doorzitten lukt niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra4effah

doorzitten lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:42

ik rij meestal op een pony ( valienthe) en die gooit heel erg hoog op als je draaft...maar als je moet doorzitten is dat heel erg lastig!
wat kan ik daar aan doen om toch goed door te zitten?

p.s: ik rij ook wel eens op andere pony's en dat vind ik ook wel lastig!
heb nog maar 8 lessen gehad dus geef me duidelijke tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:46

Ik zou proberen mijn been lang te maken. zwaar gaan zitten als een zoutzak. Probeer je rug en schouders te ontspannen.

Als je moeite hebt met zitten na 8 lessen vraag ik me af of je zitlessen hebt gehad. Heb je al eens aan de longe gezeten? Als niet kun je daarom vragen.

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:48

ja, nou ik heb wel een gevoltigeerd! daar krijg je ook een goede zit van! maar ik weet niej of dat telt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:52

doorzitten is iets waar jij je nog helemaal niet druk over moet maken,leer eerst maar je paard van achter naar voor te rijden zodat ie z'n rug gebruikt..dan kun je ook super makkelijk doorzitten..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:02

Eerst goed leren lichtrijden en goed leren sturen, de rest komt wel als je dat onder de knie hebt.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:27

Ineke2 schreef:
Eerst goed leren lichtrijden en goed leren sturen, de rest komt wel als je dat onder de knie hebt.

klopt!!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:29

Zo heb ik het geleerd:
Gewoon een verdraagzame pony zoeken , erop en beugels eraf en gewoon : achteruit zitten

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:31

Mijn fjord gooit ook heel hoog op. Is in het begin idd best lastig om dan door te zitten, maar als je eenmaal het gevoel te pakken hebt zit het heerlijk Haha!
Het belangrijkste is dat je ontspannen zit en meegaat met de bewegingen van je paard. Oefen het door de teugels lang te laten en gewoon in een rustig tempo te draven. Dan ga je doorzitten en houd je dat tempo erin. Probeer ontspannen te zitten en vooral heel duidelijk door te ademen. Zing desnoods een liedje, zodat je zeker doorademt. Als je dan eenmaal het gevoel te pakken hebt, kun je langzaam de teugels iets korter pakken en qua houding hetzelfde blijven zitten. Zodra je merkt dat je weer zit te 'klepperen', ga je de teugels weer lang maken en het gevoel oefenen. Doe dit gewoon zo'n 2 keer in de week met rijden even oefenen en dan komt het vanzelf goed Haha!
Suc-6 Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:33

Het geheim van goed doorzitten zit hem in het naar achteren kantelen van het bekken, zo kun je de bewegingen het beste opvangen. Als je een beginner bent, geeft het paard vaak hoger op, omdat er wel meer aan de hand is, het paard loopt dan namelijk niet echt ontspannen. Want een ontspannen paard geeft gewoonlijk nauwelijks op in normale draf. Verder geven somige paarden hoger op dan anderen en zitten overbouwde paarden bv gewoonlijk rotter dan anderen, omdat je dan constant het idee hebt bergafwaarts te gaan. Maar dat is inderdaad allemaal van later zorg. Eerst je evenwicht goed ontwikkelen, zorgen dat je een beetje controle hebt over het paard.

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:43

Ik had het eerst ook, ik kon ook niet doorzitten. Maar toen moest ik beugels uit, gaan zitten in het zadel, en blijven draven. Zo moest ik redelijk lang blijven zitten, en ook nog andere keren gewoon zonder zadel erop rijden, dan krijg je goed evenwicht... Nu vind ik het fijnste om door te gaan zitten dan te gaan lichtrijden. Bloos

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:35

Waarom wil je zo graag doorzitten?

littlegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:57

ja idd waarom?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:31

Het paard dat ik rijd gooit ook zo vreselijk op. Het ergste is dat hij daarbij zn rug vasthoud, daardoor kan ik dus niet zitten. Probeer eerst je pony met lichtrijden fijn door de rug te krijgen, dan zit je waarschijnlijk makkelijker.
Als je hebt gevoltigeerd dan heb je kans dat je je tenen naar beneden doet, dat is mij met voltigeren altijd geleerd, maar dat moet je echt afleren om te kunnen rijden. En het kan zijn dat je geforceerd rechtop zit, dan kan je ook niet doorzitten. Gewoon ontspannen rechtop, en dan even een hand op je rug leggen, zodat je je rug niet bol maakt. Dan zal je wel makkelijker zitten. Maar ik ben het met iedereen eens die zegt dat je eerst wat meer moet kunnen rijden voordat je echt aan het doorzitten gaat werken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:01

Een dressuurzadel laat ook meer toe om door te zitten en zit ook heerlijk.
Rijdt je met een dressuurzadel?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:52

RanouK schreef:
Een dressuurzadel laat ook meer toe om door te zitten en zit ook heerlijk.
Rijdt je met een dressuurzadel?

Na 8 lessen?

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:17

nee, veelzijdigheidzadel

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:17

en waarom ik wil leren doorzitten?? dat weet ik niet! maar ik moet het wel eens doen en kunnen! dat mag toch wel?? haha

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:09

Kendra schreef:
Waarom wil je zo graag doorzitten?

Was die vraag voor mij bedoeld of niet?

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:09

kweet et... ben soms traag van begrip Tong uitsteken

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:33

nee, voor mij!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:50

zonder beugels en veel met die pony rijden *LOL*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:03

Kendra4effah schreef:
en waarom ik wil leren doorzitten?? dat weet ik niet! maar ik moet het wel eens doen en kunnen! dat mag toch wel?? haha

Tuurlijk mag dat wel en moet je eens gaan kunnen, maar op dit moment lijkt het mij helemaal niet zo belangrijk voor jouw om te kunnen doorzitten.

Eerst het ene leren (namelijk sturen en goed lichtrijden en je paard aan de gang houden) en daarna pas de rest...

Je leerde op school toch ook niet eerst lezen en daarna pas het alfabet?

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:35

hey,

idd goed met je bekken meebewegen in het ritme van het paard. Je moet maar is een longeles nemen en terwijl je paard draaft je ogen dichtdoen en proberen mee te bewegen met het ritme. Vaak zitten paarden niet goed door omdat ze hun rug wegdrukken met als gevolg dat je zit te bonken. Je hebt nog maar acht lessen gehad, maar probeer toch je paard ontspannen door de rug te laten lopen. Een beetje binnenstelling maakt het ook gemakkelijker om te blijven doorzitten.

En waarom je zou willen leren doorzitten? Hoe wil je anders oefeningen rijden zoals wijken, schouder buitenwaarts enzo? Mss leer je nu nog geen wijken, maar schouder buitenwaarts leren ze bij ons tijdens beginnerslessen aan.

Groetjes

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:34

Ik kon het eerder ook niet zo goed, maar dan moet je gewoon af en toe aan het eind eens zonder zadel nog een stukje draven, dan MOET je wel zitten anders val je er af Schijnheilig
en na 8 lessen vind ik het niet zo raar dat je nog niet kan doorzitten Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:38

Kendra schreef:
Na 8 lessen?

Ze hoeft geen eigen zadel te hebben, maar laat de manege je op een dressuurzadel zitten?