden. Nu ik het topic zag staan, dacht ik er pas weer aan.

Dus mensen: probeer eens of het inderdaad anders is of wat denken jullie erover?

Groetjes! Haha!

ponyzotje

Re: tenen omhoog in plaats van hakken naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:43

ik denk dat je dan minder druk op je beugels zet, hoewel je ook kan uitlangen in je been.
het is echter volgens mij een actieve oefening, waar hakken uitdrukken eerder passief gebeurt qua spieren. veel lastiger dus en ik zie niet meteen het voordeel!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:57

Ik zie het zo: niks uitdrukken of optrekken ofzo, maar je benen lekker ontspannen laten hangen. Als het goed is is de zool van je laars dan horizontaal en hoef je niks meer uit te drukken Lachen

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:32

`K zou het niet weten, volgens mij is het verschil minimaal, maar dat kan aan mij liggen..
ben nooit echt actief bezig met tenen omhoog (of hakken naar beneden), dat gaat vanzelf Haha!

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:18

Ik ben het met Nettie eens. Gewoon je benen ontspannen laten hangen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:25

Nettie schreef:
Ik zie het zo: niks uitdrukken of optrekken ofzo, maar je benen lekker ontspannen laten hangen. Als het goed is is de zool van je laars dan horizontaal en hoef je niks meer uit te drukken Lachen

Nou zo zie ik het ook hoor, het moet in mijn ogenalmaal geen kracht kosten ofzo want dan ga je spannen in je been.

Als je maar gelijk of lager is dan je voet kan je voelen dat je kuitspier net mooi aangespannen is, als je je hak optrekt is die spanning (en voor mij de begrenzing) dus ook even weg.

De voet moet rechtevenwijdig aan de grond zijn ongeveen of de hak net iets lager. maar je hoeft noch je hakken noch je tenen extreem op te trekken of uit te drukken.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:23

Ik kies denk ik toch voor het hakken uitdrukken, in plaats van je tenen optrekken. Ga maar na, als jij je voeten in de beugels hebt en je duwt je hakken uit...wat gebeurt er dan?

Je krijgt druk op de beugels, je benen liggen tegen je paard aan. Maar wat gebeurt er als je je tenen omhoog brengt?

Je krijgt minder druk op je beugels, want je neemt het eigenlijk weg.

Dus voor mij gewoon het hakken uitdrukken!!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:47

Ik bedoel met tenen omhoog dat je andere spieren gebruikt en je been dus meer ontspannen aan je paard ligt, je hak komt dan vanzelf iets lager, ik ben nog opgegroeid met de methode dat je hak minstens 5 cm lager dan je teen moet liggen, dit is achterhaald maar probeer het maar eens, je zult merken dat je been meer ontspannen is, ik heb dit van een goede dressuurruiter en het zelf uit ten treure geprobeerd en hij heeft gelijk volgens mij en je raakt echt de druk op de beugel niet kwijt, je spant alleen een andere spier aan om je hak "laag" te krijgen.
Bij de meesten is het trouwens een probleem met de knie, die word opgetrokken en dan is je been niet lang meer.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:57

nou ik denk dat als iemand tegen je zegt dat je je tenen omhoog moet doen, en als je daar serieus steeds mee bezig bent, dat je dan best een kans heb om je knieën te gaan optrekken, en als iemand zegt dat je je hakken moet uitdrukken, dan ga je automatisch je been lang maken..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 13:42

Maaikelover --> kijk dan ff naar de uitleg van inib.
Ze probeert daar precies uit te leggen hoe en wat de bedoeling is.

Groetjes! Haha!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:50

Maaikelove schreef:
nou ik denk dat als iemand tegen je zegt dat je je tenen omhoog moet doen, en als je daar serieus steeds mee bezig bent, dat je dan best een kans heb om je knieën te gaan optrekken, en als iemand zegt dat je je hakken moet uitdrukken, dan ga je automatisch je been lang maken..

Probeer het maar eens als je op een stoel zit, je benen los laten hangen, dus niet op de grond zetten, als je nu teen omhoog trekt word je knie langer.
De meesten die de hak naar beneden drukken trekken dan de knie op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:19

lijkt mij net zo'n verandering in aanwijzing als:

Niet zeggen: "tenen naar binnen"
maar: "hakken naar buiten"

met tenen naar binnen, dan verdraai je in je voet
met hakken meer naar buiten, dan verdraai je in je hele been, zodat die platter en meer met de binnenkant tegen het zadel ligt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:33

ik zou zelf voor de opmerking kiezen "maak jezelf lang". Daarmee strek je je bovenlichaam ook, kantel je je bekken en ligt je been vlak langs je paard en dus ook je voet horizontaal.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:06

Fielychi schreef:
Maaikelover --> kijk dan ff naar de uitleg van inib.
Ze probeert daar precies uit te leggen hoe en wat de bedoeling is.

Groetjes! Haha!

jaa maar kijk bij inib's laatste regel.. (boven mijn berichtje)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:32

Mijn instructrice zei het ook : bij mij hielp het beter dan mn hak omlaag, dan kreeg ik de nieging om mn benen af te steken.

mijn intructirce had ook een hele theorie maar die weet ik neit meer Tong uitsteken

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 17:06

mensen, ik zei toch: eerst eens proberen dan reageren, anders kan je ook niet goed begrijpen wat inib zegt. Haha!

Ja, ik weet dat het tegenwoordig niet meer zo is dat je je hakken omlaag doet, maar veel mensen trekken wel hun hak op. En dan bedoel ik: hakken niet omlaag, maar tenen omhoog.

Als jij je tenen naar boven doet, trek jij echt je knie niet op uit het zadel, je komt niet los te liggen. Die druk op je beugel raak je juist niet kwijt.
Juist als je je hakken uitdrukt, dan span je een spier aan in je bovenbeen, waardoor je knie eerder los komt te liggen. Als je je teen omhoog doet, ontspan je je knie en komt je knie juist dieper in het zadel te liggen en maak je je been langer en kom je dichterbij je paard.

xx_Irisje: hoezo hielp het beter om je hak uit te drukken? Mijn idee is: hak uitdrukken is je teen naar buiten duwen en zo heb je je been juist niet aan je paard liggen.

Leuk he, zo'n discussie?? Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:23

mn been werd langer,
dat is beter gezegt,
mn hak kwam lager te liggen,

wat ik doe is als ik mn hak omlaag druk ga ik mn been iets afstekken en naar voor leggen,
doe ik mn teen omhoog (gebruik je andere spieren) dan blijf mn been mooi aangelsoten.

idd leuk zo;n discussie Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:34

je gebruikt idd andere spieren maar is het niet juist de bedoeling dat je geen enkele spier aanspant?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:30

zijn we dan wel aan het paardrijden als je geen spieren aanspant?
Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:46

ik neem aan van wel Tong uitsteken je moet zo ontspannen mogelijk op je beestje zitten! en doe je door zo min mogelijk spieren aan te spannen anders gaat je paard ook spannen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:02

als ik helemaal geen speiren zou gebruik zou ik als een zoutzak op mn paard zitten, of meer liggen.
je gebruikt wel degelijkspieren, ook die je aanspant, en ook in mn been heb ik spieren lichtjes aangespannen.

bedoelde dneit dat ze helemaal strak stonden Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:28

nee dat bedoel ik ook niet dat je helemaal geen spieren gebruikt, natuurlijk gebruik je spieren maar je moet ze niet expres aanspannen, net als je schouders moet je zo ontspannen laten als mogelijk en je moet ook niet gaan spannen in je knieën enz

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:26

Geprobeerd en conclusie getrokken. Haha!
Als ik mijn tenen omhoog doe, wordt mijn knie ronder (dus trek ik die op)
Als ik mijn hakken naar beneden doe, wordt knie platter, gaat dus naar beneden. (Wordt dus langer)

Voor mij blijft het hakken uitdrukken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 19:53

hmm... toch apart dat je met hakken omhoog je knie optrekt.
Kan ik me bijna niet voorstellen dat je dan je hak laat rusten.
Maar goed, whatever works for you! Haha!

Brittkitt: juist met hakken omlaag, span je extra spieren aan in je bovenbeen. Met hakken omhoog span je juist minder spieren. Je knieen spannen juist niet, want die komen dieper in het zadel te liggen.
Dan moet je je hak ook echt laten rusten en alleen je teen omhoog doen.

Tis ff wat anders, maar volgens mij werkt het echt beter!

Groetjes! Knipoog

Ikkem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:03

[/quote]ik denk dat je dan minder druk op je beugels zet, hoewel je ook kan uitlangen in je been.
het is echter volgens mij een actieve oefening, waar hakken uitdrukken eerder passief gebeurt qua spieren. veel lastiger dus en ik zie niet meteen het voordeel![quote]

Helemaal mee eens, hakken naar beneden is een passief proces en dus veel langer en makkelijker vol te houden. Tenen omhoog is voor je spieren vrij zwaar. Het heeft volgens mij dan ook geen voordelen.
Als je je hakken naar beneden duwt zet je jezelf als het ware ook vast in het zadel.
Ook lijkt het me met je tenen omhoog moeilijker je benen goed stil te houden