hoger niveau

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emiej

hoger niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:16

hoihoi
ik wil graag op een hoger niveau gaan rijden maar ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken.
ik heb geen eigen paard en ook geen geld daarvoor.
ook zijn er hier geen verzorgpaarden te vinden.
ik rij 1 keer in de week op een manege.
heeft iemand tips voor mij hoe ik hoger op kan komen??
groetjes meisje van 13

Let_be

Re: hoger niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:30

Tja, dat doe je niet zomaar, en welk niveau dan bijvoorbeeld?
Van lessen leer je en meer kun je denk niet zomaar doen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:33

Inderdaad, het is best lastig met een manegepaard. En ook bijvoorbeeld Anky is in de B begonnen, die heeft veel gelest, en is zo ook hoger gekomen. Je kunt niet even met je vingers knippen, et voilla, je bent Z ...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:36

Manegepaarden zijn ook paarden Knipoog Vraag of je in de les wat moeilijkere oefeningen mag doen. Lees veel paardenboeken, en zo leer je de theorie goed! Vanzelf komt er wel iemand die ziet hoe goed je rijdt, en laat je misschien wel een keertje op zijn paard rijden Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:39

Nettie schreef:
Manegepaarden zijn ook paarden Knipoog Vraag of je in de les wat moeilijkere oefeningen mag doen. Lees veel paardenboeken, en zo leer je de theorie goed! Vanzelf komt er wel iemand die ziet hoe goed je rijdt, en laat je misschien wel een keertje op zijn paard rijden Lachen

Dat klopt, maar er zijn zoveel andere mensen die erop rijden, als je probeert het paard los te krijgen, gaan de volgende dag beginners erop, en dan als je weer gaat rijden kun je opnieuw beginnen, vandaar Lachen

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:17

kan je geen paard huren of privéles nemen?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:17

Zonder eigen paard of verzorgpaard zul je niet ver komen, je kan met een manegepony geen wedstrijden rijden, hooguit onderling Lachen Wel kan je vragen om moeilijkere oefeningen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:13

tamaraatjuh schreef:
Zonder eigen paard of verzorgpaard zul je niet ver komen, je kan met een manegepony geen wedstrijden rijden, hooguit onderling Lachen Wel kan je vragen om moeilijkere oefeningen.

Dit vind ik echt onzin!! Wij reden op onze manege paarden (die ook door beginners werden gereden) ook wedstrijden.

Wat wij altijd deden was op de manege werken en in ruil voor het werk mochten we dan een uurtje rijden of een extra les mee rijden! Op die manier verdiende ik mn eigen lessen al op jonge leeftijd.. Toen ik ouder en beter werd omdat ik veel gelest had mocht in helpen bij het inrijden van de nieuwe paardjes.. eerst door te helpen bij het zadel mak maken en longeren later mocht ik er zelfs ook op enzo.. dan kreeg je gewoon een eigen paardje voor een paar maanden die je elke dag moest doen.. daarna ging die de lessen in en mocht jij heb blijven doen als er een dag over was of als je weer gewerkt had..

Wat al gezegt is idd: veel lessen.. vraag of je goed genoeg ben om een les op hoger niveau te krijgen en anders idd privee les! Als je dit niet van je ouders krijgt is er misschien een manier om dit te verdienen!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:36

sorry beetjj kansloos ....
als je hoger wil komen als de FNRS proefjjes ofzo,, moet je echt een verzorg en/of eigen paard hebben,, want anders kom je er niet

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:03

Ik denk ook dat het zeker kan!!

Ik heb zelf ook op een manege gelest en met prive les kom je al een eind. Je wordt hierin een stuk beter en vooral meer begeleid, altijd doen dus. Dan kan je langzaamaan iets meer en moeilijkere oefeningen doen. Ik bedoel, een hoger niveau heeft toch niet altijd te maken met het wedstrijd rijden. ... je kan ook op hoger niveau rijden zonder dat je wedstrijden doet!! En, als jij dan beter rijdt, dan komt die verzorgpony vanzelf!!

emiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:57

Natasja91 schreef:
Inderdaad, het is best lastig met een manegepaard. En ook bijvoorbeeld Anky is in de B begonnen, die heeft veel gelest, en is zo ook hoger gekomen. Je kunt niet even met je vingers knippen, et voilla, je bent Z ...

neej dat snap ik ook wel maar als je net als ik in de hoogste groep zit kom je niet meer verder. mn moeder heeft ook geen geld voor meer lessen, ze kan 1 les in de week bijna niet meer betalen.
groetjes meisje van 13

emiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:00

Mirtheke schreef:
kan je geen paard huren of privéles nemen?

neej, n paard huren kost 100,- in de maand, dat kunne we niej betalen.
priveles is ook te duur.
groetjes meisje van 13

emiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:02

CrOsSgIrL schreef:
als je hoger wil komen als de FNRS proefjjes ofzo,, moet je echt een verzorg en/of eigen paard hebben,, want anders kom je er niet

daar geloof ik dus niks van, dus als je veel talent hebt en je kan geen verzorgpaard vinden kom je niet verder?
groetjes meisje van 13

emiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:05

Danielle01 schreef:
Ik denk ook dat het zeker kan!!

Ik heb zelf ook op een manege gelest en met prive les kom je al een eind. Je wordt hierin een stuk beter en vooral meer begeleid, altijd doen dus. Dan kan je langzaamaan iets meer en moeilijkere oefeningen doen. Ik bedoel, een hoger niveau heeft toch niet altijd te maken met het wedstrijd rijden. ... je kan ook op hoger niveau rijden zonder dat je wedstrijden doet!! En, als jij dan beter rijdt, dan komt die verzorgpony vanzelf!!

ja dat is waar, ik heb ook een tijdje prive les gehad alleen dat werd te duur. is er geen andere manier?
groetjes emiej

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:36

Altijd door blijven zetten!!!!!

Bij ons rijd een meisje op een pony van mn oma en ze is altijd maar door blijven gaan trainen in de regen in de gladde wei heel voorzichtig veel met het dier knuffellen en vooral alles op een leuke manier. En nu uiteindelijk heeft ze het bereikt: ze is deze zomer Z gestart!! Nu mag ze naar de Nederlandse (ze was 2e op de Gelderse)
Dus vooral altijd blijven doorzetten en met een leuke manier met je pony omgaan dan gaat het eigelijk vanzelf. De pony waar ze op rijd is absoluut geen dressuur pony maar een draver trouwens.

En hoe je aan een verzorg pony komt??? Ga eens meisjes in de buurt vragen of je een keer mee mag naar hun verzorg paard/pony misschien staat er nog 1 die jij kunt verzorgen! Vraag aan boeren en alle mensen die een pony/paard in de wei hebben of dat mag! Als je goed met je pony op kan schieten ben je al een heel eind want als het een goede pony is is het zo dat als jij iets voor hem doet dat hij (bijna)alles doet wat jij vraagt.
Lessen is natuurlijk ook belangrijk. Ga bijv. als het mag met je verzorg pony naar een ponyclub dat hoeft echt niet duur te zijn.
Kijken naar lessen en op letten hoe anderen hun paard hulpen geven en wat de instructrice zegt is ook handig en leuk!
En bijna alle topruiters zijn ooit op een manege of verzorg/poetsponytje begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:48

Kun je op vrije schooltijden en zaterdags niet meehelpen in ruil voor les?
Zo leer je vaak een heleboel over de verzorging van paarden en kun je ook meer rijden.

Zo heb ik dat vroeger ook gedaan bij een handelsstal in de buurt, omdat mijn moeder geen les kon betalen.
En zo mocht ik steeds meer rijden en kreeg ik ook steeds moelijkere paarden.

Lisanne_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:48

CrOsSgIrL schreef:

Dit vind ik dus nergens op slaan!!! Hoeso kansloos Verward Al ga je alleen nogmaar naar een andere les (met een hoger niveau) leer je toch ook al een hoop bij, en volgens mij begint iedereen bij een manege pony!!!

Je moet gewoon lekker veel op de manege zijn en gewoon lekker de manege paarden/ponys vertroetelen en naar andere lessen kijken, daar leer je ook al een hoop van.
Op een gegeve moment zal er heus wel iemand zijn die jou als verzorgster vraagt!! Knipoog

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:08

emiej schreef:
CrOsSgIrL schreef:

daar geloof ik dus niks van, dus als je veel talent hebt en je kan geen verzorgpaard vinden kom je niet verder?
groetjes meisje van 13

Ergens zit er wel waarheid in. Ik denk niet dat je kansloos bent maar het is gewoon veel moeilijker.
Zeker als je zegt dat het al moeilijk is om een les per week te betalen zal het zeker moeilijk zijn om degelijke lessen te betalen en aan wedstrijden deel te nemen.
Paardrijden is nu eenmaal een dure sport.
Maar blijf vooral doorzetten en leer goed rijden op de manege en na een tijdje heb je misschien geluk dat je iemand zijn paard kan rijden.
Maar blijf volhouden. Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:40

Bij ons lopen er echt hele leuke manege pony's en paarden. Leuker dan de gemiddelde wedstrijd pony'paard.

Ik heb 1x een 'talentje' bij mij in de les gehad, ik ben naar de ouders toegestapt en heb gezegd dat ze hun dochter in de gaten moesten houden omdat ze aanleg had voor het rijden.
Dat meisje rijdt nu met een manege pony (geen eigen want dat is te duur) m1. Dat is ook wel een hele fijne pony.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:50

kyk dat bedoel ik, het klinkt misschien heel hard, maar als je geen verzorgpony hebt, kan je niet op officiele wedstrijden starten,, en als je niet op officiele wedstrijden kan starten word je ook nooit Z enzo..
ik vind het knap dat je zo doorzet echt waar,, maar je moet wel kunne inzien hoe ver je kan komen met de middelen die je hebt,,.
ik heb een Epony en zit bijna Z SGW,, ik kan wel de hele tijd gaan roepen dat ik zo verschikkelyk graag EK wil rijden, maar met een Epony kan dat gewoon niet,, en aangezien ik geen tijd heb voor een tweede paard is die droom gewoon afgelopen,,
ik bedoel je moet je prioriteiten kenneN!!
[/quote]
[/quote][/quote]

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:11

CrOsSgIrL schreef:
kyk dat bedoel ik, het klinkt misschien heel hard, maar als je geen verzorgpony hebt, kan je niet op officiele wedstrijden starten,, en als je niet op officiele wedstrijden kan starten word je ook nooit Z enzo..

Ik heb ook met manege paarden gestard, bijna iedereen bij ons op stal.. en ja.. er waren ook er ook genoeg bij de M2 of Z geworden zijn.. en echt niet omdat we onwijs spectaculaire pony's hadden hoor.. want die waren gewoon bij de slacht weg gekocht of op 2 jarige leeftijd met een hele groep.. dan beleerde we ze en als ze braaf genoeg waren gingen ze in de les en als je dan op stal werkte verdiende je een uurtje les..

dus het is echt onzin..!! Waar een wil is, is een weg!!

Vind het echt heeel flauw dat ej dit kind der dromen ontneemt...

Lisanne_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:20

M3isSi3j schreef:
CrOsSgIrL schreef:

Ik heb ook met manege paarden gestard, bijna iedereen bij ons op stal.. en ja.. er waren ook er ook genoeg bij de M2 of Z geworden zijn.. en echt niet omdat we onwijs spectaculaire pony's hadden hoor.. want die waren gewoon bij de slacht weg gekocht of op 2 jarige leeftijd met een hele groep.. dan beleerde we ze en als ze braaf genoeg waren gingen ze in de les en als je dan op stal werkte verdiende je een uurtje les..

dus het is echt onzin..!! Waar een wil is, is een weg!!

Vind het echt heeel flauw dat ej dit kind der dromen ontneemt...

Ja dit vind ik nou ook!!!
(bijna) iedereen begint tenslotte op een manege pony als die beesies er toch niet wareb Verdrietig
@ emiej Ga gewoon lekker door met rijden en vraag of jullie bijv. moelijkere oefeningen gaan doen, en gewoon door blijven zetten met een verzorgpony zoeken Haha! Je vind er vast wel een.
En als het niet lukt (moeilijkere oefeningen) ga dan miss kijken bij een andere manege!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:24

emiej schreef:
CrOsSgIrL schreef:

groetjes meisje van 13

Het is vaak ook geluk he, als je geen geld hebt voor een eigen paard of voor les bvb, dat iemand je ziet rijden en denkt meteen Pling die moet ik hebben!
Dit is ook een meisje overgekomen die ik ken, reed op een pony van haar nichtje, maar ze was eigenlijk te groot voor. Op dat zelfde moment kwam dus een Z+ amazone onze bak lenen, en zag haar rijden, en vroeg of ze misschien voor haar wou rijden. Van de ene kwam het andere, en voor ze het wist reed ze voor Van de Ham.
Dus het is mogelijk, maar het is echt geluk.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:40

tamaraatjuh schreef:

Echt onzin dit!
Ik heb met een manegepony op het Nederlands kampioen gestart.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:16

Sorry Crossgirl, maar de opmerking 'beetje kansloos' vind ik erg hard. Bella_donna, jij blijft tenminste positief. Dat is de juiste instelling. Ik heb op mijn 10e een heel bokkige pony gekregen en ik viel er altijd af, maar ben altijd door blijven zetten. Het was een heel gewoon dier, en ik heb altijd alleen maar verenigingslessen gehad. Uiteindelijk startte ik L-dressuur. Nu rijd ik met mijn paard M2-dressuur (zonder privelessen!!) en deze zomer start ik Z1. Hoezo niet doorzetten? Altijd doorgaan, je komt er echt wel!!
Crossgirl, ik weet niet hoe jij 'hogerop' bent gekomen, maar naar mijn idee heeft dat met doorzettingsvermogen te maken, en niet met stamboekpaarden en dure privelessen.