Tempo in het losrijden (LDR vs klassiek)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Tempo in het losrijden (LDR vs klassiek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:59

Weer eens een nieuw onderwerp, wat te maken KAN hebben met LDR versus klassiek. Maar wil geen discussie uitlokken met aanvallen naar beide kanten en wat nou beter is. Het gaat mij om de denkwijze achter het tempo Knipoog

Ik heb een tijdje geleden een clinic meegereden van een lesklant van Christa Laarakkers. Deze vrouw/ meisje rijdt zelf LDR en wilde dan ook dat ik mijn paard ronder in ging stellen. Ik wilde dit natuurlijk wel proberen, daarvoor reed ik mee
Nou wilde zij dat ik bij het losrijden ik steeds iets over het tempo van mijn paard heen reed. Dus een vlotte stap, een zeer vlotte draf en een vlotte galop.
Haar redenatie; Als een paard tempo heeft, kun je het altijd nog terug nemen later in het werk. Hiermee activeer je het achterbeen en krijg je je paard beter over de rug aan het lopen.

Deze clinic heb ik dus gereden (privéles) mijn ervaring zal ik later vertellen.

Gister kreeg ik les van iemand die volgens het duitse systeem rijdt en dus niet de neus achter de loodlijn wil zien. Bij haar moest ik tijdens het losrijden iets onder het tempo stappen, draven en galoperen.
Haar redenatie; Als een paard iets onder het tempo loopt, zal hij/ zij zichzelf eerder en beter gaan dragen. Vanuit dit dragen kun je het paard actiever gaan rijden. Een paard dat over het tempo wordt gereden, heeft meer de neiging op de voorhand te vallen. Let wel op dat de achterhand actief blijft, ook tijdens het langzamere rijden.

Deze twee dingen staan dus haaks op elkaar. Erg leuk, ik heb beide mogen testen en mogen ondervinden wat het resultaat was. Ik rijd een merrie met een zeer sterk achterbeen en een hele fijne gangen. Vooral de draf is erg sterk. Dit is wel een hete merrie die snel over de rooie gaat Knipoog Deze 'tactieken' zijn op hetzelfde paard toegepast dus.

Wat is jullie manier? Wat spreekt jullie meer aan en waarom? (en kijk daarbij niet naar het stempeltje duits/ LDR)

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:04

Ik heb geen idee Schijnheilig , ben wel erg benieuwd naar de uitkomst!

Ik heb ook met beide systemen gereden, vond eerlijk gezegd het langzamere niet goed bevallen doordat we het been vergaten te gebruiken, het gevaar bij ons was dat we te veel met hand deden en te weinig met het been, zoals bekenden van mij zullen beamen over betreffende instructrice Tong uitsteken

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:08

Ik ga er wel even vanuit dat de twee manieren zo correct mogelijk worden uitgevoerd. Dus zo weinig mogelijk hand.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:14

Krijg sinds een klein half jaartje les met het Duitse systeem en we gaan met sprongen vooruit. Ik heb een paardje dat altijd jakkert en ik moet dus echt helemaal terug op tempo. Met het instappen ga ik wel met een laag tempo bezig. Pas als ik de spieren opspan (de buitenteugel eraan en spelen met de binnenteugel) dan activeer ik meer de achterhand. Ook met het 'indraven' zit ik eerst op tempo, mede doordat het paard haar energie ook kwijt moet. Maar het is van achter naar voren rijden, dus van een laag tempo in actieve gangen.

Ik moet zeggen dat mijn paard haar balans veel beter kan vinden in een lager tempo, dus sneller stabiel is en sneller los. Omdat ze vaak over de rooie gaat is het terugnemen heel belangrijk voor mij en moet ik haar dwingen om de achterhand te gebruiken! En dat kreeg ik bij het andere 'systeem' moeilijk voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:14

Ik ga even je vergelijking om zeep helpen, want ik rijd vaak juist een beetje terug in tempo als ik een paard dieper rijd Nagelbijten / Gniffelen Tempo zegt niets over de activiteit overigens.

Je wilt een paard namelijk in dat diepe werk wel echt goed op het achterbeen hebben. Een (te) hoog tempo ontaard meestal in een paard dat van het achterbeen afdondert.

Nu zijn de paarden waar Christa dagelijks opzit volgens mij een tikke leniger dan die waar ik het mee doe, dus die van haar zullen een hoger tempo kunnen verdragen voor ze van het achterbeen af storten Haha!

Ik leer altijd klein te beginnen, "ponytrot" is een veelgehoorde opmerking. Vanuit klein draven leer je een paard met meer activiteit omhoog te bewegen en pas daaruit ga je ze leren groot en spectaculair te draven.

Wat ze zegt over activiteit is wel waar. Je hebt grote impuls achter nodig om goed diep te kunnen rijden. De clou is dat je paard op het achterbeen moet blijven en de achterhand onder het lichaam moet blijven plaatsen en dus niet met een hoog kruis van het achterbeen afloopt.

Damn, nou wil iedereen die straks les komt nemen per se diep rijden Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:18

Die vergelijking maak ik op basis van deze lessen (2 clinics van lesklant Christa) en een les van de andere vrouw. Ik heb er zelf even stickertjes op geplakt Knipoog omdat zij zichzelf de stickers hebben gegeven

Erg leuk om te lezen dat het tempo dus niet iets te maken hoeft te hebben met het stickertje. Heb trouwens ook wel eens een clinic gereden bij Stefano van Zuylen. Hij draagt het stickertje 'niet diep' en wilde ook een vrij hoog tempo zien. Dus die LDR vs klassiek kan ik weghalen Verward

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:18

Zep schreef:
Ik leer altijd klein te beginnen, "ponytrot" is een veelgehoorde opmerking. Vanuit klein draven leer je een paard met meer activiteit omhoog te bewegen en pas daaruit ga je ze leren groot en spectaculair te draven.

Die zgn ponytrot rijd ik ook in. En veel 'kontje wegdrukken' op de volte. Dus voorhand op de volte van 15m en achterhand op de volte van 17m en daarin overgangen maken. En vooral in de overgangen klein wegdraven en veel schakelen. Dit natuurlijk vanuit een laag tempo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:19

Ikzelf heb altijd geleerd "gedurfd voorwaarts te rijden" en alle problemen ook voorwaarts op te lossen. Hoofd absoluut altijd VOOR de loodlijn. Dit past dus en niet in het over het tempo rijden met LDR , en niet in onder het tempo rijden met het neusje voor de loodlijn, maar is eigenlijk een beetje een combi. Wel flink tempo maar met neus voor de loodlijn.
Maar goed als ik moest kiezen voor een van jouw genoemde systemen, is dat altijd met neusje voor de loodlijn. Ik hoef verder niet van wal te steken over het slechte van LDR, daar er een prima site over bestaat.
Waarom moet een ondersteboven paardenhoofd bij de stelling van de LDR ruiter? Die stelling geldt toch net zo goed met neus voor de loodlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:23

Ik vraag me af of je nu "tempo" niet met "activiteit" of nog beter "voorwaartse drang" verwart, Lusitana

Je kunt namelijk in een heel laag tempo rijden met heel veel activiteit
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-05 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:29

Nee, ik verwar het niet. Ik heb het puur over tempo En de voorwaartse drang is natuurlijk altijd superbelangrijk

Zie dus dat tempo niets te maken heeft met de algemene stickertjes

In die clinic van Lvd L viel mij op dat het er op de videoband best redelijk uitzag, maar dat het voor mij niet uit te zitten was. Het paard werd wat plankerig in de rug. Dit heb ik gezegd naar de instructrice toe, maar zij zei dat dit een punt was waar ik doorheen moest rijden. Dus gewoon blijven zitten, handen op 1 punt en drijven. Dit heb ik gedaan en het resulaat was dat ik geen controle meer had over mijn paard. Ze werd erg rennerig en vooral bang van het been (dat ik moest afsteken) Ik moest bij haar dus het paard spectatculair aan het draven krijgen, dat dan gaan verkleinen waardoor ze meer zou gaan dragen.

Bij de les gister precies andersom. Ik moest haar eerst meer laten draven. Dus actief in een laag tempo draven en daarna meer het voorbeen eruit om het zo maar even te noemen.

Om dat verschil is het mij dus in grote lijnen te doen. Dus eerst vergroten en dan verkleinen? Of eerst verkleinen en van daaruit vergroten?

Is denk ik duidelijk dat ik ook meer voor de tweede manier ga. Eerst een tempo dat goed actief, maar vooral onder controle is. Toen bleef het paard (en ik) veel lossiger in het lijf en dat is imo de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:34

van klein naar groot is makkelijker dan van groot naar klein. Bovendien bevordert het de o zo gewenste knie-actie (ook nog leuk topic over aan de gang)

Dat je paard plankerig in de rug word is imo een teken aan de wand. Wat voor systeem je ook aan wilt hangen, hij moet er eerst achter onder voor je voor wat kunt...

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:40

Zep schreef:

Dat je paard plankerig in de rug word is imo een teken aan de wand. Wat voor systeem je ook aan wilt hangen, hij moet er eerst achter onder voor je voor wat kunt...

Alsjeblieft, daar vond ik dus het probleem ook zitten. Niets ten nadele van het LDR systeem, ieder zijn eigen manier, maar dit vond ik wel een essentieel onderdeel waar zij niet op lette. Zij zei letterlijk; gewoon handen naast elkaar, blijven zitten en 180 punetn rijden.
Helaas kan ik op zo'n plank niet blijven zitten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:54

Lusitana schreef:
Ikzelf heb altijd geleerd "gedurfd voorwaarts te rijden" en alle problemen ook voorwaarts op te lossen. Hoofd absoluut altijd VOOR de loodlijn. Dit past dus en niet in het over het tempo rijden met LDR , en niet in onder het tempo rijden met het neusje voor de loodlijn, maar is eigenlijk een beetje een combi. Wel flink tempo maar met neus voor de loodlijn.
Maar goed als ik moest kiezen voor een van jouw genoemde systemen, is dat altijd met neusje voor de loodlijn. Ik hoef verder niet van wal te steken over het slechte van LDR, daar er een prima site over bestaat.
Waarom moet een ondersteboven paardenhoofd bij de stelling van de LDR ruiter? Die stelling geldt toch net zo goed met neus voor de loodlijn?

dit sluit het meest aan bij mijn manier van rijden,maar ik rijdt dan een hoop tempowisselingen..van gewone arbeidsdraf{wat zkr niet langzaam is} tot uitgestrekte draf..en weer terug en daarna wil ik weer iets langzamer enzo.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:12

Wat ik mis is controle. Het maakt niet uit wat voor systeempje je rijdt, je moet de controle over het tempo houden.

Een heel voorwaarts paard ga je laten wachten, een flegmatiek paard laat je net wat meer tempo maken. Allebei laat je schakelen tot je een ons weegt zonder dat je activiteit van het achterbeen verliest (en activiteit heeft niks met snelheid te maken zoals ook al eerder gezegd!). En dan maakt het geen fluit uit in wat voor systeempje je rijdt! En het kan best zo zijn dat je de ene dag in een ander tempo rijdt dan de andere dag, mocht dat nodig zijn.

Wat ik wel merk is dat vooral lange paarden die in een hoger tempo VWNW gereden worden snel de neiging hebben van het achterbeen af te lopen. Hoger tempo kan geen kwaad, als die tempoveranderingen vanuit meer afdruk en activiteit komen, en niet puur vanuit snellere beenzetting.

Kom je dus weer bij de kwestie dat je houding en dus ook tempo af moet stemmen op je paard. Als je besluit dat VWNW bij een paard past moet je niet meteen denken dat bij VWNW een bepaald tempo hoort. Het tempo moet je ook weer afstemmen op het paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:18

Piaffe schreef:
Heb trouwens ook wel eens een clinic gereden bij Stefano van Zuylen. Hij draagt het stickertje 'niet diep' en wilde ook een vrij hoog tempo zien. Dus die LDR vs klassiek kan ik weghalen Verward

Met Stefano van Zuylen heb ik juist de ervaring dat hij juist het paard laag, diep en rond wou zien lopen.... Verward

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:29

Aimee schreef:
Met Stefano van Zuylen heb ik juist de ervaring dat hij juist het paard laag, diep en rond wou zien lopen.... Verward

Ik heb 2 jaar geleden een clinic bij hem gereden en hamerde hij er regelmatig op dat de neus eruit moest. Apart Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:35

Tsja, persoonlijk rijd ik ook altijd wel rond met een flink arbeidstempo. Ik ben toch ook wel een van die personen die liever flink doorrijdt, dan wat rond te sukkelen. Liever de neus er goed uit en zo opnemen en leren dragen dan zo laag gaan sukkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:38

Ik heb het nergens over sukkelen Biepje. Zie even mijn opmerking over het verwarren van tempo en impuls

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:57

Imo kan een paard ook sukkelen als je hem over zijn tempo rijdt. Sukkelen is imo wanneer een paard niet een actief ondertredend achterbeengebruik heeft. Dat is dan iets waar ik naar streef, ook wanneer ik een lager tempo rijd. Sterker nog, hoe meer het paard moet gaan dragen, hoe activer imo

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:11

Ik rij mijn pony laag rond los, maar nooit met de neus achter de loodlijn. Ik rij heel voorwaarts los omdat mijn pony vanzichzelf vrij traag is. Vanuit een actieve draf kan ik hem altijd weer gaan sluiten. Je moet niet gaan 'jagen' maar gewoon actief draven. Langzaam draven ontaard bijna altijd in sukkelen, dus dat doe ik niet.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:33

Ik rijd mijn pony ook vrij diep en rond los, in de priveles nog wat meer. Ik mag nooit in een hoog tempo rijden, mn instructrice zegt altijd: Hardlopers zijn doodlopers. Omdat ik vooral in t begin heel erg moest wennen aan het feit dat we zo 'langzaam' gingen.
Ze hamert er ook op dat de motor van achteren komt, dus niet snel wel actief van achteren. Actief en snelheid hoeft/heeft niets met elkaar te maken ( te hebben).

Eerst verkleinen, dan vergroten lijkt mij. Als ik mn pony goed actief van achteren heb dan gebruikt ie zn rug heel goed en voelt ie gewoon helemaal heel fijn en komt de uitgestrekte draf bv. er ook heel goed uit. En het zit fijner.

Ook een langzame moet je niet over t tempo jagen, maar juist spelen met het tempo, lekker schakelen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:41

De voorwaartse drang van het paard moet ten alle tijde gewaarborgd blijven. Een paard dat je in alle gangen in een te hoog TEMPO rijdt, ontspant slechter, heeft meer moeite met evenwicht, het vinden van de goede balans en het afwikkelen van de gangen. De gangen worden nadelig beinvloed. Een van de belangrijkste toetskriteria zou moeten zijn: zuiverheid van de gangen. Als je dat andersom doet geef je misschien een schijngevoel aan ruiters dat het beter gaat. Er wordt heel wat aangerommeld, omdat iemand wat zegt of roept. Een paard loopt van nature heel graag in zijn natuurlijke tempo. Dit tempo wordt bepaald door de lengte van de ledematen van het paard, als de hals vrij gebruikt kan worden en contact met de mond correct onderhouden wordt. Je voelt het aan het paard als hij in dit tempo loopt. Het ontspannen, losmaken gaat gemakkelijker. Een paard tijdens losrijden te snel laten gaan in tempo heeft ook nadelige invloed op de aanmaak van het synoviale vocht in de gewrichten en de opwarming van pezen en spieren. Daarna kun je wat gaan spelen met wisselingen in het TEMPO dus iets langzamer dan het natuurlijke TEMPO, op het natuurlijke TEMPO en sneller dan het natuurlijke TEMPO. Het natuurlijke TEMPO ligt onder het arbeidstempo.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 11-01-05 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:44

Remember schreef:
Wat ik mis is controle. Het maakt niet uit wat voor systeempje je rijdt, je moet de controle over het tempo houden.

Een heel voorwaarts paard ga je laten wachten, een flegmatiek paard laat je net wat meer tempo maken. Allebei laat je schakelen tot je een ons weegt zonder dat je activiteit van het achterbeen verliest (en activiteit heeft niks met snelheid te maken zoals ook al eerder gezegd!). En dan maakt het geen fluit uit in wat voor systeempje je rijdt! En het kan best zo zijn dat je de ene dag in een ander tempo rijdt dan de andere dag, mocht dat nodig zijn.

Wat ik wel merk is dat vooral lange paarden die in een hoger tempo VWNW gereden worden snel de neiging hebben van het achterbeen af te lopen. Hoger tempo kan geen kwaad, als die tempoveranderingen vanuit meer afdruk en activiteit komen, en niet puur vanuit snellere beenzetting.

Kom je dus weer bij de kwestie dat je houding en dus ook tempo af moet stemmen op je paard. Als je besluit dat VWNW bij een paard past moet je niet meteen denken dat bij VWNW een bepaald tempo hoort. Het tempo moet je ook weer afstemmen op het paard.

DIT scheelt mij een hoop typewerk Haha! Haha! Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:47

Hangt van het paard af Lachen

En snel paard plaats ik onder het tempo, omdat het anders achter niets meer uitvoert.
En traag paard rij ik juist eerst vlot door. Daaruit weer terugschakelen en je blijft een goed achterbeen houden.
En dan proberen een lange hals te hebben in het losrijden, dit is voor het ene paard ook veel gemakkelijker dan het andere. Als je b.v. friezen hebt, die hebben snel de neiging tot opkroppen. Soms ziet het er dan snel mooi uit, maar het is niks Knipoog
En dat komt er dan vooral uit met.... halsstrekken Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:52

Romkabouter schreef:
Hangt van het paard af Lachen

En snel paard plaats ik onder het tempo, omdat het anders achter niets meer uitvoert.
En traag paard rij ik juist eerst vlot door. Daaruit weer terugschakelen en je blijft een goed achterbeen houden.
En dan proberen een lange hals te hebben in het losrijden, dit is voor het ene paard ook veel gemakkelijker dan het andere. Als je b.v. friezen hebt, die hebben snel de neiging tot opkroppen. Soms ziet het er dan snel mooi uit, maar het is niks Knipoog
En dat komt er dan vooral uit met.... halsstrekken Haha!

Ben ik het helemaal mee eens!