Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Inky_devil schreef:Misshien even overleggen met de paardentandarts. de mijne pakte ook steeds zijn bit vast. De tandarts kwam om zijn gebit te doen en heeft toen een bitseat gemaakt. Dan maken ze de voorste kiezen rond en dan kan het paard niet meer zo makkelijk het bit vastpakken.
Bij mijn paardje is het ideaal. Hij probeert het nog steeds maar krijgt het bit niet meer te pakken. Hij is ook een stuk rustiger in zijn mond geworden. Nog veel succes met je paardje, groetjes inge
Zwelgje schreef:Ik denk dat je zowiezo consequenter moet worden, wat hij thuis niet mag, mag ook niet in de ring en omgekeerd.
ranna schreef:Wat je nog kunt proberen, maar dat vergt wel uithoudingsvermogen van jou.
Wacht tot hij uit zichzelf terug wil komen uit de rengalop, en op dat moment geef jij been.
Hij wil galopperen? Mag hij galopperen, niet vechten, laat maar gaan, maar als hij aangeeft dat hij genoeg heeft dán wil jíj galopperen.
En dan ook doorgaan totdat hij werkelijk bekaf is!
Niet na een halve volte denken, nu is het wel genoeg. Nee, een minuut of 10 doorgalopperen, zo hard hij kan en dán, als jíj het eraan toe hebt, mag hij terugkomen maar geen tel eerder.
Deze manier van werken dwingt een paard na te denken over de consequenties van zijn acties. Hij kan kiezen op deze manier, óf lopen klieren en daarna nog eens gigantisch aan het werk moeten. Óf gewoon met je meewerken en lang zo moe niet worden.
Als hij het op gegeven moment dan niet meer doet, rij dan ook niet te lang door. Als beloning voor goed gedrag mag hij dan eerder stoppen.
Dus, goed gedrag is licht werk. Kliergedrag is keihard werken.
Maar nogmaals, wees streng en consequent!
Na een tijdje goed gedrag bouw je de tijdsduur van het rijden weer op tot normaal.
Neem ook het voer en de hoeveelheid onder de loep en kijk of je paard voldoende gelegenheid en ruimte heeft om 'paard te zijn' dus in de weide of in de bak met hooi.
Succes.
klomp schreef:dit is nou eens een goede tip die meestal positief uitpakt en is zeker het proberen waard. ik los het ook altijd zo op met altijd een goed resultaat!!
ranna schreef:Wat je nog kunt proberen, maar dat vergt wel uithoudingsvermogen van jou.
Wacht tot hij uit zichzelf terug wil komen uit de rengalop, en op dat moment geef jij been.
Hij wil galopperen? Mag hij galopperen, niet vechten, laat maar gaan, maar als hij aangeeft dat hij genoeg heeft dán wil jíj galopperen.
En dan ook doorgaan totdat hij werkelijk bekaf is!
Niet na een halve volte denken, nu is het wel genoeg. Nee, een minuut of 10 doorgalopperen, zo hard hij kan en dán, als jíj het eraan toe hebt, mag hij terugkomen maar geen tel eerder.
Deze manier van werken dwingt een paard na te denken over de consequenties van zijn acties. Hij kan kiezen op deze manier, óf lopen klieren en daarna nog eens gigantisch aan het werk moeten. Óf gewoon met je meewerken en lang zo moe niet worden.
Als hij het op gegeven moment dan niet meer doet, rij dan ook niet te lang door. Als beloning voor goed gedrag mag hij dan eerder stoppen.
Dus, goed gedrag is licht werk. Kliergedrag is keihard werken.
Maar nogmaals, wees streng en consequent!
Na een tijdje goed gedrag bouw je de tijdsduur van het rijden weer op tot normaal.
Neem ook het voer en de hoeveelheid onder de loep en kijk of je paard voldoende gelegenheid en ruimte heeft om 'paard te zijn' dus in de weide of in de bak met hooi.
Succes.
0ojannekeo0 schreef:ik heb de reacties niet doorgelezen..maar misschien kun je het bit een gaatje omhoog hangen
PaysBas schreef:@Ranna: Heb d'r thuis ook zo'n driftkikker staan. Denk dat ik je
manier morgen eens uit test.
Misschien een suggestie aan de topicstartster: longeer je paard voor
dat je erop stapt. Doe ik zelf ook longeer hem een 3kwartier en kom
dan zo'n anderhalf á 2 uur later terug om te rijden.
Meneer is dan z'n energie kwijt en m'n arm is dan niet uit de kom![]()
![]()
pharagirlke schreef:en als jij het bit nou los laat dat ie niets heeft om vast te pakken? heel licht contact houden en vant moment dat hij lost vliegenssnel de teugels weer oppakken en hem stilzetten? Maarja dan heb je m wel alleen stil. Zo leer je t m niet af![]()
ik dacht ook meteen aan de tip die hierboven al gegeven werd, hij wil galopperen dan zal hij ook galopperen. Maar als dat niet werkt... Doet hij dit al van bij het inrijden of pas sinds een jaartje ofzo?
gabyfedde schreef:pharagirlke schreef:en als jij het bit nou los laat dat ie niets heeft om vast te pakken? heel licht contact houden en vant moment dat hij lost vliegenssnel de teugels weer oppakken en hem stilzetten? Maarja dan heb je m wel alleen stil. Zo leer je t m niet af![]()
ik dacht ook meteen aan de tip die hierboven al gegeven werd, hij wil galopperen dan zal hij ook galopperen. Maar als dat niet werkt... Doet hij dit al van bij het inrijden of pas sinds een jaartje ofzo?
Hij doet het al zn hele leven. Soms gaat het een tijdje goed, maar het komt steeds weer terug.
Hij pakt het bit gewoon vast, ook tijdens het uitstappen (dan gaat ie met zijn hoods scheef lopen en dan zie je dat hij het bit vastheeft.
Hij is ook niet zomaar stil te zetten.
Monster schreef:zagen.. flink hard zagen (ja klinkt banketstaaf.. nee is niet zielig..)
Mij is wel eens verteld.. stelling naar binnen, stelling naar buiten.
Maarja dat doe ik dus ook niet
In de bak laat ik hem nog wle eens doorscheuren, als hij er geneog van heeft lekker doorgaan.. zij wou galoperen.. ik neit.. en als ze stopt wil ik galoperen.
of Als hij het bit vast pakt.. je teugels los laten, en weer oppakken, los laten, en weer oppakken
Wat dacht je van een bit dat hij niet kan vastpakken??
Dubbelgebroken hielp daar geloof ik tegen
gabyfedde schreef:Hij weet gewoon dat ik hem op die momenten niet de baas kan en misbruikt dat feit. Ik geloof dat nièmand hem op deze momenten baaskan, want hij luistert echt helemaal nergens meer naar.