Arie vind rijden saai worden, wat te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Arie vind rijden saai worden, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:21

Hoi,

Arie begint rijden echt zat te worden, we rijden nu dan ook in de wei, maar dan vliegt ie er weer vandoor en dat is ook niet leuke om het gevaar te lopen dat ie uitglijdt of ik eraf val doordat ie gaat bokken.
Wat moet ik doen om het ietsje leuker in de bak te maken, vind ik toch wat fijner rijden Bloos Clown
In de bak gaat ie staken, hele tijd stilstaan en als je hulpen geeft gaat ie in de achteruit. In stap gaat alles goed, maar draf doet ie niet Boos!(
En het begint dan echt heel erg te irriteren.
Dan geef ik hem een tik op zijn kont maja reageert ie niet op.
Hijs een beetje piem.elig aan het worden Knipoog

Groetjes Danielle

BlueMilk

Re: Arie vind rijden saai worden, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:25

Mijn paard staakte ook in het begin, die deed alles in achteruit en begon rare sprongen te maken. Gewoon blijven doorrijden zou ik zo zeggen, mijn paard loopt al stukken beter. Ik denk dat jouw paardje je aan het testen ofzo is.. misschien eens een afwissling van in de bak rijden met een longeerbeurt of een buitenrit... Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:25

Wat vaker naar buiten gaan.(alleen is hhw niet echt wat om te rijden)

Longeer hem eens voordat je het weiland opgaat of zet eens wat vaker een hindernisje neer.

Kan ie ook voor de wagen? Doe dat dan eens.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:31

Zet wat pionen op de grond en leg wat balken her en der neer en maak er een grappig parcoursje van.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:03

Cowgirl schreef:
Wat vaker naar buiten gaan.(alleen is hhw niet echt wat om te rijden)

Longeer hem eens voordat je het weiland opgaat of zet eens wat vaker een hindernisje neer.

Kan ie ook voor de wagen? Doe dat dan eens.

Hij mag nog niet naar buiten, omdat de buurman zijn fries een keer in de bosjes is gerend en daardoor zijn been gebroken had en dus..
Springen vind ie leuk ja, maar dan is ut weer dat ie gewoon door de balken heen gaat etc. als het niet naar zijn zin is ( hard harder hardst )
Longeren is een goed idee Lachen
En de wagen weet kan, want het is een grote wei en we kunnen bij het andere weilandje naast Arie ook nog Lachen..
Bedankt voor de tips !

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:06

missblue schreef:
Mijn paard staakte ook in het begin, die deed alles in achteruit en begon rare sprongen te maken. Gewoon blijven doorrijden zou ik zo zeggen, mijn paard loopt al stukken beter. Ik denk dat jouw paardje je aan het testen ofzo is.. misschien eens een afwissling van in de bak rijden met een longeerbeurt of een buitenrit... Clown

Het is niet een uitprobeersel iets, die fase heb ik allang al gehad. Clown
Hij vind het gewoon niet leuk meer worden, kan je slaan of trappen wat je wil, maar EN dat wil ik niet doen en ik heb zo een idee dat dat geen effect heeft, waardoor ie mij ook niet meer op hem laat zitten Knipoog.
In het voorjaar gaan we wel beginnen met het buitenrijden
Volges mij is het voorjaar nu al bezig of niet ? Schijnheilig

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:06

horselover23 schreef:
Zet wat pionen op de grond en leg wat balken her en der neer en maak er een grappig parcoursje van.

Heb helaas geen pionen, zou wel wat anders kunnen zoeken Knipoog..
Bedankt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:48

probeer m afwisselend werk aan t biden, dressuur , sprongetje, misschien wat oefeningetjes aanleren met clickertraining of voetballen met de clicker, misschien kun je m beleren voor de wagen of af en toe een lekker buitenritje maken, longeren of even lekker loisgooien, wandelen, kortom veel afwisseling houdt t voor t paard ook leuk. succes!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:57

ten eerste heeft Arie niets te willen
wij, tenminste de volwassenen onder ons, moeten ook werken voor ons geld en er is niets mis mee als een paard een uurtje per dag moetwerken, ook al vindt hij het niet leuk
Daarnaast moet je wel zorgen dat hij het werk leuk vindt
Veel ruiters zijn bezig met een soort strafkamp als ze rijden: het paard krijgt alleen maar op zijn donder, in plaats van steeds complimentjes !
Als jij voor een baas moest werken, of een leraar had die je enkel onvoldoendes gaf, hoe hardje ook werkte, die je steeds op je flikkergaf zou je er ook geen zin meer in hebben
Dus beloon je paard uitbundig als hij iets goed doet
Elke keer als hij netjes draaft, roep het uit: goed zooo, braaf etc
aai hem even over de schoft, bij alles wat hij goed doet
Je paard zal op den duur graag voor je willen werken hoor
Maardan moetje er wel consequent in zijn
En een beetje afwisseling is inderdaad niet verkeerd
Maar de eerste regel is belangrijk! Met een beetje werken is niets mis, niet zeuren ! Maar wel eerlijk blijven

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:28

Nou sorry fjordenfan, mijn pony heeft vindt er in de bak ook helemaal niets aan en dan ga ik haar dus niet dwingen! Bij sommige paarden zoals die van mij en (naar ik hoor) Arie heeft het geen zin om te pushen en te zeggen dat ze het maar gewoon moeten doen.... Dan raak je alleen maar verder van huis en krijg je dus dat ze op het laatst helemaal niets meer voor je willen doen!
Gelukkig kan ik wel buiten rijden met Fenna en dat gaat helemaal geweldig, ook rijden we regelmatig buiten zodnder zadel en ook dan is ze super. Maar in da bak word het helemaal niets. Ik ben nu op zoek naar goede instructie (op NH-basis) en tot die tijd ga ik ook niet in de bak, ik heb geen zin om de band die ik nu met Fenna heb op het spel te zetten door haar te dwingen! Ik wil graag sámen rijden met haar en dat betekend dat zij het net zo leuk moet vinden als ik Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:41

fjordenfan schreef:
wij, tenminste de volwassenen onder ons, moeten ook werken voor ons geld en er is niets mis mee als een paard een uurtje per dag moetwerken, ook al vindt hij het niet leuk
Veel ruiters zijn bezig met een soort strafkamp als ze rijden: het paard krijgt alleen maar op zijn donder, in plaats van steeds complimentjes !
Als jij voor een baas moest werken, of een leraar had die je enkel onvoldoendes gaf, hoe hardje ook werkte, die je steeds op je flikkergaf zou je er ook geen zin meer in hebben
Maar de eerste regel is belangrijk! Met een beetje werken is niets mis, niet zeuren ! Maar wel eerlijk blijven

_/-o_
Je haalt de woorden uit mijn toetsenbord.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:58

Weet je waarom Arie geen zin meer heeft om voor jou te werken? Omdat jij niet duidelijk bent. Hij heeft dondersgoed door dat hij jou in zijn zak heeft en maakt daar terecht misbruik van.

Zoek een leuke instructrice en ga dmv leuke lessen er voor zorgen dat jij de baas over hem bent. Daarna kun je verder gaan met leuke dingen. Hoe wil je een paard immers buiten rijden als bij in de bak al in staking gaat?

Daarbij snap ik iets niet.
De buurman heeft zijn been gebroken op een buitenrit en daarom mag jij niet buiten rijden?? Verward
Wat is dat nou voor onzin? Als je de straat over steekt kun je ook aangereden worden.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:12

Evenaar schreef:
Nou sorry fjordenfan, mijn pony heeft vindt er in de bak ook helemaal niets aan en dan ga ik haar dus niet dwingen! Bij sommige paarden zoals die van mij en (naar ik hoor) Arie heeft het geen zin om te pushen en te zeggen dat ze het maar gewoon moeten doen.... Dan raak je alleen maar verder van huis en krijg je dus dat ze op het laatst helemaal niets meer voor je willen doen!
Gelukkig kan ik wel buiten rijden met Fenna en dat gaat helemaal geweldig, ook rijden we regelmatig buiten zodnder zadel en ook dan is ze super. Maar in da bak word het helemaal niets. Ik ben nu op zoek naar goede instructie (op NH-basis) en tot die tijd ga ik ook niet in de bak, ik heb geen zin om de band die ik nu met Fenna heb op het spel te zetten door haar te dwingen! Ik wil graag sámen rijden met haar en dat betekend dat zij het net zo leuk moet vinden als ik Lachen

ach, ik zit pas meer dan 40 jaar in de paarden, dus wie ben ik.....

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:37

fjordenfan schreef:
ach, ik zit pas meer dan 40 jaar in de paarden, dus wie ben ik.....

40 jaar pas? En dan al zo'n grote mond? Haha!

Evenaar, het heeft niks met dwingen te maken, wel met respect.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:53

juist! En daarom gaat het buitenrijden ook perfect Lachen Ze doet alles wat ik vraag en is heel lief! In de bak wachten we dus op instructie

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:09

xtwisterx schreef:
Weet je waarom Arie geen zin meer heeft om voor jou te werken? Omdat jij niet duidelijk bent. Hij heeft dondersgoed door dat hij jou in zijn zak heeft en maakt daar terecht misbruik van.

Zoek een leuke instructrice en ga dmv leuke lessen er voor zorgen dat jij de baas over hem bent. Daarna kun je verder gaan met leuke dingen. Hoe wil je een paard immers buiten rijden als bij in de bak al in staking gaat?

Daarbij snap ik iets niet.
De buurman heeft zijn been gebroken op een buitenrit en daarom mag jij niet buiten rijden?? Verward
Wat is dat nou voor onzin? Als je de straat over steekt kun je ook aangereden worden.

Leer eens lezen en alles wat je zegt komt K*T over.
Hoe weet jij nou dat ik NIET duidelijk ben Verward
De buurman niet, het paard en die is dus ingeslapen.
En daar schrik je toch echt wel van hoor.
Het is een Haflinger met een sterke wil en wil graag voor je werken, maar ik wil gewoon dat hijhet ook leuk vind. Dat maakt het mij ook leuker.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:10

En wat heeft buitenrijden met staken te maken, als je gaat buitenrijden word het toch leukerder voor je paard en zal hij beter zijn best doen om het buitenrijden gewoon bij zich te houden zeg maar. Kan het niet goed uitleggen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:12

En die fries was een heel braaf paard schrok nergens van, maar toen wel.
Dus ik vind het opzich wel logisch dat ie is geschrokken ( de eigenaar )

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:21

PeruaansePas schreef:
fjordenfan schreef:

_/-o_
Je haalt de woorden uit mijn toetsenbord.

Precies!!!!

Bij ons is er ook een paard dat na stilstaan en na achteruitlopen zelfs gaat liggen!! Alleen bij zijn eigenaar!!!
Zit haar lesgever erop die hem eens aanpakt als ie gaat staken, dan loopt ie SUPER . Nee, niet alsof hij bang is gewoon omdat hij weet dat hij eventjes een uurtje moet werken en daarna wel beloond weer vrij is.

Kwestie van RESPECT!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:22

Het wordt erger en erger, dus verwacht de ligacties maar... of iets dergelijks.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:58

misschien vrijheidsdressuur en grondwerk oid?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:35

Niet elk paard is hetzelfde!!!
Paarden hebben respect voor je als jij dat ook voor hen hebt. Als je bij mijn paardje over haar grens gaat dan kan je het vergeten! Ze sluit zich helemaal voor je af en reageert nergens meer op, weg vertrouwen en respect..... Maar omgekeerd moet ze ook niet proberen over mijn grens te gaan, zo hebben we respect voor elkaar en hebben we lol in wat we doen. En reken maar dat ze graag mee gaat rijden Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:42

ArieLover schreef:
Het is een Haflinger met een sterke wil en wil graag voor je werken, maar ik wil gewoon dat hijhet ook leuk vind. Dat maakt het mij ook leuker.

Ik bedoel het niet rot, ik probeer jou iets duidelijk te maken.
De haflinger neemt een loopje met je. Hij gaat niet voor niks in verzet. Als jij alle medische problemen hebt uitgesloten blijft er niet veel meer over.

Over de buurman: Waarom zou jij jezelf een hoop plezier misgunnen omdat de buurman toevallig zijn paard heeft moeten laten inslapen door een ongeluk? Ik snap best dat je daar van schrikt, maar zo heb je in elke sport tegenslagen. Als je morgen de straat oversteekt kun je ook aangereden worden.

Als de haflinger echt zo graag voor je wil werken, waarom gaat hij dan in verzet? Verward

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:02

ik heb even zitten lezen, maar wat jullie zeggen heel leuk, en een paard die slaat naar jou en bijt enzo is vals en moet naar de slager zeker of een potje op zijn zodenogwat krijgen (met gevolg dat jij dus in het ziekenhuis beland) ik ken een aantal van dat soort paarden... Nou hoe meer druk hoe meer pijn jij hebt hoor geloof me maar. Maar daar ga ik even niet verder op in, daarnaast, 1 van mijn eigen 3 pony's kun je op die manier van jullie rijden, maar hij doet ook alles voor je. Die andere worden bang en onzeker of gaan staken en doen gewoon echt niets meer, dwingen nee, echt niet gewoon. Degene die altijd staakt is door verschillende ruiters gereden met als resultaat rotknol rotbok en weet ik veel, luisterd niet eigenwijs enzovoorts. Maar als ik haar rijdt doen we alles samen en gaat alles perfect, en dacht je dat zij langer dan 10 minuten in de bak haar best gaat doen? waarom zou ze, erg onnutig en veel te vermoeiend (komt ook door haar leeftijd hoor 29 jaar) Ik doe af en toe wedstridjes voor de lol, wie is het snelst, en meestal win ik het. Dan me andere pony, consequent oke tot een bepaald niveau daarna wordt ze onderdanig en weg is je eigen karakter, en je houd een zielig hoopje over. Ze is erg snel beledigt als je haar niet optijd beloont of iets te moeilijks vraagt normaal gesproken en dit laat ze ook merken, maar wel zonder jou kwaad of pijn te doen, dat doet ze dan dus niet meer en eet zichzelf van binnen op. dit zijn dus allebei geen pony's die een uurtje per dag voor je zouden moeten werken, gaat niet lukken, nee hier moet je mee samen werken en veel afwisselen en veel dingen doen die zij erg leuk vinden als je ietswilt doen wat ze niet zo leuk vinden. Die ouwe bijvoorbeeld vind aan de teugel moeilijk pijnlijk (holle rug en nooit van dr leven gedaan enzo) maar probeert het op een zeker moment zie je dat ze er mee aan is, dan geef je wat ruimte en zegt ga maar, mag ze een rondje aan de lange teugel lekker in haar eigen tempo lopen en dan proberen we als ze het aankan gewoon weer. ik denk dat ik nu stop, ga een beetje heel erg offtopic.

Maar arieliver is wel consequent, maar heeft daar alleen niet zo heel veel mogelijkheden. Misschien kunnen we samen gaan buitenrijden? Want snap best dat het behoorlijk frustrerend is voor en pony om jaren achter elkaar steeds in de zelde kleine bak en kleine weitje te rijden enzo, en telkens hetzelfde zegmaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:04

xtwisterx schreef:
ArieLover schreef:

Ik bedoel het niet rot, ik probeer jou iets duidelijk te maken.
De haflinger neemt een loopje met je. Hij gaat niet voor niks in verzet. Als jij alle medische problemen hebt uitgesloten blijft er niet veel meer over.

Over de buurman: Waarom zou jij jezelf een hoop plezier misgunnen omdat de buurman toevallig zijn paard heeft moeten laten inslapen door een ongeluk? Ik snap best dat je daar van schrikt, maar zo heb je in elke sport tegenslagen. Als je morgen de straat oversteekt kun je ook aangereden worden.

Als de haflinger echt zo graag voor je wil werken, waarom gaat hij dan in verzet? Verward

zemag van de eigenaar nog niet langs de weg, erg poedersuiker maarja misschien van de zomer gaan we samen buiten rijden