Makkelijke manier paard aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Makkelijke manier paard aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:20

Hey!

Ik ben ermee bezig mijn pony aan de teugel te rijden..Het lukt al redelijk. Soms ben ik dan weer te onrustig of heb ik mijn been er niet meer goed aan en gaat zijn hoofs weer omhoog..
Hoe rijden jullie je paard aan de teugel of hebben jullie tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:21

Op de volte rijden en dan stelling meestal komen ze dan van zelf wel en doorzetten ermee.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:23

Is het mischien een idee, mijn binnenhand naar de knie te leggen zodat hij iets meer begleiding heeft?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:32

Ehh. Meen je dat nou serieus??
Want ik heb de indruk dat jij voornamelijk bezig bent met in de krul trekken Scheve mond
Als een paard gewoon lekker nageeft hoef je hem niet te helpen z'n hoofd omlaag te doen, dat doet ie dan zelf omdat ie dat prettig vind...
Heb je goed les??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:36

Volgens mij hadden we hier op Bokt afspraken over dergelijke topics....

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:36

Hoi, als jij je paard voor 100% rechtgericht rijd, dan zal het paard vanzelf aanleuning gaan zoeken.

Groetjes Sanne

P.S.: kijk voor het principe van rechtrichten eens op de volgende paginahttp://www.hoefkatrol.com.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:36

Concorde schreef:
Ehh. Meen je dat nou serieus??
Want ik heb de indruk dat jij voornamelijk bezig bent met in de krul trekken Scheve mond
Als een paard gewoon lekker nageeft hoef je hem niet te helpen z'n hoofd omlaag te doen, dat doet ie dan zelf omdat ie dat prettig vind...
Heb je goed les??

Ik trek hem juist niet!! Ik ben er mee bezig hem rustig nagefelijk te laten lopen. Ik heb van hedy Robaard les... (Ik wil niet opscheppen maar die is reserve Nederlands kampioen geweest springen) Springt op dit moment Z, en heeft ook een paard Z dressuur gehad (Poeh dat is een eigendunk!! Haha! ) Nee, maar die geeft heel rustig les..Verder ponyclub les, maar ik stop met de dressuur want alles wat is bij haar doe ik prut..Dus dat is niet zo leuk les krijgen, en dan nog wel springles v/d ponyclub...
Maar is het zo stom dat je pony (nog) niet aan de teugel loopt?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:40

love_sander schreef:
Is het mischien een idee, mijn binnenhand naar de knie te leggen zodat hij iets meer begleiding heeft?

dat is idd volgens my niet zon goed idee,, ik heb ook een tijd problemen met aan de teugel rijden gehad en toen heb ik het ook zo proberen te doen,, ze lopen dan idd wel aan te teugel, maar heel gespannen!!! en dat wil de jury ook niet zien!! overigens gaat je houding er ook van naar de knoppen,, want je handhouding staat dan veel te laag en te ver uit elkaar en je gaat vaak ook nog is voorover zitten!!! Scheve mond

Het is denk ik een beter idee,, om je paard/pony gewoon goed los te rijden,,door veel voltes te rijden en natuurlyk heel veel overgangen,, waardoor je pony er vanachter goed ondergaat!! onthoud goed: je paard kan alleen goed ontspannen aan de teugel lopen,,als de achterhand er goed onder zit!! Als je pony dan lekker los is kan je een beetje spelen en dan hoort die gewoon goed aan de teugel te gaan lopen. Indien die het dan nog niet doet moet je volgens mij gewoon weer van voor af aan met veel voltes rijden en stelling vragen beginnen,,want dan is die toch nog niet rond genoeg!! *LOL*

BTW: je moet je paard niet meteen helemaal rondtrekken maar van iets langer in de hals steeds iets korter maken zegmaar (sorry weet niet zo goed hoe ik dat laatste uit moet leggen Bloos )

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:42

Oke, ik heb er wel wat aan...Moet ik (dat word met aangeraden) bij het instappen, de oren van het paard zo ver mogelijk van je weg rijden, dus hem diep laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:46

Daar verschillen de meningen over. Ik ben persoonlijk neit echt voor het ver over de loodlijn rijden van een paard.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:53

ligt er inderdaad aan,,sommige jurys/trainers vinden het heel mooi als een paard heel diep loopt en andere hebben ze liever wat hoger.. Lachen over het algemeen willen ze gewoon dat de hoofdhouding gelyk ligt aan de loodlijn. Volgens mij helpt het bij het instappen inderdaad wel,, tenminste ik neem aan dat je met het bovenstaande bedoelt dat je hem vooruit laat stappen met zijn hoofd laag,,daardoor worden ze wel los,, maar je moet ze niet te diep laten lopen want dat gaan ze hangen.
Je moet dus je paard kunnen laten uitschuiven en in laten krimpen,,waardoor ze langer en korter worden. *LOL*

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:57

CrOsSgIrL schreef:
ligt er inderdaad aan,,sommige jurys/trainers vinden het heel mooi als een paard heel diep loopt en andere hebben ze liever wat hoger.. Lachen over het algemeen willen ze gewoon dat de hoofdhouding gelyk ligt aan de loodlijn. Volgens mij helpt het bij het instappen inderdaad wel,, tenminste ik neem aan dat je met het bovenstaande bedoelt dat je hem vooruit laat stappen met zijn hoofd laag,,daardoor worden ze wel los,, maar je moet ze niet te diep laten lopen want dat gaan ze hangen.
Je moet dus je paard kunnen laten uitschuiven en in laten krimpen,,waardoor ze langer en korter worden. *LOL*

Maar dan trek je ze ja weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:59

Handen netjes op de plaats, rustig meegaand met de mond
De rest komt van acher.
Dus opzij zetten enz is helemaal niet nodig, dan doe je teveel aan de voorkant.

Simpel toch dat paardrijden Lachen Tong uitsteken

Verder is er een hele mooie sticky bovenaan RT

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:01

love_sander schreef:
Maar dan trek je ze ja weer...

hoe bedoel je? Verward

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:03

runningkawa schreef:
Handen netjes op de plaats, rustig meegaand met de mond
De rest komt van acher.
Dus opzij zetten enz is helemaal niet nodig, dan doe je teveel aan de voorkant.

Simpel toch dat paardrijden Lachen Tong uitsteken

Verder is er een hele mooie sticky bovenaan RT

Bedankt!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:03

CrOsSgIrL schreef:
hoe bedoel je? Verward

Nou je hebt hem dan weer in de mond vast

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:15

je moet niet gaan trekken,,maar spelen... je krijgt een paard echt niet aan de teugel als je helemaal geen contact met zijn mond hebt,,maar je moet niet teveel contact hebben want dan trek je inderdaad...je moet de gulden middenweg vinden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:17

Spelen word bij veel zagen

Idd contact met de mond, veel meer heb je niet nodig.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:27

dat probleem snap ik nooit dat iedereen altijd als je het wordt spelen zegt begint te gillen dat je een paardenmishandelaar bent die zijn kop naar beneden zaagt Verward ik bedoel,,misschien kan je een heel erg makkelijk paard met alleen wat contact en stelling prima aan de teugel rijden,, maar voor de meeste paarden is er toch wel een beetje spelen voor nodig ( EN ik bedoel met spelen iets anders dan zagen!!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:29

Ik bedoel met spelen ook iets anders dan zagen, vandaar dat ik zo ook zeg.

Zeg ook nergens dan jij het doet Corssg., dan had je naam er wel voor gestaan.
Dus een algemene opmerking, dat spelen vaak zagen word.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:30

Blijf erbij; het aan de teugel lopen krijg je kado van je paard, als jij 'm op de juiste manier rijdt. Het is niet iets dat je moet afdwingen, maar iets wat vanzelf moet ontstaan.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:38

Ik ga zo even rijden...Jullie horen het Knipoog

Renate1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:57

Als je zo goed les krijgt, waarom vraag je dan niet aan je eigen instructrice?? aan de teugel rijden kent zoveel verschillende maniertjes en trucjes.. toch??

De manier die ik aanleer is niet met spelen, ik vraag heel even contact met de paardenmond en als hij daarop reageert dan doe ik mijn handen weer naar voren. ik heb het idee dat dit de simpelste manier is voor het paard. deze manier hanteert anky van grunsven ook.

maar zoals ik al zei iedereen doet het op een andere manier, dus als ik jou was zou ik naar je instructrice gaan.

veel succes ermee

P.s. verder denk ik niet dat je het kado krijgt, welk paard gaat er zelf in deze houding lopen???
de nageeflijkheid is zo onnatuurlijk voor een paard, dat komt niet ineens, dat ontwikkelt zich omdat je het traint. Als dát voor elkaar is, ga je verzamelen en dan krijg je het ideale plaatje wat mensen van dressuur hebben. Neem er de tijd voor, vooral voor je pony.
Ik denk ook niet dat het pas komt als je paard 100% recht is.. welke driejarige (of pony die het nog niet kan..) loopt er precies recht?? en hoe komt het dan dat je op het WK voor jonge paarden alle paarden super nageeflijk ziet lopen??? (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen..)
Laatst bijgewerkt door Renate1 op 06-01-05 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

quatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:29

Ik heb nu geleerd om het paard voorwaarts te rijden en dan je handen op de goede plek houden en dan heel licht met je ringvinger trillen, niet hard want dan werkt het averechts.
Het duurt even voor je paard het doorheeft maar is vriendelijker dan hem naar beneden te trekken of te zagen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:12

Als je goed les hebt zou ik me er niet te druk om maken, je instructrice kan het beste inschatten hoe het dan aangepakt kan worden zonder dat de boel overhaast wordt
Verstandig dat je er een goeie instructeur bij hebt! Lachen