Hoe vaak jong paard rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applebee

Hoe vaak jong paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:37

Mijn KWPN ruin van 1.67m. wordt 4 in april. Hij ziet er mooi ontwikkeld uit, en is al mooi "opgevuld" (hij is dus absoluut niet schraal zoals je wel eens met 3 jarigen ziet).

Ik heb dit paard gekocht als toekomstig wedstrijdpaard (dressuur) en ben behoorlijk fanatiek. Ik vroeg me af hoe vaak jullie nu een paard van deze leeftijd rijden en wat jullie ermee doen. Ik heb absoluut geen haast met hem (ik start op het moment nog steeds mijn 15 jarige ruin, en heb deze 3 jarige dus als toekomstige opvolger gekocht). Maar ik wil natuurlijk ook geen tijd verdoen.

Ik hoef hem niet perse dit jaar al te starten. Ik train hem net zo lief eerst door naar het M/Z en start hem pas later. Ik rijd/longeer hem nu 2 keer per week op z'n meest, maar hij is zo ongelooflijk heet dat ik me afvraag of het niet beter is hem wat meer te laten werken nu. Ik had een klein akkefietje met hem nog niet zo lang geleden (daar heb ik een bericht over geplaatst hier). Hij wou opeens niets meer. Toen was ik al bang dat ik teveel van hem had gevraagd terwijl dat eigenlijk haast onmogelijk was. Die problemen zijn gelukkig over, maar ik wil niet dat ie weer in de stop gaat.

Ik ben erg benieuwd naar jullie manier van trainen met jonge paarden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:50

Je andere bericht weet ik zo ff niet van of ik het gelezen heb. Ik ken jullie/je paard natuurlijk verder niet maar met een bijna 4 jarige kun je naar mijn idee wel wat vaker mee aan de slag dan 2 x in de week.
Om de dag moet lukken. Natuurlijk nog geen uur per dag aan t werk!
Suc6 ermee!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:54

Ik reed met mn 3 jarige ook wel 4 keer per week. Of vaker. Geen probleem.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:24

ik rijd met mijn 3 jarige ( word in april 4 ) ongeveer 4/5 x per week, ook al is het maar 20 minuten. Maar dan ben ik wel die 20 minuten serieus bezig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:25

Ik rijd Fardau (in mei wordt ze vier) 3x per week.
Ze bouwt duidelijk conditie en spieren op, maar we overvragen haar niet.
Ik rijd redelijk verspreid over de week, er zit altijd een vrije dag tussen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:38

ik rijd met mijn 3 -en een half jarige- zo'n 4 á 5 x per week, ik ben ook conditie aan het opbouwen met hem, maar je kunt bijvoorbeeld ook maandag wel rijden (20 min), dinsdag longeren, woensdag stilzetten, donderdag longeren, vrijdag rijden (20 min), zaterdag stilzetten, zondag longeren.
zo blijft ie bezig maar niet tevaak en te lang (snap je vast ook wel haha)\

groeten Nathalie

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:48

Ik rijd met de mijne (wordt in april 4) nu zon 3 dagen per week,
en dan nog 2 keer longeren..
Het rijden is ongeveer 10 minuten longeren en dan ongeveer een half uur rijden,
en het longeren alleen is ongeveer 30 minuten..

Met mn andere paardje longeer ik een half uur voordat ik erop ga en rijd dan ongeveer nog 20 minuten, vooral stap oefeningen, is erg fel, maar nog niet makkelijk onder het zadel vandaar..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:49

Wordt overigens ook in april 4 jaar..

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:08

Mijn pony die in mei 4 wordt, krijgt sowieso elke dag beweging, zei het in grondwerk of rijden. Ik vind dat je zo'n jong paard niet echt mag 'stilzetten' wanneer dat betekend dat ze de hele dag op stal staan.

Verder vind ik een wat intensievere arbeid voor 3 keer per week genoeg. Ze zijn immers nog helemaal niet volgroeid, ook al ogen ze stevig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:47

Fardau komt elke dag los in de bak, alleen of samen met de andere paarden. Het is dus niet zo, dat niet werken betekent: hele dag op stal staan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:42

4x per week 20 minuten.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:01

Mijn paard wordt ook vier in april. Het verschil is wel dat wij geen enkele wedstrijdambitie hebben Haha!

Ze wordt ongeveer vier keer per week aan het werk gezet, soms is dat maar drie keer. Gemiddeld werken we twee keer dressuurmatig in de bak, zo'n drie kwartier, longeren we één keer, een klein half uurtje, en op zondag doen we een buitenrit van een uur of twee, in stap met af en toe een klein drafje. Af en toe rijd ik wat minder of sla het longeren eens over of laat haar eens vrijspringen ofzo. Om de twee weken hebben we privé-les en dat is dan een volledig uur, omdat mijn instructrice van ver moet komen heb ik voorlopig hiervoor gekozen ipv bijv elke week een half uur.

Ze komt zoveel mogelijk op de weide overdag, helaas in de winter niet elke dag omdat we het in de winter zelf moeten doen en dat lukt niet iedere dag qua werk enz. 's Avonds zet ik haar dan nog vrij in de bak, ook op de dagen dat ik met haar ga werken, en liefst met een ander paard erbij zodat ze kunnen spelen en zo zichzelf beweging geven Lachen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:15

_Liesje_ schreef:
ook al is het maar 20 minuten. Maar dan ben ik wel die 20 minuten serieus bezig

Dat is denk ik erg belangrijk. Het hoeft niet lang, maar het moet wel geconcentreerd en serieus zijn als je al gaat rijden!

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:37

Mijn paard is nu 3,5 ( wordt vier in mei) Hij is nu ongeveer twee maanden onder het zadel. Ik rijd hem 4 a 5 keer per week. Ik heb twee x per week een half uur prive les, 1 keer per week rijd ik in een groepsles mee ( ik rijd dan maar de helft van de les, maar dan kan hij op een rustige manier wennen aan andere paarden om hem heen) en de andere 2 keer breng ik in praktijk wat ik in de les heb geleerd.( ik rijd hem dan ongeveer 20 min.) Soms longeer ik hem de ene keer met en de andere keer zonder bijzet Soms gooi ik hem los en andere dagen zet ik hem een paar uur op de wei. Eigenlijk is dit best intensief voor een jong paard, maar hij staat nu op een plaats waar ik veel begeleiding krijg en mijn paard een goede basis kan geven. Hij kan daar niet blijven staan ( ivm kosten). dus over een maand ofzo als ik hem verplaats mag hij lekker uitblazen op de wei voor een paar weken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:57

als je het keurig opbouwt kan je zo;n paard al gauw 5 keer in de week pakken. En dan 5 keer 20 min als het echt nodig is langer.
Ik ben meer voor het vaak maar kort dan minder vaak en lang.

Jonge paarden hebben een kort concentratie vermogen, dus kan je beter vaak en kort rijden, daar leren ze veel van, raken ze niet van afgestompt en houden ze plezier in het werk. En je kkan dan rustig 1 keer in de week balkwerk pakken. Over de balken lopen ruimer en verkorten. Leren ze mooi in balans lopen en ze hebben een leuke afwisseling en raken ze niet afgestompt. en vrij snel naar buiten op buitenrit, blijven ze lekker fris van, en dan is een rondje van 20 min meer dan genoeg. mAAr dar is mijn idee.
Ik ben ook niet zo weg van dat longeren zodra ze onder het zadel zijn. Ik heb zoiets van doe dat alleen als je rijtechninsch een probleem. Bij jonge paarden op de longeervolte werken is niet echt bevordelijk voor de gewrichten, dus daar haal ik ze zo gauw mogelijk vanaf. Wel als ze een weekje stil hebben gestaan. Voel ik me toch veiliger.

Succes ermee!!!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:01

ik hou het vaak bij longeren.
Maar de ruin die wijzelf opleren is nog maar drie.
in jouw geval zou ik een strak schema opmaken.
Denk maar aan 5x in de week even goed werken. Niet te lang ivm met nog geen uithouding, maar wel kort en streng. Wees ook regelmatig. Ga je niet een volle week met dit paard bezighouden en dan een week laten stilliggen.

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 01:24

Ik denk dat mijn paard een beetje een lui leventje heeft! Ik ga het nu opbouwen naar 4 x per week. Bedankt voor de reacties Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:11

Ik rijd Roos nu ong 2x per week. Gaat prima. Soms ok 3x of maar 1x. Ze staat daarbij wel 24/7 buiten.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:49

Ik heb ook een paard die van het voorjaar 3 wordt.
Ik rij d'r nu 5x per week, waarvan 1x een uur priveles is gewoon thuis, en 1x per week heb ik een uur les bij een rijvereniging. Verder longer ik haar 1x per week met bijzet en 1 dag in de week een dagje rust (meestal ga ik dan buiten met d'r wandelen ofzo)

Is opzich best veel, maar ze kan het makkelijk aan.
Als ze lang stilstaat wordt ze ook ontezettend onrustig.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:00

Ulyssa schreef:
Ik heb ook een paard die van het voorjaar 3 wordt.
Ik rij d'r nu 5x per week, waarvan 1x een uur priveles is gewoon thuis, en 1x per week heb ik een uur les bij een rijvereniging. Verder longer ik haar 1x per week met bijzet en 1 dag in de week een dagje rust (meestal ga ik dan buiten met d'r wandelen ofzo)

Is opzich best veel, maar ze kan het makkelijk aan.
Als ze lang stilstaat wordt ze ook ontezettend onrustig.

Ik hoop dat die in het voorjaar vier wordt ipv drie? Haha!

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:51

hehe dat bedoelk ik Clown

Achja ben blond he Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:57

Die van mij wordt in mei 4 en ik rijd hem 4x per week.
2x dressuur, 1 rustig bosritje, 1x aangespannen.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:09

Och jeetje, ik denk dat ik dit topic maar eens aan mijn paard moet laten lezen, ha ha.... zij heeft echt een makkelijk bestaan als ik dat zo lees. Mijn merrie is dus ook 3 jaar en wordt in mei 4 en wordt maar 1x in de week gereden! Daarnaast longeer ik haar 1 x in de week een klein kwartiertje. In het voorjaar wil ik dit uit gaan breiden naar 1x dressuurmatig rijden en 1 tot tweemaal per week op de "baan" rijden. (lange stukken recht uit dus.) afgewisseld met een buitenritje.

Ik vind dat veel mensen hier hun jonge paarden al best hard aan het werk hebben. Nou moet iedereen dat natuurlijk zelf weten hoor. Mijn paard staat overdag trouwens op het weiland en zomers dag en nacht. Als ze in de winter overdag niet veel naar buiten zou mogen zou ik waarschijnlijk ook al harder aan het trainen zijn.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 00:30

met mijn 4 jarige reed ik ook 3 a 4 keer per week.
nu is hij 5 (zomer 6)
en rijd hij zeker 5 dagen.
We longeren hem nu tijdelijk 2 keer per week, omdat hij met zn knie die af en toe nog op slot staat sterker moet worden.
Hij is al een stuk verbeterd maar nog even volhouden.
dan zal hij gewoon zeker weer 5 a 6 keer per week rijden, daar zit ook twiske bij (soms is bos) vind dat wel erg belangrijk!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:04

De nu bijna 4-jarige die ik rijd zet ik toch echt al 5 keer per week aan het werk. Ik wissel af met rijden, een goed half uur/drie kwartier, een ritje in het bos en longeren.
Deze merrie wil ik dan ook graag over een aantal maanden starten in de B.