Nieuw Bit op de markt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femmes86

Nieuw Bit op de markt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:08

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker verhalen over een bit met een dubbele werking. Als het paard gaat drammen schiet dit bit op slot (stang) en als het paard nageeflijk is weer los (dubbel gebroken).

Wie rijdt met dit bit en wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik rijd mijn Fries nu namelijk ongeveer een jaar op stangbit, daarvoor op dubbelgebroken. Opzich loopt ze hier ook prima op (tenminste, nu wel nu ik haar sinds een paar weken weer op dubbelgebroken rijdt), alleen ze is gewoon TE sterk. In de training heb ik hier niet zo veel problemen mee maar op wedstrijden heeft ze gewoon een betere druk verdeling nodig.

Nu hoorde ik van dat bit..kvond het zelf wel een mooie oplossing..heb er alleen nog niet veel over gehoord en je zit natuurlijk nog met het feit dat verschillende paarden er verschillend op reageren. Bit kost alleen 50 euro dus dat ga je niet even voor de lol uitproberen.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:25

Het klinkt een beetje als het IJslandse "Magic" bit. Ik heb zoiets jaren geleden voor mijn oude paard gebruikt, bij hem werkte het alleen niet zoals ik had verwacht. Ik moet hem nog wel ergens hebben liggen. Ik lees alleen dat je een Fries hebt, dus heb je niets aan een 11,5cm bit lijkt me.......

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:57

Ik ben wel heel benieuwd hoe die werking is. Ik vraag me alleen af hoe zo'n stuk rvs kan bepalen of je paard nageeflijk is of niet Verward

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:04

Tsja ik had em laatst in me handen en het is echt heel apart. Het is een dubbelgebroken bit maar als je em dan recht trekt schiet ie "vast" en is het een stangbit.

De werking hier van is eigenlijk doodsimpel. Als het paard met het hoofd omhoog gaat schiet ie op slot en ontspant het paard dan schiet het bit weer los. Dit hangt uiteraard ook erg samen met de ruiter en de drukverdeling..

Hmmm..moet misschien toch maar es proberen voordat ik koop Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:23

Lijkt me wel iets aparts...
Maar ik hou het liever op een normaal trensje, de fout zit toch altijd bij de ruiter en anders in de gezondheid van het paard. Daar veranderd een bit niets aan.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:25

Ik heb het een keer bij een pony uitgeprobeert. Hij ging op de wedstrijd met springen elke keer harder en zette zich vast. Zn bek dan. Dit bit hielp niet bij mij ook al werd het een stang.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:26

MissSisa schreef:
Ik heb het een keer bij een pony uitgeprobeert. Hij ging op de wedstrijd met springen elke keer harder en zette zich vast. Zn bek dan. Dit bit hielp niet bij mij ook al werd het een stang.

Je lost het dus niet op door andere bitten etc. maar door te rijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:28

Sjonniej schreef:
Je lost het dus niet op door andere bitten etc. maar door te rijden.

Nee, oke, maar we probeerden het gewoon een keer. De pony werd sterk en stopte dan, omdat ik niks meer kon controleren. Daarom dat bit erin, het voelde wel beter, maar met springen hielp het alsnog niet.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:18

Femmes86 schreef:
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker verhalen over een bit met een dubbele werking. Als het paard gaat drammen schiet dit bit op slot (stang) en als het paard nageeflijk is weer los (dubbel gebroken).

Wie rijdt met dit bit en wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik rijd mijn Fries nu namelijk ongeveer een jaar op stangbit, daarvoor op dubbelgebroken. Opzich loopt ze hier ook prima op (tenminste, nu wel nu ik haar sinds een paar weken weer op dubbelgebroken rijdt), alleen ze is gewoon TE sterk. In de training heb ik hier niet zo veel problemen mee maar op wedstrijden heeft ze gewoon een betere druk verdeling nodig.

Nu hoorde ik van dat bit..kvond het zelf wel een mooie oplossing..heb er alleen nog niet veel over gehoord en je zit natuurlijk nog met het feit dat verschillende paarden er verschillend op reageren. Bit kost alleen 50 euro dus dat ga je niet even voor de lol uitproberen.

Ach zulke bitten lijken alleen maar goed voor je paard. Bitten zijn alleen maar een hulpmiddel om beter contact met je handen te kunnen maken met het paard. Het is een fabeltje dat een bit veiliger is. Als je aan het bit trekt, denkt een paard ook niet, het doet pijn ik stop maar even. Nee dan rent een paard alleen maar harder om de pijn te ontlopen. Gebruik gewoon een gebroken bit, en doe niet moeilijk met nieuwe soorten bitten, want die werken alleen maar scherper, en zijn absoluut niet fijner voor je paard. Zelf gebruik ik wel een bit, maar die is niet scherp ofzo. Hou gewoon een bit waar je paard gewoon op loopt, een scherperbit of nieuw model is echt niet opeens nodig, terwijl je paard het goed doet met een normaal bit.
Maar dit bit is gewoon een DWANGmiddel, om je paard 'netjes' te laten lopen. Dit bit zal dan ook absoluut niet fijner of beter zijn voor je paard. Je zegt al dat je paard er op zich prima op loopt, oefen wat meer met het bit dat je hebt, beloon je paard als ie iets goed doet. Als het goed gaat met het bit dat je hebt, heb je absoluut geen ander bit of scherper bit nodig! Ga hier dus ook niet je geld aan verspillen.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:22

MissSisa schreef:

Blijkbaar is je paard te gespannen bij het springen, en wordt heel erg opgefokt. Een koperen bit wil nog wel eens helpen om je paard te laten knabbelen op het bit. Op http://www.zadelmarkt.nl wordt je erg goed geholpen, en hebben ze ook veel advies over de bitten die gaat gebruiken.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:24

TurboBoem schreef:
Blijkbaar is je paard te gespannen bij het springen, en wordt heel erg opgefokt. Een koperen bit wil nog wel eens helpen om je paard te laten knabbelen op het bit. Op http://www.zadelmarkt.nl wordt je erg goed geholpen, en hebben ze ook veel advies over de bitten die gaat gebruiken.

Ook moet je meer oefenen op het beheerst springen, en dressuurlessen willen ook helpen bij beheersing. (ik zeg niet dat je je paard niet probeerd te beheersen, maar blijkbaar beheers je hem niet bij springwedstrijden, sorry, dat denk ik uit dat bericht Bloos! ) <-- moest ik nog ff kwijt! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:02

Is dat het danger bit?

En zulk soort bitten mogen niet op concours, dus heb je er ook niks aan.

Verder RT oplossen, dan kun je met een gewoon bit rijden.
Meteen ook weer van geleerd en zal het op een ander paard ook weer makkelijker gaan.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:24

ja dat is een danger bit
ik vind eigenlijk niet dat het echt een bijzondere werking heeft.. heb er wel eens mee gereden maar paard werd er niet echt anders van
dressuur mag je er officeel niet mee rijden..bij springen volgens de ruitersport zaak wel maar die zeggen wel meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:29

Ik heb gezocht in het regelement, maar kan daarin niet vinden dat een danger bit mag, ook niet bij het springen.
Maar als iemand het kan vinden, graag
Blijf namelijk graag op de hoogte.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:19

oke als ik het goed begrepen heb mag je pas in het Z of hoger bij de ponys rare bitten in gaan doen en bij de paarden bij klassen vanaf 1.20 m
in de bijlage staan bitten die toegestaan zijn voor lagere klassen.. hier staat ook een ongebroken trens tussen..dus eigenlijk zou ik niet weten waarom een danger bit niet mag.. want het is gewoon een dubbel gebroken trens die bij harde inwerking werkt als een ongebroken trens
voor de duidelijkheid bij dressuur mag het zowiezo niet !

en verder als je een ander bit wil proberen ga dan liever voor aurigan of argentaan of een andere dikte..een dik bit is niet voor ieder paard fijn..sommige lopen beter op een iets dunner trensje omdat dit beter ligt in de mond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:35

Citaat:
hier staat ook een ongebroken trens tussen..dus eigenlijk zou ik niet weten waarom een danger bit niet mag.. want het is gewoon een dubbel gebroken trens die bij harde inwerking werkt als een ongebroken trens

Je kunt kiesen
Een dubbel gebroken, of een ongebroken

Het danger bit, staat dus niet op de lijst, omdat het deze 2 vormen samen is en mag dus niet gebruikt worden.

Ook bij de paarden geld pas vanaf het Z dat er meer bitten gebruikt mogen worden.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:43

Een paard moet alle oefeningen op een gewoon trensbit kunnen doen. Als je stang en trens rijdt, mag het niets uitmaken, het moet ook niet gemakkelijker gaan. Het rijden met stang en trens moet puntjes op de "I" zijn (dus nog verfijnder). Iets wat je zelden ziet tegenwoordig.
Ik zou investeren in een goede effectieve zit, dan heb je vanzelf goede handen en dan heb je geen "hulpstukken" nodig om een paard schijnbaar goed te rijden. 90% van wat er in de winkel te koop is, heb je bij correct rijden niet nodig. Met die 10% die overblijft, kun je eea voor je paard aanpassen. Verkeerde aanleuning krijg je niet beter met "hulpstukken".
Je helpt jezelf en je paard er niet mee. Het is een schijnoplossing.....

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:27

Euhhhhh juist ja...!! Het probleem ligt em alleen niet in mijn handen en het gebruik van "hulpstukken" maar aan een paard dat keihard in zun bek is.. en ik ben absoluut niet het type "terugtrekken" maar meer het type "laat maar gaan". Maar er wordt hier dus door sommigen gesugereerd dat je eigenlijk praktisch maar zonder bit moet gaan rijden? Als het toch allemaal ruiter gebonden is ..Heheh..leuk om te proberen op mun knolletje..mocht ik nog es dood willen Tong uitsteken

Kdacht toch zeker dat het een bewezen feit is dat sommige bitten voor een betere drukverdeling zorgen, daar staat de hand van de ruiter op dat moment even helemaal los van..

Maar goed..i.i.g bedankt..ik ben tot de conclusie gekomen dat ik morgen maar even om een stangetje uit moet:) Ik reed haar eerst altijd op dubbelgebroken, maar dat was een verschrikkelijke ramp en ze liep er gewoon niet lekker op (hier strijk ik vast weer wat mensen tegen de..), dus toen kwam mijn instructrice met de oplossing om een stangetje te proberen. Was er eigenlijk fel op tegen maar heb et toch geprobeert en ze liep meteen veel constanter, terwijl ze absoluut niet meer op de voorhand loopt. Een paar weken terug besloot ik echter toch weer es dubbel gebroken bitje te proberen wat opzich prima was, maar zoals ik al zei..ze was gewoon te sterk.

Voordat ik nu verhalen over me heen krijg over voorwaards oplossen en weet ik veel wat, ik denk dat ik maar mooi een stangetje koop en elke week ga afwisselen met de bitten, dan kom ik uiteindelijk wel weer op mun dubbelgebroken bitje uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:32

Ik neem aan dat je met stangetje een ongebroken trens bedoeld, dus geen hefboom?
Waarom zou je gaan klooien met elke week wisselen?
Als hij daar lekker oploopt, lekker inlaten.

Groot misverstand is dat een ongebroken trens streng in de mond is.
Dat is namelijk niet zo.
Het werkt op een andere manier in, maar niet gemeen.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:34

Ja heb je eigenlijk ook wel gelijk in..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:48

ik vind het eigenlijk apart dat een ongebroken bot als scherp wordt gezien. denk eens na, dat drukt meer op de toch en minder op de lagen. dubbelgbroken gaat mooi over de tong en druukt ook op de lagen , Gewoon gebroken bit gaat in een punt zitten en drukt meer op de lagen en vaak trouwens zit het ook scheef in de mond. Als je op d tong srukken scherper vind...dat zal per paard verschillen. Verder, ken ik het bit niet, maar vraag me af of het vel van de tong er niet tussen kan komen, of zit er een laagje omheen?
Bitten maken meer problemen dan ze oplossen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:12

TurboBoem schreef:
Blijkbaar is je paard te gespannen bij het springen, en wordt heel erg opgefokt.

Ik krijg goed les en op les ging het altijd wel goed. Maar op de wedstrijd is die pony door de vorige eigenaar af en toe niet goed behandelt en wist hoe hij het parcour voortijdig kon beindigen Tong uitsteken Deze pony heb ik nu niet meer......

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:01

MissSisa schreef:
Ik krijg goed les en op les ging het altijd wel goed. Maar op de wedstrijd is die pony door de vorige eigenaar af en toe niet goed behandelt en wist hoe hij het parcour voortijdig kon beindigen Tong uitsteken Deze pony heb ik nu niet meer......

Ik en me grote mond ook Tong uitsteken Sorry als ik me een beetje nogal bemoei! Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:03

ik ryd ook met zon bit en ik vind um heerlyk! mn paardjuh is veel nageeflyker!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:24

je kan het een x proberen, en als het goed gaat kan je erop verder gaan, gaat het niet goed, dan blijf je op het bit wat je nu hebt. Succes