dood voor het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riskjuhruled

dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:25

mijn verzorgpaard is kei dood voor ut been, als ik bijvoorbeeld wil gaan wijken ofzo dan moet ik echt mijn spoor er recht inzetten wil ik ook maar een klein beetje reactie krijgen. zweep is geen optie want daar draait hij helemaal van door Gestoord . ik wil graag over een tijdje L gaan starten en het ziet er natuurlijk niet uit als ik moet gaan schoppen om hem ook maar iets te laten wijken.

heeft er iemand misschien tips?

alvast bedankt!

Anoniem

Re: dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:35

dood voor het been bestaat niet. Hij voelt je wel, hij voelt zelfs een klein vliegje.
Hij wíl het alleen niet. Door dan sporen te gaan dragen, maak je hem nog ongevoeliger. dan heeft hij helemaal geen respect meer voor je been....

Van een zweep draait hij door?
en als je hem geen tik geeft maar de zweep er gewoon bij houdt?
Ik kan het zo niet echt inschatten, heb je les?

Wedstrijden moet je pas gaan rijden als jullie er allebei klaar voor zijn, niets overhaasten!!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:20

Alacairion schreef:
dood voor het been bestaat niet. Hij voelt je wel, hij voelt zelfs een klein vliegje.
Hij wíl het alleen niet. Door dan sporen te gaan dragen, maak je hem nog ongevoeliger. dan heeft hij helemaal geen respect meer voor je been....

Van een zweep draait hij door?
en als je hem geen tik geeft maar de zweep er gewoon bij houdt?
Ik kan het zo niet echt inschatten, heb je les?

Wedstrijden moet je pas gaan rijden als jullie er allebei klaar voor zijn, niets overhaasten!!

Je haalt de woorden uit m`n mond... Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:24

ik zou hem toch gewend maken aan de zweep. je kan eens gewoon met die zweep hem aaien, dan schrikt hij er al minder makkelijk van. en gewoon die zweep bij je houden, komt vanzelf wel goed!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:29

Is hij gewoon met rijden wel aan je been?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:09

Dood aan het been, nooit van gehoord.

Dit paardje staat gewoon niet aan jouw hulpen. Been en zit is vertrek, niet luisteren is kort de spoor erin.
Maar je schrijft dat je L wil gaan starten en het paardje als je wil wijken niet reargeert, kan het zijn dat het paardje niet aan de eenzijdige kuithulp is of dat ze het neit begrijpt?
En geef jij je hulpen wel correct.
Wat zegt je lesgever ervan. En wat voor commentaar krijg je op de wedstrijden over het algemeen over je paard?

Toch maar de zweep erbij. Soms willen sporen met bijvoorbeeld een grof wiel wel eens helpen maar dan moet je je benen wel stil hebben.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:58

Je hoeft niet persé met een zweep of met scherpere sporen. Jij moet alleen consequent de hulpen toe passen. Gelijk vanaf het begin als je er op stapt. Veel overgangen rijden en met zo klein mogelijke hulpen. Maar als ie niet naar een kleine hulp van jou luistert, flink inkomen, vervolgens weer rust. Zo rij je een heleboel overgangen totdat ie luistert naar de kleinste verschuiving van je been. Want als jij inkomt met dat been, dat vind je paard écht niet fijn, maar als je de hééle tijd inkomt met je been, dan begrijpt hij er niks meer van en denkt ie; 'doe et lekker zelf' en dan wordt ie zoals jij zegt 'dood voor het been'

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 10:49

kei bedankt voor jullie reacties!

dood voor het been zo noemen wij het hier in brabant misschien heet het ergens anders anders maar dan weet ik ni hoe het heet.

met het gewoon rijden reageert hij ook pas op mijn hulpen als ik hard inkom. dus met alleen zit en kuit reageert hij eeeeecht niet! pas als ik echt met mijn spoor erin kom.

als ik wijken oefen gaat hij wel opzij en ook wel goed maar ook pas als ik echt hard met mijn spoor erin kom anders echt niet.

als ik een zweep alleen al vast houd gaat zichzelf opfokken en een tik geven zit er helemaal niet in want dan vertrekt ie tot ik hem tegen de muur omhoog stil moet zetten. ik heb ook een lang tijd met zweep gereden om hem te laten wennen maar het blijft hetzelfde.

in de les werken we er ook aan. door overgangen te maken en zo.

op wedstrijden krijg ik er geen commentaar op, ik doe voortaan automatisch al wat harder want ik weet dat hij anders niet netjes vertrekt. en de wedstrijden gaan erg goed tegenwoordig( 3 x na mekaar 179 187 en 176 punten) en de b gaat gewoon super goed en daarom ben ik hem nu L klaar aan het maken, ben al meer dan een half jaar bezig met wijken maar het gaat niet meer vooruit het blijft hetzelde. en daarom vraag ik hier om wat tips.

ik heb ook al vaak geprobeerd zoals rensjuh hierboven zegt flink inkomen en daarna weer rust maar ik moet flink in blijven komen om er reactie uit te krijgen.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:58

Ik ken het paard ook, en het is idd erg dood op je been, normaal zou ik zeggen pak een zweep en als hij niet reageert geef een tik, maar ik denk dat dat in dit geval niet gaat werken. hij flipt idd echt als je alleen al die zweep vast houd, laatst was het zo erg dat je echt moet opassen dat je je nek niet breekt!!
Dus het moet eenandere oplossing worden dan de zweep:P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:37

Zweep angst kun je overwinnen. Mijn pony raakte vroeger totaal in de stress als ik een al ee springzweepje pakte, maar omdat mijn kuit niet sterk genoeg was (kan nauwelijks duwen Bloos ) moest ik toch een zweepje om het verzamelen zelf vol te houden. Als ik de zweep in de hand neem, wordt ze namenlijk super voor het been, een beetje van angst, dat geef ik toe.
Het wijken wilde ze ook niet, dus door heel zachtjes bij tetikken bij iedere beenhulp van binnenbeen ging dat beter.
Ze was echt een grote ramp, vorige ruiter heeft haar nooit met zweep kunnen rijden, ze raakte totaal in de stress, begon te rennen, hoofd omhoog, doodsbang was ze. Laat haar gewoom merken dat een zweep niet eng is.

Probeer haar eerst rustig te stappen met een zweep, als ze het op stal ook heeft snoepjes geven met de zweep erlangs, en ga dan langzaam rijden met haar, niet teveel aantrekken dat ze er bang van is. Aai zachtjes met de zweep over haar kont (NIET slaan) en als ze iets niet goed doet, geef dan heel zachtjes een heel klein tikje, misschien zelfs meerdere.
Ook op wedstrijden zachtjes die zweep over haar kont doen, niets overhaasten. Ik had na een tijdje een pony die ik binnen met gemak met zweep kon rijden, maar op wedstrijd totaal explodeerde, heb toen de zweep nog gewoon even weggelaten op wedstrijden. Rijd nu nog de proef zonder, maar onder het inrijden houd ik de zweep erbij ( ze is zich een beetje aan het vervelen omdatze veel verder is als mij en let daarom vaak niet op, dan staat ze bijvoorbeeld te slapen onder het halthouden en wil niet reageren op me been. Tja, dan zal ze toch wakker moeten worden)Zo is het bij mijn pony over gegaan en heb er heel erg veel profijt van gehad. Hoef haar nog steeds niet hard te tikken, en ze is zo slim dat ze gewoon zelf door heeft dat ze fout is. Ze stond een tijdje terug te flauwekullen en stapte niet aan bij het halthouden, omdat ze geen zin meer had, en ze vloog zelf al weg, omdatze wist dak da niet pikte. Leuk, zo'n pony Haha!
Zo reed ik dit jaar bij de kur naast een meisje die de zweep rechts moest houden, en tja, daar liep mijn pony dus. VOrig jaar zou ze geëxplodeerd zijn, dit jaar werd ze een beetje kriebelig, maar niets wat ik niet in kon houden. Gewoon rustig oefenen dus, met die zweep.

En dan dat been gaan werken, been geven, werkt niet spoor geven, nog geen reactie, tik met de zweep. En dan zo veel onvergangen blijven rijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:42

eventjes kleine edit:

Citaat:
Aai zachtjes met de zweep over haar kont (NIET slaan) en als ze iets niet goed doet, geef dan heel zachtjes een heel klein tikje, misschien zelfs meerdere.

Ik bedoel dus echt zachtjes, zodat ze de zweep nauwelijks tegen zich aan voelt komen, desnoods op het dekje, maar gewoon zo zacht als je komt, probeer haar niet "slaand" (klinkt zo negatief) maar duwend naar de zijkant te duwen, dus niet constant zweep omhoog en dan wer op d'r kont neerkomen, maa gewoon druk met de zweep tegen haar kont geven. Als hetgoed is, reageert ze hier dan ook op.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:41

secricible schreef:
eventjes kleine edit:

Citaat:
Aai zachtjes met de zweep over haar kont (NIET slaan) en als ze iets niet goed doet, geef dan heel zachtjes een heel klein tikje, misschien zelfs meerdere.

Ik bedoel dus echt zachtjes, zodat ze de zweep nauwelijks tegen zich aan voelt komen, desnoods op het dekje, maar gewoon zo zacht als je komt, probeer haar niet "slaand" (klinkt zo negatief) maar duwend naar de zijkant te duwen, dus niet constant zweep omhoog en dan wer op d'r kont neerkomen, maa gewoon druk met de zweep tegen haar kont geven. Als hetgoed is, reageert ze hier dan ook op.

inderdaad gewoon proberen. als ze gaat rennen gewoon laten gaan en zelf rustig blijven. niet gaan trekken aan de teugels, hij stopt vanzelf. je moet dat zweepje "gewoon" maken voor het paard.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:54

Toch is het raar. Dood aan het been is voor mij hetzelfde als niet aan de hulpen en dan nog zulke hoge punten scoren. Of je weet het aardig te verbloemen dat hij niet aan het been is of de jury let niet op of vind dit iet erg.

Maar je merkt zelf dat je een paard nodig hebt dat zeer goed en electrisch aan de hulpen staat wil je uberhaupt verder komen. Problemen ontwikkelen zich nu al in het wijken je merkt geen vooruitgang meer, wat te denken als je straks wilt gaan schouderbinnewaarts, travers ofzo?
Je moet hem scherp aan je been maken.
Dat betekent dat je heel consequent been, zit is vertrek. Niet luisteren is zweep of spoor. gewoon zweep mee nemen maar ervoor zorgen dat je het pard niet onnodig raakt. Flipt die en racet die weg dan harde parade en halt paar passen terug en weer verder rijden.
Zo kan het overigens ook met sporen hoor. Het harder doorkomen stompt je paard gewoon volledig af.
Dus maar even geen wedstrijden en zorgen dat de basis in orde komt, been is vertrek. En als hij loopt geen been geven alleen aan laten liggen totdat de gang erweer uitgaat dan opnieuw aansporen.
Suc6 ermee, en goed consequent met hem zijn, met een paard dat niet aan de hulpen staat of waar je giga hard in moet komen moet je eerst weer aan verfijning werken voordat je verder kunt en mag gaan.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:03

Lezen is ook moeilijk voor sommige Boos! T paard draait echt helemaal door met een zweep, begint raar te springen etc, dat is gewoon levensgevaarlijk! En gewoon met zweep rijden heeft ze al lang genoeg geprobeerd, maar hij draait dan echt helemaal door, in de binnenbak kan je hem dan nog tegen de muur rijden maar bij de bak waar ze op stal staat niet! dan gaat hij dwars door de draad. Ik denk dat veiligheid toch voorop staat!!

@ Kafue, t probleem is dat het niet haar paard is, maar rijd voor andere mensen, ze rijd hem 5 dagen en de andere 2 rijdt het baasje
die absoluut niet kunnen rijden Frusty
waardoor wat Lisa elke keer oefend weer helemaal verpest word Ach gut

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:09

En toch is zweepangst inderdaad te overwinnen.

Met al het overige ben ik het met Kafue eens, ik snap niet dat je zulke hoge punten kan rijden als je paard zo slecht voor het been is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:13

stalleke schreef:
Lezen is ook moeilijk voor sommige Boos! T paard draait echt helemaal door met een zweep, begint raar te springen etc, dat is gewoon levensgevaarlijk! En gewoon met zweep rijden heeft ze al lang genoeg geprobeerd, maar hij draait dan echt helemaal door, in de binnenbak kan je hem dan nog tegen de muur rijden maar bij de bak waar ze op stal staat niet! dan gaat hij dwars door de draad. Ik denk dat veiligheid toch voorop staat!!

@ Kafue, t probleem is dat het niet haar paard is, maar rijd voor andere mensen, ze rijd hem 5 dagen en de andere 2 rijdt het baasje
die absoluut niet kunnen rijden Frusty
waardoor wat Lisa elke keer oefend weer helemaal verpest word Ach gut

Tja dat is altijd moeilijk in vijf dagen kun je niet goed rijden wat een ander in twee dagen verknalt. Dan maar zonder zweep, maar verder kan ze sowieso niet eerst de basis in orde stellen. Mischien kan ze met de eigenaar overleggen wat ze wil en dat ze beiden op de zelfde manier gaan rijden.
Zweepangst is vervelend maar absoluut niet het einde van de wereld het is altijd af te leren.
Gewoon paard met dezweep aaien en dergelijke.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:18

Dat overleggen zou idd het beste zijn, maar die man is niet de makkelijkste. En hij rijd voornamelijk recreatief, bossen en 1 uur groepsles in de week en dan rijd hij dus ook met sporen! ik denk dat het hierdoor verknalt is, hij kan niet eens met sporen rijden, hij heeft Risk zelfs al eens doorgereden. Ik denk dat daar t grote probleem ligt!

Nou Lisa je weet wat je te doen staat Haha! ga risk aaien met een zweep Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:15

stalleke schreef:
Dat overleggen zou idd het beste zijn, maar die man is niet de makkelijkste. En hij rijd voornamelijk recreatief, bossen en 1 uur groepsles in de week en dan rijd hij dus ook met sporen! ik denk dat het hierdoor verknalt is, hij kan niet eens met sporen rijden, hij heeft Risk zelfs al eens doorgereden. Ik denk dat daar t grote probleem ligt!

Nou Lisa je weet wat je te doen staat Haha! ga risk aaien met een zweep Tong uitsteken

Nee het probleem ligt bij die man die stompt hem af en dan moet lisa hem maar weer zien goed te rijden. Tja dan is het aan haar wat ze wil. maar met een paard dat niet aan je been is kun je het vergeten om verder te komen in de sport.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:13

ZWEEPANGST IS NIET ALTIJD TE OVERWINNEN...

ik heb dus een pony gehad wat mishandelt was, dat beestje had gewoon littekens van een zweep..
echt niet dat die t duld om met een zweep in de buurt te komen..
ik ben er wel eens uren mee bezig geweest, maar ze liet me amper in de buurt met zweep..
ik kon haar vast houden met de zweep in mn hand, maar zodra ik dat ding ook maar een milimeter bewoog flipte ze echt totaal..

en dan kan ik gewoon uren doorgaan maar t bleef zo, en ik deed t echt met alle rust van de wereld..
met veel liefde en snoepjes...
maar t wou gewoon niet en dan kan je wel weken doorgaan, maar omdat beestje zo zwaar in de stress te zien schieten, wil je zn beest ook niet telkens aandoen.
je kon de angst gewoon in der ogen zien.
als ik in de les reed en der reed iemand kort langs haar met zweep schoot ze weg.
zelf als er iemand aan de andere kant van de bak met de zweep op zijn paard sloeg...

dus t is niet altijd te overwinnen, puur voor t welzijn van t de pony..
ik heb echt met mn tranen in mn ogen naast haar gestaan, zo erg vond ik t dat ze zelfs mij, haar bazinnetje, die haar nooit wat deed en die ze normaliteit blind vertrouwd nu niet vertrouwde..

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 10:08

bedankt stalleke voor alle uitleg! en voor de rest wees niet bang ik zal um gaan aaien met de zweep totdat ik erbij neervalt(of totdat hij dwars door zijn stal naar buiten knalt).

ik zal ook vertellen hoe khet komt dat ie zo flipt van de zweep. waar hij vadaan komt wouden ze hem een keer over een slootje laten springen en dat deed hij niet nou en maar blijven slaan met de zweep maar hij deed het gewoon echt niet toen naaide hij eruit en wou niet stoppen, toen hebben ze hem moeten sturen door met de zweep tegen zijn kop te slaan! nou lisa veel sucses met de zweepangst eruit te krijgen!

met het rijden zie je niet dat hij dood voor het been is want ik kom gewoon al harder in met mijn spoor omdat ik weet dat ik anders geen reactie krijg en dan zie je er niets van.

tja en wat jullie ook zeggen gaan praten met de eigenaar, nou dat hoef ik niet eens te proberen want daar valt niet mee te praten

en wat jullie ook zeggen dat ik niet verder kom met een paard wat niet aan het been is dat weet ik ook daarom vraag ik hier ook om tips.

maar iedereen ook kei bedankt voor jullie hulp maar zweep lukt gewoon niet daarom vroeg ik hier om tips zonder zweep!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:52

Dan zul je helaas niet verder komen met dit paard. Jammer maar helaas.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:53

Als de een het paard gigantisch afstompt met de benen en de sporen dan kan een ander het paard niet super aan het been krijgen. Ik spreek uit ervaring heb een maal een paard dat verreden was opnieuw tot de orde geroepen. Nou ja toen de eigenaar er zelf weer een maal per week op ging was mijn werk van drie maanden weg. Ik heb ook met de man proberen te praten maar die was er van overtuigd dast hij heel goed reed dus tegen de muur gekletst Frusty . Daarna ben ik met dat paard gekapt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:26

Als ik het zo lees is er geen oplossing zolang de eigenaar er op blijft rijden.Het is eigenlijk ook niet eerlijk voor het paard om nu wel meer te verwachten.Een erg vervelend probleem voor je succes.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:56

Daar ben ik het niet mee eens....
Het paard dient gewoon naar jou te luisteren. Klaar!
En ook al rijdt de eigenaar er twee dagen op, naast de vijf dagen dat jij ermee rijdt... Luisteren, maar vooral begrijpen is zeker aan de orde Knipoog .

Je hoeft niet altijd alles op te lossen met een zweep!
Die regel gaat niet op en dat is dus uitgesloten! Punt.
Maar dat het paard naar jou luistert is een kwestie van rijden, consequent zijn en belonen.
Als het kwartje is gevallen, dan komt de rest vanzelf en geloof me, dat is je paard niet vergeten nadat de eigenaar er twee dagen opgezeten heeft... da's onzin.
Het ligt dus echt aan jezelf, er is dus werk aan de winkel.
En niet vergeten, een paard leert méér door belonen dan door hem te straffen!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:44

Een paard dat niet aan het been is, heb je, als je redelijk kan rijden, zo aan het been. Een paard dat angst heeft voor de zweep, leer je de angst van de zweep zo af. Het paard moet de ruiter en de zweep vertrouwen. Een knal met de zweep op het hoofd van het paard is onverstandig en er zijn mensen die het normaal vinden. De meest afgestopte paarden heb je met 2 rondjes door de bak aan het been. Sporen gebruiken om het paard aan het been te krijgen ? Sporen heb je daarvoor echt niet nodig. Het zweepje heb je waarschijnlijk wel achter de kuit nodig. Als je redelijk rijdt, kun je de goede reactie op het zweepje krijgen. Als het paard gevaarlijk reageert en er situaties kunnen ontstaan die voor jou en het paard gevaarlijk zijn, zou ik niet op het paard gaan en geen plannen maken om L te gaan rijden. Het paard moet eerst normaal reageren op een aantal basis dingen. Dat is op dit moment niet zo, dus zou ik er nu niet aan beginnen.