Springen & Hulpteugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Springen & Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:54

Hey,

Ten eerste wil ik geen discussie starten. Ik zit met een vraag in mijn hoofd waar ik mijn hoofd over breek. Een paar mensen die ik ken laten hun paard springen met hulpteugels (bijzetteugel, gogh).

Ik dus niet (lees: andere)

Wat vinden jullie van het springen met hulpteugels? Is het eenderzijds goed voor het paard of is het vooral negatief? Graag jullie meningen, ervaringen, etcetra. OK dan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:11

Ik vind het gevaarlijk hoor. Ik kan er best tegen dat mensen gaan gewoon gaan dressuren met bijzetteugels of zo (en daar hoef ik nu even geen commentaar op, dat is al voldoende besproken dacht ik zo *LOL*. Maar springen met hulpteugels.. Een martingaal dient er natuurlijk wel goed voor, omdat het paard bestuurbaar blijft, ook wanneer hij zijn hoofd omhoog gooit (wat moeilijker te vermijden is bij springen dan bij dressuur). Mijn lesgeefster laat ons echter nooit springen met hulpteugels omdat we "zelf maar deftig moetn leren ipv de makkelijke weg te kiezen" Lachen.
Ik denk dat het met andere hulpteugels gewoon gevaarlijk wordt omdat er kans is dat je paard met zijn voorbenen ergens in blijft haken.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:14

ligt eraan waarvoor ze dienen... bij sommige paarden is het gewoon nodig om bepaalde hulpteugels te gebruiken.
Mits je ze gewoon goed gebruikt moet het bij springen ook wel kunnen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:14

Mijn mening is denk ik wel algemeen bekend. Ben onder alle omstandigheden tegen hulpteugels, met uitzondering van correct aangebrachte martingaal.
oh, ervaring? Ken twee paarden die een been in de slofteugel kregen (niet eens tijdens springen) schouderblessure opliepen en dat was dus het einde voor deze dieren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:22

De enige hulpteugel waar je mee zou kunnen springen is een martingaal

Met een slof springen......... das een doodswens uitspreken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:22

Hoogstens een martingaal. Of een klein hindernisje met en hulpteugel, maar er eenzlof of dat soort dingen aan knopen en dan gaan springen. Dat vind ik wel hele grote kloterij.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:24

Een martingaal is genoeg hulp denk ik ook. Dan kan het paard zijn hoofd niet helemaal omhoog trekken, maar een paard hoeft toch niet aan de teugel met springen...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:13

Ga nooit met iets anders springen dan eventueel een martingaal. Met een slof kan een paard nooit fatsoenlijk springen(behalve als je echt super met een slof kan rijden en hem helemaal los hebt, maar dan kan je hem beter niet om doen!), dan moet hij zijn rug wel wegdrukken. Een bijzetteugel zet de hals vast, het paard kan zijn hoofd niet naar beneden brengen en dus niet door de rug springen. Voor een thiedeman en gogue geldt hetzelfde.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:30

Ik heb op stages wel eens met slof gesprongen als ik op een hele hete zat, maar mn eigen paarden spring ik nooit met hulpteugel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:36

gijsenkim schreef:

Net als met andere vaste dingen gaan spingen ook vragen is om dood te gaan.

Idd alleen een martingaal.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:35

Ja, mensen die met een slof springen, daar heb ik er ook genoeg van gezien Scheve mond Wat bezielt die mensen? Als je slof te strak zit kan je paard niet fatsoenlijk springen, zit ie te los dan heb je grote kans dat z'n benen erin verstrikt raken... Hou altijd m'n hart vast als ik het zie.

Ik ben het met bovenstaande reacties eens: een martingaal is prima, maar iets anders niet.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:35

Juist, ik ben het helemaal eens met de meeste.
GEEN hulpteugel met springen... jah een martingaal maar verder niks.
ik vin het dood eng om iemand zien te springen met een hulpteugel

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:41

Een Martingaal kan gebruikt worden bij het springen maar andere Hulpteugels zijn uit den boze voor mij.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:42

idd alleen martegaal, je pony kan niet goed springen, bij een laag hindernisj gaat het wel (zeker niet goed om te deon) maar bij een hoge kan je dus egt je nek met je pony breken, neit alleen jij ma ook je pony ik zou het egt niet doen, je pony kan niet mooi springen dus dan krijg je van die herten krampachtige sprongetjes, hoever je je hander ook na voren doet met bv slof, het blijft niet lekker springen voor je pony en dan heb je bij slof dikke kans dat ie er op gaat staan, gwoon levensgevaarlijk!

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:04

Je kunt makkelijk met verschillende soorten hulpteugels springen waarn onder ook de slofteugel. Dat hoeft helemaal niet gevraarrlijker te zijn dan springen zonder slof, onzin. Nooit naar prfoffesionele springruiters gekeken!!!! Slof kan bij springen soms juist errug handig zijn Je moet alleen weten waar je mee bezig bent maar dat is ook bij gebruik hulpteugel zonder te springen

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:03

pricies wat luuk zegt je moet weten waar je mee bezig bent. een slof kun je zelf los en strak trekken. Als jij daar goed mee om kan gaan kan dat best. Vast hulpteugel (lees: gogue, bijzet) zorgen dat het paard zijn hoofd een niet te lang of te hoog kan brengen. Bij het springen moet het paard zijn hals lang maken maar door die hulpteugels kan dat niet Boos! de martingaal vind ik nog steeds de beste voor het springen OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:48

Ben blij dat ik geen verstand van springen heb..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:05

luuk schreef:
Je kunt makkelijk met verschillende soorten hulpteugels springen waarn onder ook de slofteugel. Dat hoeft helemaal niet gevraarrlijker te zijn dan springen zonder slof, onzin. Nooit naar prfoffesionele springruiters gekeken!!!! Slof kan bij springen soms juist errug handig zijn Je moet alleen weten waar je mee bezig bent maar dat is ook bij gebruik hulpteugel zonder te springen

En al die paarden haal je er op concours uit, door de rare knik die ze maken boven de sprong
Want ja, als ruiter wil je natuurlijk dat ze over de rug springen, doen ze dat niet, helpen we ze toch een handje.
En dat blijf je zien.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:18

ben het er helemaal mee eens, martingaal en verder niets, ontzettend gevaarlijk!!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:20

Iid alleen een martingaal voor t springen of een slof als je daar behendig genoeg mee bent.
Die andere mensen die springen met een gogue moest je maar eens aanspreken, mijn paard is door de vorige eigenaresse (uit onwetendheid!) daarmee finaal door zijn rug gegaan. Heeft na dat ene sprongetje met de gogue ruim een jaar geduurd voordat ie weer enigszins aan t werk kon...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:22

De springers die ik ken en met slof springen, maken de gesp los, zodat als je paard in er zou springen, de slof los uit je hand zou gaan.

Ik heb er een martingaal om bij mijn paard. Ik ben geen springer en zij wel, ze raakt dan dus redelijk enthousiast als we het wel gaan doen. Martingaal is voor wat extra stuurveiligheid.

Met vaste hulpteugels zou ik niet durven springen, veel te bang dat ze dan een ongelooflijk klap op haar gewrichten krijgt als ze zich uit wil strekken... Ook omdat je dan niets los kan doen als je hem even niet nodig hebt. Ze blijven inwerken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:50

PriscaZ schreef:
De springers die ik ken en met slof springen, maken de gesp los, zodat als je paard in er zou springen, de slof los uit je hand zou gaan.

Inderdaad en eventueel nog een beugelriem om de hals en daar de slof door, dan komen ze er ook niet zo snel met een voorbeen in. Ik hou er niet van, er zijn wel betere manieren om een paard beter over de rug te laten springen, maar op die manier is het niet gevaarlijk ofzo.

Ik spring met een martingaal en aan de longe gaat hij wel eens bijgezet over een rijtje balkjes, maar ik spring er niet mee.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:21

Martingaal gaat prima, volgens mij wordt die voornamelijk gebruikt bij het springen. De rest vind ik niet echt geschikt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:47

gijsenkim schreef:

en dat moet je sommige dan aan het verstand zien te krijgen. zag er een keer een meisje van onze club mee springen. totdat ze dus met pony en al door de hindernis knalde

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:36

bij ons sprongen ze al wel is met een slof aan (aan de zijkanten vast gemaakt), martingal gaat prima, dat is ook er voor geschikt. slof, ik ben er niet voor maar het gebeurt héél veel dat mensen met hulpteugels springen. bij ons sprong ooit een jonge met zijn 4 jarige merrie een oxer van 1.20 met slof aan, paard heeft het overleeft hoor niks aan de hand