mijn paard niet in galop krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoiallemaal

mijn paard niet in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:40

hey allemaal
k heb een klein probleemje .

willen jullie mij helpen? Bloos

nou als ik aan het rijden ben in de bak.
wil mijn pony niet goed in galop.
als hij iin galop zit valt ie gelijk terug.. maar ik drijf wwel steeds door enz....
met buitenrit wil hij wel altijd want dan is het een heel lang recht stuk.maar hij vertikt het gewoon om in de bak in galop te komen .
Verdrietig willen julllie mij helpen Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:06

Gewoon net zo lang door blijven schoppen tot hij het wel doet. Desnoods een keer een klap. Maar heb je wel les??? Een goeie instructie kan je ook helpen!!!

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:25

gewoon slaan met de zweep. dan doet ie het wel! succes

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:48

hey,

zeker niet blijven drijven en drijven!! Korte, duidelijke hulpen geven, als je blijft drijven zal je paard zeker niet meer reageren (afstompen) en het kan hem ook uit z'n evenwicht brengen. Gaat het aan de longe wel goed? Leer hem daar op stemhulp direct aanspringen, eventueel met hulp van de zweep. Als dat goed gaat geef je dezelfde stemhulp onder het rijden als je aanspringt in galop. Lukt het niet, neem dan terug en probeer opnieuw! Het is belangrijk dat je paard op je hulpen rageert en als hij na eindeloos drijven pas aanspringt doet hij dat dus niet. Meestal is het ook gemakkelijker om in een hoek aan te springen. Succes!

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:50

Rinthoron schreef:
gewoon slaan met de zweep. dan doet ie het wel! succes

Hey,

Slaan met de zweep kan soms helpen, maar ik heb geleerd eerst de fout bij mezelf te zoeken alvorens mijn paard de schuld te geven.

Als je pony uit galop valt, draaft hij dan snel? of valt hij helemaal stil?

Ik heb namelijk met mijn paard een soortgelijk probleem gehad. Zonder het te weten, hield ik mijn paard te fel tegen aan mijn teugels (ze ging wel snel, maar door aan de teugels te trekken ging ze juist nog sneller) .
Zo heb ik geleerd meer met mijn zit en benen te rijden: mijn knieën gebruiken en zwaar zitten om toch niet te snel te gaan "racen" maar toch "benen geven" om ze vooruit te houden.
(raar : maar daar gaat het om: remmen en gas geven tegelijk...)

Ik weet niet of dit je kan helpen, ik vertel je gewoon maar mijn ervaringen.

Groetjes, Veerle

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:54

Oh ja , nog een vraagje: hoe oud is je pony?

Mijn paard is namelijk heel jong (3,5 j) en om in galop te geraken in het begin begon ze heel hard te draven om dan uiteindelijk te beginnen galoperen. (lees :"racen")

Dit komt ook omdat jonge paarden nog niet genoeg evenwicht hebben en ook nog een beetje hun eigen tempo moeten zoeken.

Een goede raad: niet opgeven! Ik heb mijn paardje nu een jaar en niemand herkent ons nog! Veel vooruitgang geboekt met geduld en blijven oefenen en een hele goede lesgever!

Groetjes, Veerle

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:02

MissSisa schreef:
Gewoon net zo lang door blijven schoppen tot hij het wel doet. Desnoods een keer een klap. Maar heb je wel les??? Een goeie instructie kan je ook helpen!!!

>;)

Wat een onzin.Niet gaan schoppen,heeft geen nut,je verteld zelf al dat je goed drijft Lachen .Je kan proberen je paard een klein tikje te geven in de bocht maar ik denk dat je het probleem zelf al genoemd heb Lachen .Je paard doet het wel op een recht stuk Lachen ,misschien heeft ze wel moeite met de kleine bak?Kan je het niet gewoon vaak oefenen op dat rechte stuk,dan komt het in de bak vanzelf Lachen

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:39

veeryus schreef:
Oh ja , nog een vraagje: hoe oud is je pony?

Mijn paard is namelijk heel jong (3,5 j) en om in galop te geraken in het begin begon ze heel hard te draven om dan uiteindelijk te beginnen galoperen. (lees :"racen")

Dit komt ook omdat jonge paarden nog niet genoeg evenwicht hebben en ook nog een beetje hun eigen tempo moeten zoeken.

Een goede raad: niet opgeven! Ik heb mijn paardje nu een jaar en niemand herkent ons nog! Veel vooruitgang geboekt met geduld en blijven oefenen en een hele goede lesgever!

Groetjes, Veerle

hij is 7 jaar.

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:41

maar als ik een tik met de zweep geeft luistert hij niet echt h ij gaat gewoon niet in galop dan..
maar als hij in galop zit beloon ik hem wel steeds..
maar het gaat wel steeds beter Knipoog
en ik heb 23 januarie een wedstrijd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:43

Een 7 jarige moet al genoeg kracht en evenwicht hebben om een rondje galop mee te kunnen nemen. De bouw kan hem eventueel wat tegenzitten, of hij heeft ergens last van. Doet hij dit met andere ruiters ook?
Ik zou niet blijven schoppen, en ook niet blijven slaan. Wat zegt je instructrice ervan?

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:44

Mss is het een beter idee je paard eerst gevoeliger/oplettender voor je hulpen te maken voor je op wedstrijd gaat... Iig veel suc6!

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:51

dankjullie wel Haha! btw cassidy jah hij doet het owk bij de andere verzorger :S

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:32

tikje met je zweep achter je kuit geven Lachen

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:43

Als hij terug valt meteen een klap met de zweep en dat zo snel mogelijk weer aangalopere... dit moet je maar herhalen, dan lukt het wel

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:36

okj

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:14

klap met zweep wil volgens mij niet altijd werken. Wat is het voor ras? wij hebben dravers gehad die ook niet in galop te krijgen waren (waren niet voor niks dravers) Om die in galop te krijgen heb ik die op een kleine volte gezet, en net zo lang benen gegeven tot hij wel in galop moest springen. hij ging toen dus steeds harder draven (nee dat zat niet lekker..) net zo lang tot hij in galop sprong (zat ook niet bepaald lekker maargoed..) Heb toen echt maar paar seconden in galop gezeten en zelf terug genomen, niet gewacht tot hij weer terugviel. En natuurlijk belonen, maar dat deed je al OK dan!

wat je volgens mij dus zou moeten doen is op een kleine cirkel, net zo lang tot hij galoppeer en dan terugnemen voor dat hij terugvalt en dan belonen. en dan steeds langer proberen galopperen. en als hij dan toch terugvalt negeren en opnieuw proberen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:28

Pert schreef:
klap met zweep wil volgens mij niet altijd werken. Wat is het voor ras? wij hebben dravers gehad die ook niet in galop te krijgen waren (waren niet voor niks dravers) Om die in galop te krijgen heb ik die op een kleine volte gezet, en net zo lang benen gegeven tot hij wel in galop moest springen. hij ging toen dus steeds harder draven (nee dat zat niet lekker..) net zo lang tot hij in galop sprong (zat ook niet bepaald lekker maargoed..) Heb toen echt maar paar seconden in galop gezeten en zelf terug genomen, niet gewacht tot hij weer terugviel. En natuurlijk belonen, maar dat deed je al OK dan!

wat je volgens mij dus zou moeten doen is op een kleine cirkel, net zo lang tot hij galoppeer en dan terugnemen voor dat hij terugvalt en dan belonen. en dan steeds langer proberen galopperen. en als hij dan toch terugvalt negeren en opnieuw proberen.

Clown
Waren niet voor niets dravers?Mijn draver zat binnen een maand al in galop onder het zadel en de koersende dravers longeren we ook elke week in de galop Ach gut .Jouw manier is voor dravers(en volgens mij voor andere paarden ook) echt een slechte manier,weetje wat je doet met een paard op de volte zetten en hard drijven,je maakt hem druk.Ze zegt zelf dat haar paard het op de lange stukken wel doet,kan je dat dan niet beter proberen dan het paard 'over de rooie' helpen op een volte Lachen ?

Rozijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:35

ik heb met mijn verzorgpony hetzelfde probleem
Ik krijg hem gewoon niet in galop of hij valt stil( in draf, soms heel snel) , als hij een tijdje gegalopeerd heeft en ik wil hem in draf laten gaan wil hij meteen stappen aan de lange teugel.
Ik doe er niet echt veel aan omdat ik vooral ga wandelen.
Kan de oorzaak zijn dat hij al 16 is? of omdat mijn benen een beetje onder zijn buik hangen???
Hij is erg moeilijk in de piste, als hij geen zin heeft stopt hij gewoon en je moet al heel erg met de zweep slaan om hem weer vooruit te krijgen, ik vind dat heel ambetand en het demotiveerd me toch een beetje.

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:37

mijn verzorgpony is een haflinger van 7 jaar

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:05

Ja, en het is ook mjin verzorgpony
En ik heb het laatste half jaar veel met hem gelongeerd om het te leren op kleine stukken te galoperen
En het gaat steeds beter vind ik zelf
In de bak zal voor santos altijd een probleem blijven
Maar door het longeeren krijg ik hem al sneller en beter in galop
Ik geef hem gewoon druk, teugels mee en hij gaat meestal en als hij terug valt gewoon opnieuw en veel op de volte oefenen
En hij moet ook nog aan jou wenne want je rijd hem nog niet lang
Net een maand of 2 dus

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:16

Ik zou in ieder geval goed kijken naar m'n eigen rijderij als ik jou was. Geef je een goede galophulp? En als ie dan in galop is, geef je hem dan ook de kans om te blijven galopperen? Dus: zit je net netjes recht, hang of trek je niet aan de teugels, knijp je niet met je knieen(veel pony's vallen er dan direct uit), onderhoud je de galop door in het ritme van de galop een beetje bij te drijven, enz. enz.
Misschien kun je beter eerst wat oefenen als je buiten rijdt, dan heb je niet steeds bochten - wat het voor jou en de pony vaak moeilijker maakt.

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 16:15

SdaphneS schreef:
Ja, en het is ook mjin verzorgpony
En ik heb het laatste half jaar veel met hem gelongeerd om het te leren op kleine stukken te galoperen
En het gaat steeds beter vind ik zelf
In de bak zal voor santos altijd een probleem blijven
Maar door het longeeren krijg ik hem al sneller en beter in galop
Ik geef hem gewoon druk, teugels mee en hij gaat meestal en als hij terug valt gewoon opnieuw en veel op de volte oefenen
En hij moet ook nog aan jou wenne want je rijd hem nog niet lang
Net een maand of 2 dus

jah dat is waar hahhaha..
maar de laatste tijd gaat het owk wel beter. op volte.. enz.... maar naar een rondje of 2 3 valt ie weer terug..moet ik dan gewooon door gaan?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:19

HJa, ze mag pas in draf als jij het zegt, dus net zo lang door gaan tot datjij het genoeg vind.

hoiallemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 16:38

MissSisa schreef:
HJa, ze mag pas in draf als jij het zegt, dus net zo lang door gaan tot datjij het genoeg vind.

ze? het is een hij Tong uitsteken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:56

hoiallemaal schreef:
ze? het is een hij Tong uitsteken

Ach nou en ik doe altijd maar wat als ik niet weet of je beestje een z of een hij is. ''het'' klinkt ook zo, niet levend.