van de ene op de andere dag weer super vervelend

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

van de ene op de andere dag weer super vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:49

Ik bn nu twee jaar aan het trainen met jas. Dresuurmatig. En dit gaat echt met ups en downs. Ik rij twee keer in de week in de groepsles op de club en ik heb 1 keer inde week privéles.

Het probleem is echter dat ze zo erg wisselt in niveau van rijden. Op het ene moment heb ik haar echt wedstrijd klaar. ze loopt lekker nageefelijk los en soepel. ik kan lekker in tempo schakkelen (heeft lang geduurd aangezien ze erg voorwaarts is af en toe te) Ik kan haar mooi rechtrichten. Het wijken zit er al een beetje in. Dan heb ik echt het gevoel van het gaat super. dit gaat dan meestal een paar weken tot een maand echt super lekker. en dan ineens is het over

Nu heb ik dus weer zo'n superdip. Ik kan echt helemaal niets met haar. even een korte beschrijving van de privéles vandaag:

Ik kwam aan op de manege en ze waren in 1 bak met de hondentraining bezig. Ik rij elke week met de hondentraining dus daar kijkt ze normaal nog niet naar.
Nu begon het al dat ze de hele tijd aan het kijken was. In elke hoek sprong ze weg. Ik kreeg haar niet aan de teugel. het enige wat ze kon doen was haar hoofd de lucht in gooien neus naar voren en hard lopen.

Ik heb op zo'n moment gewoon helemaal niets meer te zeggen. ik moest van mijn instructeur gewoon binnenbeen eraan houden buitenteugel erbij houden en de binnenhand naar binnen houden.
Het haalde allemaal helemaal niets uit. Op zulke momenten is ze gewoon echt een ongeleid projectiel. Op een gegeven moment zei mijn instructeur nou hij loopt zo graag laat hem dan maar eens moe worden. Dus ik heb een kwartier gegallopeerd en daarna nog flink door moeten draven. (ik denk zelf dat ik hier niet veel mee oplos maar goed)
maar dit helpt niet echt, want ze heeft een conditie dat ik nog wel een uur door had kunnen galloperen.

Ik wordt er echt moedeloos van. ze heeft dit echt elke keer. Ze liep zo lekker de laatste tijd dus ik had me eindelijk opgegeven voor wedstrijden en nu loopt ze alsof je er voor de eerste keer op zit.

Ik kan ook niet geloven dat het lichamelijk is. Ze is bij aankoop 2 keer klinisch gekeurd. Ze gaat jaarlijks naar de tandarts, haar zadel is pas opgevuld.
Ze is wat lang in de rug, maar ze is toch al een heel stuk sterker dan in het begin.

wat kan het zijn, ligt het aan mij, heeft jas toch pijn, of is jas gewoon supervervelend. HELP

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:55

ow ik heb eerst altijd gereden met een gewoon enkel gebroken dik koperen bustrens bitje. Omdat ze een beetje een laag gehemelte heeft heb ik een tijdje met een ongebroken watertrens gereden. dit ging echt heel goed en nu zit ze weer in een dip dus en maakt dat bitje ook niet echt verschil.
Is het beter om een dubbel gebroken bitje te nemen? Dit geeft ook niet zoveel druk op de lagen, maar werkt toch iets minder scherp in op de tong.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:57

pas je eisen aan per dag,je moet samenwerken en als je paardje dan wispelturiger is dan de andere paarden...werkt ze mee dan train je iets meer,is ze minder allert de volgende dag dan train je minder..blijf geduldig!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:53

laat je paard eens nakijken door een manueel therapeut of een osteopaath Lachen
dat ie klinisch gekeurd is zegt niets
een paard kan klinisch prima in orde zijn maar onder het zadel toch flink wat (spier) problemen hebben

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:59

je rijd 3 x in de week les.
hou het gevarieerd voor je paard,doe het ook eens relaxed in de bak en ga lekker naar buiten.
dit verhaal herken ik wel van mijn vriendin.
bij haar zat er te veel druk achter in het rijden.
ook 3x in de week lessen enzo.
geeft niet maar daar moet dan wel onspanning tegen overstaan.
ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is.
wat bij haar ook kwam was dat jojo idee.
nu super lopen en volgende week niets meer.
dat zat bij haar tussen haar oortjes.
als ze merkte dat het paard iets anders dan anders op stal was maakte zij zich onbewust al druk.
gevolg;achter elke hoek zat wel een spook en normaal over de hoefslag lopen was er ook niet meer bij.
dat terwijl het alleen uit haar eigen spanning veroorzaakt werd.
mijn advies is:
leg de lat wat lager.
wissel alles af.
en blijf zelf ontspannen. [denk op dat moment even aan heel wat anders]
succes

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:42

ik rij bijna elke week wel een keer buiten. Nu iets minder omdat het vroeg donker is. Ook longeer ik haar regelmatig. Dus afwisseling heeft ze wel voldoende denk ik.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:55

Klinkt bekend, vooral in de winter heb ik er last van. Gelukkig is ze geen ongeleid projectiel, maar wel veel schrikkeriger en stijfer. Vooral na een vriesperiode of met koude en natte dagen is het erg. En ook ik rijd elke week een mooie buitenrit, longeer, ze staat met een maatje elke dag een paar uur in de bak en met rijden probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen.

Ik denk dat het rijden gewoon met ups en downs gaat en heb me er maar bij neergelegd. Wat me wel opgevallen is dat in de zomer (wanneer ze de hele dag buiten loopt en graast) een stuk fijner gaat dan in de winter (grootste deel van de dag binnen).

Nu ik me er niet meer druk om maak en het werk wat simpeler houdt, gaat het wel wat beter. En wat helpt wanneer ze echt druk zijn, is gehoorzaamheid vragen. Voor mij betekent dat zodra ze zich sterk maakt, halthouden en laten nageven. Dan pas wegstappen en nageeflijk houden. Als dat goed gaat eens rustig aandraven, maar zo gauw ze weer weg wil, terug naar stappen of zelfs halthouden. Zeker niet laten rennen, want dan neemt het paard de controle over! Je doet dan in een les niet zo heel veel, maar jij bent in ieder geval wel degene die bepaalt wat er gebeurt.

En nogmaals, je er niet te druk over maken. Het kan niet altijd elke keer maar beter gaan, je paard moet het ook kunnen verwerken.

Succes ermee en probeer er lol in te blijven houden

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:07

wat bij mij al een heel eind scheelde is iedere dag goedgehumeurd opstappen (en anders niet) en er vertrouwen in hebben dat ze een topdag heeft. als je na een paar min denkt dat het niet zo is, maak je de training minder zwaar en ga je bijv 10 min lang tempowisselingen maken in stap. Zorg dat je haar aandacht houdt, daar gaat het om. Hou de oefeningen simpel, zodat je haar steeds kan belonen. Je moet haar immers motiveren en niet nog meer van je afstoten. Ze moet het leuk gaan vinden dat ze alle oefeningen (ook al oefen je die al heel lang) zo goed doet. als ze goed haar best heeft gedaan, stop je ook meteen, als beloning. Als je je paard kan motiveren voor jou te werken zal ze alles voor je uit de kast gaan halen, als je maar geen dingen vraagt waarvan je van te voren weet dat ze het niet gaat doen. Als ze een hoek eng vindt (al vindt ze die anders nooit eng) ga je aan de andere kant van de bak rijden, geen ruzie zoeken. Vraag haar aandacht met wat oefeningen en ga er pas weer langs als ze volledig op jou gericht is. dat kan je haar namelijk weer belonen... Ga dus niet in gevecht en pas je training aan. succes

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:49

We gaan jas nu iets minder krachtvoer geven en meer ruwvoer. Mijn instructeur dacht dat ze gewoon te vele energie heeft. en dat ik nu gewoon tegen het voer aan het vechten ben.

Ik heb inderdaad ene paar weken terug gevraag daan de staleigenaar of ze iets meer voer mocht omdat ze een beetje mager was.

Annem84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 10:40

unamie schreef:
laat je paard eens nakijken door een manueel therapeut of een osteopaath Lachen
dat ie klinisch gekeurd is zegt niets
een paard kan klinisch prima in orde zijn maar onder het zadel toch flink wat (spier) problemen hebben

weet jij toevallig ene osteopaat of een manueel therapeut ergens bij mij in de buurt te zitten? Ik weet wel een fysiotherapeut.

karton

Re: van de ene op de andere dag weer super vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:12

Klinkt me redelijk bekend in de oren. Ik kan niet (of ik heb er overheen gelezen Bloos ) uit je topic halen of dit om de week is, of 1 keer in de 2 maanden. En hoelang, gewoon 1 les, of echt een week lang.
Want ik heb ook wel eens, dan gaat het super, en dan ineens lijkt alles weg.
De mijne is dan niet schrikkerig, maar pakt gewoon zijn bit vast, en gaat er als het ware met mij vandoor. Maar volgens mij is dat heel normaal, zo'n dipje. Meestal gaat het na zo'n dip juist weer beter!
Ik weet niet of ik het verkeerd begrepen hebt, maar ik kan je niet echt verder helpen, maar mijn idee is, dat je paard, net als mensen misschien zn weekje niet heeft.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:58

Bij mijn paarden ligt het heel erg aan hun bui hoe ze zijn in de lessen en op wedstrijden. Thuis probeer ik het werk zoveel mogelijk daar op aan te passen, hou het interessant. Als mijn jongste merrie een keer alleen maar loopt te idioten en wegspringen dan neem ik gewoon een stap terug. Verder gaan en proberen aan het werk te zetten leid alleen maar tot meer verzet en dan worden we allebei boos. Ook zij heeft een conditie waar je haar niet tegen kan laten lopen want ze is niet moe te krijgen.
Als ze zo'n bui heeft probeer ik mezelf hel erg te ontspannen en eerst lekker te stappen met lange teugel totdat ze weer rustig is. Het enge hoekje of ding negeer ik volkomen en ik reageer ook niet als ze er niet langs wil. Pas als we beide weer rustig zijn begin ik weet met dingen vragen. Geduld hebben is bij haar de beste oplossing!

Voer is ook van grote invloed, als ik minder rij in een week dan normaal (4 a 5 keer). Ze krijgt dan dezelfde hoeveelheid voer maar met minder inhoud.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:06

amvbeek ik heb je al een P.B.gestuurd voor de tel.nummers van een osteopaath en een manueel therapeut Knipoog

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 23:49

Ze heeft deze periodes elke keer een maand ongeveer. dan loopt de een maand of een paar maanden goed en dan ineens gaat het echt weer een paar maanden superslecht.

De hoeveelheid van rijden lijkt niet echt invloed te hebben.
Ik rij nu op maandagavond, op dinsdag heeft ze vrij want dat moet ik tot 10 uur s'avonds stage lopen (voorheen reed ik op dinsdagavond clubles)
op woensdag longeer ik meestal, op donderdag rij ik in de clubles, op vrijdag rij ik als het licht is en goed weer buiten of longeer ik of laat ik haar los springen. op zaterdag heb ik privéles en op zondag heeft ze vrij.

Dus ik rij haar vrij regelmatig. Ze heeft 2 dagen in de week echt vrij.

Ze komt elke dag de hele dag op de wei. Dus je zou zeggen dat ze haar energie toch wel kwijt moet kunnen

unamie bedankt voor je pbtje trouwens Lachen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:27

Vandaag weer in de clubles gereden. Deze instructrice had als oplossing, gewoon mijn hand op dezelfde plaats houden en elkee keer gewoon mijn hand sluiten als ze haar hoofd omhoog wil doen.

Nou Dat doet ze dus de hele tijd net zoals de hele tijd haar neus naar voren duwen en mij mee trekken. Aan het einde van de rit had ik dus rode handen en was mijn paardje weer supervervelend. Hielp dus ook geen meter.

De clubinstructrice zei zelfs tijdens de les, Ik heb gewoon geen woorden meer ik sta er echt van te kijken hoe hij veranderd. heeft hij een klap van de molenwiek gehad of zo?

Maar goed heb naderhand mijn privé instructeur nog gesproken, ik vroeg of hij het nog aan durfde om me les te geven. Dus ik heb zaterdag weer privéles.

De clubinstructrice dacht trouwens niet dat hij ergens last van had, maar dat Jas zich gewoon gruwelijk aanstelt.

Maar goed ik heb van een clubgenootje nu het telefoonnummer van een fysiotherapeut gekregen, dus die bel ik voor de zekerheid nog maar eens even.

Als die niets kan vinden heb ik voort alles wel geprobeert volgens mij.

Zadelmaker
tandarts
dierenarts
ander voer
andere manier van rijden

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:36

Jeetje, lastig zo'n vervelend paard. Dat is voor jou en het paard niet leuk werken zo! Ik snap dat je alles gaat proberen om het probleem op te lossen maar heb je ook aan het volgende gedacht?

Mischien vind je paard het af en toe wat saai worden, altijd maar dezelfde dressuurmatige lessen? Ik weet natuurlijk niet of je ook andere dingen met haar doet dan werken? Ga je wel eens op een buitenrit, is ze al 100% verkeersmak, kortom, doe je wel eens iets anders en interessants voor het paard? Paarden zijn heel nieuwsgierig en zullen elke nieuwe uitdaging en leermoment aanpakken.

Probeer afwisseling te vinden, verras het paard met wat leuke dingetjes. Een balkje of sprongetje op zijn tijd, buitenritje of gewoon aan de hand grondwerk houd ze wakker. Leg eens twee parasols in de bak en kijk of ze ertussen door wil lopen, of een hekje of strobalen....Muesliebal in de stal ook een idee???

Deze dingen versterken de band met je paard en het paard zal je meer vertouwen en door de afwissling ook het échte werk weer leuk gaan vinden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:10

Paardrijdenen trainen gaat altijd met ups en downs. Dan weer voor je gevoel super gereden en cooperatief paard dan weer een gruwelijk vervelend paard.
Mijn paard is vanaf zijn derde onder het zadel en ongelogen vanaf drie jaar tot 10 jaar waren het ups en downs waar je moedeloos van werd, dat paard heb ik vaak vervloekt. overal van schrikken, zelfs een muis die in het bos nieste was vaak al teveel.
Op een gegeven moment een half jaartje les gehad maar eigelijk was het meer sociaal kletsuurtje dan rijden. Het paard werd iets rustiger omdat er geen druk meer van mij kwam.
Toen ben ik in Duitsland gaan lessen, volgens Skala der Ausbildung.
We zijn begonnen met mijn eigen houding en zit, die moest beter en optimaler daar begint het bij.
Je moet idd altijd je hand op de plaats houden, dus niet naar voren of afsteken.

Als het paard schrikt moet je altijd doorsluiten met je hand, zwaarder en vooral rechtop blijven zitten, goed het been eraan houden en proberen in een schoudervoor of binnenwaarts er langs te komen.

Het soepel maken van een paard, dus wijken voor het been en idien mogelijk travers, renvers, schouderbinnenwaarts rijden geeft een veilig paard. Want een soepel paard is een veilig paard. Hoe soepeler het paard, hoe ontspannener jouw houding hoe makkelijker jij de schrikreaktie aanvoelt komen zodat je erop kunt reargeren.
Het maar door laten galloperen en draven heeft geen zin, dat brengt geen gehoorzaamheid,
Als je paard druk is moet je hem niet minder gaan voeren maar moet je hem juist meer en zwaarder trainen.
Het tempo moet altijd van jou blijven.

In de meeste gevallen is het zo dat zodra het paard zich voor een schrikreaktie gaat spannen de ruiter zich klein maakt, dan is het voor het paard echt schrikkken want een mens die zich klein maakt schrikt let maar op. Dus spanning moet zich uiten in jouw reactie goed rechtop gaan zitten maak jezelf lang.

En wees maar gerust met de goede begeleiding is er nog heel veel hoop.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:14

evitatinkle schreef:
Jeetje, lastig zo'n vervelend paard. Dat is voor jou en het paard niet leuk werken zo! Ik snap dat je alles gaat proberen om het probleem op te lossen maar heb je ook aan het volgende gedacht?

Mischien vind je paard het af en toe wat saai worden, altijd maar dezelfde dressuurmatige lessen? Ik weet natuurlijk niet of je ook andere dingen met haar doet dan werken? Ga je wel eens op een buitenrit, is ze al 100% verkeersmak, kortom, doe je wel eens iets anders en interessants voor het paard? Paarden zijn heel nieuwsgierig en zullen elke nieuwe uitdaging en leermoment aanpakken.

Probeer afwisseling te vinden, verras het paard met wat leuke dingetjes. Een balkje of sprongetje op zijn tijd, buitenritje of gewoon aan de hand grondwerk houd ze wakker. Leg eens twee parasols in de bak en kijk of ze ertussen door wil lopen, of een hekje of strobalen....Muesliebal in de stal ook een idee???

Deze dingen versterken de band met je paard en het paard zal je meer vertouwen en door de afwissling ook het échte werk weer leuk gaan vinden!

Dit heb ik hier al eerder beschreven, ik rij bijna elke week met haar buiten, en maak af en toe een sprongetje. ik longeer haar wekelijks. en ik rij wel eens zonder zadel. Afgelopen zondag heb ik haar nog los laten springen.

Ze is 90% verkeersmak. Ik rij elke dag ongeveer tien minuten naar de binnenmanege toe om te rijden. vooral in de winter omdat de buitenbak een beetje te nat is.
Ze is alleen bang voor vrachtwagens, en ik denk niet dat ik er dat nog ooit uit krijg. Dan staat ze er bijna te steigeren, ongeacht of ik erop zit of erlangs sta.

verder heb ik een paar maanden geleden een heel groot stuk blauw plastic landbouwzeil in de bak op de grond gelegd om te kijken hoe ze reageerde.
Nou hier ging ze dus bovenop staan en ze probeerde het op te eten.
Dus ze is normaal niet echt bang aangelegd.

En als ze iets wel eng vind en er niet langs durft stap ik meestal af en dan volgt ze me gewoon, als ze maar achter me aan mag lopen. daarna kan ik gewoon weer opstappen en verder rijden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:22

Kafue schreef:
Paardrijdenen trainen gaat altijd met ups en downs. Dan weer voor je gevoel super gereden en cooperatief paard dan weer een gruwelijk vervelend paard.
Mijn paard is vanaf zijn derde onder het zadel en ongelogen vanaf drie jaar tot 10 jaar waren het ups en downs waar je moedeloos van werd, dat paard heb ik vaak vervloekt. overal van schrikken, zelfs een muis die in het bos nieste was vaak al teveel.
Op een gegeven moment een half jaartje les gehad maar eigelijk was het meer sociaal kletsuurtje dan rijden. Het paard werd iets rustiger omdat er geen druk meer van mij kwam.
Toen ben ik in Duitsland gaan lessen, volgens Skala der Ausbildung.
We zijn begonnen met mijn eigen houding en zit, die moest beter en optimaler daar begint het bij.
Je moet idd altijd je hand op de plaats houden, dus niet naar voren of afsteken.

Als het paard schrikt moet je altijd doorsluiten met je hand, zwaarder en vooral rechtop blijven zitten, goed het been eraan houden en proberen in een schoudervoor of binnenwaarts er langs te komen.

Het soepel maken van een paard, dus wijken voor het been en idien mogelijk travers, renvers, schouderbinnenwaarts rijden geeft een veilig paard. Want een soepel paard is een veilig paard. Hoe soepeler het paard, hoe ontspannener jouw houding hoe makkelijker jij de schrikreaktie aanvoelt komen zodat je erop kunt reargeren.
Het maar door laten galloperen en draven heeft geen zin, dat brengt geen gehoorzaamheid,
Als je paard druk is moet je hem niet minder gaan voeren maar moet je hem juist meer en zwaarder trainen.
Het tempo moet altijd van jou blijven.

In de meeste gevallen is het zo dat zodra het paard zich voor een schrikreaktie gaat spannen de ruiter zich klein maakt, dan is het voor het paard echt schrikkken want een mens die zich klein maakt schrikt let maar op. Dus spanning moet zich uiten in jouw reactie goed rechtop gaan zitten maak jezelf lang.

En wees maar gerust met de goede begeleiding is er nog heel veel hoop.

ik ben inderdaad ook geinterreseer in das scala der ausbildung. Ik wil ook al een tijdje het boek Das gymnasium das pferdes kopen.

Ik moet van mijn instructeur inderdaad altijd veel aan mijn houding werken. Dit gaat de laatste tijd steeds beter, maar het hangt heel erg samen met mijn paard. Als mijn paard goed loopt zit ik ook veelm makkelijker. Als ze super vervelend is heb ik ook vele meer moeite met zitten. Dan hoor ik in de les niet veel anders als: Achterover zitten, handen omhoog, binnenhand van de hals.

Het schrikkerige had ze nu gelukkig weer veel minder, dat heeft ze normaal ook niet zo heel erg. Ik rij namelijk best vaak tegelijkertijdmet de hondenclub en hier kijkt ze ook niet naar. terwijl die allemaal van die klapperhekjes hebben en tunnels en schreeuwende mensen. Ze is niet schrikkerig aangelegd, maar dit kwam dus vooral omdat ze meer krachtvoer heeft gekregen terwijl dit niet nodig was. Ik vroeg om meer ruwvoer om haar iets voller te krijgen. Niet om meer energie.

Op de goede momenten kan ik inderdaad ook erg fijn wijken en schouder binnenwaarts rijden met Jas. Dit zit er allemaal in.

Maar op de momenten dat het echt slecht gaat zoals nu, kan ik dit gewoon niet voor elkaar krijgen. Het enige waar ik me dan mee bezig kan houden is controle over het tempo houden en zorgen dat ze rusitg met haar hoofd blijft lopen. Nog niet eens per sé nageefelijk.

Maar het is zo frustrerend omdat ik weet dat ze dit gewoon allemaal kan. Ze kan netjes nageefelijk lopen rustig in mijn tempo. Ze kan netjes wijken en schouderbinnenwaarts lopen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:13

Het komt me wel heel erg bekend voor hoor. Mijn paard gaat soms ook weken en maanden erg goed en in ene gaat de knop om en wordt hij hartstikke dwars en dat houdt hij dan soms wel 2 weken vol ofzo Lips are sealed Erg frustrerend. Omar had gisteravond ook opeens weer zo'n bui en dan is het opeens kop omhoog gooien en slaan met die staart of hij je eraf wil slaan en trappen naar je been en bokken... Alles waar we zo hard op aan het trainen waren was gewoon in 1x helemaal weg Verward

Ik ben dit inmiddels wel van hem gewend en geef hem vanavond maar even vrij of ga longeren. Als ik boos op hem wordt als hij zo doet dan wordt het dus alleen maar erger. Hij heeft dan echt een pestbui om op te schieten en ik zou hem het liefst achter het behang plakken Knipoog Geduld... niet ieder paard is hetzelfde. Tot nu toe waren het telkens periodes en als het dan weer goed ging ging het dan ook meteen beter dan daarvoor.

Ik was eerst ook bang om te starten vanwege die buien maar heb het gewoon gedaan. Tot nu toe heeft hij me niet echt laten vallen in de proefjes en als hij dat een keer wel doet.. tjsa jammer dan. Ik zou me als ik jou was ook niet tegenhouden om te gaan starten. Als je denkt dat je paard er verder voor klaar is ga dan gewoon eens een onderlinge wedstrijd rijden ofzo zodat hij er aan kan wennen.

Wat doet je paard precies als hij zo vervelend wordt? Kop omhoog en rennen of ook bokken en steigeren?

Je kan voor de zekerheid een fysio ofzo even naar je paard laten kijken, heb ik ook gedaan, om lichamelijke problemen uit te sluiten.

Probeer ermee te leven en ga gewoon stug door. Je moet ermee leren omgaan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:21

Ik lees net je laatste reactie... tsja ik heb dus precies hetzelfde. Het is idd erg frustrerend en ik heb serieus wel eens met mijn handen in mijn haar gezeten maar ben er inmiddels aan gewend. Als Omar zo'n rotbui heeft dan rij ik stug door en hou me alleen bezig met de basis en maak het niet te moeilijk.. ik rij hem lekker los en probeer wel constant het tempo te regelen en veel schakelen, halthouden en weer wegrijden en proberen de rust erin te houden. Ik rij hem dan laag, diep en rond zodat hij zijn rug gaat ontspannen en probeer veel ontspannen te galoperen. Probeer je paard dan gewoon lekker los te rijden en stop pas als het lekker gaat en rij dan niet te lang door. Zoek het gevecht niet op want geloof me.. je verliest het dan.

Je zal zien dat het na een tijd veel beter gaat en jij er ook aan begint te wennen... ik heb me nu voorbereid op weer misschien 2 weken een rotbui van Omar... hij is erg dominant en soms heeft hij gewoon geen zin of wordt het hem te moeilijk en dan gaat hij er dwars tegenin en is opeens spontaan alles vergeten wat hij had geleerd.

Met angst van je paard zal het niets te maken hebben. Probeer wel het voer aan je training aan te passen. Ik zie dat je ook wel variatie in je training en rijden hebt dus daar zal het ook niet aan liggen. Dat moet ik ook anders wordt hij ook vervelend. Geef de moed niet op en ga gewoon beginnen met wedstrijden rijden en als het dan eens een keer even niet lekker gaat.. jammer dan Knipoog

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 11:17

Ze gaat alleen heel hard lopen en haar neus de lucht in steken. Ze gaat niet bokken of steigeren of zo. Ze doet verder dus absoluut niet gevaarlijk of zo.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:36

Als je paardsuper verveldend is raakt je gestresstm, gespannen, wordt je boos.

Allemaal hele logische reakties. Maar als het is een keer niet zo wil lukken is er morgen altijd weer een nieuwe dag, nieuwe dag, nieuwe kansen.

Werk op zo slechte dag aan je eigen houding ga goed zitten, en ga rijden. Wedden dat het paard je vanzelf volgt.
Daar begint het namelijk altijd mee met de goede houding. Dat had eiigelijk in het skala het punt 0 moeten zijn je eigen houding.
Even lekker stappen. Dan ga je gewoon op de volte aan het werk met moeilijke dingen als wijken en dergelijke. Als het paard namelijk aan het werk gezet wordt en correct gereden komen vanzelf de gedachten wer bjij jou.

Maar wat er ook gebeurd, relax ontspan, adem door. Enge dingen passer je in schoudervoor. En lukt het een keer niet. Dan lukt het morgen vast wel.
En volg anders even de les van alleen je priveinstructeur, van drie verschillende mensen les hebben is niet makkelijk en al helemaal niet in een groepsles.
Je kunt ook goed uit de voeten met het boek van Coby van Baalen eenvoud der dressuur.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:59

Kafue schreef:
Als je paardsuper verveldend is raakt je gestresstm, gespannen, wordt je boos.

Allemaal hele logische reakties. Maar als het is een keer niet zo wil lukken is er morgen altijd weer een nieuwe dag, nieuwe dag, nieuwe kansen.

Werk op zo slechte dag aan je eigen houding ga goed zitten, en ga rijden. Wedden dat het paard je vanzelf volgt.
Daar begint het namelijk altijd mee met de goede houding. Dat had eiigelijk in het skala het punt 0 moeten zijn je eigen houding.
Even lekker stappen. Dan ga je gewoon op de volte aan het werk met moeilijke dingen als wijken en dergelijke. Als het paard namelijk aan het werk gezet wordt en correct gereden komen vanzelf de gedachten wer bjij jou.

Maar wat er ook gebeurd, relax ontspan, adem door. Enge dingen passer je in schoudervoor. En lukt het een keer niet. Dan lukt het morgen vast wel.
En volg anders even de les van alleen je priveinstructeur, van drie verschillende mensen les hebben is niet makkelijk en al helemaal niet in een groepsles.
Je kunt ook goed uit de voeten met het boek van Coby van Baalen eenvoud der dressuur.

Ik ben een paar weken geleden bij Coby van baalen op bezoek geweest. We kregen met 10 mensen een rondleiding van Coby zelf. Echt een unieke ervaring. Jammer dat de zoekfunctie het niet doet, anders had ik je het topic met het verslag kunnen aanwijzen. Maar op deze dag heb ik dat boek van Coby gekregen met een handtekening erin. Een geweldig boek inderdaad. Heb het dan ook van A tot Z uitgelezen.

Ik heb morgen weer privéles, dan vraag ik of twan (instructeur) even op jas wil rijden, mischien krijgt hij hem er wel door en kan ik hem vandaaruit zelf weer rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:05

Amvbeek schreef:

Ik heb morgen weer privéles, dan vraag ik of twan (instructeur) even op jas wil rijden, mischien krijgt hij hem er wel door en kan ik hem vandaaruit zelf weer rijden.

Dat is een strak plan, doe ik ook wel eens als ik er erg niet door kom.