travers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hetismij

travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:54

hallo,

ik rijd nu met mijn pony M1 en ik ben al een beetje aan het voorbereiden op de M2. nou heeft ze de schouderbinnenwaarts goed onder de knie alleen de travers lukt niet altijd. hebben jullie misschien advies hoe ik dat heb beste kan leren aan haar?

alvast bedankt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:56

Ik zou van de grond af beginnen. Het is een nieuwe beweging die ze waarschijnlijk niet gecombineerd kent, probeer dus eerst eens of ze het aan de hand kan. Vergeet niet zowel links als rechts te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:03

Ja dat was een opmerking die hout snijdt [edit: kan geen passende smiley vinden]

Ik heb nooit zoveel moeite met travers, maar ik werk al veel met jonge paarden met een beetje wijken over de hoefslag waarbij ik ze met de achterhand naar binnen zet. Tegen de tijd dat je travers aanleert hoef je ze dan alleen nog maar om te stellen en van daaruit langzaamaan de verzameling op te voeren.

Als je makkelijk de achterhand naar binnen kunt plaatsen en dat niet al te veel met hulpen hoeft te blijven ondersteunen kun je meer aan de buiging gaan werken. Houd in het begin voor ogen dat correcte buiging voor het aantal spoor gaat. Ik zie zo'n paard liever correct gebogen op 3 sporen dan 4 sporen en compleet recht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-05 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:15

Zep schreef:
Ja dat was een opmerking die hout snijdt :j

Ik heb nooit zoveel moeite met travers, maar ik werk al veel met jonge paarden met een beetje wijken over de hoefslag waarbij ik ze met de achterhand naar binnen zet. Tegen de tijd dat je travers aanleert hoef je ze dan alleen nog maar om te stellen en van daaruit langzaamaan de verzameling op te voeren.

Als je makkelijk de achterhand naar binnen kunt plaatsen en dat niet al te veel met hulpen hoeft te blijven ondersteunen kun je meer aan de buiging gaan werken. Houd in het begin voor ogen dat correcte buiging voor het aantal spoor gaat. Ik zie zo'n paard liever correct gebogen op 3 sporen dan 4 sporen en compleet recht.

Dat gezegde heb ik nooit gehad op school Bloos

Ben je het er wel of niet mee eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:17

De smiley staat eigenlijk niet helemaal goed. Er komt een beetje ironie bij kijken

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:18

Zep schreef:
De smiley staat eigenlijk niet helemaal goed. Er komt een beetje ironie bij kijken

Ah, oke..verklaar u nader zou ik zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:22

Ik vind dat er 2 regels tekst staat maar in feite niets gezegd wordt.
(maar dat is een banketstaaf opmerking...)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:23

Kan dat je dat vindt..
Volgens jou zou ik dan aan moeten geven hoe ze dat vanaf de drond zou moeten doen dan?
Of vindt je dat het oefenen vanaf de grond geen nut heeft?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:27

Zep, hoe gebogen moet het paard zijn met travers? Ik ben ook aan het oefenen, en mijn paard loopt nog op 3 sporen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:28

Beide.

Laat ik het anders zeggen: als je paard zo vast in zijn lijf is dat je grondoefeneningen nodig hebt om lenigheid te bevorderen omdat ie anders omvalt van de spierpijn heb je uberhaupt nog heel wat werk te verrichten voor je aan travers moet beginnen.

Ik vraag me namelijk af wat je nog meer vanaf de grond kunt doen om je travers aan te leren.

Maar ik ben sowieso iemand die alles zoveel mogelijk onder de man oplost.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:28

Blossomm schreef:
Kan dat je dat vindt..
Volgens jou zou ik dan aan moeten geven hoe ze dat vanaf de drond zou moeten doen dan?
Of vindt je dat het oefenen vanaf de grond geen nut heeft?

oefenen vanaf de grond heb ik nog nooit gedaan.. ik ben nu ook bezig met de travers aanleren. Ik ben begonnen met op een voltetje kont naar binnen en op de langezijde kont naar binnen. Ik hou hem dan gewoon recht. Vooral geen stelling de verkeerde kant op. Als de kont makkelijk naar binnen gaat probeer ik geleidelijk aan wat meer stelling naar de juiste kant te vragen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:30

nou ik snap ook niet helemaal hoe je vanaf de grond de travers aan kan leren..zou het ook helpen om bijvoorbeeld aan het begin van de lange zijde een kleine volte te maken en dan met die stelling de travers te oefenen gelijk vanuit die kleine volte??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:30

In het boekje staat dat je paard ong 45 gr buigt tov de hoefslag, en in zijn hele lichaam evenredig gebogen moet zijn. Daarbij kom je dan op 4 sporen uit.

het zit hem vooral in de evenredigheid van die buiging. 8 vd 10 paarden buigen niet eens, die knikken een rechte nek de ene kant op en een recht lichaam de andere kant op.

Je bent niet klaar met een paard dat in travers op 3 sporen loopt. Probeer toch stukje bij beetje de buiging op te voeren en over dat dooie punt heen te komen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:36

Maar van schouderbinnenwaarts naar travers vraagt voor een paard een geheel ander spiergebruik. En we hebben het wel over M2...hierbij kan een paard nog aardig gespannen rondhuppelen.

Het is een geheel andere manier van inbuigen en bewegen, als het paard het dus niet onder de ruiter kan/snapt, zou ik beginnen van de grond.
Als het paard het onder een andere ruirter wel kan, dan zit het anders in elkaar.

Maar ja, iedereen doet het idd op een andere manier.
Ik doe alles altijd het liefst vanaf de grond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:47

hetismij schreef:
nou ik snap ook niet helemaal hoe je vanaf de grond de travers aan kan leren..zou het ook helpen om bijvoorbeeld aan het begin van de lange zijde een kleine volte te maken en dan met die stelling de travers te oefenen gelijk vanuit die kleine volte??

als dat voor jou goed werkt om de buiging vast te houden kun je dat zeker proberen.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:30

Je moet de tijd er wel voor nemen, en niet meteen alles willen. Ik zal zeggen blijven oefenen!!!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 22:38

Oscarlover schreef:
Je moet de tijd er wel voor nemen, en niet meteen alles willen. Ik zal zeggen blijven oefenen!!!

ja dat snap ik..daarom vraag ik advies hoe ik het het beste kan aanpakken, en naar mate ik vaker oefen zal ze het steeds meer begrijpen en dus steeds beter doen toch?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:45

Ik heb nog weleens moeite met de buiging, dan moet ik hem extra doorbuigen in een voltetje vooraf en dan travers op de hoefslag, dan mag ie iets minder buigen en dan heb je nog genoeg buiging. Ofwel, door m van tevoren iets meer door te buigen is het makkelijker om de buiging vast te houden.

Idd op een volte de kont naar binnen rijden helpt ook erg goed vind ik. En mijn pony iig vind het makkelijker om het niet langs de kant op te doen, wat ik dus weleens oefen is van bv. H tot de X rijden en dan op de laatste helft vd AC lijn travers rijden, dat gaat voor mij stukken makkelijker.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:24

vanuit de kleine volte, naar de hoefslag rijden, buigen om het binnen been, buitenbeen achter de singel en kijken waar je naar toe gaat

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:42

Kyra schreef:
vanuit de kleine volte, naar de hoefslag rijden, buigen om het binnen been, buitenbeen achter de singel en kijken waar je naar toe gaat

Zo is het en niet anders!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:59

MickysHootie schreef:
Zo is het en niet anders!

Bloos! Haha!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:19

dankjulliewel

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:58

Gewoon eerst op een volte proberen de achterhand naar binnen te rijden. Niet aan je teugels trekken, dan krijg je een hele 'stijve' travers. Dan eerst beginnen met een kleine volte, bij het uitrijden een ophouding op twee teugels en je travershulp. Dan je binnenhand iets voor houden en er netjes achteraan rijden. Iets doordrukken als ie niet op 4 sporen gaat. Het goede gevoel krijgen is een kwestie van oefenen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:05

vele wegen leiden naar rome!!
Alereerst moet je paard goed los zijn en moet je zijn schouder goed onder controle hebben. Hiervoor kun je bv schouderbinnenwaarts rijden op de lange zijde, afwenden en een volte de andere kant op draaien. Ook op een grote volte de schouder naar binnen zetten en hem om stellen kan de controle over de schouder vergroten.
Ik laat mijn paard altijd eerst wennen aan de techniek (het plaatsen van de benen) en let minder op buiging en tempo. Dat komt wel als hij niet meer over zijn poten struikelt. Als voorbereiding op de travers kun je de hoek afsnijden zodat je al in een goede hoek aan komt rijden maar nog beter is om eerst een volte in te zetten en dan de stelling en buiging van die volte te gebruiken om de travers in te zetten. Dan heb je vaak al een paar goede passen te pakken en is het aan jou om dit steeds iets uit te breiden. Dit aanrijden van de volte vergt wel enig gevoel voor timing omdat je niet te laat de travers moet inzetten omdat je dan de juiste hoek alweer kwijt bent.
Ik moet altijd een beetje schipperen tussen voldoende hoek en voldoende buiging. Maak je daar in het begin niet te druk over. Gewoon blijven corrigeren en uiteindelijk zal je paard vanzelf sterk en lenig genoeg zijn om het te kunnen. En vergeet niet dat het een onaangenaam gevoel ken geven al die rekkende spieren. Pak het dus rustig aan en zet er niet al te veel druk op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:30

Oefenen jullie dit eerst in stap of direct in draf?