Traingsschema sterker worden, weinig rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Traingsschema sterker worden, weinig rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:08

Ik rijd sinds oktober 2004 met Ryan bij de paarden L1. Met weinig training hebben we toch 4 winstpunten binnengehaald in korte tijd. Ik merk alleen dat Ryan het zwaar vind om goed van achter naar voor te BLIJVEN lopen. Hij raakt vermoeid tijdens het rijden en kakt na een half uur in. Logisch, want veel word hij niet bereden dus hij is nog niet zo sterk van achter.
Ik rij hem ongeveer 2 a 3 keer per week, mijn vriend longeerd hem daarbij 2x per week. Dit is niet erg veel voor een wedstrijdpaard dus ik zal de training die hij krijgt goed moeten inrichten. In ieder geval heb ik 1x per twee weken priveles met Ryan.
Tijdens het rijden probeer ik hem goed aan het werk te zetten, veel (correcte) overgangen en veel schouderbinnenwaards en travers oefeneningen zodat hij zijn achterhand goed moet gebruiken. Tijdens de les leer ik steeds nieuwe oefeningen en ik merk ook wel dat hij die oefeningen zwaar vind omdat hij nog niet sterk genoeg van achter is.
Een dag na een training onder het zadel wordt hij gelongeerd en daarna heeft hij meestal een dag vrij totdat ik hem weer kom rijden.

Mijn instructrise zegt dat ik meer zou moeten rijden om hem sterker te krijgen achter, ik weet dat ze gelijk heeft, maar toch denk (hoop) ik dat je met een goed ingerichte training zonder dat je vaak rijd een paard toch sterker kan krijgen.
Het is niet zo dat ik niet wil rijden, maar ik heb mijn tijd gewoon anders ingedeeld op moment, waardoor eruit komt dat ik 2 a 3 keer per week Ryan ga rijden. En als blijkt dat ik meer moet rijden, dan kan ik altijd nog mijn tijd anders indelen Knipoog.
Daarbij is Ryan van mijn vriend (die niet kan paardrijden Haha! ), en maak ik goede afspraken wanneer mijn vriend Ryan longeerd. We hebben de mogelijkheid hem te laten vrijspringen, balken laten lopen enz.
Als mijn vriend Ryan longeerd is dit met een slofteugel en met de longeerlijn door het bit naar de singel (zodat een beetje stelling vragen mogelijk is), ik heb mijn vriend geprobeerd het een en ander uit te leggen over achterhand gebruiken, stelling vragen enz. *LOL*. Ryan wordt dan ongeveer 25 a 30 minuten gelongeerd door hem.

Ik vraag me af wat jullie ervan vinden, is meer rijden inderdaad iets dat ik zou moeten doen of kan je met grondoefeningen (longeren/ vrijspringen/ balken draven enz) een paard ook achter sterker kan krijgen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:43

Ik zou een wedstrijdpaard toch wel meer proberen te trainen, het is ook voor jou belangrijk dat je vaak met hem rijd zodat je hem echt perfect leert aanvoelen. Maar je krijgt hem zeker vanachter sterker door balkjes (vooral als je ze ver uit elkaar legt), vrijspringen (bij springen gebruikt een paard nu eenmaal zijn achterhand sterk) en longeren (maar dan zou ik wel met een pessoa werken dan werkt de achterhand naar mijn gevoel sterker. Dus in principe is het niet echt nodig, maar je resultaten gaan wel beter zijn...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:50

Ik vind het ook wel wat weinig. Zeker als je wedstrijden rijdt, als je nu alleen wat door het bos tuft is het nog anders. Ook vind ik het niet eerlijk tegenover je paard; 3x per week keihard werken, 4x per week stilstaan en spierpijn hebben!!
Dus ga meer rijden, werk aan zijn conditie!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:12

Als je echt krachttraining wil doen, wat je dus doet wanneer je de achterhand sterker wil maken, is 3 á 4 keer in de week de max!
Dat is iig zo bij mensen en bij paarden volgens mij ook.
Wat je dus zowiezo moet doen is je dagen van de 'krachttraining' verdelen over de week.
Dus bijv maandag 'krachttraining', dinsdag uithoudingsvermogen, longeren ofzo, dan woensdag weer 'krachtraining' en ga zo maar door.

als je twee dagen achter elkaar krachttraining doet kan je niet de max eruit halen.

Balkjes lopen is idd een prima manier. En zet hem anders in de bak met een aantal paarden die nogal spelen, niks beter voor de achterhand dan steigeren en bokken Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:52

De rest van de tijd staat hij op stal? Hij zou op zijn minst zichzelf in conditie en beweging moeten kunnen houden in de wei. Verder bereik je met longeren met een slofteugel niks voor de achterhand. Het enige wat daar uit komt is een op de voorhand sloffend paard, zeker bij iemand die de kunst van het longeren niet echt verstaat. Ik vind ook dat je nogal oneerlijk tegenover je paard bezig bent. Als je niet kunt investeren in de nodige training, kun je geen wedstrijden rijden en een goed resultaat verwachten. En nogmaals, die training kan deels ook gewoon in een weiland rondjakkeren met soortgenoten zijn op zijn. Dan is hij op zijn minst in beweging. Stilstaan op de dagen dat hij niet gebruikt wordt is funest voor elk paard. Hoe doe je het met voeding? Krijgt hij de hele week hetzelfde? Dan krijgt hij op de rustdagen dus teveel en verzuren de spieren makkelijk. Of hij krijgt op de werkdagen te weinig en kan er geen energie uit putten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:33

Ik denk dat je er gewoon vaker op moet...

Daarnaast moet ie zoals Lusitana zegt op het land kunnen als je hem zo weinig rijdt.

Je gaat me toch niet vertellen dat ie 4 dagen van de week er max een half uur uitkomt?? Geen wonder dat ie geen vlees op zijn lijf heeft!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:40

Hij staat uiteraard de dagen dat hij niet getraint wordt gewoon in de paddock.... mijn vriend heeft een prive stal met allemaal eigen paarden (menpaarden) en eigen paddock. Als onze paarden niet los konden zouden we geen eens paarden nemen.
In totaal is hij dus 4 a 5 dagen per week bezig (of longeren of rijden) verdeeld over de week. Dat betekend dat hij maar 2 a 3 dagen niets doet, behalve los in de paddock rondrennen. Knipoog
Wedstrijden rijden we voor de hobby, nu we in de L zijn moet ik gewoon de training aanpassen omdat ik begin te merken dat wat ik doe niet voldoende is om bijvoorbeeld naar de L2 of M1 te kunnen over een tijd, de L1 komen we zo wel door maar inderdaad om eerlijk te zijn tegenover het paard is aanpassing in de training nodig. Dat is wat ik weet en wat ik vraag.

Hij heeft ook een weiland, maar die sparen we voor de zomer zodat er nog gras op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:46

dan moet je er gewoon meer op, da's wel duidelijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:46

ik weet niet hoe oud het paard is,maar afwisselende training is goed! mijn favo is een lang bospad opzoeken en lekker strekken/en of een lekker {ren}galop..paard frist er van op..vindt het erg leuk en ik merk dat ie daardoor ook meer lol heeft in de dressuurtraining..balkjes is idd ook een super oefening ook goed voor de balans...ik zou zeggen longeer hem ook lekker los..ook erg fijn voor een paard zonder alle zooi erop..houdt hem fris in z'n koppie voer de training rustig op met veel afwisseling en klaar is kees..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:54

Het paard is 6 jaar (wordt 7).

Afwisseling in training krijgt die zowiezo op deze manier Knipoog.
Ik ben nu sinds ik in de L rijd ook wat concequenter aan het rijden, maar met een fulltime en parttime baan tegelijkertijd en twee paarden te trainen is het gewoon moeilijk om je tijd goed te verdelen. Je moet keuzes maken he (deze situatie is tijdelijk, weet niet welke baan ik wil) Knipoog.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:02

Bijrijder misschien?
Is het eerlijk denk je om 2 dagen hard aan het werk te gaan (schouderbinnenwaarts ,travers en je zegt zelf dat hij blijkbaar moeite heeft omdat hij niet sterk genoeg is) en de andere 5 hem rond te laten lummelen? Elke dag rijden is niet nodig. Spieren hebben 24-48 uur hersteltijd nodig, ligt aan de zwaarte van het werk.
Maar wil je spieropbouw krijgen dan zou je eigenlijk om de dag moeten rijden. Hou je er twee dagen tussen dan heeft het totaal geen nut om hem met rijden goed te trainen. Spieren worden dan níet opgebouwd als je ze niet frequent onderhoud. Je maakt zo alleen maar blessures!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:02

persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van iedere dag 1,5 uur rijden enzo...je zou dezelfde dagen kunnen rijden en de training rustig uitbreiden naar iets langer...en als het tijdelijk is..dan kun je straks kijken wat je doet...ik zou gewoon op m'n gevoel afgaan als ik jouw was..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:06

mohock schreef:
Bijrijder misschien?
Is het eerlijk denk je om 2 dagen hard aan het werk te gaan (schouderbinnenwaarts ,travers en je zegt zelf dat hij blijkbaar moeite heeft omdat hij niet sterk genoeg is) en de andere 5 hem rond te laten lummelen? Elke dag rijden is niet nodig. Spieren hebben 24-48 uur hersteltijd nodig, ligt aan de zwaarte van het werk.
Maar wil je spieropbouw krijgen dan zou je eigenlijk om de dag moeten rijden. Hou je er twee dagen tussen dan heeft het totaal geen nut om hem met rijden goed te trainen. Spieren worden dan níet opgebouwd als je ze niet frequent onderhoud. Je maakt zo alleen maar blessures!

ze zegt toch ook niet dat ze alleen 2 dgn hard aan het werk gaat..bovendien zo hard werken is een schouderbinnenwaarts of een travers niet, mits correct uitgevoerd...het paard heeft veel afwisseling..alleen de slof ben ik persoonlijk niet kapot zou hem eerder wat meer naar boven oprichten met longeren..maar voor de rest...no problemo..ieder wedstrijdpaard zou wat rustiger aan mogen doen..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:09

Elisa2 schreef:
ze zegt toch ook niet dat ze alleen 2 dgn hard aan het werk gaat..bovendien zo hard werken is een schouderbinnenwaarts of een travers niet, mits correct uitgevoerd...het paard heeft veel afwisseling..alleen de slof ben ik persoonlijk niet kapot zou hem eerder wat meer naar boven oprichten met longeren..maar voor de rest...no problemo..ieder wedstrijdpaard zou wat rustiger aan mogen doen..

Hoe zou jij dan longeren? Alle tips zijn welkom hoor!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:17

ik zou persoonlijk omdat ik daar meer goede ervaringen mee heb,het paard meer naar boven toe longeren b.v. de slofteugel door de singelstoot doen boven de gesp en dan door het bit en daarna vastgemaakt aan de singel,en dan dat heel rustig opbouwen zodat ie heel rustig al'n spieren lekker los kan maken en daarna dus steeds een beetje strakker..maar wel goed op letten dat hij lekker doorloopt,ik gebruik die longeermethode en ik moet zeggen de meeste paarden gaan daar enorm van vooruit..ze leren dan meer van achter naar voor te lopen en de 8terhand te gebruiken..is mijn ervaring..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:23

Elisa2 schreef:
ik zou persoonlijk omdat ik daar meer goede ervaringen mee heb,het paard meer naar boven toe longeren b.v. de slofteugel door de singelstoot doen boven de gesp en dan door het bit en daarna vastgemaakt aan de singel,en dan dat heel rustig opbouwen zodat ie heel rustig al'n spieren lekker los kan maken en daarna dus steeds een beetje strakker..maar wel goed op letten dat hij lekker doorloopt,ik gebruik die longeermethode en ik moet zeggen de meeste paarden gaan daar enorm van vooruit..ze leren dan meer van achter naar voor te lopen en de 8terhand te gebruiken..is mijn ervaring..

Volgens mij longeren wij al zo! Omdat Ryan gauw te diep loopt hebben wij de slof op het allerhoogste punt ingesteld. Dus we begonnen bovenop de singel met de gespen vastmaken, dan door het bit en aan het hoogste zijringetje op de singel. Dan de gesp (van de slofteugel) steeds wat straker opknopen tijdens het longeren. Is dit wat je bedoeld?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:25

jepsz..ik heb niks gezegd..sorry hoor ik reageer even heftig op de slof..door dat topic wat nu "hot" is...maar dat bedoel ik idd..ik zie paarden daar enorm beter van worden vooral als ze flink voorwaarts gelongeerd worden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:27

en ik denk als je langzaamaan doortraint met waar je nu mee bezig bent..dan wordt ie vanzelf sterker..kost wel even wat tijd..maar met meer rijden wordt ie ook niet automatisch sterker is mijn mening..

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:30

travers en schouderbinnenwaarts zijn wel hard werken voor een paard. Nee niet voor paarden die het elke dag doen, wel voor ongetrainde paarden. En dan maakt het eigenlijk nog niet eens uit of het correct wordt uitgevoerd. Die spieren zitten er bijna nog niet. Als jij de muur schilderd heb je morgen ook spierpijn, een schilder niet. dat ligt niet aan de zwaarte van het werk in het algemeen maar of jij de spierkracht en coordinatie voor die handeling hebt.

Longeren doe ikzelf altijd via een touwtje dat ik vast maak tussen zijn voorbenen of aan de zijkant van zijn buik. Door de bitring naar de singel daar NIET vastmaken maar door twee ringen halen en aan de andere kant weer via de bitring richting singel (tussen voorbenen of aan de zijkant vastmaken). Zo kan hij zijn hoofd toch naar links en rechts bewegen. Als hij stelling neemt wordt hij niet geblokkeerd aan de buitenkant. Maar staat die kant iets meer lengte toe waardoor hij zijn hals kan buigen. Een halsverlenger is misschien ook een optie. Dan heb je hem meer de hoogte in als je dat zou willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:36

ja maar als ik de muur steeds maar een paar likken verf geef en dan weer wat anders ga doen en dan weer een paar likken verf geef en weer wat anders ga doen..de meeste mensen trainen schouderbinnenwaarts en travers over hele zijden..dat is onzin daar krijgt ie idd spierpijn van..als je dat gewoon een paar pasjes doet is er niks aan de hand sterker nog..je gymnastiseert hem er lekker mee..

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:43

Ik zal het eens uittesten Tong uitsteken
Maar van drie passen krijgt hij geen spierpijn. Maar opbouwen van spieren doe je niet als je ze 2-3 keer traint per week.
kan je drie dagen aanhouden dan gaat het net maar twee is echt te weinig.
En 4 keer een half uur is beter dan 2 keer een uur. Misschien kan je korter maar vaker rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:50

dat is waar..maar ze rijdt 3 keer en hij wordt 2 x gelongeerd..ik vindt dat voldoende..voor de rest moet ie sterker worden door de training..en dat komt geleidelijk

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:05

Citaat:
Longeren doe ikzelf altijd via een touwtje dat ik vast maak tussen zijn voorbenen of aan de zijkant van zijn buik. Door de bitring naar de singel daar NIET vastmaken maar door twee ringen halen en aan de andere kant weer via de bitring richting singel (tussen voorbenen of aan de zijkant vastmaken). Zo kan hij zijn hoofd toch naar links en rechts bewegen. Als hij stelling neemt wordt hij niet geblokkeerd aan de buitenkant. Maar staat die kant iets meer lengte toe waardoor hij zijn hals kan buigen. Een halsverlenger is misschien ook een optie. Dan heb je hem meer de hoogte in als je dat zou willen.

Vage omschijving maar dit plaatje kwam ik tegen :

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:30

ja ik snapte al wel wat je bedoelde,ik longeer zo alleen met het onderste touwtje verplaatst naar de singel..tussen de gesp en de singel voor wat meer oprichting en stimulatie om de achterhand er meer onder te brengen..

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:12

Longeren kán ook zwaar werk zijn. Omdat je zelf al aangeeft dat je niet meer kunt rijden, zou ik het longeerwerk zwaarder maken, door juist in die training veel overgangen te maken, en dan ook álle overgangen, dus niet alleen 1 versnelling verder of terug, maar ook van stap naar galop en terug. Daar worden ze ook goed wakker van. Ook schijnovergangen zijn een goeie: van verzamelde draf naar uitgestrekte, en weer terug (wat meestal 't moeilijkste is op de stem). En gelijk goede leerschool voor je vriend Cool

Waar ik altijd wel 'n voorstander van ben, is tussen de touwtjes en de singel, elastieken te doen (van die ronde zwarte voor vrachtwagens, verkrijgbaar bij de boerenbond, ze geven wel mee, maar rekken niet uit OK dan! ). Dan lijkt je bijzet meer op je hand, want als je rijdt zet je je hand toch ook niet vast? Je hand is ook altijd enigszins 'elastiek', je vraagt en geeft na als je paard nageeft. Ik vind t altijd super werken in ieder geval.

Succes!!