inrijden, ik zit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

inrijden, ik zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:27

ik heb dus sinds kort 3 verzorgpaardjes
een ervan,een 9 jaar oude bels, Ben ik aan het inrijden
Longe kende ze al, en met het zadle geeft ze geen problemen
ik heb er nu 3 keer opgezeten, 1 keer aan de hand
en een keer dat ik een paard pasjes probeerde te stappen
dat wonderwel goed ging
vandaag heb ik haar even gelongeerd (maar dat kan ik niet lang doen, de wei is te nat) en er even opgekropen, ik rij momenteel op een halster.
het lukt redelijk om vooruit te stappen, maar sturen lukt aan geen kanten
dreven heb ik ook een paar pasjes gedaan.
ze heeft altijd voor de koets gelopen, dus ze zou moeten snappen wat links en rechts is, maar het is net of ze het niet snapt
ik wil bv naar links, ze stapt, ik overdrijf in men teugelhulpen (op halster)
Mevrouw loopt door, of stopt en zet geen pas meer.
Dus nu zit ik praktisch vast, ik heb geen professionele hulp (men instructeur wl niet aan huis komen, en mogelijkheid om naar de manege te gaan heb ik ook niet)
zodara de stap, en links rechts en ho erop zit, kan ik langs de weg conditie opbouwen, en dan eens per week naar de manege stappen en daar les volgen, maar nu zit ik vast
hoe verder?

KiWiKo

Re: inrijden, ik zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:10

vaak snappen paarden die voor de kar lopen ook de stemhulpen van links en rechts.

Doe het voorlopig met je stem in combinatie met je teugelhulp, beenhulp en zithulp Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:44

Waarom rij je enkel met een halster? Ik zou je aanraden of om een heel zacht bitje in de doen (eventueel met je teugels aan de neusriem ipv aan het bit) of een bitlooshoofstel te nemen omdat dit de hulpen verfijnt en dus veel duidelijker is voor je paardje..

Vroeger reden wij de paarden in aan de longe.. iemand longeerde hem en iemand anders zat er op.. op die manier wende die aan het gewicht, leerde die zn everwicht te vinden en de beenhulpen door middel van de stemhulpen. Als dat goed ging probeerde ze de volte te vergroten door een stukje rechtdoor te rijden ipv de bocht gelijk om en als dat goed ging een stukje er naast lopen en later los.

Zelf heb ik mn paardje eerst aan de lange leidsels beleerd.. op die manier kende ze te teugel en stemhulpen al en hoefde ze enkel nog maar der everwicht te vinden en mn been hulpen te leren zodra ik op stapte..

Jou paardje is nog niet gewend aan je gewicht.. hier moet je gebruik/misbruik van maken.. als jij naar links wil moet je gewoon overdreven naar links gaan zitten.. je kan wel aan je teugels gaan trekken maar een paard loopt weg voor druk en zal er naar toe lopen.. probeer het dus met zoveel mogelijk begrenzing op te lossen en met je zithulpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:08

omdat ik geen hoofdstel heb Haha!
ze heeft een hoofdstel met oogkleppen
maar ik wil ze liever eerst effe longeren, en dan direct erop
ten eerste: dan is ze wat gewend aan het zadel
en ten tweede, moest ze beginnen bokken als ik erop zit, dat ze toch al wat warmgelopen is Knipoog
en longeren met oogkleppen gaat niet
en om ze eerst te longeren, dan terrug naar stal aanbinden (ze heeft een speciale zware ketting, omdat ze de rest kapot trekt)
hoofdstel aandoen en weer naar buiten is teveel rompslomp
lange lijnen kent ze al, koets kent ze ook al
iemand longeren kan niet, niemand van hun kent iets van paarden, en oml nu een onervaren persoon te laten longeren terwijl ik erop zit...
Morgen gaat de zoon erop, terwijl ik ze longeer, enes zien hoe ze het daardoet
en volgende week ga ik es een poging doen op de weg
ze is verkeersmak, en dan doe ik haar wle het hoofdstel in
nu krijg ik ze niet naar het midden van de wei omdat ze erg trekt naar de stal, en dat is gewoon niet te doen
dus ik ga proberen op de weg, ze zal daar denk ik een stuk makkelijker zijn, en dan conditite opbouwen, en dan zien of ik in de manege kan priveles volgen
(ze moet eerst de stap kunnen, want ik meot een uur over de weg stappen, naar de manege toe...)

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:54

Je rijd met enkel een halster op een bels.. Als die er vandooor schiet heb je dus echt niks meer. Het zijn wel coole beesten maar die hebben zoveel kracht...

Vind het niet echt slim om zon beest met een halster in te rijden. En ik snap ook wel waarom je hem niet kan sturen. Ik zou eerst een hoofdstel om doen. Heb je wel een zadel? Zoniet dan zou ik dat ook eerst gaan zoeken.

Dan kan je weer rustig longeren en erop stappen. probeer met je gewicht je beenhulp en met een rustige hand je paard te sturen. Op den duur begrijpen ze het en zo kan je het langzaam opbouwen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 20:10

een zadel heb ik, een barefoot (zonder zou ik er niet opkruipen)
en schiet ze weg, tjah, met bit zou ik haar ook niet kunnen houden hoor
ik rij in de wei, dus het ergste dat er kan gebeuren is dat ik eraf vale en zij de wei rondcrosst
maar ik zou moeten met een pony van 400 kilo rijden zou er net hetzelfde kunnen gebeuren
als ik op de weg ga rijden dan rij ik zeker met bit hoor

ik kan met hoofdstel rijden, maar dat is een met oogkleppen
= niet longeren op voorhand...

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:23

hej liekje, geen een paard kan je houden met halster, net zo met als met hoofdstel, als een paard echt wil gaat ie echt wel, vooral jonge paarden.
ik denk dat je dit paard best met halster kan rijden, maar de hulpen moet je wel heel subtiel houden (anders word ze bot).
probeer 't vooral met je zit/gewicht en druk op de hals van de teugel... waarschijnlijk als je met hoofdstel gaat rijden gaat 't al heel snel goed en trouwens, je kan best rijden met een hoofdstel met oogkleppen hoor! niks mis mee, miss een b'tje lomp, maar zo kan je paard juist heel z'n aandacht bij jou houden!
veel suc6!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:31

Kun je niet met 2 kleine musketonhaken een bit aan het halster vastmaken??!!
Dan kun je vast makkelijker sturen, want de hulpen kent ze al van voor de kar Knipoog
Je kunt ook gewoon het hoofdstel met oogkleppen gebruiken hoor!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 21:33

ik ga volgende week es haar hoofdstel indoen, en het zo eens proberen.
Lukt het dan nog niet, dan heb ik eendeftig probleem Haha!
De enige hoop dat ik dan nog heb is dat we een stuk land mogen gebruiken van een boer ,dan kan ze praktisch niet meer naar de ingang trekken...

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:55

balli schreef:
hej liekje, geen een paard kan je houden met halster, net zo met als met hoofdstel, als een paard echt wil gaat ie echt wel, vooral jonge paarden.

neej idd als een paard gaat dan gaat die maar zo zoek je het wel op...

ik zou er zeker een bitje in hangen en idd wat gillian zegt je kan ook 2 musketons aan je halster doen met een bit eraan tis maar dat je iets hebt

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:11

Om je paard makkelijker te maken met sturen
Kan je met een zweepje op haar schouder tikje duwtje geven, dus dan ook met je zit en alles maar dat weet je wel neem ik aan
Dus als je links wil tik/duw je met je zweepje iets op rechterschouder

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:15

probeer zo veel mogelijk met je benen, zit en stem te doen. en ik zou toch proberen een keer een hoofdstel te regelen. mss dat je er 1 van iemand kan overnemen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:25

ik zie echt geen probleem.. er zijn hoofstellen van 20 euro te koop.. of vraag eens rond bij een paar vriendinnen ofzow.. je hoeft toch niet gelijk een geweldig stuk leer om zn hooft te hangen!

Daarbij vind ik het helemaal oneerlijk als je hem in zou rijden met een stang.. daarmee kan je ook geen normale teugelhulpen geven..

GA eerst eens normaal zorgen dat je je spulletjes hebt.. rij je ook met spijkerbroek en je hakken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:21

M3isSi3j schreef:
ik zie echt geen probleem.. er zijn hoofstellen van 20 euro te koop.. of vraag eens rond bij een paar vriendinnen ofzow.. je hoeft toch niet gelijk een geweldig stuk leer om zn hooft te hangen!

Daarbij vind ik het helemaal oneerlijk als je hem in zou rijden met een stang.. daarmee kan je ook geen normale teugelhulpen geven..

GA eerst eens normaal zorgen dat je je spulletjes hebt.. rij je ook met spijkerbroek en je hakken?

ten eerste: waar vind jij een hoofdstel van 20 euro in extra extra extra large?
ik heb heus al rondgekeken hoor, maar geeneen hoofdstel is groot genoeg.
ten tweede, een liverpoolstang:de teugels ga ik aan de bril hangen= werking van een ongebroken trensbit, volgens mij is dat een van de zachtste bitten!?
ten 3 de: ik rij met een barefootzadel, volgens mij wel goede kwaliteit!?
Ik rij altijd met cap,rijbroek en rijlaarzen,dacht je nu echt dat ik geen gerief heb ofwat?
enkel een deftig hoofdstel heb ik niet, simeplweg omdat je dat langsier bijna niet kunt vinden.
En een bit aan het halster hangen: een halster is niet gemaakt om een bit aan te hangen, dus dat doe ik liever niet.

Ze is heel braaf aan het halster, vlugger dan een sukkeldrafje gaat ze niet,Ze is bomproof, zelfs als de buurman naast de wei zen auto staat te kuisen met hogerukspuit en de muziek keelsgats luid.

dinsdag hang ik har hoofdstel van voor de kar eens in, en zie ik hoe ze daarop reageert...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:58

Bij Divoza kun je een pagony start XL kopen en daar heb je ook een Kieffer gecombineerd koudbloed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:32

divoza bestaat niet in belgie Scheve mond

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:14

het is waar dat het een moeilijke maat is.. maar ik heb vorig jaar op de hengstekeuring een geweldig mooi wit hoofdstel met bit gekocht voor shires voor 35 euro.. vind ik niet veel geld!

Daarbij is bestaat een ongebroken trens niet want dat is het een stang.. en die zijne cht niet vriendelijk.. darabij is de liging vna het bit in de mond anders dan bij een trensje waardoor teugel hulpen als hand van de hals niet door komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:54

Citaat:
Daarbij is bestaat een ongebroken trens niet want dat is het een stang

wat is dat voor l*lkoek?

er bestaat wel degelijk een ongebroken trens (in de volksmond wel vaak stangetje genoemd)
En die heeft geen scherpe werking.

Een stang, die heeft scharen en daarom wel een scherpe werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:00

Edit kan alweer niet meer, dan maar zo

Ongebroken trens
Afbeelding

stang
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:03

M3isSi3j schreef:
Daarbij is bestaat een ongebroken trens niet want dat is het een stang.. en die zijne cht niet vriendelijk.. darabij is de liging vna het bit in de mond anders dan bij een trensje waardoor teugel hulpen als hand van de hals niet door komen..

ik ken weinig van bitjes, maar nu kan ik zeggen dat je fout zit want een ongebroken trens word zelfs als een zacht bit gezien, net als de dubbelgebroken. Zelfs zachter als een gewone gebroken trens! als je wil zoek ik zelfs de site op waar het staat Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 11:25

een onegbroken trens is inderdaad een van de zachtste bitjes,
er hangen geen scharen aan= geen hefboomwerking
en er is geen notenkrakerseffect! (zoals bij enkelgebroken)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:11

Je bent heel stom bezig om het alleen en zonder goede spullen te doen.Dus stop ermee en begin er pas weer mee als je goede spullen,begeleiding en een bak ofzoiets hebt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:41

Om weer even terug te komen op het onderwerp zelf.

Het is dat het een rustige koudbloed is dat je aan het inrijden bent, zodat je nog geen ongelukken hebt veroorzaakt. Maar zoals je zelf vast ook wel hebt begrepen is dit totaal niet een goede gang van zaken om een paard in te rijden.

Je zult er nu eenmaal wat moeite voor moeten doen, zoals de keuze om met hoofdstel van nu direct te gaan rijden zonder eerst longeren (hij is toch zo braaf zeg je, dan doet hij zonder vooraf longeren ook geen stap kwaad). Of toch de moeite nemen om na het longeren terug te lopen om hoofdstel om te doen. Als hij qua teugelhulpen en stemhulpen al beleerd is moet je daar juist gebruik van maken vind ik. Door nu met het halster om te gaan klooien met rijden begrijpt hij juist de bedoeling nu niet en maak je het voor in het vervolg niet makkelijker op.

Leer hem in de wei het hoofdstel op te doen, scheelt je weer een keer teruglopen.

En verder lijkt het mij niet onverstandig om een vriendin of ervarener persoon te zoeken die je kan helpen. In je eentje een paard gaan inrijden en vast komen te zitten met het probleem waar jij nu zit getuigt mij niet echt van weten waar je exact mee bezig bent. Soms is het beter om toe te geven dat je zoiets zelf niet in je eentje kunt (al is het alleen maar vanwege de beperkingen die je hebt vanwege materiaal zoals een hoofdstel).

Trouwens, begreep ik nu goed dat je strax wel naar les wil gaan met dat hoofdstel van voor de kar? Dat lijkt me toch ook niet zo geschikt voor in de les, beter een gewoon hoofdstel dan met een ander bit dan een stang (die werkt in vanwege hefboomeffect van de kinketting). Lijkt me alleen maar verstandig om dan nu ook al in de wei te werken met dat hoofdstel op zijn minst.

Beetje jammer dat je moeilijk aan het doen bent door te rijden met halster, omdat je het indoen van het hoofdstel Te veel moeite vind want dat begrijp ik uit je verhaal.

Veel succes in ieder geval nog en het zou denk ik goed zijn als je toch even hulp van buitenaf hiervoor zoekt (qua materieel en qua ervaring van iemand die erbij is en je probleem ziet, want vanachter de computer is het voor anderen natuurlijk moeilijk het hele plaatje in te schatten).

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, denk erom dat dit maar mijn mening is zoals ik je verhaal interpreteer. Ik val je beslist niet aan, maar hoop dat je er je voordeel mee kunt doen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 14:44

alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb geinformeerd voor gode hulp, maar iedereen vindt het teveel moeite om af te komen.
Men vriendinnen wonen bijna allemaal te ver weg.
dus zij willen ook niet afkomen.

ik vind het niet teveel moeite om het hoofdstel in te doen,
dus ik ga dinsdag zonder longeren rijden met het hoofdstel in.
De eigenaars zijn aan het rondkijken voor een passend hoofdstel, zonder oogkleppen dus.
En het is de bedoeling om dan met dat hoofdstel naar de les te gaan.
Nu rij ik met halster, omdat ik dacht dat dat het minste kwaad zou kunnen, ook omdat het geen "trens"bit is,maar een stangbit, en dit dus automatisch veel scherper inwerkt.
ik wet het zeer goed dat er al veel kon misgaan,en ik ben zeer blij dat ik zon braaf paard onder mijn kont heb.
Maar dit paard moet ingereden worden, en enkel op deze manier lukt het.

ik vindh te heus niet teveel moeite om terug te lopen, maar ik denk dat het "effect" van longeren (het luisteren naar iemand anders dan zichzelf) wat teniet gedaan wordt door 36 X weg en weer te crossen voor het materiaal.
Ze is inderdaad braaf, dus ik ga het longeren dinsdag maar achterwege laten, en dan 1 keer per week gewoon longeren, en 1 keer rijden (voorlopig)

Alvast bedankt voor de antwoorden Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:33

En direct na het longeren dan direct het halster om wisselen voor het hoofdstel? Hoef je niet eerst terug te lopen en is de onderbreking ook maar van korte duur.

Hij is al gewend aan het stangetje, dus dat is geen probleem. Zorg dat je de teugelhulpen rustig geeft met je handen en gebruik je stem, dan kan het die paar keer met stang geen kwaad. Wel verstandig om zodra je die hebt, over te stappen op een 'gewoon' hoofdstel.

Succes nog in ieder geval!