Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bij ons zijn er geen stallen langs de binnenmanege, maar mevrouw weet waar de deur is naar de stallen en daar parkeert ze zichzelf dan ook regelmatig. Je moet erg consequent zijn, en constant geconcentreerd. Goed bezig houden, elke 20 meter een figuur of een overgang hou hem bij het werk. En idd gaat ie stil staan? Goeie schop. Beter een goede schop dan dat gesteiger. Zo heb ik het opgelost samen met mijn instructrice. Het is wel frapant dat ze het bij mij niet meer doet maar bij mijn bijrijder wel. Die rijdt nog niet zo lang en het is ook een groot deel uitproberen. En echt het is veel minder geworden. Maar ja ieder paard is anders, dit helpt bij die van mij. Er zijn al een hoop goede tips genoemd. Vooral de tip met kleinere hulpen geven, bij die van mij werkte het niet (dat was mijn eerste optie om het gedrag bij die van mij af te leren) maar er zijn zat paarden waarbij het wel werkt. Succes
Als het paard stijgert om van de ruiter af te komen, is dit het paard meestal aangeleerd, door verkeerd rijden en verkeerde behandeling. De oorzaak kan ook soms pijn en ongerief bij het paard zijn. Dat kan de DA controleren om daar uitsluitsel over te geven. Als je een paard echt moet aanpakken en corrigeren, moet je daar iemand op laten rijden, die dat gewoon aankan. Bedenk dat dit gedrag, als het er goed inzit, steeds weer terug kan komen bij een ruiter, die minder consequent is en minder goed in het zadel zit. Voordat de ruiter in het zadel zit, weet het paard al wat voor vlees hij in de kuip heeft. Snoepjes, en klopjes op de verkeerde momenten helpen niet. chalotje schreef:Je moet hem zeker niet stil gaan laten staan. dan maar met de kop in de lucht, maar hij MOET voorwaarts. Je kunt er anders ook een keer een slof aandoen; weet dat daar een aantal mensen tegen zijn, maar als ie dan vervelend gaat doen, kun je die slof een keer aanhalen, zodat ie niet omhoog KAN gaan. Anders zou het misschien alleen maar erger worden met dat geklooi.
Ik heb er zo ook echt geen zin meer in.. Dus ik snap heel goed wat je meemaakt !! Ik weet dat je alles voorwaarts moet oplossen maar ik KRIJG HEM GEWOON NIET MEER VOORWAARTS
tenminste niet meer op een veilige manier voor mij
En iemand anders er op laten heeft geen zin omdat ik hem rijd en we moeten er samen uit zien te komen..