Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.... joycie17 schreef:ik kan niet goed inschatten hoe het komt bij jou omdat je weinig info geeft over je houding maar wat ik opvat uit je verhaal is dat je met aansspringen duidelijk je buitenbeen naar achterlegt en daarmee drukt. Dit is idd een deel van de travers hulp. Ik heb zelf echter dit probleem niet omdat ik bijna alles op zithulp doe. Met mijn bekken en mijn benen zijn alleen ter ondersteuning. Met aanspringen doe ik ook op mijn binnenbeen. ik heb er dus geen last vna
hoop dat je wat snapt vna mijn verhaal want ik vind het altijd moeilijk om uit te leggen wat ik doe met rijden.
groetjes joyce
......
Zep schreef:Ik galoppeer wel aan op het buitenbeen, ander kom je straks in de problemen bij de wissels, met name in de series.
Mijn galophulp is korter dan mijn travers hulp. Ik "tik" hem van mijn been af ahw. Daarnaast vraag ik in de galop iets schoudervoor.
Ik heb dit probleem eigenlijk nooit
Zep schreef:De eerste pas van de galopsprong zet je paard met het buitenachterbeen, hij wisselt dus ook van die kant "af" ahw.
In de series kun je ze veel makkelijker recht houden als ze het op je buitenbeen doen.
ik veranderde daarop mijn aanwijzing en liet ze aanspringen in galop op het buitenbeen.... et voila.... tegenwoordig leer ik inderdaad m'n jonge paarden bewust op het buitenbeen aan te springen, maar heb nog nooit problemen gehad met zijgangen als gevolg daarvan. Zep schreef:Ga het maar eens uitproberen VValar. Je moet dan gewoon teveel hulpen geven om ze snel te kunnen maken. Eén wissel gaat nog, maar als je die al vanuit de uitgestrekte galop kom je al in de problemen. Je hebt in de zwaardere proeven gewoon geen tijd om elke wissel 3,4 passen voor te bereiden, in een serie al helemaal niet!
Over jonge paarden gesproken; ik rijd een 4,5 jarige (half jaar onder het zadel) en die kan stap, draf, galop en de series...
Uw paard kan geen serie en die van mij wel!
Zep schreef:En als ie dat in je L1 proef doet en je krijgt een 1 zeg je gewoon tegen de jury:
U bent gewoon jaloers!!Uw paard kan geen serie en die van mij wel!
Ik moet nog even oefenen om dat er geloofwaardig uit te laten komen....
VValar schreef:Zep schreef:Ga het maar eens uitproberen VValar. Je moet dan gewoon teveel hulpen geven om ze snel te kunnen maken. Eén wissel gaat nog, maar als je die al vanuit de uitgestrekte galop kom je al in de problemen. Je hebt in de zwaardere proeven gewoon geen tijd om elke wissel 3,4 passen voor te bereiden, in een serie al helemaal niet!
Hmm ik zal het morgen eens aan mijn instructrice voorleggen. Ik heb namelijk altijd geleerd met mijn binnenbeen de hulp door te geven naar de galop. Ook verruimen in galop deed ik altijd met mijn binnenbeen.
Ik rij nu een driejarige en leer wederom om aan te springen op mijn binnenbeen. Ik heb dit vroeger ook altijd geleerd. Om de jonge paarden actiever te maken voor mijn been ging ik wel eens wijken en wanneer ik op de hoefslag kwam kon ik gelijk de hulp door geven naar de galop. Het enigste wat ik hier voor hoefde toen doen was om mijn binnenbeen iets door te drukken, want door het wijken waren ze al alert voor mijn binnenbeen.
Dit driejarige paard is vrij lenig en de galopchangementen hou ik erin. Ik beredeneer maar dat het handiger is deze erin te houden en dan wat meer risico te lopen in de contra
(waar je overigens geen probleem mee hebt wanneer je paard goed aan de hulpen staat), dan de changementen op latere leeftijd nog eens aan te leren. Zoals ik al zei wil ik dit eerst aan mijn instructrice voorleggen, maar stel jij dan voor om de changementen en het aanspringen in de galop voor mijn buitenbeen te laten reageren?