wat te doen aan stijfheid met rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

wat te doen aan stijfheid met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:57

hoi hoi,

vandaag ben ik voor het eerst op amora gaan rijden (er staat een stukje over bij verslag van de dag).
en het ging heel goed.
ik heb gewoon 15 min. gestapt. en 2 x ongeveer 5 passen draf.
maar ze is best stijf in haar achterbenen(ze loopt vrij houterig).
is daar eventueel wat aan te doen?
en zo ja wat?
als ze de ene kant op liep dan liep ze ook veel slechter dan de andere kant op.
wel kan ik vertellen dat ze een tijdje niet is bereden maar ze gaat wel elke dag 2,5 uur naar buiten.

groetjes ilse

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:59

Maar 2,5 uur per dag buiten??? Dat zou ik mijn paard nooit aandoen. Een paard is gemaakt om kilometers te maken, niet om 21,5 uur per dag in een hokje van 3x3 te staan.

Laat haar eerst maar eens meer buiten lopen, dan worden haar spieren sterker en krijg je ook een paard wat fris in haar hoofd is!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:03

Hier in zoetermeer is een stal waar je paard 2,5 uur naar buiten kan veel.. ik wou dat er een stal te vinden was waar mijn paard meer naar buiten kon maar helaas!
Als ze een tijdje niet bereden is dan kan het zijn dat ze daardoor wat stijf is, gewoon rustig opbouwen en niet te veel van dr vragen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:07

ik zal vertellen warom het 2,5 uur per dag is.
zij staat op een paardenrusthuis waar ik help.
de paarden worden daar 2,5 tot 3 uur per dag losgegooid. dan kunnen ze rollen,rennen,bokken,spelen enz.
het is die tijd omdat er meer paarden staan en ze in groepen naar buiten gaan. (jammergenoeg bestaat "overdag" maar uit 12 uur)
amora is 24 jaar oud en is op het rusthuis terecht gekomen omdat haar eigenaren zijn verhuist en zij vroeger altijd aan huis stond bij die mensen.
maarja zij hadden dus hun huis verkocht en toen zochten ze een plekje voor amora.
en zo is ze op het rusthuis terecht gekomen.
maar die eigenaresse heeft wel gevraagt of we amora wilden blijven berijden. (om dus die stijfheid er uit te houden)
en aangezien amora dus niks mankeert en heel fit is doen we dat dus ook.
als we er zijn dan wandelen we ook nog gewoon met haar (de ene keer op het erf en de andere keer in de wei)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:22

longeren is naar het schijnt zeer goed voor stijfheid...
of eens lekker opjagen op de piste Tong uitsteken

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:23

imker schreef:
Maar 2,5 uur per dag buiten??? Dat zou ik mijn paard nooit aandoen. Een paard is gemaakt om kilometers te maken, niet om 21,5 uur per dag in een hokje van 3x3 te staan.

Laat haar eerst maar eens meer buiten lopen, dan worden haar spieren sterker en krijg je ook een paard wat fris in haar hoofd is!

Niet iedereen lukt het om zijn of haar paard zoveel op buiten te laten staan!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:27

Inderdaad Sabientjeuh!!!
Mijn paardje komt elke dag in de molen voor 1 uur en ik rij of longeer hem elke dag ... Paddocks zijn allang bevroren, weidegang is niet mogelijk bij mij ... Is dit een teken dat ik mijn paard slecht verzorg?!?!?!?!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:30

Je kan ook een voedingssupplement voeren voor spieren

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:31

Gewoon rijden zou ik zeggen. Lang instappen, lang indraven en helemaal loswerken.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:34

Wat voor een voedingssuplement bedoel je Niseyra?! (ben benieuwd)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:35

Tja, het paard is al wat ouder, en dus ook sneller stijf. Deze paarden hebben meestal even tijd nodig om op te starten (ik weet er alles van). Je kan het beste gewoon rustig beginnen met stappen, wel goed doorstappen ze moeten niet sloffend door de bak gaan, veel figuren rijden. Het kan zijn dat het even duurt voor ze opgewarmd zijn (bij de KWPN-ruin (van dezelfde leeftijd als jou paard) die ik heb gereden duurde dat bijna een half uur in de winter), maar dat moet je er voor over hebben. Wat ook wel helpt is een massage. Dit zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren en huid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:20

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

(overigens denk ik dat veel paarden in de Randstad in de winter helemaal niet buiten komen, dus die 2,5 uur is eigenlijk nog heel prima OK dan!).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:25

chipieke schreef:
longeren is naar het schijnt zeer goed voor stijfheid...
of eens lekker opjagen op de piste Tong uitsteken

Nooit opjagen in de piste. Daar komen uitglijders en blessures van en het risico daarop is bij een stijf paard nog groter!

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:34

zozo 2 en half uur vind ik best wel veel vooral nu het zo hard vriest wand waar wil je je paard laten nu alles bevroren is???

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:05

Dat ze stijf is zal wel komen door de kou, daar hebben de 'oudjes' bij ons op stal ook last van. Gewoon lekker lang losstappen en iedere dag ruim beweging geven. Als ze los staat, loopt ze dan ook? Anders moet je aan de hand gaan stappen of zo, om haar in beweging te laten komen. Door meer bewegen worden de spieren weer sterker en zal ze vast minder stijf worden. In de zomer is het waarschijnlijk al beter dan in de winter. Voor oudere paarden kost het warmlopen gewoon tijd. Ik vind 2 1/2 uur buiten niet zo slecht hoor. Zeker niet als ze daarnaast onder het zadel komt. Van buiten staan worden de spieren zo koud met dit weer, of je moet een/meerdere dekens op hebben. Natuurlijk moet ze wel los, maar bijvoorbeeld twee keer een uur is beter, omdat ze dan tussendoor op stal staat (met dekens neem ik aan) en weer warm word. Kou is slecht voor een paard.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:49

Paradiso schreef:
Wat voor een voedingssuplement bedoel je Niseyra?! (ben benieuwd)

Hoi
Een voedingsuplement zou kunnen zijn vitamine e seleen. Deze zorgt o.a voor een betere afvoer van afvalstoffen in de spieren.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:04

justicehcb schreef:
zozo 2 en half uur vind ik best wel veel vooral nu het zo hard vriest wand waar wil je je paard laten nu alles bevroren is???

voor het loslaten hebben we een heel groot stuk met betonnen platen en achter die platen is een flink stuk met "aarde" wat altijd lekker los gewoeld is.
en ze zijn altijd aan het "spelen"m als ze buiten zijn .

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:17

Ik zou veel met haar wandelen. Zeker nu het kouder wordt, hebben oudere paarden vaak wat langer nodig om op gang te komen. Begin met lichte oefeningen en ruime wendingen.

Vitamine E en Selenium is idd een supplement voor de opbouw en snellere afvoer van afvalstoffen voor de spieren, maar het is behoorlijk prijzig. Voor 1 kg betaal je snel al zo'n 25 euro.

Je zou ook een compleet supplement met vitamines en mineralen kunnen voeren, met daarin extra vitamine E, dat is wat goedkoper.

Maar ik denk dat je met een goede warming up beter af bent. En uiteraard goed uitstappen! Veel succes!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:41

gewoon opbouwen! En 2,5 uur is in de winter voldoende! Er gaan namelijk veel paarden in Zoetermeer in de winter helaas niet naar buiten! Ik ken nog wel een paar stallen vlakbij zoetermeer waar dat wel gebeurt! Maarja, veel plezier met Amora!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:32

heel lang losstappen en lang uitstappen, denk dat dat de enige oplossing is. Ja, natuurlijk langer buiten is beter, maar als je die mogelijkheid niet hebt dan kan dat niet. Lang niet iedereen heeft die mogelijkheid

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:27

dank jullie wel voor jullie tips Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:11

draaf eens wat langer door dan 5 passen. gewoon een paar rondjes op allebei de handen aan een lang teugeltje. Kijk maar eens hoe ze daar op reageerd.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:52

2 uur voldoende??? oke het is winter en aan haar stalling te zien kan het niet anders maar dnek je dat het goed is voor de sprieren van je pony als die maar 2 uur buiten staat?????? en denk je dat ze at leuk vinden//? het kan soms neit anders, en het is ook niet dat je slecht voor je pony zorgt al;s je hem zo kort na buite doet, maar het blijft wel belangrijk je pony lang naar buiten te kunnen, hier kunnen ze egt erg stijf van worden, en het is ongezond. Ze kunnen hier last van krijgen van hun benen, vocht gaan vasthouden, jij wilt toch ook niet de hele dag in een stal van 3 bij 3 staan?
succes met je paard

Joukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:46

Het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn paard kan in principe de hele dag naar buiten, maar tegen de middag heeft hij het wel gezien, en staat hij liever op stal z'n hooi te eten.
Vitamine e met seleen is trouwens goed spul! OK dan!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:51

Goed poetsen voordt je begint dat stimuleert de doorbloeding niet aaien maar stevig rossen. Lekker naar buiten blijven gooien en goed instappen evt met een uitrijdenken als je in en uit stapt dan blijft de warmte wat beter hangen. De stijfheid moet met goed instappen (min 10 minuten) en veel overgangen (rustig van stap naar draf en omgekeerd) binnen een half uurtje verdwijnen of in ieder geval beter worden anders dan is het misschien aan te raden om de dierenarts een te laten kijken. Maar als ze verder niets mankeert mag ze best wat meer doen.