hulp gevraagd bij jong paardje; verkeersmak maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

hulp gevraagd bij jong paardje; verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:21

hallo,

ik ga waarschijnlijk binnenkort een jong paardje (haflinger) verzorgen, maar doordat ze nog jong is, kan dit wel lastig zijn.

ze staat alweer een poosje stil, er is de laatste tijd weinig op gereden... dit komt doordat er geen bak aanwezig was.
inmiddels is ze verplaatst en is er wel een bak, maar een hele kleine (eigenlijk te klein om in te rijden).
nou zou ik op een gegeven moment er ook wel eens op willen rijden, maar ja, dan moet ik in die kleine bak.
het lijkt mij leuker om buiten te gaan rijden, maar helaas is ze niet verkeersmak... Hebben jullie misschien tips over hoe ik het beste het kan aanpakken, zodat ik op een gegeven moment ook met haar buiten kan rijden?

misschien is longeren ook wel handig.. maar ik denk niet dat ze dit kan (en ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan), dus hebben jullie hier misschien ook tips voor?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:31

vraag iemand die ervaring heirin heeft je een paar keer te helpen, door het samen te doen kan ze meteen jouw op fouten wijzen, en je tips geven die op je pony van toepassing zijn.

heb vooral veel gedult, en doe niks overhaast.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:43

Nimmy schreef:
vraag iemand die ervaring heirin heeft je een paar keer te helpen, door het samen te doen kan ze meteen jouw op fouten wijzen, en je tips geven die op je pony van toepassing zijn.

heb vooral veel gedult, en doe niks overhaast.

bedankt, alleen weet ik niemand die me kan helpen..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:48

Zonder hulp red je het niet voor het eerst langs de weg! Levensgevaarlijk... ik zou je paard eerst maar eens basis aanleren. En hulp vragen met longeren dan kan ze ook wat wennen aan je stemhulpen.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:55

ditchie schreef:
Zonder hulp red je het niet voor het eerst langs de weg! Levensgevaarlijk... ik zou je paard eerst maar eens basis aanleren. En hulp vragen met longeren dan kan ze ook wat wennen aan je stemhulpen.

nee dat klopt... ik zal proberen iemand te vinden.. maar ja.. dat is niet zo makkelijk natuurlijjk...

ze is wel ingereden en ze gaat binnenkort ook voor de kar (dan went ze zeker ook wel wat aan het verkeer)...

maar is het ook handig dat ik af en toe met haar ga wandelen ofzo, zodat ze het op die manier het ook al een beetje leert..?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:02

Ik zou dan echt wandelen met zijn 2e allebei aan 1 kant.. als je paard schrikt houd je em nooit aan de lijn! echt waar het is niet verstandig om dat alleen te doen.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:06

ok bedankt voor de tip...

zijn er nog meer mensen met tips?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:51

ik denk dat je inderdaad eerst een paar keer met je paardje langs de weg moet gaat wandelen. Als er bos in de buurt is is het helemaal ideaal. Misschien is het wel een idee wat biks mee te nemen, voor het geval je denkt dat ze ergens van zal schrikken. Dan kan je zorgen dat ze haar aandacht bij jou houdt. Ik denk dat als je zelf rustig blijft en er vanuit gaat dat ze niet schrikt het allemaal wel mee zal vallen. Ideaal zou natuurlijk zijn als je erop het bos ingaat er de eerste keer een ervaren paard meegaat.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:54

ok bedankt voor de tip..

ja ik dacht al dat eerst wandelen het beste was en als ik dan toch een keer wil rijden, iemand met een ervarend paard mee te laten rijden en desnoods nog iemand mee op de fiets ofzo...

of is dan met een fiets weer niet zo'n goed idee omdat ze daar ook van kan schrikken?

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:58

Kan er geen (bekend/bevriend) paard mee als begeleider die wel goed verkeersmak is?? Als jouw paard dan ziet dat het allemaal niet eng gevonden wordt door dat andere paard dan scheelt dat vaak al enorm. Zorg in eerste instantie ook dat het paard je goed vertrouwt, dan zal het je ook als "leider" beschouwen en meer op jouw reactie afgaan wanneer het iets nieuws tegenkomt (dus let ook op je eigen reactie mbt nieuwe dingen, ga er gewoon opaf en langs alsof er niets aan de hand is, reageer jij anders dan zal het paard dat ook doen).

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:15

Ik heb er ook zoeen.
Ik ben gewoon de weg opgegaan met een ander paard erbij. Hi sckrok echt werkelijk van alles. Dit is een maand of 4 geleden.
Daarna aardig wat gewandeld met hem alleen langs de weg, netzolang totdat dat goed gaat.
Gister mijn eerste buitenrit onder het zadel gemaakt, wederom met iemand erbij op een ander paard.

_Jolien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 21:13

marina schreef:
Ik heb er ook zoeen.
Ik ben gewoon de weg opgegaan met een ander paard erbij. Hi sckrok echt werkelijk van alles. Dit is een maand of 4 geleden.
Daarna aardig wat gewandeld met hem alleen langs de weg, netzolang totdat dat goed gaat.
Gister mijn eerste buitenrit onder het zadel gemaakt, wederom met iemand erbij op een ander paard.

en.. hoe ging het gister dan bij de buitenrit..?

WendyBZ

Re: hulp gevraagd bij jong paardje; verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:43

Mocht je met iemand op buitenrit willen, ik stel mij en Ofir wel beschikbaar Haha! Ofir is aardig bomproof, en Vries is lekker dichtbij. Komen we ook nog eens ergens Knipoog

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:19

je moet zeker gaan wandelen aan het halster , en iedere keer het paard iets eng overwint moet je iets lekkers geven! vooral laten genieten en onderweg ns iets laten eten, zo gaat hij leren dat buiten rijden niet eng is! neem gewoon een vriend(in) mee , dan kunnen jullie kletsen en het is veiliger! als het goed gaat en hij van de "normale" zaken niet meer schrikt, dan kan je ns proberen om m te berijden langs de weg.. neem zeker iemand mee te paard of niet te paard,.. zolang er maar iemand bij is!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:38

Met mijn verzorgpaard(en) ben ik eerst gewoon een paar keer langs de weg gaan staan. De oprit van een huis komt vaak bij een weg uit (duh) dus vast ook wel van 'jou' erf. Als ze dan schrikt, is het nog niet zo'n ramp.
Ik weet niet of ze op het erf/de stal trekkers ofzo hebben, maar dat heeft bij mij ook nogal geholpen, zo kan je ze op het erf laten wennen. Eerst als hij uitstaat, dan met de motor aan, en dan rijdend..
Kan je haar niet een tijdje in een wei langs de weg zetten?

Wat ik ook veel gedaan heb, was m'n paarden aan allerlei andere enge dingen laten wennen. Je zegt dat je een bak hebt, neem wat biks mee, en een paraplu, leg een kleed op de grond, plastic dat knispert, dat soort dingen. (Niet allemaal meteen tegelijk natuurlijk Knipoog) En leid haar daar dan rustig langs, net zolang tot ze jou vertrouwt.
Op die manier leert ze jou te vertrouwen. Dit duurt natuurlijk wel even, gaat niet vanzelf...
Als je langs de weg gaat, volg dan zowiezo de tips hierboven op, neem iemand mee!
Succes Lachen

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 07:40

Ik zit met hetzelfde probleem, allen is het een sterk trekpaard van 1.78 m
dus dat is erg vervelend.
Vooral dat als ik eraf zou vallen ik er nooit meer op kom Haha!
Ik ga ook altijd met iemand op de fiets mee of met een ander paard.
Hoewel dit niet mocht baten toen er ineens een hond blaffend achter de dijk vandaan kwam en er twee schreeuwnde kinderen rennend achteraan kwamen gekleed in een zorro cape. Koe
Erg leuk dan weet je tot in je kleine teen dat je paard rijdt hoor.
Gelukkig herstelde hij zich vrij snel maar toch....

Heeft misschien iemand een tip voor me wat betreft dat hij zo gaat trekken met zijn hoofd (ook als de teugel heel los hangt)

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 09:35

wkoekoek schreef:
Mocht je met iemand op buitenrit willen, ik stel mij en Ofir wel beschikbaar Haha! Ofir is aardig bomproof, en Vries is lekker dichtbij. Komen we ook nog eens ergens Knipoog

O dat zou hartstikke fijn zijn!! Ik pb je dan wel tegen die tijd!! Bedankt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:33

als wij met een nieuw beest de weg opgaan..

gaan we meestal eerst ff een half uurtje rijden dat de spanning een beetje weg is..

vervolgens gaat er iemand voorop met een ervaren braaf paard..
En meestal gaat dit zeer goed...

angelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:55

ditchie schreef:

Misschien lichtjes overdreven? Ik heb er al twee voor de eerste keer mee naar buiten genomen, beiden alleen, en ging beiden perfect. De ene is zelfs braver zonder gezelschap. Dus per definitie hoeft dat écht niet fout te gaan.
Ik zat er dan ook wel op, ernaast? Nee dankjewel, ik weet van mijzelf dat het grondwerk tussen mijzelf en die paarden niet zo geweldig is dat ik aan een lijntje hem kan tegenhouden. Als dat paard dan wegloopt weet ik niet waar het is. Als ik er op kan blijven zitten weet ik toch tenminste waar hij is, en heb ik nog meerdere kansen om het op te lossen in die situatie dan die ene keer dat hij losrukte.

Wezentjeu's tip vind ik toch niet zo'n goede. Iedere keer als hij braaf is eten geven? Dan heb je grote kans dat ze gaan schooien, en ze moeten het toch ook echt wel zonder kunnen. Met een halster heb je (ik spreek niet van de uitzonderingen) weinig tot geen controle.

Mijn tip? Rijd eerst even los zodat ze niet meer te fris staan, en ga dan met een ervaren paard mee.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:05

Hoi.
Ik heb mijn paardje verkeersmak gekregen door eerst veel te wandelen. Maar dit begon ze al snel 'saai' te vinden, en begon ze te klieren.
Dus versterking opgetrommeld, ik erop en zij ernaast lopend met paard aan een touwtje. Eerst wat stille weggetjes bezocht, en een stukje bos. Dat deed ze erg braaf. Toen langs de drukke weg, dat was enger. Ze schrok zich te pletter van een aansjezende shet. Naja, die angst hadden we overwonnen... Maar met iemand er naast kan je nie zo veel draven e.d.
Gelukkig ken ik een goede hardloper, en die heeft met mij 2 keer een buitenrit gemaakt. Beide keren ging super, ze vond het alleen maar leuk! Daarna ben ik met een vriendin weggegaan, zij heeft een supermak beesie. En al met al wende mn paard aan alle enge dingen. Nu rijden we overal heen, alleen of samen met een ander...
Wel zou ik je aanraden niet alleen maar met een ander paard erbij te oefene, daar gaan ze erg aan hangen. Probeer je pony ook zelfstandig te krijgen, door em ook es alleen mee te nemen, bijvoorbeeld aan de hand.
Succes!!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 12:39

ok, harstikke bedankt voor de tips!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:34

Ook dat wandelen kun je beter niet alleen doen. Een beetje lollige haflinger sleurt je op zodanige manier de weg over, dat de gevolgen niet meer te overzien zijn. In alle gevallen zou ik een ervaren persoon meenemen.

Succes er mee.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:28

nou idd, ik zou het ook niet doen...en met een shet is het anders, daar kan je toch meestal nog wel de baas over zijn, al moet je ze niet onderschatten...
ik ben vandaag met me haffie wezen wandelen, maar ze is een paar keer geschrokken, ik was wel met 2 anderen, maar ik heb geluk gehad dat ik haar nog kon houden, had niet veel gescheeld of me paardje was weg. Ik zou het idd met hulp proberen en zeker niet alleen

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:21

Wat wij doen met jonge paarden die nog niet gewend zijn langs de weg mee te gaan...
Er gaat 1 of meer ervaren paarden mee en het jonge paard gaat mee als handpaard.
Met ruiter er op (of zonder ruiter)
Gaat best goed.
MOet ik zeggen dat mijn jonge paardje voor ze ingereden werd mee ging als handpaard, maar dat ze ook een erg makkelijk en braaf paardje is wat niet echt bang is.
Maar goed handpaard rijden is dus ook een optie.
En in Vries zijn zat paardjes dacht ik dus gewoon eens in de buurt rondvragen wie mee wil!

Als je zelf op het paardje gaat rijden voor het eerst buiten zorg er dan vooral voor dat je zelf helemaal ontspant en zelf niet gaat bedenken waar hij bang voor kan zijn.

Succes!
Auks

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:07

[color=#BF40FF]mijn tip: als je buiten gaat wandelen; hoofdstel in.
Dan heb je veel meer te vertellen en is je paard makkelijker bij je houden als hij/zij schrikt.
Probeer wel eerst goed het vertrouwen van het paard te winnen en dan pas buiten gaan wandelen. Als hij/zij je vertrouwd en buiten ergens van schrikt zal hij/zij beter bij jou blijven omdat hij/zij zich veilig voelt bij jou.

suc6! Pling [/color]