goede galop oefenen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siccootje

goede galop oefenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:08

Hoi,
Ik ben nu lekker in de vakantie buiten aan het rijden. Maar ik ben dus aan het oefenen met de galop. In het bos, op het strand, in de polder. Maar overal waar ik aangalopeer springt hij in de linker aan. Op een of andere manier wil hij niet in de rechter. In de bak springt hij altijd in de goede aan omdat hij omvalt als hij in de verkeerde galop zit Tong uitsteken:P
Weten jullie een manier waardoor ik in de rechtergalop kom te zitten als ik bijv. in het bos rij. Ik geef wel me juiste hulpen.
Maar mijn paard heeft nu wel eenmaal de linker galop als de lekkerste galop, daar doet hij het ook het beste op.
Me paardje, heeft het in het begin heel moeilijk gehad met de galop en nou gaat het enorm goed, als dit ook nog goed gaat dan ben ik super blij Lachen
Weten jullie het?
Alvast bedankt Lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:13

ik zou hem lekker zelf laten kiezen, je rijdt toch buiten voor jouw en zijn plezier? als hij links het lekkerste loopt, lekker laten lopen. mijn mening Lachen

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:17

oke, maar in de bak vind hij het altijd moeilijk in de rechter galop te galoperen. is het dan niet slim om te oefen buiten?? of niet?

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:17

als je paard in de bak maar in de goed galop aanspringd dan is er niks ana de hand. mijn paard galoppeerd buiten ook liever in de rechtergalop. soms springt ze zelf over. laat je paard gewoon lekker galopperen zoals hij dat wil. succes!

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:19

oke bedankt Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:28

Kan niet zoveel kwaad hoor, ze kiezen toch altijd hun voorkeurskant en vooral buiten omdat ze dan rechtuit gaan. Fijn dat hij het in de bak wel goed doet. Soms wil het helpen als je een klein pasje schoudervoor rijdt en dan aanspringt. Mijn paard deed het trouwens van stap in galop wel altijd goed in het bos (werd ie echt onwijs blij en vrolijk van...)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:57

ik zou er toch wel wat aan oefenen...af en toe dan
het kan zijn dat als je buiten altijd links galopeerd, de rechter moeilijker wordt voor hem.
ik heb met mijn paard vanaf maart tot oktober alleen maar in het bos gereden en dan ook hem laten kiezen in de galop...hij is er nu een stuk stijfer in...
probeer dat er dan maar weer uit te rijden Tong uitsteken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:01

VMR -> RT

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:33

Als jij de goede hulpen geeft, dan zou die gewoon wel goed moeten aanspringen. Je moet hem vooral niet zijn gang laten gaan, en vooral niet zelf laten kiezen. Jij zit op hem en bent dus de baas! Ik vraag me ook af welke hulpen je moet geven als je paard mag uitmaken in welke galop hij aanspringt Verward

Wanneer jij de hulpen geeft, moet die dus goed aanspringen. Doet hij dat niet, zou ik hem terughalen en dan net zo lang doorgaan totdat hij wel in de goede galop zit.
Wat ook kan helpen is in een volte aangaloperen. Met een buitenrit wordt er meestal rechtuit aangesprongen, waardoor het gewichtshulp en stelling heel moeilijk door kunnen komen Knipoog

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 08:47

Ik geef gewoon mijn hulpen maar als ik dat doe in het bos, en ik ga in de rechter galop wat ik steeds wil, doet hij dat niet. Maar als ik in de bak mijn hulpen geef voor de rechtergalop, doet hij het wel.
In het bos kan je hem moeilijk op een volte zetten, dus ik denk dat ik maar stukje schouder voor ga rijden en dan aan galoperen, als dat lukt. Mijn paard is namelijk nog maar 4 jaar.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:57

het klinkt misschien stom, en ik weet niet of het bij jouw paard ook werkt, maar probeer een te lichtrijden op het linkerbeen en galopeer dan onder het lichtijden aan. als het goed is moet hij dan in e rechtergalop gaan. oefen dit een poosje, en dan gaat hij op een duur veel makkelijker de rechtergalop in. succes

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:35

Milka galoppeerd met een buitenrit altijd links. Dat is makkelijke kant. In de bak doet ze allbei de kanten goed.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:07

Twee dingen komen in mij op bij het lezen van de antwoorden:
1. hoeft een paard buiten niet te luisteren?
2. hoeft een paard buiten niet recht gereden te worden?
Ik dressuur net zo makkelijk buiten als in de bak, dus dit verbaast me een beetje. Als ik bv 5 km. galoppeer, dan wil ik iedere paar km toch graag van galop wisselen, gewoon omdat je paard anders scheef wordt als hij altijd maar op dezelfde hand galoppeert. Zo ook met draf: je rijdt toch ook niet altijd licht op dezelfde hand omdat je toevallig buiten rijdt?
Terugkomend op de vraag: ik denk dat je zeker wel moet proberen te galopperen op de andere hand dan je paard de voorkeur aan geeft: probeer eens wat overdreven stelling te nemen naar die kant (schouderbinnen dus) en van daaruit in galop aan te springen, vaak helpt dat wel.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:37

Milka kan het wel met een buitenrit, maar ze hoeft het niet van me.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:29

Kaya schreef:
Twee dingen komen in mij op bij het lezen van de antwoorden:
1. hoeft een paard buiten niet te luisteren?
2. hoeft een paard buiten niet recht gereden te worden?
Ik dressuur net zo makkelijk buiten als in de bak, dus dit verbaast me een beetje. Als ik bv 5 km. galoppeer, dan wil ik iedere paar km toch graag van galop wisselen, gewoon omdat je paard anders scheef wordt als hij altijd maar op dezelfde hand galoppeert. Zo ook met draf: je rijdt toch ook niet altijd licht op dezelfde hand omdat je toevallig buiten rijdt?

Ik ben het hier dus helemaal mee eens! Buiten kan er ook gedressuurt worden, alleen is het vaak nog wat moeilijker omdat er buiten vanalles te zien en te beleven is Knipoog
De eigenaar van mijn verzorpony heeft buiten altijd op één been lichtgereden en nooit gegalopeerd, omdat er geen bak was. Wat krijg je dan??? Een pony wat na ruim 2 jaar lessen eindelijk de linkergalop doorkrijgt en nog steeds geen stelling kan geven op de rechterhand.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:42

Tuurlijk kan jouw Milka het ook buiten - het is immers een Haflinger Knipoog
Ik heb nog altijd een zwak voor Haflingers, heb er eentje gehad en er een veulen bij gefokt die ik ook twee jaar heb gehouden. De merrie kon probleemloos vanuit stilstand in een rechte lijn in de gevraagde galop weg, dus natuurlijk kan jouw paardje dat ook Knipoog Mooi paardje hoor, en leuk dat ze zo lekker crosst! Lijkt me ook geweldig, maar mijn beest kan niet springen, heel raar, gaat tolten voor de hindernis en neemt dan altijd met 1 been de hindernis mee, zelfs op 20 cm.
O sorry, ik raak een beetje OT... Bloos!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:41

Het gaat er buiten toch om dat hij galopeert??? Niet in welke galop, op een recht stuk is het moeilijk om een paard in de rechter galop aan te laten springen als hij graag links wilt galoperen. Je kan een volte rijden en dan aanspringen. Dit moet wel lukken omdat je zegt dat het in de bak wel goed gaat.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:14

MissSisa schreef:
Het gaat er buiten toch om dat hij galopeert??? Niet in welke galop, op een recht stuk is het moeilijk om een paard in de rechter galop aan te laten springen als hij graag links wilt galoperen. Je kan een volte rijden en dan aanspringen. Dit moet wel lukken omdat je zegt dat het in de bak wel goed gaat.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een paard dat buiten maar een galop doet is scheef, en anders wordt ie het wel als je lang alleen buiten rijdt. Bovendien wordt een been zwaarder belast dan het andere en daardoor kan je meer slijtage krijgen. Probeer duidelijk te zijn in je hulp en met een beetje stelling aan te galopperen. Een klein tikje tegen de binnenschouder (rechts) helpt misschien ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:18

Idd wel op oefenen.
ook in het bos.

En het is idd een teken dat hij niet recht gericht is of scheef.
En dat rechtrichten kun/moet je in de bak op oefenen, dan zal het galoperen in het bos ook beter gaan.

Maar een goede instructrice zal je daar wel verder mee kunnen helpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:22

Kaya schreef:
Tuurlijk kan jouw Milka het ook buiten - het is immers een Haflinger Knipoog
Ik heb nog altijd een zwak voor Haflingers, heb er eentje gehad en er een veulen bij gefokt die ik ook twee jaar heb gehouden. De merrie kon probleemloos vanuit stilstand in een rechte lijn in de gevraagde galop weg, dus natuurlijk kan jouw paardje dat ook Knipoog Mooi paardje hoor, en leuk dat ze zo lekker crosst! Lijkt me ook geweldig, maar mijn beest kan niet springen, heel raar, gaat tolten voor de hindernis en neemt dan altijd met 1 been de hindernis mee, zelfs op 20 cm.
O sorry, ik raak een beetje OT... Bloos!

Ja precies, ik kan gewoon alle oefeningen die ik in de bak doe ook biten beoefenen. Maar niet uit waar.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:29

mijn pony kiest buiten ook altijd zelg een galop. Haha!

maar hoe kan je met longeren zien of die in de goeden galop zit

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:04

Ik zal meer rechter stelling vragen, des noods een beetje overdreven maar zo heeft hij weinig kans om in de linkergalop aan te galopperen. Verder moet je ook heel goed je buitenbeen naar achteren brengen en duidelijk je hulp geven, des noods een zacht schopje. Ik denk niet dat er echt slijtage zal komen als je alleen maar in de linkergalop galoppeerd, paarden in het wild kiezen immers ook zelf hun lekkerste galop zeg maar, maar hij moet het gewoon rechts ook kunnen. succes!

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:06

Nou bedankt voor de reacties maar nou snap ik het niet meer. Mijn vraag was gewoon hoe ik het beste dan in de rechtergalop aan kan springen, want hij springt niet aan in de rechter,, ik heb er wel antwoord opgekregen en dat ga ik even proberen of dat lukt namelijk schouder voor en dan aangaloperen.
Wat ik nou even niet snap is, dat het nou slecht is om altijd op de linker buiten te galoperen omdat hij dan stijf word? Of dat hij dan ene been sterker word? Of dat het niet uitmaakt.. dat volg ik niet helemaal.

Maar ik heb gewoon liever dat hij even op de rechter galop galopereerd en ik bedoel als ik dat wil dan moet hij dat maar doen, ik vind dat hij niet zomaar mag kiezen, daar bij komt dat hij zo goed galopeeerd op de linker hand omdat hij dat buiten ook altijd doet denk ik want dat doet hij vaker. In de bak vind hij de rechtergalop ook moeilijk dus ik vind het wel handig om rechts ook te oefenen, maar daar zijn meningen over verdeelt maar dat is gewoon mijn plan. Alleen is de vraag hoe?

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:08

enne cesara, je kan zien of hij in de goede galop zit door te kijken naar het binnenvoorbeen. Zit je op de linkerhand moet zijn linkervoorbeen dus het eerst naar voren springen. snap je?

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:18

Poofje schreef:
enne cesara, je kan zien of hij in de goede galop zit door te kijken naar het binnenvoorbeen. Zit je op de linkerhand moet zijn linkervoorbeen dus het eerst naar voren springen. snap je?

ja oke bedankt voor je antwoord.