Pony staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaG

Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 14:29

Bij ons op de manege hebben we een fjord die momenteel niet te hanteren is. Je kunt haar mee de bak in nemen, erop gaan en dan begint het feest. Voortwaarts stappen? Rondjes draaien! Been? Geen reaktie! Been met tikje achter de kuit? Bokken of niets doen... Stemgebruik maakt ook geen verschil.

Inmiddels hebben verschillende ruiters het al geprobeerd met 'r, maar of je haar nou lief aanpakt of niet, het maakt niet uit. Je mag blij zijn als je in een uur tijd haar vijf keer de hoefslag rond krijgt.

Gisteren hebben we het nog een keer geprobeerd met een springles, want misschien wil ze die afwisseling wel. Het maakte eigenlijk geen verschil uit.

We hebben haar ook al enkele weken rust gegeven en dus lekker buiten laten lopen.

Wie heeft tips?

carlijn83

Re: Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:31

Hmm, ik denk dat ze gewoon een loopje met jullie neemt....
Strenger zijn.

Maar je kunt alleen streng zijn als je zeker weet dat ze niets mankeerd!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:02

Zoals er al staat: op mijn manege...............

Dit zegt voor mij al geneog. Bij de meeste maneges is er te weinig afwisseling, de ruiters schoppen of trekken waardoor de pony het werk niet leuk vind en gaat staken.

Daar is 1 oplossing voor en dat is: geef de pony een prive baasje...........

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:09

een heel goed passend zadel kan al veel verschil maken
bij veel manegepaarden gaan de zadels van paard naar paard zonder dat ze opnieuw aangepast worden bij de zadelmaker
omdat veel ruiters scheef zitten is de vulling ook binnen de korste keren scheef en au... dat kan pijn doen
verder hebben fjorden nogal een brede kamer nodig (vaak maat 33 /34)
en zijn veel (vooral oudere) zadels maat 30/31 of zelfs kleiner
dus kan het best zijn dat het zadel knelt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:52

Is de pony al eens na gekeken door een goede dierenarts{1 die dus ook wat verder kijkt}.Want hij staakt wel vreselijk ik denk dat hij ergens ontzettend pijn heeft.Dit kan vele oorzaken hebben.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:46

Gaat dit over Ozenka op manege de Heer in kamerik?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:42

gewoon aanpakken!! hij neemt jullie volgens mij gewoon in de maling,,
goede ruiter erop en goed van achter naar voor rijden en hem de kans niet geven te stoppen!!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:28

Het gaat inderdaad om Ozenka....

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:35

MarjaG schreef:
Het gaat inderdaad om Ozenka....

Ik herkende het verhaal direct!! Ozenka moet gewoon wat meer rust krijgen, ze heeft veel mee gelopen met de lessen en is toe aan een vakantie of wat minder meelopen, maar dat is dr wel gelukt door zo te doen rijden er ook minder kinderen op haar. Ze is mega slim wat dat aan gaat zij gaat even dwars, bokken en kinderen willen minder op haar rijden!!!!!!!!!!!!!1

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:55

CrOsSgIrL schreef:
goede ruiter erop en goed van achter naar voor rijden en hem de kans niet geven te stoppen!!

Een paard neemt je nooit in de maling. Hij weet niet eens wat dat is.

Ze doen alles met een reden. Dus zoek de oorzaak van dit probleem en probeer dit op te lossen. Een paard loopt juist graag en veel van zichzelf, dus dit betekend echt een probleem.

Zoals al vermeld kan er een da naar kijken, het harnachement controleren, enz. Het is jammer dat het een manegepaard is, anders kon je er mee gaan loswerken, grondwerk en wandelen en spelen. Helaas zie je bij veel manegepaarden en pony´s dat ze zijn afgestompt. Ook een slechter/vervelenden (traumatische) ervaring kan ervoor zorgen dat een paard of pony zich zo gaat gedragen.

Succes ermee en probeer je in te leven in het paard. Dus straf het niet voor iets waarvan je niet weet waarom het paard het doet.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:14

Ik kan je vertellen op de manege waar de pony staat word veel verschillende dingen gedaan tijdens de lessen, er word veel gepoetst, gewandeld, ze word weleens verhuurd en ze staan bijna altijd buiten en staan op stal als er lessen zijn.
In dit geval liep de pony veel lessen en als ze het te veel vind worden dan gaat ze dit gedrag vertonen, want kinderen willen vaak niet meer op haar rijden en dan loopt ze wat minder vaak mee in de lessen. Na wat rust gaat het een stuk beter met haar.

Dan hoor ik iedereen denken, laat haar dan wat minder meelopen maar soms door omstandigheden op de manege gaat dat niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:31

Tittel schreef:
CrOsSgIrL schreef:

Ze doen alles met een reden. Dus zoek de oorzaak van dit probleem en probeer dit op te lossen. Een paard loopt juist graag en veel van zichzelf, dus dit betekend echt een probleem.

Zoals al vermeld kan er een da naar kijken, het harnachement controleren, enz. Het is jammer dat het een manegepaard is, anders kon je er mee gaan loswerken, grondwerk en wandelen en spelen. Helaas zie je bij veel manegepaarden en pony´s dat ze zijn afgestompt. Ook een slechter/vervelenden (traumatische) ervaring kan ervoor zorgen dat een paard of pony zich zo gaat gedragen.

Succes ermee en probeer je in te leven in het paard. Dus straf het niet voor iets waarvan je niet weet waarom het paard het doet.

Een paard neemt je niet in de maling? Moet je vooral bij een Fjord ofzo zeggen, die staan erom bekend dat ze uiterst slim te werk gaan met hun berijders of verzorgers...heb je altijd een volgzaam paard gehad of weet je niet beter? Paarden proberen je uit, en dat is zeker in de maling nemen...

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:36

nou idd dat vind ik nu ook,, een paard kan je zeker wel in de maling nemen en die weten heus heel erg goed hoe ze dat moeten doen hoor!!!!

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:31

tis maar goed dat ozenka nu gewoon weer de les in kna
was gewoon een periode hebben wel meer paarden last van
kijk maar naar kelly met haar gebok heeft ook maar fftje geduurt ze doen het allbei weer super
en tsja dat van de zadels tsja dat klopt helaas
kheb het vaak genoeg gezegd dat ze niet passen of dat ze nodig op gevuld moeten worden maar daar wordt gewoon niet naar geluisterd wel naar het zadel van urlenos gelukkig....

byebye anne

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:06

CrOsSgIrL schreef:

[/quote]

Een paard neemt je niet in de maling? Moet je vooral bij een Fjord ofzo zeggen, die staan erom bekend dat ze uiterst slim te werk gaan met hun berijders of verzorgers...heb je altijd een volgzaam paard gehad of weet je niet beter? Paarden proberen je uit, en dat is zeker in de maling nemen...
[/quote]

Ik heb 2 Fjordenpaarden en een KWPN merrie met autisme. Verder heb ik mij veel verdiept in de paardenwereld en ben hier nog steeds mee bezig. Om nou te zeggen dat ik niet beter weet. Denk eerder dat het andersom is. Ik heb veel over en van paarden geleerd. En 1 ding is zeker, ze denken niet zoals mensen en zullen ons nooit voor de gek houden.

Geef mij eens 1 reden waarom jij denkt dat een paard je voor de gek houdt? Hoe kan het zijn dat al deze "probleempaarden" geen problemen meer geven als ze begrepen worden of als het probleem verholpen is?

Elk probleem heeft een oorzaak. Paarden doen nooit iets zonder reden.
[/quote]

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:11

Een paard kan je zeker wel in de maling nemen!
Ik heb zelf een fjord.....en reken maar hij me wel eens in de maling heeft genomen...
Hij zal vast niet weten wat het is nee, maar bewust of onbewust doet ie het toch...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:25

Citaat:

met je andere uitspraak ben ik het wel eens, met deze niet.
ik heb een pony, die liever lui als moe is, en die vertoonde hetzelfde gedrag. DA erbij, hoefsmid laten kijken, zadel gecontroleerd, zelfs nog laten controleren, tanden gecontroleerd, maar nee hoor, mevrouw had gewoon geen zin..
tja, toen aangepakt, en nou gaat het wel veel beter Haha!
dus er zijn pony's die gewoon geen zin hebben.
verder weet ik niks van deze pony af, dus kan ik daar ook niet over oordelen Lachen
hoop dat hij snel weer lekker meeloopt Lachen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:56

Maar die reden hoeft toch niet alleen maar lichamelijk te zijn. Wij mensen weten (helaas) niet vaak wat er in een dier omgaat. Er kan ook iets geestelijks zijn.

Ik zou zelf nooit een paard aanpakken. Maar dat aanpakken kan je weer in verschillende categoriën plaatsen. Doormiddel van training, begrip en veel kijken kun je al een heel eind komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:57

Je kan hier alleen je conclusie uit trekken en dat is dat dit bewuste dier niet geschikt is voor het manegewerk.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:16

gijsenkim schreef:
Je kan hier alleen je conclusie uit trekken en dat is dat dit bewuste dier niet geschikt is voor het manegewerk.

Ben ik het niet mee eens.

margreet_joy schreef:
In dit geval liep de pony veel lessen en als ze het te veel vind worden dan gaat ze dit gedrag vertonen, want kinderen willen vaak niet meer op haar rijden en dan loopt ze wat minder vaak mee in de lessen. Na wat rust gaat het een stuk beter met haar.

Dat is inderdaad de oorzaak gebleken alleen duurde het nu langer voordat ze weer zin kreeg. Dit maakt haar niet per definitie ongeschikt voor het manegewerk, maar moet ze niet overmatig ingezet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:33

Haha! Haha! Haha! Dus een stakende fjord is geschikt voor manegewerk...... ???????

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:40

als het probleem meermaals per jaar voor komt, denk ik dat gijsenkim een goed punt heeft. niet alle paarden zijn geschikt voor dit werk. de een heeft er plezier in en de ander niet. daar moet je goed op letten voor je een paard manegewerk laat doen. wij mensen vinden ook niet alle baantjes even leuk....

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:09

het komt niet meerdere malen per jaar voor het is 1x per jaar als het gebeurd en wat ik van ozenka weet is dat dit voor het eerst zo extreem gebeurd, maar het probleem ligt bij de manege eigenaar die niet goed in de gaten hield hoe vaak Ozenka in de lessen meeliep. Het ging heel goed met ozenka ze liep lekker en daardoor gingen steeds meer mensen op haar rijden en Ozenka werd het zat en ging een beetje verzet tonen toen is er al tegen de manege eigenaar gezegd dat ze minder moest gaan lopen dit gebeurde eigenlijk pas toen het al te laat was en Ozenka heel erg ging staken toen is ze op vakantie gestuurd het weiland in een na verloop van tijd heeft 1 persoon haar weer opgepakt en dit heeft haar goed gedaan!!
ik hoop dat de manege eigenaar hier van geleerd heeft want het gebeurd niet alleen met Ozenka, maar ook met Indy en nog andere paarden.
Ik kom niet meer op de manege dus hoe het nu allemaal verder verloopt met de paardjes daar weet ik niet maar ik hoop dat het in de toekomst beter met ze gaat!!!!!!!!!!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:04

gijsenkim schreef:
Haha! Haha! Haha! Dus een stakende fjord is geschikt voor manegewerk...... ???????

Ja vooral voor de beginners, die vinden dit een uitdaging en leren daardoor goed rijden! Knipoog

in de maling nemen is niet helemaal goed geformuleerd.. Een paard is wel lui en kan daarom in de staak gaan. Als het gedrag niet goed word afgestraft, ziet de fjord het als een soort van zijn zin krijgen en zal het dus vaker gaan doen. Is het niets medisch dan is dit waarschijnlijk aan de hand en zal er een strenge ruiter op moeten gaan die erg consequent is en zorgt dat de fjord weer gaat lopen.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:37

tis maar goed dat ozenka, indy en kelly het allemaal weer goed doen, was gewoon een periode
en had natuurlijk ook te maken met het wisselen van de vacht dat vergt veel energie en tsja als jij je een beetje futloos voelt ga je ook niet werken toch???