Achter de loodlijn rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Achter de loodlijn rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 00:37

Omdat er een heftige discussie is onstaan in de topic slofteugel open ik deze nieuwe topic omdat ik een ding niet helemaal begrijp:

Waarom rijden mensen hun paard met de neus achter de loodlijn?
Wat is het nut van dze manier van rijden?
Wat is het te verwachten resultaat?

Ik ben benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:33

En nog een vraagje van mij erbij: rijden jullie meestal achter de loodlijn (als basis dus) of af en toe als bewuste oefening?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:44

ikzelf ziet er het nut niet van in, ik rijd zelf ook mijn paard niet achter de loodlijn, maar altijd op of net iets voor de loodlijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 02:01

Ik doe het liever niet zelfs....

whynot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 04:01

ikzelf heb altijd al geleerd van af het begin af aan dat ik serieus begon te rijden dat je achter de loodlijn (dus laag) moet rijden als basis, om de rugspieren van je paard/pony te trainen en te ontspannen. je paard wordt er spoepelder van, het zorgt ervoor dat je paard minder gauw last heeft van rugblessures. je paard word er niet sterker van in z'n mond en hij zal z'n balans zelf vinden dus op z'n eigen benen leren lopen.

in het begin zal je paard het moeilijk vinden en de letters in de bak zijn opeens levensgevaarlijk (wil hij/zij tenminste beweren).kantelen willen ze ook vaak doen, maar dat los je meestal op d.m.v meer been/stelling te geven.

uiteindelijk moet je wel naar het opgericht rijden toe, maar dan moet hij wel ontspannen blijven lopen(niet da hij het nu niet niet doet hoor), zodat hij alles met meer gemak kan uitvoeren (let maar op met een wedstrijd op het losrij terrein, rijden de z starters ook achter de loodlijn los)

en ik train meestal als warming up achter de loodlijn daarna, inspannend op de loodlijn en voor cooling down, weer ontspannen achter de loodlijn/ hals,rug 1 lijn (me pony is meestal wel moe en dan dan op z'n eigen benen lopen raakt tie wat eerder uit balans en dan stel ik hem wat hoger in zodat hij wat aanleuning heb) en dan uitstappen maar ieder traint anders en je moet gewoon doen wat het beste bij je past.

hopelijk zijn jullie wat wijzer of juist niet van geworden en beschouwen jullie het niet als onzin, want dan kan ik beter maar stoppen Knipoog Tong uitsteken

we streven uiteindelijk allemaal wel naar, een paard dat ontspannen onder je loopt, zonder pijn en met plezier.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:16

Het is niet het achter de loodlijn rijden wat men met een bepaald doel doet.
Het is het dieper instellen van het paard om de spieren meer aan te spannen en om het paard soepeler te krijgen in kaakgewricht.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:35

Mag ik wat vragen dan, want ik ken dit helemaal niet, ik rij zelf meer op klassieke manier en ben eigenlijk zelf niet voor achter de loodlijn rijden, maar begrijp me goed, ik wil graag uitleg!!! Ik heb zelf keer getest dat als paard achter de loodlijn rij, dat ik de achterhand moeilijk erbij krijg. Oke het is misschien kwestie van bijrijden, maar ik heb het echt geprobeerd en lukte mij niet (en geloof me ik ben echt geen beginner!!), mijn paard bleef toendertijd ook vast zitten in de rug en kreeg ik voor geen mogelijkheid los. Hij kwam in protest en begon te stressen. Ik ben daar niet voor en ben toen gestopt ermee. Scheve mond

Ik heb overigens ook geleerd dat paard juist de rugspieren moet ontspannen en de buikspieren moet aanspannen om paard fijn te laten lopen, en juist daardoor rugblessures probeert te voorkomen. Maar goed ik vertel gewoon mijn visie ervan. Ik heb zo geleerd, eerst paard rechtrichten, dan krijg je ook gelijkmatige aanleuning waardoor paard met juiste drang naar voren zal ontspannen en voorwaartse neerwaartse tendens, vervolgens kun je dan gaan werken naar oprichting en verzameling.

Daarbij lees ik hierboven dat paard eerst moeilijkheden kan ondervinden, door te gaan kantelen, letters eng gaat vinden, dus je krijgt hoop spanning. Ik vraag me af waarom het eerst zo moeilijk gemaakt moet worden voor het paard voordat paard het door heeft wat van hem gevraagd word. Verward Mij lijkt juist dat je de aanwijzingen zo makkelijk mogelijk over laat komen, dan heb je ook weinig tot geen problemen om paard te krijgen waar je hem wil hebben. Dat is mijn ervaring.

En inderdaad we streven allemaal om te rijden met plezier en zeker ook zonder pijn. OK dan!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:40

Goed verwoord why not.

Denk dat je in verschillende houdingen verschillende spieren traint zodat ze alemaal aan beurt komen zodat je een mooi/sterk geheel krijgt.

Denk dat als je alleen op de loodlijn TRAINT dat je zelfs iets laat liggen.

Maar denk dat er hier ook weer het misverstand is het bekrompen denken dat als een paard achter de loodlijn loopt dat hij dan achter de teugel loopt.
Maar een paard op verschillende houdingen, ontspannen in kunnen stellen bewijst in m'n ogen juist dat hij perfect aan de hulpen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:42

Ik rij soms een klein stukje achter de LL
Niet LDR, dat is heel wat anders.

Dat doe ik dan bewust, daar hoef ik niet voor te trekken, want ik heb dan net zoveel gewicht in mijn handen als dat ik hem voor de LL rij en gelukkig is dat erg weining Lachen

Mijn paard heeft dat soms net nodig omdat hij dan net wat beter over de rug loopt.
Dit doe ik ook geen uur lang, maar tussendoor met losrijden wat. Daarna niet veel meer, omdat hij dan los is.
Zo pak ik er tussen door ook VWNW bij, dat doe ik wel de hele training door.

Zo gebruik je steeds ff wat andere spieren, wat voor een paard weer meer soeplesse en afwisseling geeft.

ow ja, mijn instructrice geeft op de klasieke manier les, toch hoort dit bij mijn training

whynot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:25

ieder moet trainen wat het best bij paard/amazone/ruiter past

en waarom je het doet als het paard juist onrustig word:
het paard vind het in het begin moeilijk om te doen en zoek dan een soort afleiding,maar door het sterker worden van de spieren gaat dat wel weer weg

maarja jong geleerd is oud gedaan laat ik het maar zeggen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:53

ik rijd mijn paardje nooit achter de loodlijn. ik zie wel paarden die zichzelf soms zo krom trekken, het kan aan de ruiter liggen maar ook aan het paard zelf. maar meestal is het de ruiter die dit aanricht.
ik rijd mijn paardje in het begin lang en laag en daarna richt ik hem langzaam op. Haha!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:54

Ik stel hem wat dieper in, hij loopt dan een heel klein beetje achter de loodlijn. Dit doe ik om hem losser te krijgen. Na een half uurtje loswerken stel ik hem wat hoger in, en dan komt hij net voor de loodlijn te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:19

Citaat:
zie wel paarden die zichzelf soms zo krom trekken,

Het gaat hier om achter de Ll rijden
Niet paarden die achter de teugel lopen

Dat is een heeeel groot verschil.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:27

Afbeelding
Valt dit onder goed of verkeerd achter de loodlijn lopen, vraag ik me dan af. Ik heb hem hier niet bewust naartoe gevraagd, het enige wat ik hier deed was met mijn been naar mijn hand toerijden. Dit is een 13 jarig paard die nooit heeft geleerd hoe dressuren echt werkt, dus die nog moet leren om naar de hand toe te komen, zijn achterhand onder te brengen, na te geven, te ontspannen en zijn rug te gebruiken, dit is dus een heel erge momentopname...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:32

Ik rijd mijn paard momenteel regelmatig iets achter de LL. Afgelopen jaar hebben we niet veel kunnen rijden en hierdoor zijn we van de zomer eigenlijk weer helemaal opnieuw begonnen. De plek waar mijn paard graag was met haar hoofd was iets te ver voor de LL. Nu rijden we er iets achter, omdat ze door dat "hangpunt" van haar heenmoet. Meestal komt ze achter de LL als we weer net beginnen. Als ze dan verder in het uurtje losser wordt, dan komt ze wel weer op de LL. Zolang ze rond blijft in haar hals (dus niet knikt) en ze mijn handen blijft volgen, lijkt het mij geen probleem. Als haar achterhand weer sterker is geworden, komt ze vanzelf wel weer hoger. Het helpt haar ook ontspannen en de goede spieren te gebruiken.

Mijn paard loopt trouwens rustiger als ze met haar hoofd lager is, kan ze niet alles zien om zogenaamd van te schrikken...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:54

Ik rijd afwisselend, zodat er verschillende spieren worden gebruikt en aangesterkt. Ik vind dat je als ruiter verschillende hoofd-halshoudingen wel moet kunnen gebruiken. Achter de LL rijd ik ook vaak als Yaan wat onrustig wordt, dan gaat hij weer alles in zijn rug loslaten. Maar hij vindt het op dit moment allemaal nog wat moeilijk...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:38

wij mogen nooit achter de loodlijn rijden
dan verlies ja vlugger de controle over je paard.
sommige paarden kruipen achter de loodlijn om zich te ontdoen aan het werk. de rug kan je maar beter maken door verzameling en voorwaartsneerwaarts afwisselend. want eenmaal achter de loodlijn zijn ze moeilijker terug er aan en ervoor te rijden. Dat werd ons altijd gezegd...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:43

lubbie schreef:
sommige paarden kruipen achter de loodlijn om zich te ontdoen aan het werk. de rug kan je maar beter maken door verzameling en voorwaartsneerwaarts afwisselend. want eenmaal achter de loodlijn zijn ze moeilijker terug er aan en ervoor te rijden. Dat werd ons altijd gezegd...

Dat vind ik achter de teugel kruipen, en niet achter de loodlijn lopen, al doet hij dat dan wel.

Als ik er net op zit, loopt mijn paard voor de loodlijn. Als ik dan wat verder ga vragen, stelling, overgangen, schakelen totdat hij los loopt van voor, loopt hij automatisch al achter die loodlijn. En daarvan uit ga ik hem dus weer voor die loodlijn rijden, dus met zijn koppie eruit.

Zo doe ik het al jaren, ik ben helemaal niet gefocust op dat mijn paard voor die loodlijn moet blijven, hij moet gewoon los worden in zijn rug, en meestal bereik je dan dat hij achter de loodlijn loopt. In mijn ogen is er niks slechts aan.

Mijn instructrice vind dat hij in de trainig achter die loodlijn moet kunnen lopen, en op de wedstrijd ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:17

lubbie schreef:

Citaat:
Het gaat hier om achter de LL rijden
Niet paarden die achter de teugel lopen

Dat is een heeeel groot verschil

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:04

ik denk dat het per paard zo verschilt of dit een goede methode is of niet.

Mijn fries is snel geneigd om zich van vore op te rollen en daarbij dus achter de LL kruipt. Op deze manier zet ze der achterhand buiten spel en is ze dus moeilijk te schakelen omdat je druk kwijt bent en op deze manier dus een deel van je controle verliest. Hierdoor rij ik dit paard altijd net iets met zn neus eruit, zodat zn hals lang blijft en niet kan oprollen als het haar ff goed uitkomt.

Een ander paardje wat ik rij is juist geneigt om der onderhals en der rug eruit te duwen. Op deze manier komt ze tegen je hand in en word het steeds moeilijker om der los te krijgen. Dit paardje moet je juist laag en diep (dus eventueel iets achter de LL) instellen met los rijden zodat je der over der rug los krijgt, zodra ze dit is kan je gaan schakelen en op deze manier der achterhand erbij rijden en der van vore weer ophoog laten komen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:33

Gaat dit over LDR, of alleen achter de Loodlijn rijden, of een combinatie daarvan?

Ik rijd mijn paard niet achter de loodlijn (wat overigens niet wil zeggen dat ze er nooit loopt) Ik zoek het in ieder geval niet op. Toch streef ik tijdens het losrijden denk ik naar dezelfde dingen die mensen met LDR of achter de Loodlijn rijden willen bereiken: Strekken van de rugspieren, aan de teugel zijn, doorlaatbaarheid, over de rug lopen (of "bollen" van de rug), nageeflijkheid (loslaten achter de kaken), onderbrengen van de achterhand, enzovoorts.
Ik ben inderdaad wel heel benieuwd welk idee erachter zit om je paard achter de Loodlijn te rijden, want daar moet toch net zo goed een theorie bijhoren. Kijken of ik er wat van opsteek OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:36

Denk een combi ervan

Zo begin ik mijn vorige stukje Lachen
Citaat:
Ik rij soms een klein stukje achter de LL
Niet LDR, dat is heel wat anders.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:04

Jacksel schreef:
[image]
Valt dit onder goed of verkeerd achter de loodlijn lopen, vraag ik me dan af. Ik heb hem hier niet bewust naartoe gevraagd, het enige wat ik hier deed was met mijn been naar mijn hand toerijden. Dit is een 13 jarig paard die nooit heeft geleerd hoe dressuren echt werkt, dus die nog moet leren om naar de hand toe te komen, zijn achterhand onder te brengen, na te geven, te ontspannen en zijn rug te gebruiken, dit is dus een heel erge momentopname...

Het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd hoort als een telescoop werking te gebeuren. Het paard moet het bit opzoeken. Het strekken van de hals maak je gemakkelijker door eerst op een volte te rijden, stelling te vragen enz., maar het moet als je het goed doet komen door het ondertreden van de achterbenen. Als een paard de hals verkeerd strekt en het hoofd verkeerd laat zakken (wat dus heel veel gebeurt), is het nut van de oefening om de hals en het hoofd te strekken/laten zakken uitermate beperkt.
Een goede effectieve zit is hierbij erg belangrijk. De ruiter op de foto heeft die zit (nog) niet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:22

Overigens heb ik hier op Bokt vaak uit reacties opgemaakt, dat gedacht wordt dat als je je paard vóór de loodlijn rijdt, dat hij dan stijf zou zijn, niet alle spieren getraind worden en je van hoofd-halshouding zou moeten kunnen wisselen tijdens het rijden. Voor mijn gevoel kan precies hetzelfde gezegd worden van het achter de loodlijn rijden.
Met het begrip "voor de loodlijn rijden" bedoel ik tenminste, dat je ernaar streeft je paard zijn hele lichaam optimaal te laten gebruiken, en dat resulteert ook een bepaalde hoofd-halshouding - in mijn ogen met het neusje vóór de loodlijn. Dat is al een discussiepunt op zich.
Het losrijden is weer een heel apart hoofdstuk, en daarbij zou je het paard (in het meest ideale geval) allerlei delen van het lichaam moeten kunnen laten loswerken, versterken en versoepelen, zo ook de hals en de kaak. Je zou het hoofd en de hals dus in principe overal moeten kunnen instellen, de vraag is alleen waar je het paard wanneer instelt om wat te kunnen bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:23

Is dat niet wat vele juist zeggen?
Ik iig wel in het bericht hierboven Lachen

Ow ja, berichtje van hierboven is van toepassing op mijn paard.
Een ander paard kan ik bijv. goed de hele tijd voor de Ll rijden.
Ligt bij mij aan het paard en wat hij me voor gevoel geeft