tong uit de mond...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nettie

tong uit de mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:47

Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij een paard, maar sinds kort gooit mijn paard haar tong over het bit. Ook als ik het hoofdstel om doe spert ze haar mond ver open en gaat er dan heel vreemd op kauwen. Het is een gewoon pagony hoofstel met een dubbelgebroken bitje, niks bijzonders. Onder het rijden zit ik niet aan de teugels te sjorren ofzo, ze doet het ook als ze lange teugel heeft. Weet iemand een oplossing? Een paardentandarts misschien?

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:48

heej....

volgens mij heeft Okie dit eerder gehad.... moet je maar even aan Chantal vragen ofzo

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:43

heb je een sperriempje om?
of anders eens een tonglepel proberen.

maar ik zou idd eerst eens kijken of ze niks aan haar tanden heeft.
zit het bitje ook goed?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:45

mijn pony doet dat ook...maar ze heeft niks aan d'r tanden. Ik heb er een speciaalbit voor gekocht en nu doet ze dat dus niet meer.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:42

mickeytje schreef:
heb je een sperriempje om?
of anders eens een tonglepel proberen.

maar ik zou idd eerst eens kijken of ze niks aan haar tanden heeft.
zit het bitje ook goed?

Ja ze heeft een sperriempje...Als de paardentandarts niks vindt probeer ik de tonglepel maar denk ik, want anders moet ik om de tien minuten afstappen om haar tong terug te duwen Scheve mond

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:08

Nettie schreef:
Ja ze heeft een sperriempje...Als de paardentandarts niks vindt probeer ik de tonglepel maar denk ik, want anders moet ik om de tien minuten afstappen om haar tong terug te duwen Scheve mond

Je zou ook kunnen proberen het bit een gaatje hoger te gespen. En op de fotos zag ik dat je je handen vrij laag hebt. Iets hoger is ook een optie. De teugels korter is ook een optie die heb je ook vrij lang op bepaalde fotos . En de handen boven de manenkam neit links en rechts ernaast.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:02

ben het eens met kafue om het bit een gaatje hoger te gespen, heb ik ook gedaan toen mijn paaard af en toe zijn tong naar buiten zwieberde. Bij mij heeft het geholpen!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:57

die van mij heeft ook altijd zijn tong uit zijn mond!

maar nu zei de tandarts, dat dat kwam doordat zijn hengstenkies er niet uit is? maar hij had er geen lat van dus het kon geen kwaad.

maar nu zei iemand anders dat dat helemaal niet kan, dus nu snap ik er ook niks meer van.

ik vind het zo'n dom gezicht Clown

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:58

wij hebben haar altijd gewoon met een aansnoer neusriem gereden of als Iris met een heele moeilijke oefening bezig was met een extra tong ding maar niet met een arparte tonglepel of dat bit met een tonglepel want daar deed ze hem nog overheen of pakte hem vast.

Bij stang en trens deed ze het niet meer.

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:18

tong uitsteken of een opgetrokken tong is vaak een teken van pijn. misschien heeft die last van zijn tanden. verder wil een bit met tonglepel nog wel eens uitkomst bieden

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:27

idd uiteraard eerst medische redenen uitsluiten....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:38

Tong uit de mond is altijd een teken dat er iets niet goed zit. Een heel enkel geval heeft een verslapte tong spier, maar dan was het al eerder geweest.

Ten eerste die sperriem er af. Geef haar de ruimte om de tong er uit te gooien als ze ergens last van heeft. Verder de paarden tandarts er bij halen en als ze het dan nog doet een ander bit met tong ruimte.

Pak de oorzaak aan anders blijft het een probleem en word het enkel erger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:16

neusriem los en sperriem er af.

Kijk eens wat het paard doet tijdens het longeren. Het hoeft niet aan de ruiter te liggen, maar het kan wel (vaakzelfs).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:29

Als je paard de tong over het bit gooit is dit vaak protest.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:44

Het hoeft niet altijd protest te zijn Verward Mijn vorige paard deed het ook, voor de lol. Binnen vijf minuten had ze haar tong over he bit, maar legde hem ook zo weer terug.
Mocht je een bit met vast tonglepel willen proberen, ik heb er nog wel een liggen, en mn ouders wonen vlakbij Groningen Knipoog

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:58

Het hoeft niet altijd protest te zijn, maar het is toch 9 van de 10 keer wel een teken van spanning, of een medische oorzaak, idd wat germie zegt kijken hoe het paard het tijdens het longeren doet

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:11

Als het paard of de pony bij een normaal bit de tong over het bit brengt, helpt de oplossing als het bit wat hoger in de mond leggen. Als de plaats van de handen en de teugelvoering daarbij verkeerd is, kun je dit soort problemen krijgen en daarmee verergeren.

Als het paard last van het gebit heeft moet je dat eerst oplossen. Een wolfskies kan problemen geven, maar niet tong over het bit en uit de mond. "Oplossingen" als: sperriempje, tonglepel, stang en trens een staarthaar over de tong en om de onderkaak, zijn allemaal maniertjes om een probleem te verdoezelen. Je moet het probleem, dus de reden waarom het paard dit doet - op een correcte manier - oplossen. Als je het niet oplost, wordt het voor het paard ook een gewoonte die vrij moeilijk is af te leren. Bij dressuur wordt tong uit de mond als een africhtingsfout gezien. Als dit nog niet lang geduurd heeft is het probleem zo op te lossen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:51

Ze heeft het inderdaad wel eerder gedaan. Zorg dat ze echt nageeflijk is en wees erg vriendelijk in je hand. Zorg verder voor een aansnoerneusriem en een sperriem. Bouw de training rustig op. Als je te snel gaat, krijgt ze spanning en doet ze het. Bij stang en trens heeft ze het nog nooit gedaan.
Succes OK dan!

Als het niet wil, kan je mij ook een bp sturen, misschien kunnen we dan een oplossing vinden. Knipoog

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:57

een paard dat ik rijd doet dit ook voor de lol...

tis een volbloed, en algemeen wordt dit gedaan wanneer volbloeden tong boven bit steken (wat niet erg handig is tijdens de koers..)

gewoon met een nylonkous de tong vastleggen..

nattuurlijk eerst uitsluiten dat het geen probleem is... sommige paarden hebben last van dat dubbelgebroken trensje...probeer eens met een enkel?

wat ik ook nog gehoord heb is een paard die dit plots begon te doen, wat hebben ze gedaan, een fijn ijzerdraadje aan neusriem gehang, en precies zo dat het het paard niet raakt, maar dat als het paard z'n tong uitsteekt, hij een prikje krijgt van dat ijzerdraadje...op 3 dagen was ze het verleerd en heeft het nooit meer gedaan.

succes

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:10

Acilon schreef:
een paard dat ik rijd doet dit ook voor de lol...

tis een volbloed, en algemeen wordt dit gedaan wanneer volbloeden tong boven bit steken (wat niet erg handig is tijdens de koers..)

gewoon met een nylonkous de tong vastleggen..

nattuurlijk eerst uitsluiten dat het geen probleem is... sommige paarden hebben last van dat dubbelgebroken trensje...probeer eens met een enkel?

wat ik ook nog gehoord heb is een paard die dit plots begon te doen, wat hebben ze gedaan, een fijn ijzerdraadje aan neusriem gehang, en precies zo dat het het paard niet raakt, maar dat als het paard z'n tong uitsteekt, hij een prikje krijgt van dat ijzerdraadje...op 3 dagen was ze het verleerd en heeft het nooit meer gedaan.

succes

Ik hoop echt dat je een geintje maakt Scheve mond

Dat een paard zijn tong over het bit gooit is of een rijtechnisch of een medisch probleem. In beide gevallen los je niets op met strakke sperriemen of met een vorm van dierenmishandeling wat jij daaronder beschrijft. Tijdje terug stond er een uitspraak in de paard en sport van een idioot die dit had gedaan op een wedstrijd. Heeft hij oa een behoorlijke boete voor gekeregen.

Volgens mij vergeet de helft hier dat het de bedoeling is dat ook je paard lol heeft met het rijden. Tong uit de mond is een teken van protest, dat jij iets verkeerd doet, dat er te veel spanning is, dat hij ergens pijn heeft enz.. Dat probleem moet je aanpakken. Doe je dat niet dan zal het paard je wel op een andere manier proberen duidelijk te maken dat er iets niet goed zit.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:27

Mijn paard gooien ook zijn tong eruit; bleek een rijtechnische probleem te zijn. Had het vooral op de linkerhand. Was op die hand te streng met mijn ophoudingen. Nu ik wat vriendelijke ben geworden is het probleem van de tong over.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:31

nou IK rijd zo niet, en dat van die ijzerdraad deed ik ook niet...daar sta ik trouwens niet achter....

maar ik ben het absoluut niet met je eens dat dit enkel een rijtechnisch of medisch probleem is..dit kan écht een tiq zijn, het paard waar ik mee rijd knarstand contant als hij z'n zin niet krijgt en als hij zich verveeld tijdens het stappen steekt hij z'n tong uit en over het bit.

hij heeft een speciaal bit waar kleine ijzeren belletjes aanhangen, zodat hij daarmee kan spelen, maar als hij dat beu is begint hij een tonggymnastiek.

en het is een algemeen gebruik in de rensport, het gebruik van een nylonkous... en ik zie het niet als mishandeling eerlijk gezegd, eerder als veiligheid.

zoals ik eerder al zei mn mn bericht is éérst kijken of het paard echt geen probleem heeft (medisch of rijtechnisch) zoniet, dan kan dit gewoon uiting van geen zin hebben of verveling...

over dat ijzerdraadje, dat was ter illustratie maar als je leest TS, paard steekt tong boven bit, niet naar buiten.

en nee, ik ben geen voorstander van dat draadje, was gewon ter illustratie
ik weet dat dit niet mag op wedstrijd, maar er zijn genoeg mensen die het qua training zo oplossen...

om even aan te tonen, dat paard dat ik rijd is 3, tijdens z'n werk op de piste doet hij dat niet, omdat hij zich moet concenteren. ik wandel er alleen mee, uren aan 1 stuk, kwestie van z'n gedachten te verzetten...rijd aan los teugeltje, en enkel dan zou hij na een uur ofzo beginnen met tong over bit te leggen..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:45

wat doe je dan met die kous?

om even op prikkeldraad terug te komen, ik kende een jongen en daar op stal deden ze weleens prikkeldraad op de springbalken!
verschrikkelijk toch! en dat was een heel 'goede stal', voor hoog niveau.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:50

Zo'n kous bind je om de tong en leg je met een strikje aan de kin vast. Maar dat zou ik zeer zeker niet aanraden als je langer als een kwartier rijdt. Een koers is maar een paar minuten, en dan maakt het niet uit. Maar als je een half uur lang de tong vastgebonden laat zitten, lijkt me geen goed idee

Katje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:33

Mijn paard gooit ook vaak zijn tong over het bit, maar ik heb niet echt het idee dat hij in verzet is ofzo Verward