Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:28

Heb al een paar topic's gelezen en daar wordt voor een scheef paard aangeraden om schouder voor te gaan rijden.
Zodoende zou je het paard recht maken.
Ga hier in mee maar als ruiter nu z'n ruitergevoel niet heeft ontwikkeld/paard is ook zover niet??
Dan gaat ruiter zitten plukken aan die binnenteugel om die schouder naar binnen te zetten. En dat lukt ook nog eens maar........ die achterhand blijft gewoon netjes op binenhoefslag. Dus we rijden gewoon zo door met onze banaan Clown .
Paard vind het best hoor want die loopt zo lekker alleen op andere hand krijg je hoe langer hoe meer problems, je loopt vast.

Tenminste zo ging dat dus bij mij in het verleden. Ik ging alles zitten oplossen met die binnenteugel. Had gewoon les soms zelf bij meerdere instructeurs en toch bleef ik zo op m'n nivo'tje doorkachelen.
Kwam er zelfs mee door het L. Maar intussentijd werdt ik schever en schever en waarschijnlijk alle paarden onder me met me.
Toen kwam het licht hi hi Haha!
Ik ging les nemen van iemand die het z dus al flink voorbij was en die heeft me dus het wel goed aangeleert.
Heeft bloed , zweet en tranen gekost en ik heb veel op m'n donder gekregen , alleen al om het te voelen koste me veel tijd. En het leek of ik niet meer kon zitten, rijden enz.
Maar langzaam kwam ik vooruit en had ik een basis te pakken. Een basis waar ik nu na al die jr nog op teer.
Maar wat ik van haar geleert heb is het meest belangrijke volgens mij in de hele basis. VAN die binnenteugel blijf je af.
Je binnenteugel is je richtingaanwijzer... stellingvrager.
Je buitenteugel is je rijteugel. Dus scheefheid los je dan op met je buitenteugel. En je binnenbeen drijft hem daar naar toe.
Ik heb ook van haar geleert om in elke wending jezelf een chec up te geven. Kan die binnenteugel naar voor??? loopt hij netjes op m'n buitenteugel. Stel jezelf terug recht.Zo kan dat binnenachterbeen naarvoor komen omdat hij daar ruimte voor krijgt
Ook heel veel belonen door binnenhand even naar voor te steken, een aai over z'n hals.

anyway ik heb het idee dat je met dat hele schouder voor beginnende ruiters op het verkeerde been zet. Omdat ze gewoon niet voelen of het wel een goede schoudervoor is.
Nu was ik benieuwd of er meerdere het hier mee eens zijn of ook in die spiraal gezeten hebben.

Don_Marcello

Re: Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:00

Tja zelf wil ik juist een "banaan". Basis in de klassieke rijkunst is juist die buiging.

De manier waarop je het beschrijft is helemaal correct, zo rij je schoudervoor en als je nog iets verder doorzet schouderbinnenwaarts hierbij is het paard dus gebogen. Je kunt dan met je binnenbeen het binnenachterbeen meer onder laten treden en opvangen bet de buiten TEUGEL (niet buitenbit) die tegen de buitenschouder deze schouder naar binnen richt.

Krom is iets anders dan scheef!!
"wij "(beoefenaars klassieke rijkunst) willen de buiging vashouden om goed te kunnen verzamelen. Van schouderbinnenwaarts kan je naar travers volgens hetzelfde pricipe. De buiging vashouden, bennenteugel (niet binnenBIT) duwd de hals en schouder terug naar buiten, buiging hou je vast en binnenheup komt naar binnen, Met je buitenbeen kan je nu het buiten achterbeen meer onder laten treden.

"recht" zit daar tussenin, Precies tussen schouderbinnenwaarts en travers. maar met de buiging die je hebt opgebouwd. Als een banaaan, Achterkant naar de wand--> voorkant komt naar binnen, Voorkant naar de wand --> achterkant komt naar binnen. Daartussenin is rechtgericht. Maar als je voor en achterkant naar de wand drukt krijg je banananenmousse.

Uiteraard doe je dit naar twee kanten zodat he paard links en rechts even makkelijk kan buigen.

zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=367508

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:34

Ja die feeling he.... de ene heeft het sneller door als een ander, maar ik denk wel dat iedereen deze basis van Klassieke rijkunst kan leren. Kijk bij jonge paarden ga je nog niet direct met schouder voor beginnen, maar met wat meer stelling/buiging tot paard zichzelf meer gaat buigen tot paard van zichzelf rechter word, dat kun je dan later doorwerken tot schoudervoor/schouderbinnenwaarts.
In elk geval heeft TS hetzelfde probleem gehad als ik. Ik had ook les
(en die was op aardig niveau ook hoger als Z) en niemand zei dat mijn paard scheef was en niemand zei dat ik ook scheef zat. Dus beiden in onbalans. Ook niemand keek naar beenzetting van paard. Met andere woorden. Oke misschien had ik het zelf ook moeten weten, maar helaas, je hebt niet voor niets les, daar moet je het van leren meende ik toen der tijd Bloos . Ik ben toch ondanks alles Z geworden, maar toen kwamen de blessures Boos! . Naderhand ben ik terecht gekomen bij Antoine de Bodt die ook de klassieke rijkunst uitvoerd en ben er zeer over te spreken. Mijn paard loopt weer heerlijk en het systeem is zeer vriendelijk voor paard als ruiter. Nu heb ik zo iets van: gossie waarom wist ik dit niet eerder. Dus dit gevoel komt goed overeen met TS! Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:22

heel mooi don_marcello, ik zie wat je bedoelt Lachen waar de meeste ruiters recht zien als recht zoals op een middellijn of diagonaal (om het simpel te houden Knipoog ) is recht ook recht vooruit met een buiging door het lijf.

zelf heb ik al manegeruiter zijnde daar enorm veel moeite mee gehad vroeger met die binnenteugel, ben erop gaan letten (dankzij bokt Knipoog en meer dan mijn instructrice Haha! ), en nu kan ik een heel aantal paarden zonder binnenteugel op de cirkel zetten. die hangt dan gewoon los (ik weet dat dat niet de bedoeling is Knipoog maar ter controle is het handig).

het is altijd fijn als je op een bepaald moment iets inziet en erover blijft nadenken. ook al doe je het nog niet perfect, het is altijd fantastisch om het te weten en eraan te kunnen werken.

bij deze bedankt voor de verheldering TS en DM Ja

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 11:22

Don_Marcello schreef:
Tja zelf wil ik juist een "banaan". Basis in de klassieke rijkunst is juist die buiging.

Krom is iets anders dan scheef!!

Dat bedoel ik eingelijk te zeggen.
En dat brengt me op het punt..... Hoe kan je nu iemand die dat verschil niet voelt het advies geven. Stel schouder naar binnen.
M'n gevoel is daar dus over leer eerst eens te voelen hoe je dat paard recht krijgt.
Want krom kan bijna iedereen hem/haar rijden, maar met buiging die correct is???
Want met banaan bedoel ik in dit geval dat de achterhand dus zich onttrekt door zich buiten de massa naar binnen te zetten (dus naast de voorbeensporen).
Paard doet dit al en blijft dit gewoon doen alleen trekt de ruiter dan z'n voorhand naar binnen en denkt schouder voor te hebben.

pff wat is het toch ook moeilijk uit te leggen, en nog moeilijker om het goed te doen Haha!

Die uitnodiging om het met die binnenhand te gaan compenseren ligt daar ook elke keer weer om de hoek. Dat blijft hoe ver je ook komt. paard zal je in moelijke momenten het je weer elke keer aanbieden(zo voelt dat in ieder geval voor mij)

zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=367508

Mooie foto's, prachtig paard. En inderdaad banaanmouse Haha!
Tis de kunst om die banaan om te buigen naar de andere kant zonder dat het op een mouse uitloopt.
Brengt me erop dat soms dus dan niet eens de schil openbarst maar dat de werkelijke bannaan dus al in gort is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:27

piepelotje schreef:
Tis de kunst om die banaan om te buigen naar de andere kant zonder dat het op een mouse uitloopt.

_/-o_ Precies dat is het. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:53

Don_Marcello,

hoe spoort voor jou een paard dan op een rechte lijn, dus zonder sb of travers? Ik zoek zelf naar alleen een iets 'zachter' gevoel aan de binnenkant, het idee dat hij zich daar hol maakt (of beter gezegd onmiddellijk hol zou maken als ik daarom vraag). Maar voor het beeld is mijn paard recht (idealiter natuurlijk) met achterbenen die het spoor van de voorbenen precies volgen en een hoofd/hals die precies recht voor de romp staan.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:38

Lielle schreef:
Don_Marcello,

hoe spoort voor jou een paard dan op een rechte lijn, dus zonder sb of travers? Ik zoek zelf naar alleen een iets 'zachter' gevoel aan de binnenkant, het idee dat hij zich daar hol maakt (of beter gezegd onmiddellijk hol zou maken als ik daarom vraag). Maar voor het beeld is mijn paard recht (idealiter natuurlijk) met achterbenen die het spoor van de voorbenen precies volgen en een hoofd/hals die precies recht voor de romp staan.

Ook bij een banaaan kan je de voorkant voor de achterkant richten. je kunt dus met buiging ook de voorbenen precies voor de achterbenen richten (maar voor is ie wat smaller)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:41

dat weet ik Haha! Maar in die analogie van de banaan is de romp dan buiten de voor- en achterbenen (ik zie dus een bult aan de buitenkant). Ik wil zelf alleen het idee dat die bult onmiddellijk mogelijk moet zijn, hoe zie jij dat dan?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:15

Hier heb ik ook al oneindige discussies over gehad:

Hoe rij je je paard nagevelijk? Door met je binnenteugel te spelen.. is dan het antwoord.. Ik heb daar in tegen altijd geleerd dat een paard wat goed recht gereden word tussen 2 benen en 2 teugels zonder druk of iets van zelfs nagevelijk word omdat die je hand zal gaan vertrouwen en deze op die manier blijft volgen. Ofwel als jij je paardje door middel van oefeningen goed over zn rug krijgt (dus zowel rond in de wendingen als recht op de rechte zijdes) zal je paardje vanzelf nagevelijk zijn.

Ik had het er gistere nog over met een vriendin van me. Mensen die voor het eerst op mn paardje stappen weten nooit de rem te vinden.. heel eenvoudig omdat ik een heel voorwaards paardje heb waardoor ze aan die teugels gaan hangen met als reactie dat mn paardje op de vlucht slaat voor die druk en nog harder gaat lopen.. dan is het cirkeltje weer rond.

De enigste hulp die ik geef met mn teugel is hand van de hals voor de stelling, heel zelde een ophouding en verder eigelijk niet.

Volgens mij rij je een paardje dus recht met je eigen zit (zelf recht blijven zitten en door de oren van het paard kijken) en met je benen.. Teugelhulpen lopen ze toch door heen.. als een paard echt scheef is kan je met alle kracht aan de linker teugel gaan trekken maar als zn beestje rechts wilt kijken zal die dat toch echt blijven doen!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:29

Lielle schreef:
dat weet ik Haha! Maar in die analogie van de banaan is de romp dan buiten de voor- en achterbenen (ik zie dus een bult aan de buitenkant). Ik wil zelf alleen het idee dat die bult onmiddellijk mogelijk moet zijn, hoe zie jij dat dan?

Klopt, je paard moet mi. makkelijk links en rechts kunnen buigen, ook zonder scheef te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:58

Ja, maar dat was mijn vraag niet. Heb jij die buiging ook daadwerkelijk (dus een bult buiten) op de rechte lijn?

Ik nl niet, alleen het gevoel dat ik die meteen kan krijgen (althans daar werk ik naar toe).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:02

Lielle schreef:
Ja, maar dat was mijn vraag niet. Heb jij die buiging ook daadwerkelijk (dus een bult buiten) op de rechte lijn?

Ik nl niet, alleen het gevoel dat ik die meteen kan krijgen (althans daar werk ik naar toe).

Je bedoelt denk ik (corrigeer me als ik het verkeerd heb) dat jouw paard (na rechtrichten) op rechte lijn in balans is, dat jij in balans bent en dat je paard een rechte lijn kan lopen zonder dat hij in buiging loopt/bult vormt. Paard zal het wel proberen maar op moment dat jij het voelt, corrigeer jij je paard zodat hij zonder zijwaarts te gaan toch rechte lijn kan vormen en benenwerk sporen. (misschien is het beetje duidelijker)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:05

Bets schreef:
Lielle schreef:

Je bedoelt denk ik (corrigeer me als ik het verkeerd heb) dat jouw paard (na rechtrichten) op rechte lijn in balans is, dat jij in balans bent en dat je paard een rechte lijn kan lopen zonder dat hij in buiging loopt/bult vormt. Paard zal het wel proberen maar op moment dat jij het voelt, corrigeer jij je paard zodat hij zonder zijwaarts te gaan toch rechte lijn kan vormen en benenwerk sporen. (misschien is het beetje duidelijker)

jawel, met de toevoeging dat de binnenkant net iets zachter is dan de buitenkant. Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
D_M heeft het er eerder over dat hij als een banaan over een rechte lijn rijdt. Een banaan heeft een bult, heeft zijn paard dat ook?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:09

Ja jouw toevoeging erbij, dan begrijpen wij elkaar. Dat laatste van je had ik niet helemaal begrepen. Haha!
We wachten in spanning af Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:56

piepelotje schreef:
Heb al een paar topic's gelezen en daar wordt voor een scheef paard aangeraden om schouder voor te gaan rijden.
Zodoende zou je het paard recht maken.
Ga hier in mee maar als ruiter nu z'n ruitergevoel niet heeft ontwikkeld/paard is ook zover niet??
Dan gaat ruiter zitten plukken aan die binnenteugel om die schouder naar binnen te zetten. En dat lukt ook nog eens maar........ die achterhand blijft gewoon netjes op binenhoefslag. Dus we rijden gewoon zo door met onze banaan Clown .
Paard vind het best hoor want die loopt zo lekker alleen op andere hand krijg je hoe langer hoe meer problems, je loopt vast.

Tenminste zo ging dat dus bij mij in het verleden. Ik ging alles zitten oplossen met die binnenteugel. Had gewoon les soms zelf bij meerdere instructeurs en toch bleef ik zo op m'n nivo'tje doorkachelen.
Kwam er zelfs mee door het L. Maar intussentijd werdt ik schever en schever en waarschijnlijk alle paarden onder me met me.
Toen kwam het licht hi hi Haha!
Ik ging les nemen van iemand die het z dus al flink voorbij was en die heeft me dus het wel goed aangeleert.
Heeft bloed , zweet en tranen gekost en ik heb veel op m'n donder gekregen , alleen al om het te voelen koste me veel tijd. En het leek of ik niet meer kon zitten, rijden enz.
Maar langzaam kwam ik vooruit en had ik een basis te pakken. Een basis waar ik nu na al die jr nog op teer.
Maar wat ik van haar geleert heb is het meest belangrijke volgens mij in de hele basis. VAN die binnenteugel blijf je af.
Je binnenteugel is je richtingaanwijzer... stellingvrager.
Je buitenteugel is je rijteugel. Dus scheefheid los je dan op met je buitenteugel. En je binnenbeen drijft hem daar naar toe.
Ik heb ook van haar geleert om in elke wending jezelf een chec up te geven. Kan die binnenteugel naar voor??? loopt hij netjes op m'n buitenteugel. Stel jezelf terug recht.Zo kan dat binnenachterbeen naarvoor komen omdat hij daar ruimte voor krijgt
Ook heel veel belonen door binnenhand even naar voor te steken, een aai over z'n hals.

anyway ik heb het idee dat je met dat hele schouder voor beginnende ruiters op het verkeerde been zet. Omdat ze gewoon niet voelen of het wel een goede schoudervoor is.
Nu was ik benieuwd of er meerdere het hier mee eens zijn of ook in die spiraal gezeten hebben.

Als je om te beginnen niet weet hoe je schoudervoor moet rijden, moet je je paard ook niet "aan die teugel willen rijden".
En dat is een van de grootste fouten tijdens het rijden, als die kop er maar op zit, de rest zal ze een worst wezen....

En als er op een gegeven ogenblik een "slim" persoon binnen wandelt die de defenitie en hulpen wil weten van het rechtrichten, schoudervoor etc....
of pas als ze erover lezen, gaan ze zich afvragen hoe het nou eigenlijk zit. Niets is destructiever voor je paard dan zijn hoofd in een bepaalde houding te trekken en vervolgens vrolijk verder rijden alsof je goed bezig bent!

Met wat voor systeem je ook rijdt, op welke manier dan ook....
Lees, leer en observeer voordat je je "kunde" gaat botvieren op je paard, volg de juiste instructie en blijf vragen!!!
Je kunt niet klakkeloos gaan doktoren op je paard....

Denk na wat iets doet met je paard en blijf je verplaatsen in je paard, voel wat je paard voelt en als je goed bezig bent is de vooruitgang je beloning!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:16

Het probleem licht hem grotendeels in de instructie.
Vele mensen geven les, slechts weinig weten daadwerkelijk goed les te geven.
Ik rijd nu 18 jaar paard. Van die achtien jaar het is er 16 gedacht dat je ophoudingen op beide teugels moest maken dat sturen gewoon binnenhad van de hals. trekken en plukken makkelijk gezegt.
Pas nu weet ik hoe het echt moet. Binnenhand draait in voor stelling. Buitenhand regelt tempo, aanleuning, hoofdhouding en dergelijke. Voornamelijk rijden op zit en been. Eigelijk de basis. Daar heb ik tig lesgevers voor versleten en ook lesgevers die zelf in het Z reden hoor en zelfs jureerden.

Dus probleem is dat vele lesgevers zelf niet weten hoe het moet maar het wel over moeten brengen.

Als je niet voelt wat je paard onder je doet, moet je terug naar af leren zitten en leren voelen.
En dan heb je altijd een catogerie ruiters die "denken "dat ze goed kunnen rijden die dus neits willen aannemen en al helemaal niet terug naar af willen.

Ik ben terug naar af gegaan met mijn paard. Na 16 jaar rijden weer met niks begonnen, leren zitten en voelen. Ik ben er blij om en nog regelmatig hoor is basisdingen waarvan ik denk he nooit van gehoord.

En daarom is juiste instructie van belang. Een paard met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. In het rechtrichten ook. Logo dat je de achterhand naar buiten moet rijden als die scheef naar binnen staat. Maar dat moet je wel voelen. Rechtrichten is niet moeilijk. Ieder paard is scheef en ieder paard kan in een hoge mate recht lopen helemaal lukt niet maar een groot eind op weg kan wel.
Zoek gewoon goede instructie en kijk, vraag en leer van anderen.

Hoeveel ruiter drukken de achterhand niet naar buiten met het schouderbinnenwaarts rijden? Er zijn velen die rijden maar slechts weinig die werkelijk voelen, zitten. Het is niet genoeg om te weten dat het paard scheef loopt, je moet ook detheorie kennen om hem weer recht te richten en daarna moet je het ook nog goed doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:15

dat is prachtig en zoals je aangeeft is de instructie ervoor voor velen onbereikbaar (in de zin dat ze moeilijk te herkennen is of gewoon niet te boeken Haha! )...
wel prachtig verwoord, van verschillende mensen hier trouwens, wou ik even kwijt Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 19:47

Bets schreef:
Ja jouw toevoeging erbij, dan begrijpen wij elkaar. Dat laatste van je had ik niet helemaal begrepen. Haha!
We wachten in spanning af Knipoog

ik ben ook benieuwd!! Heb al een paar dingen bedacht maar ben benieuwd of ik goed denk.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:04

Als je om te beginnen niet weet hoe je schoudervoor moet rijden, moet je je paard ook niet "aan die teugel willen rijden".
En dat is een van de grootste fouten tijdens het rijden, als die kop er maar op zit, de rest zal ze een worst wezen....

Ik had het over andere topic's voornamelijk over galopproblemen, wendingsproblemen.
Kwam gewoon regelmatig terug dat ik las dat veel mensen de oplossing /geven zoeken in die binnenteugel.
Buitenteugel wordt niet of nauwelijks over gerept.

Maar je stelling van als je niet weet hoe je een schouder voor moet rijden moet je je paard niet aan de teugel willen rijden vind ik wat kort door de bocht.
Komt er in het kort toch op neer dat we eerst leren zitten, rijden, hulpen. (Dan leren we gevoel als het goed is). Wat gebeurt er als ik drijf, hem begrens. Als je een beetje het gevoel krijgt dat je kunt spelen een verbinding krijgt met wat je er in drijft.
Dan ben je op weg om het gevoel te hebben wat er presies bedoelt wordt met "aan de teugel"
Maar in mijn oogen kan je dan wat van achter naar voor rijden maar of het paard zich beweegt in een schoudervoor of binnenwaarts met correcte buiging. Daar heb ik gezien "m'n eigen geval" toch wel een hard hoofd in
Denk dat het toch wel een beetje zo gaat als met de opbouw van de dresuurproeven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:19

ja, maar je leert maar zitten en voelen op een goed paard en wie zet daar een beginneling op?
da's wel jammer natuurlijk... maargoed daarom houden we altijd de theorie in ons achterhoofd, voor als de praktijk niet zo goed wil lukken Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:33

[quote="Kafue"]Het probleem licht hem grotendeels in de instructie.
Vele mensen geven les, slechts weinig weten daadwerkelijk goed les te geven.

Dus probleem is dat vele lesgevers zelf niet weten hoe het moet maar het wel over moeten brengen.

Helemaal mee eens!!
Vraag me ook wel eens af hoe ze me toch zo konden laten aanmodderen. Ik stond er wel open voor anders zat ik daar nog.
Maar zagen ze het nu niet of was het gemakszucht??? Het waren toch echt niet de eerste beste prutsers. Was altijd via de club en sommige lesgevers zijn veel mensen zelf heel erg over te spreken??? Nu nog!!
Wat ik me ook wel bedenk is dat ze gewoon de tijd er niet instaken om me het dus uit te leggen. Kreeg natuurlijk wel eens opmerkingen maar hoe het dan wel moest?? En achteraf gezien als ik dan eens een compliment kreeg dan was het gewoon toeval want ik deed dus toen echt niet wat ik nu weet.
Maar dat schouder voor kreeg ik dus ook wel elke keer naar m'n kop. En dan trok ik hem gewoon met m'n binnenteugel naar binnen en kreeg ja zo is het goed. Daardoor bleef ik gewoon zo rijden want het was "Goed"
Dus toen m'n licht Haha! kwam heeft ze een harde dobber aan me gehad en ik aan haar. Na een tijdje werdt ze dus ook echt boos op me omdat ik m'n handen na tig keer zeggen nog niet naast elkaar plaatste.
Het leek dus ook of ik niet luisterde... Maar m'n gevoel was gewoon scheef!! Toen ze dus zo kwaad werdt en ik pissig Boos! omdat ze zo kwaad was.
Heb ik alles eens op de rem getrokken en een stilstaande evaluatie gevraagd. Ze liet mee kijken naar m'n handen of ze inderdaad recht waren en toen zag ik het zelf ...
Ik knik in links en hou dus zodoende m'n rechtse hand dus hoger. Voor m'n gevoel recht maar het is dus echt scheef.
En dat is nog steeds m'n zwakke punt maar ik kan nu het corrigeren omdat ik het weet en voel (tenminste als m'n gevoel recht is zit ik scheef) Haha!
Maar toen ik dus eenmaal recht zat toen moest ik dus terug leren rijden.
Heeft er trouwens ook wel voor gezorgt dat ik ook in het dagelijkse leven rechter ben.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:38

ponyzotje schreef:
ja, maar je leert maar zitten en voelen op een goed paard en wie zet daar een beginneling op?
da's wel jammer natuurlijk... maargoed daarom houden we altijd de theorie in ons achterhoofd, voor als de praktijk niet zo goed wil lukken Knipoog

Dat is inderdaad jammer want dan zouden we het veel sneller leren. Tenminste als er iemand in het midden staat die zeggen van zo gaat het goed en dat het ook zo is.
Want anders kan denk ik dat je zelfs snel een goed paard verknalt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:39

confronterend idd als je op een bepaald moment op je grote fout gewezen wordt.
ik heb het gevoel dat ik heb leren voelen Knipoog toen ik met ijslanders begon te rijden. been aanleggen => weg in galop. ik recht van de manege, heb dan toch leren voelen wat een paard (pony Knipoog ) is. heb er echt veel van geleerd.
ze heeft eens een foto van mij getrokken van hoe ik op een paard zit. compleet scheef, zag eruit of ik ervan viel Haha! (knik in de heup) als ze me rechtzette had ik het gevoel ervan te vallen! ben ermee naar een ostheopaat gegaan, idd mijn ruggegraat scheef. nu zit ik voor mijn gevoel rechter en bovendien heb ik toch een stukje leren voelen!

dus instructie is ALLES (ok bijna Haha! ). nu heb ik al lang geen goede instructie meer en voel dat als ik mezelf check als ik rijd, ik véél fouten tegenkom. maar ik kan toch al checken Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:52

dus instructie is ALLES (ok bijna Haha! ). nu heb ik al lang geen goede instructie meer en voel dat als ik mezelf check als ik rijd, ik véél fouten tegenkom. maar ik kan toch al checken Haha![/quote]

Haha! Dat gevoel heb ik ook . heb haar dat ook gezegt. je rijdt altijd mee op m'n schouder. Ik hoor zelfs haar stem als ik mezelf chec.
Ik op dit moment ook geen les van haar maar ik heb wel al met haar afgesproken of ze me terug les komt geven als ik daar weer toe in staat ben. (heb nogal wat pech gehad en finc moet het ook kunnen).
Dus hoop binnenkort m'n stem weer live te horen.