Netjes rechtop zitten, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Netjes rechtop zitten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:13

Al sinds ik paardrijd zit ik niet mooi recht altijd iets naar voren. Nadat ik na 1,5 jaren echt hard van mijn paard ben afgevallen (manegepaard) is het erger geworden. kort daarna zijn we naar een andere manege gegaan en daar heb ik helemaal opnieuw moeten leren rijden. hierdoor kreeg mijn zelfvertrouwen al een flinke domper en toen helemaal omdat mijn paard het elke keer op een lopen zette tijdens de les.

Toen ben ik dus weer teruggezet naar een beginnersponyrijles en is mijn angst eigenlijk over.

Toch zit ik nog steeds met mijn houding eigenlijk zit ik alleen in de stap netjes met mij ellebogen naast mijn lijf, rechtop en met mijn hakken naar beneden. In de draf gaat het soms goed met mijn hakken maar zit ik weer naar voren en in de galop zit ik gewoon ver van netjes rechtop.

Ik heb gewoon les en daar gaat het meestal wel goed maar heeft er iemand tips waardoor ik gewoon netjes blijf zitten? Zit al aan te denken voor een zitcursus ofzo? Als iemand daar adressen voor heeft, graag!

Alvast bedankt...

carlatjuh01

Re: Netjes rechtop zitten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:21

hai,hai

ik ken het probleem heb het nl zelf ook gehad. Bloos
ik ben er af gekomen door te gaan rijden met een zweepje achter miin rug. Knipoog
dat gaat als volgt: je steek een zweepje tussen je arm en je zijkant en dat doe je met het zelfde zweepje aan de andere kant ook zodat het achter je rug langs komt en... huup,huup barbatruuk je moet wel recht op zitten. Haha!
moet eerlijk zeggen dat het in het begin niet mee valt hoor maar de aanhouder wint zal ik maar zeggen.
veel suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:37

carlatjuh01 schreef:
hai,hai

ik ben er af gekomen door te gaan rijden met een zweepje achter miin rug. Knipoog
dat gaat als volgt: je steek een zweepje tussen je arm en je zijkant en dat doe je met het zelfde zweepje aan de andere kant ook zodat het achter je rug langs komt en... huup,huup barbatruuk je moet wel recht op zitten. Haha!
moet eerlijk zeggen dat het in het begin niet mee valt hoor maar de aanhouder wint zal ik maar zeggen.
veel suc6

dat is een goeie zeg! Zal ik eens gaan proberen.. Knipoog Hoop dat het bij mij ook werkt, ben nl. erg hardleers Clown

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:56

met dat zweepje is wel niet de meeste veilig en comfortabele manier om recht te leren zitten....
Wat je kunt doen, veel doorzitten, zonder beugels rijden, evenwichtsoefeningen doen (rechterhand linkerteen aanraken, oren van het paard, begin van zn staart zo'n dingen)
Ook wat veel invloed op je zit heeft, hoe je kijkt.
Kijk je recht voor je, zit je meestal ook recht.
Kijk je naar beneden dan zit je meestal ook voorover gekanteld.

Succes ermee!!!!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:39

Er veel op letten ja... En denken dat je hoofd aan een koord hangt aan het dak... Jezelf lang maken met andere woorden. Buikspieren aanspannen, bekken kantelen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:43

Je kan ook de lampen aan het dak van de bak te tellen. Dan moet je omhoog kijken, dus je hoofd rechtop houden en je rug recht. Dit is een iets veiligere manier dan een zweepje achter je rug. Een zweepje lijkt me bij jou geen goed idee omdat je af en toe al bang bent, en je dus in geen geval moet vallen.
Je moet het ook aan je instructeur vragen om het iedere keer te zeggen. Dan blijf je erop letten en dan wordt het ook beter.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:31

Je middenrif opstrekken verbeterd je zit al met 100% Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:54

carlatjuh01 schreef:
hai,hai

veel suc6

Dit doe ik 1x per week zelf ook! Het is wel even doorzetten maar om het te onderdrukken ga je rechtopzitten, houd je je armen bij je lichaam enzo. Dit is wel de "hardere" manier van vroeger van mijn oma maar ik heb er altijd wat aan gehad. Af en toe laat ik de kinderen er ook mee rijden, 10 min. ofzo, even het gevoel krijgen van...zitles kan veel helpen maar je moet wel weten "wat de goede houding" is en leren voelen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:59

Kylan schreef:
Je kan ook de lampen aan het dak van de bak te tellen. Dan moet je omhoog kijken, dus je hoofd rechtop houden en je rug recht. Dit is een iets veiligere manier dan een zweepje achter je rug. Een zweepje lijkt me bij jou geen goed idee omdat je af en toe al bang bent, en je dus in geen geval moet vallen.
Je moet het ook aan je instructeur vragen om het iedere keer te zeggen. Dan blijf je erop letten en dan wordt het ook beter.

we hebben geen dak Clown En ook geen lampen.. Kan wel gewoon naar de lucht kijken.. Hartstikke bedankt voor de tips heb vanaaf weer les dusse dat wordt afzien..

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:14

hai,hai

sorry. ik had niet gezien dat je af en toe wat bang bent Bloos
het is niet mijn bedoeling om je eits te laten doen wat je niet durft.

groeten carla Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:25

Er zijn al veel goede tips gegeven.Het wil idd wel helpen om omhoog te kijken dan ga je automatisch wat meer naar achteren zitten en je bekken kantelen dan ga je vaak gelijk op je beide zitbeenknobbels zitten.vraag er maar eens naar in je les dan kunnen ze je vaak wel laten zien wat dat inhoud.

Verder geven ze op de meeste maneges wel prive lessen dit zou je eens na kunnen vragen en dan kunnen ze je goed op je houding wijzen en leer je vaak veel sneller goed zitten.

juudjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:14

ik ben ook steeds netter gaan zitten door zonder zadel of zonder beugels te gaan rijden. helpt heel veel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:24

juudjuh schreef:
ik ben ook steeds netter gaan zitten door zonder zadel of zonder beugels te gaan rijden. helpt heel veel

Bij mij werkte dat dus juist helemaal niet maar je kan het altijd proberen je moet voor jezelf uit zoeken wat voor jouw wel werkt.

nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:55

juudjuh schreef:

dit heeft bij mij ook goed geholpen...
ook doormiddel van doorzitten, en zonder beugels rijden kan je je zit een stuk verbeteren..
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:48

Heb echt heerlijk gereden Knipoog In het bein zat ik hartstikke netjes stap en draf. We hebben de teugels wat langer gelaten zodat ik mijn ellebogen beter langs mijn lichaam kan houden, ging goed. Alleen toen de galop, benen zwabberden alle kanten op en zat heel erg naar voren..

Doorzitten zonder beugels oefen ik wel maar ik vind dat doodeng, meestal doe ik dat kleine stukjes op de korte zijde Bloos

Kreeg van een vriendin van mij ook de tip om op een stoel zonder leuning droog te oefenen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:15

tegen de kids zeggen wij altijd: ga zitten alsof je een prinsesje bent.

benen lang maken, hakken naar beneden, tenen naar binnen.
borst naar vorebn, schouderbladen iets naar elkaar toe en kin iets in de lucht..

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:31

Ik had het probleem ook! En ik heb ook een ernstig ongeluk gehad...Lachen
MIjn instructeur heeft mij gewoon een hele les(wel een braaf paard) laten doorzitten en als ik voorover ging zitten tijdens het draven kon ik helemaal niet blijven zitten en ging hij steeds harder! Dus moest ik wel achterover Bloos ERn het heeft echt geholpen het gaat steeds beter:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:13

Ik wil dus ook eens proberen droog te oefenen op een krukje Knipoog Maar wat voor oefeningen moet ik dan doen?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:03

denk alsof er een touwtje aan je cap zit dat je omhoog trekt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:45

Ik ben nu ook een meisje aan het lesgeven dat niet goed genoeg zit. Zit inderdaad naar voren, armhouding niet goed. Als zij gaat doorzitten gaat de oren van het paard in de nek en gaat harder lopen, omdat ze zo klapperd op zijn rug dan. De oefeningen die ik haar laat doen is zonder beugels rijden, zonder teugels rijden en binnekort ook zonder zadel. Nou durf je dat dus nog niet echt. Doe het dan stukje voor stukje. Al die je elke week maar 1 rondje zonder beugels, uiteindelijk komt het dan goed. Probeer ook overgangen en voltes te rijden zonder beugels en anders ook zonder teugels. Een overgang zonder teugels kan alleen volledig op je zit en als die niet goed is, lukt je overgang niet. Je zal dan vanzelf de juiste houding zoeken om de overgang te maken. Ik heb deze lessen pas een paar keer met haar gehad en ik zie nu al verschil, dus kan zeker goedkomen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:17

Jezelf regelmatig op video laten zetten. Voor mij werkt dat dan weer zo confronterend dat ik daarnaa voortdurend denk, rechtop, handen naar voren, borst naar voren, hoofd rechtop, tenen naar voren Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:05

Jippie schreef:
Jezelf regelmatig op video laten zetten. Voor mij werkt dat dan weer zo confronterend dat ik daarnaa voortdurend denk, rechtop, handen naar voren, borst naar voren, hoofd rechtop, tenen naar voren Haha!

Nou idd dan zie je altijd pas hoe beroert je zit en dan denk je wel na...

Tis een goeie tip vind ik..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:05

Wat er al genoemd werd: evenwichtsoefeningen en zonder beugels rijden, denken dat je Pamela Anderson bent Knipoog

Zelf heb ik er ook een tijdje last van gehad, en ben toen mijn rugspieren gaan trainen in de sportschool. Daardoor ben ik wel rechter gaan zitten Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:43

Jippie schreef:

Is ook een heel goede tip ja!
Video van jezelf bekijken is altijd goed, ook om je gevoel aan te combineren met een beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:34

Kylan schreef:
Jippie schreef:

Is ook een heel goede tip ja!
Video van jezelf bekijken is altijd goed, ook om je gevoel aan te combineren met een beeld.

zijn foto`s ook goed? Ergen op haw staan ook foto`s van mij op luck en het ziet er niet..

Het valt me wel op al zolan ik rijd heb ik rond deze periode een dipje Bloos heb woensdag weer les...