Stijgeren, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Stijgeren, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:17

Zoals de titel al zegt...

Ik heb zelf geen last van een stijgerend paard hoor, maar zit dr al een tijdje aan te denken...
straf jij je paard als hij stijgerd of negeer je t?
Neem aan dat je het nie goedkeurt namelijk Knipoog

Ohjah, weet niet of het hier goed staat, anders mag je het verplaatsen Bloos

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:24

straffen, ik vind steigeren levensgevaarlijk (althans op de manier waarop die van mij het weleens denkt te doen: tijdens het longeren op je af) ze krijgt dan altijd een flinke pets met de zweep.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:29

bij ons op de manehe geven ze dan met zweep hele harden meppen op hun hals zegmaar.. totdat ze weer gaan lopen en het door gaan krijgen dat het pijn doet en ze het niet meer doen..
maarja, ieder zijn eigen manier..

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:29

Straffen, maar dat doe je meestal al door het gevraagde nog een paar keer te vragen totdat ze een paar keer niet steigerde, en dan belonen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:33

Afhankelijk van de oorzaak van het steigeren, wijs ik mijn paard terecht.
Er zijn diverse manieren om met steigerende paarden om te gaan. Het is maar net wat het beste bij de ruiter en het paard past.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:38

het ligt eraan waarom het paard het doet, ik zat is op een steigerend paard omdat ze (denk ik) bang was, toen heb ik het ook gewoon genegeert, als ze het doet echt om mij eraf te gooien zou ik door blijven drijven totdat ze weer gewoon verder zou rijden, ik weet zelf wel dat ze nooit dat soort dingen als een gewoonte zou gaan beschouwen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:44

Kijk straffen kan. Maar dat hebben ze zo in de gaten. Vandaag ook. Mijn pony stopt in het parcour en komt gelijk omhoog. Gaat op de rem kop naar beneden en gelijk overeind. Dan weten ze het te goed. En dan maar blijven steigeren. En steeds een beetje hoger. Dan kun je niks meer, na een tijdje. En dan hebben hun gewonnen. Als hij een klein beetje steigertje kun je voorwaarts drijven of als het echt te ver gaat een klap voor zn harses......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:34

ligt er maar net aan hoe en waarom en zeker hoe hoogenz
ik vind het doodeng en ik vind het ook niet meer dan normaal om zo'n paard een flinke hengst te geven, als hij het laag doet niet natuurlijk maar als hij het echt gevaarlijk maakt Bloos!
desnoods tussen zijn oren als hij het blijft doen

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:41

meteen afstraffen ik rijd vaak hengsten en die proberen het ook wel eens! maar dan sla ik hem gewoon met zweep tussen ze oren! of hij gaat dreigen te steigeren sla ik hem op zn kont en rijd ik hem voorwaarts. het kan stoer staan stiegeren, maar als je dit hem telkens laat doen staat hij een keer echt loodrecht op zn achterbenen. dat is dan niet fijn!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:38

Als stijgeren veroorzaakt wordt door joligheid en ondeugt of boosheid altijd afstraffen. Het is levensgevaarlijk voor zowel ruiter als paard en absoluut ogewenst gedrag.
Soms zijn er echter medische redenen grondslag en dan zou ik de dierenarts erbij halen.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:39

MissSisa schreef:
Kijk straffen kan. Maar dat hebben ze zo in de gaten. Vandaag ook. Mijn pony stopt in het parcour en komt gelijk omhoog. Gaat op de rem kop naar beneden en gelijk overeind. Dan weten ze het te goed. En dan maar blijven steigeren. En steeds een beetje hoger. Dan kun je niks meer, na een tijdje. En dan hebben hun gewonnen. Als hij een klein beetje steigertje kun je voorwaarts drijven of als het echt te ver gaat een klap voor zn harses......

daar ben ik het meer dan meej eens, als het te ver gaat kan je altijd nog straffen maar als het nog niet zo erg is gewoon drijven.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:07

ik vind steigeren ook eng. mijn instructrice reed een x voor het eerst op een nieuw paard en die ging steigeren. ze ging wel naar voren zitten maat het paard sloep toch 8erover en ze kon net op tijd wegrollen. het paard schrok daar zelf van en sindsdien heeft hij het nooit meet gedaan.
als het mij zou gebeuren zou ik ehm naar voren drijven en anders een klap!'

doei, Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:42

bij geen medice redenen. Vooruit schoppen en flinke klap verkopen. Heb

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:02

Ik straf het door op het moment dat ze omhoog komen, ze een goeie trapt te geven, waardoor ze schrikken en naarvoren springen, als je dit een aantal keer herhaald stopt het vanzelf wel..
Maar als ze echt gevaarlijk hoog komen, en niet meer echt reageren op die trap, dan geef ik ze een mep tussen hun oren.. Daar schrikken ze meestal zo van dat ze het daarna niet meer doen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:09

Okee, bedankt voor al jullie reakties... ik denk dat ik ongeveer wel hetzelfde zou doen Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:38

Rayorgy schreef:
het ligt eraan waarom het paard het doet, ik zat is op een steigerend paard omdat ze (denk ik) bang was, toen heb ik het ook gewoon genegeert, als ze het doet echt om mij eraf te gooien zou ik door blijven drijven totdat ze weer gewoon verder zou rijden, ik weet zelf wel dat ze nooit dat soort dingen als een gewoonte zou gaan beschouwen.

mee eens..ik heb een hoop paarden gezien, die steigeren doordat ze verkeerd gereden worden,en het gevraagde niet uit kunnen voeren..ook komt het voor uit verwarring,ik heb echter ook weleens paarden gezien waarbij het een gewoonte geworden is..die paarden zou ik corrigeren..en als de gewoonte te erg is..dan gaan ze naar de slacht..waardeloos en levensgevaarlijk..steigeren..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:04

bij jonge paarden gebeurt het ook vaak, wanneer je iets vraagt wat ze niet snappen. dan is gewooon vooruit rijden de remedie. anders een tik.
meestal voel je dat echter aankomen en als je dan écht vooruit rijdt met al je hulpen samen (dus niet kloppen met de benen, want veel paarden ontlopen dat), echt je zit erin duwen zeg maar en alleen denken aan de vooruit, kan je het goed verhelpen.
ook het hoofd opzijtrekken werkt. wanneer ze ingebogen zijn, kunnen ze niet omhoog komen.
als het zover is, al hij niet hoog gaat kan je nog blijven drijven of eventueel tikken, maar als ze echt loodrecht staan of gooien met hun hoofd wacht je best tot ze beneden zijn. daarna niet tikken (komen ze vaak weer omhoog) maar echt vooruit rijden.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:02

Voordat je straft zal ik eerst uitsluiten of het geen medische oorzaak heeft.Mijn paard deed het ook en toen bleek later dat ik in mijn snelheid omdat ik bijna te laat was voor de les mijn gelpad er scheef onder had gelegd. Hierdoor was het drukpunt van mijn zadel helemaal uit balans en hierdoor steigerde ze.Is er echt geen andere reden en is het echt treiteren dan altijd afstraffen. Is levensgevaarlijk, je zal met paard en al achter over klappen. Heb het op een westrijd zien gebeuren, ruiter brak haar bekken. Absoluut niet negeren dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:12

Ik ga helemaal met ponyzotje mee. Je moet niet vergeten dat steigeren heel vaak ontstaat als er miscommunicatie is tussen paard en ruiter, met andere woorden, het paard snapt het even niet. Verder kunnen paarden steigeren om duidelijk te maken dat je ze hindert (meestal in de mond) of dat iets anders ze hindert (spierpijn, rugproblemen...) Het is dan volkomen oneerlijk om te straffen! Verder moet straffen altijd op het goede moment gebeuren en als je paard eenmaal omhoog gaat of staat, denken de ruiters meestal niet aan de zweep en als het eenmaal weer staat moet je niet gaan slaan, want dan zou je slaan voor landen! Het is dus allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Eigenlijk moet je het staken, wat meestal vooraf gaat aan steigeren, straffen, met voorwaarts drijven en een tik erbij. Een voorwaarts paard kan moeilijk steigeren. Hoofd omtrekken (inbuigen)is ook een goede oplossing om steigeren te voorkomen en landen te bespoedigen als hij toch omhoog gaat. Maar bovenal moet altijd de oorzaak achterhaald worden!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:57

En natuurlijk straf ik het ook niet af als ze steigeren uit angst.. Tong uitsteken

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:50

Zelf heb ik geen ervaring met steigerende paarden. Laats heb ik toevallig iemand hierover gesproken.Zij vertelde toen dat ze een fles met kiezelsteentje tijdens het rijden bij de hand had en zodra het paard begon te steigener dit tussenhaar oren liet horen voelen. Dit werkte bij haar perfect maar wel met de kanttekening dat je dit wel voorzichtig moet doen met het oog op de reactie van het paard (kan natuurlijk vrij heftig zijn )Zij heeft daarna geen last meer gehad.Hierbij gaat het om meer om de schrikreactie van het paard. Dit zal alleen helpen als het hier natuurlijk niet om medische redenen gebeurt

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:30

ik doe soms een pony longeren die elke keer wat anders verzint, Lachen omdraaien, naar binnen komen, juist hel hard bokkent wegrennen, maar nu probeert ze soms ook te stijgeren Boos! . levensgevaarlijk. tuurlijk moet je zoiets straffen. maar ze is bang voor de zweep dus die kan ik nie gebruiken. ik probeer daarom veel met me stem te doen. maar soms hoe bozer ik word hoe vervelender de pony.

ALS ZE HET GOED DOEN OOK BELONEN

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:30

Als je pony de kans krijgt om om te draaien enzo bij het logeren, dan is jouw positie tegenover je pony tijdens het longeren niet in orde. met andere woorden , je creëert zelf gelegenheid tot uitproberen. Daarna ga je je pony straffen voor een fout die jij maakt... lijkt me niet echt eerlijk...
een pony hoort verder nooit bang te zijn voor de zweep, dus er is wel degelijk iets mis tussen jullie, dus weer een reden om die pony niet te straffen, maar juist te zorgen dat er vertrouwen is, want dan is ze ook niet bang voor de zweep.
Het moet altijd duidelijk zijn voor je pony wat je verlangd. Als hij raar gaat doen, ben je dus blijkbaar niet echt duidelijk... als je dan gaat straffen, wordt het niet duidelijker. Je krijgt dan paniek! Dan krijg je niks meer voor elkaar!

Tiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:19

Mijn verzorgpony deed het ook altijd. Als die bij zijn vriendje weg moet. Of als die zijn zin niet kreeg. Wij mochten niet met zweep rijden. (omdat de vorige verzorgsters hem door piep kleine paatjes en door alles heen scheurde met de zweep). Dus bleef ik vol houden gewoon DIE kant op die IK wil. En dan gaf die het ook op. De reden waarom die stijgerde in de plaats van bokke etc, was omdat ze hem dat hadden angeleerd. Dat stijgeren. Dus ik denk dat hij het daarom gebruikte als hij zijn zin niet kreeg. Maar inderdaad echt afstraffen, tenzij hij schrikt etc. Mijn verzorgpony nu die stijgerde ook met lnogeren, echt levensgevraarlijk. En ik wet niet of oze echt bang was maar het leek erop dat ze als de dood is van de zweep. Als je der dan een tik gaf ging ze "exspres" met der been onder het touw, en had ik geen grip meer....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:54

Ik neem aan dat je met het been over de lijn bedoeld...