Hoe een paard te leren springen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Hoe een paard te leren springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:14

mijn gekke paard moet zo af en toe ook eens een sprongetje maken op de rijvereneging.. nu hebben we eerst veel balkjes gelopen.. (waar hij zich niks van aantrekt.. kommen zijn passen zo uit dat hij er niet zonder aan te raken overheen kan.. gaat hij er gewoon opstaan..)

maar ja gister was het ook zo ver dat we een klein sprongetje moesten maken.. dus ik op die hindernis afdraven.. aanzetten voor de sprong..
gekke knol loopt zo door net of er geen hindernis staat.. Verward
na dit een keer of 7 gedaan te hebben.. zowel als kruisje als gewoon rechte balk.. was mijn instructeur het zat.. en tikte hem is met een zweepje bij de hindernis.. toen kwam het luie donder wel met z'n voorbenen om hoog maar daar bleef het dan bij..

Maar ja hoe leer je een paard nu daadwerkelijk springen.. dus niet dwars door de hindernis donderen maar er daadwerkelijk overheen.. Haha!

xx-jezz Marieke

Don_Zhivago

Re: Hoe een paard te leren springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:19

whahah dat deed die van mij ook in het begin...
niet zo erg maar wel een beetje..

het klinkt alsof je paard gewoon niks springachtigs in hem heb ofzo..
wat je kan proberen is een iets breder sprongetje... een heel laag oxertje.. die zien ze meestal beter en meestal springen ze dan wel....

ik neem aan dat er gewoon een grondbalk tegen de hindernis aan ligt dus niet ervoor..

zoniet doe dat dan eerst zonder die balk ziet een paard nl. geen diepte dus springt die niet.
rij je met een zweep.?
zoja laat er dan ook iemand bij staan die hem op het moment van "afzetten" een tikje op de achterhand geeft..

desnoods iets harder..

zodat die achterhand wakker word...

we horen het wel..

succes

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:21

oxertje hebben we ook al gebrobeerd.. en me instructeur heeft bij de sprong al een keer een tik onder de buik gegeven waardoor hij wel met z'n voorhand opkwam.. maar daar bleef het bij..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:23

ja daarom moet jij ook een zweep hebben..

geef hem voor de sprong maar een tik op de voorhand..
en degene die er naast staat geeft hem een tikje op de achterhand..

ik weet niet of je een heet paard heb maar anders kan je hem miss. op de een of andere manier voor het springen ff flink heet maken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:03

Promessa schreef:

ik weet niet of je een heet paard heb maar anders kan je hem miss. op de een of andere manier voor het springen ff flink heet maken..

en hoe wou je dat doen? Scheve mond

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 23:08

naja ik heb ook wel een zweep.. maar ja hij is bes wel overactief op de zweep.. en ik zie dat gebeuren.. dan vlieg ik der overheen.. ipv me paardjhe..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:57

pharagirlke schreef:
Promessa schreef:

en hoe wou je dat doen? Scheve mond

ik zeg tog ook op de een of andere manier

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:08

Ik weet het ook niet zeker maar misschien kan je beginnen aan de longe. Daar een paar balken neer leggen zodat hij goed leert zijn benen optillen. Ik weet dat je zei dat je dat al gedaan had maar ik zou niet beginnen met springen voordat je paard gewoon OVER balkjes kan lopen ipv OP de balkjes Tong uitsteken Knipoog . En dan zou je als dat goed gaat er cavaletties neer kunnen leggen, dan moet hij zijn benen dus nog iets meer optillen. En zo langzaam verhogen naar een sprongetje. Ook zou je hem los kunnen laten lopen en dan over de hindernis drijven, kijken wat hij dan doet. Verder zou het misschien kunnen helpen als hij achter een ander paard aanloopt. Dan weet hij misschien wat de bedoeling is want het lijkt er (voor mij tenminste) op dat hij het gewoon niet snapt. En dan vind ik het een beetje zielig als hij iedere keer een tik krijgt. Nogmaals, ik weet het ook niet maar dit kwam in mij op en het lijkt mij zo het beste. En als je paardje het uiteindelijk echt niet snapt/kan/leuk vind waarom zou je dan gaan springen? Iedereen heeft zo zijn ding wat hij/zij leuk vind. Heel veel succes iig!! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:51

heb je met het gewone rijden wel voldoende impuls? Een wakker paard dat je vlot naar een sprongetje toe rijdt, springt echt wel of het is een randdebieltje Knipoog

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:11

Je schrijft dat je in draf naar de hindernis toerijdt, misschien moet je eens proberen om er in galop naar toe te rijden, volgens mij moet hij dan haast wel springen (of hij dendert er dwars doorheen...)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:29

eerst een keer laten vrijspringen wil ook wel eens helpen. dan kunnen jonge paarden zonder een ruiter op hun rug uitvogelen hoe het precies werkt en wat de bedoeling is.
vaak snappen ze het dan veel beter en doen ze het onder het zadel ook wel

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:12

Lielle schreef:
heb je met het gewone rijden wel voldoende impuls? Een wakker paard dat je vlot naar een sprongetje toe rijdt, springt echt wel of het is een randdebieltje Knipoog

haha goed omschreven OK dan!
dat bedoelde in nou met heet maken.
maar ik kon de juiste woorden niet vinden..

dat van dat vrij springen vind ik ook wel een goeie...
"jaag" hem dr maar overheen...
(jaag tussen haakjes!!!)

misschien dat hij het dan snapt...

zoniet dan kan je het nog een paar keer proberen.. en anders zou ik er mee stoppen dan heeft tie het gewoon niet

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:22

Vrij springen mag bij ons in de bak niet.. Ach gut je mag namelijk de paarden niet geheel los laten.. gewoon aan de longe balkje lopen hebben we ook al gedaan.. maar ja niet dat hij zich daar wat van aantrekt..

In de les loopt ie alteid achter zijn soortgenootje aan.. Tong uitsteken maar ja die gaat er wel overheen..Knipoog

Op de hindernis af galoperen? k moet blij zijn als ik hem al op de hoefslag in galop kan houden.. ( jong paardje.. tot nu toe alleen maar lekker volle galop op het zandpad.. Haha! vind het heel moeilijk met al die rare bochten.. Schijnheilig

en ja een fries echt goed heet maken.. Verward dan moet je toch wel van goede huize komen.. voor de hindernis spoor ik hem alteid al flink door.. (rij met sporen..)

xx-jezz marieke

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:44

hij zal wel niet echt doorhebben hoe het moet...
of hij kan gewoon niet springen...
maar ik heb dat ook meegemaakt dat hij gewoon door de hindernis heen slenterde Knipoog maar ik heb het opgelost door de hindernis gewoon hoger te zetten...
een laag hindernisje nam hij toen niet serieus en had geen zin om er overheen te gaan....dus misschien zou je de hindernis hoger kunnen zetten(niet te hoog) en als je met een zweepje rijd die erbij houden en nij de hindernis 2 pionnen neer zetten of zoiets...lekker fel gekleurt want misschien ziet hij de hindernis niet goed...
nou succes ermee! ik hoop dat het lukt! Haha!
-x³-sylvia

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:50

k heb van een kennis van mij de tip gekregen gewoon 1 van de lage hindernisjes in het bos te proberen.. (in het bos bij ons staan een paar vaste sprongen) ik denk zodra hij doorheeft dat hij er niet doorheen kan er toch mr overheen gaat..

maar bedankt voor te tips allemaal..

xx-jzz marieke

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:19

Is misschien inderdaad een goed idee. Maar kijk je wel uit? als een hindernis vast staat en je paardje gaat er toch 'doorheen' kunnen zowel jij als je paardje lelijk gewond raken. Daarom hou ik niet zo van een vaste hindernis, alleen als je al heel lang en heel goed met je paard kan springen zeg maar. Ik zou het te eng vinden maar veel succes iig!!! Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:05

lijk je dat wel zo slim...
ik zou het niet doen als ik jou was...
wat als die doorheen gaan en hij raakt zn beentjes heel hard...

dalijk foseert tie iets je weet maar nooit...

maar je moet het zelf weten...
suc6 iig.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:08

mm.. da zal vast wel mee vallen.. als hij merkt dat die boomstam/balk niet meegeeft tild ie vanzelf z'n benen wel op..
en het is echt een ezel.. (ja zo noemen wij hem alteid..Knipoog) als hij het dan nog niet doet..:p

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:34

Buxy schreef:
mm.. da zal vast wel mee vallen.. als hij merkt dat die boomstam/balk niet meegeeft tild ie vanzelf z'n benen wel op..
en het is echt een ezel.. (ja zo noemen wij hem alteid..Knipoog) als hij het dan nog niet doet..:p

nee maar misschien tegen de tijd dat tie merkt dat tie balk niet meegeeft lig jij al met paard en al op de grond.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:33

oke baron is mischien niet het snugerigste paard.. maar hij weet echt wel wat hij doet.. en die sprongen zijn echt niet hoog.. sommige zelfs nog lager als het sprongetje in de bak. dat overleeft hij echt wel..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:02

Buxy schreef:
en ja een fries echt goed heet maken.. Verward dan moet je toch wel van goede huize komen.. voor de hindernis spoor ik hem alteid al flink door.. (rij met sporen..)

xx-jezz marieke

dan zul je eerst aan je impuls en reactie op je been moeten gaan werken, dan gaat het springen ook beter.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 09:14

als ik gewoon met hem rij (dressuurmatig) heb ik genoeg reactie op het been.. mr ja zodra ik op de hindernis af rij. begint hij ze zoeken/kijken. dus weer aansporen.. dan krijg ik ook genoeg reactie naar voren maar daaar bleef het bij.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:19

Een paard kun je niet leren springen.. Hij kan het al!
Btw probeer vrijspringen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:23

Buxy schreef:
als ik gewoon met hem rij (dressuurmatig) heb ik genoeg reactie op het been.. mr ja zodra ik op de hindernis af rij. begint hij ze zoeken/kijken. dus weer aansporen.. dan krijg ik ook genoeg reactie naar voren maar daaar bleef het bij.

als hij echt goed aan je been is, kun je in een heel gecontroleerd laag tempo met veel impuls aanrijden. Geef dan in de afzet nog eens extra been, en als hij er dan nog steeds doorheen loopt (rijd je trouwens peesbeschermers? Doe die anders eens af.) heb je een randdebieltje.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:28

[quote=en ja een fries echt goed heet maken.. Verward dan moet je toch wel van goede huize komen.. voor de hindernis spoor ik hem alteid al flink door.. (rij met sporen..)xx-jezz marieke[/quote]

ook een fries kun je heet maken hoor Knipoog maar eehhh..... de fries waar ik op rij springt wel, maar vind er gewoon echt niks aan! friesen zijn geen echte springpaarden ( al zullen er wel wat zijn ) , ze vinden 't niet leuk of niet intressant. verder zouik als ik jou was toch ookal is dat heel moeilijk voor jou en je paardje, in galop op de sprong afgaan!