Wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:32

Hoi allemaal....

Heb even een apart "probleem" of beter gezegd probleem, tijdens het longeren en rijden viel me gisteren en vandaag wat op, wil toch even weten hoe jullie erover denken.

Sunday (z os heet ze) heeft tot gisteren toe 7 dagen stil gestaan. Dit omdat ik helaas niet kon en haar eigenaresse vanwege rugblessure niet kan rijden. Wel is ze in die week bijna elke dag even de wei op gegaan om toch beweging te krijgen.

Gisteren ging ik dus voor het eerst weer naar stal met de bedoeling weer te rijden. Was wel van plan om rustig aan te doen, meteen volop aan het werk leek me niet zo lekker voor haar. Aangezien ze behoorlijk fris kan zijn, zeker met dit koudere weer, heb ik haar eerst gelongeerd. Ze liep achter wat stijf, maar niet kreupel of onregelmatig.
Daarna rijden (na ongeveer 15 minuten longeren) en ook hier weer rustig aan doen. Het ging eigenlijk beter dan verwacht, normaal kan ze na een dag stil staan al enorm bommetje zijn namelijk. Maar goed ze liep dus best lekker ontspannen, liet het bit goed los, goed recht te richten en was goed aan de hulpen. Sinds wij haar rijden blijkt namelijk dat ze iets scheef is en vooral op rechts de neiging heeft om vast te pakken. Gisteren had ik er dus helmaal geen last van. Maar nu komt het aparte....

In draf voelde het af en to net alsof er in haar achterhand iets blokkeerde. Net alsof ze een paar passen haar achterbenen er iets minder goed onder kon zetten. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar zo voelde het in elk geval. Na twee of drie passen is het echter weer weg. Gebeurde een keer of 4 denk ik in 15 minuten.

Maar goed omdat ze dus lekker liep en omdat ze net stil had gestaan heb ik haar uitgestapt , lekker verwend en op op stal gezet.

Vandaag weer terug. Weer even longeren en dit keer liep ze wat stijver dan gisteren, vooral rechtsom. Het zag eruit alsof ze haar achrerhand af en toe heel erg vasthield. Zag er een beetje uit alsof ze alle spieren samenkneep. Echter ook dit ker weer niet de hele tijd. Wel liep ze af en toe iets onregelmatig, maar echt kreupel niet. Iemand die toevallig ook er was zag er ook niks aan. (behalve dan dat stijve lopen).
Na ongeveer 10 minuten longeren was er niks meer te zien. Ik er dus op en eventjes rijden. Ze pakte vandaag wat meer vast dan gisteren, maar verder niet veel aan de hand. Ze deed wel alsof veel normale dingen eng waren (vogeltjes op het dak enzo), maar dat is hel wat anders dan hetgeen ik hierboven beschreef lijkt me. In stap en draf was er vandaag niks te voelen van de blokkade die ik hierboven beschreef. Heb denk ik 30 minuten gereden ofzo en ging best lekker.

Nu ik weer thuis zit ben ik toch gaan denken, wat zou het kunnen zijn bijvoorbeeld?
De eigenaresse vertelde me anderhalve week (of misschien twe weken) terug ook dat ze wat stijf liep toen ze haar los lieten lopen in de binnenbak. Met rijden late ride dag had ik nergens last van en was er niks meer aan de hand.
Als ik zelf echter terugdenk heb ik de blokkade wel vaker gevoeld. Maar nooit meer dan 2 of 3 passen en komt maar enkele keren voor, niet elke keer met rijden.
sinds een maand staat ze op de nieuwe pensionstal en zijn we haar echt wat meer aan het trainen, conditie wordt beter en rijden gaat ook steeds beter en nu dit dus.....
Vraag me af wat het kan zijn en of het misschien wat te maken heeft met de hoeveelheid werk die ze krijgt? Maar goed weet het dus ook niet en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!!

Groetjes JO!!

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:41

Als je het al vaker hebt gemerkt zou ik het ff laten nakijken door een dierenarts. Misschien zit er iets niet goed in haar rug?

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:29

Misschien een scheve lendewervel ofzo. Vooral als ze 1 kant vastpakt, waardoor ze scheef gaat lopen. Idd even na laten kijken door de fysio.

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:35

Jaa ik zou ook ff late nakijke.. wel jmmr omdat ze voor de rest zo lekker loopt zoals je zelf zegt.. ik hoop niet dat het iets heel duurs gaat worden.. veel suc6!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:07

ik heb zelf ooit eens een vraag hier gesteld, mijn pony heeft hetzelfde verschijnsel.
staat hij een week of langer stil dan zie je en voel je dit meteen weer.

bij hem zit dit probleem in de knie, zijn knie schijf zit "los" waardoor hij niet helemaal lekekr loopt.
voltes rijden om de spieren eromheen te versterken helpt bij hem erg goed. staat hij stil dan worden die spieren dus ook meteen slapper....
regelmatig rijden dus...

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:24

hoe oud is het paard? is het niet gewoon afentoe onbalans? (valt me wel op hier dat mensen vaak meteen eng gaan doen en roepen dat je een dierenarts bij moet halen, wat in veel gevallen alleen maar hopen geld kost en echt niet nodig is, mocht jezelf het gevoel hebben dat het wel iets lichamelijks verkeerd is zeker naar laten kijken!)

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:56

Het paard is 5 jaar, zie haar profiel! Lachen

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:27

Hoi!!

Klopt ze is idd 5 jaar.....
Rijdt haar nu ongeveer 2 maanden. De eerste tijd nooit wat gevoeld, maar nu sinds een week of 4 af en toe net alsof er een blokkade zit.....
Ik zou zeggen dat het niet echt onbalans is. Ze loopt verder op zo'n moment namelijk recht (gebeurd meestal op lange zijde) en blijft qua tempo overigens ook regelmatig lopen.

Ik ben gewoon erg benieuwd wat het kan zijn en vooral ook of iets dergelijks vaker voorkomt. Mocht het langer blijven duren en ook erger worden dan haal ik er zeker een fysiotherapeut bij. Voorlopig lijkt me dat echter nog niet nodig, gebeurd zo af en toe en ze schijnt verder nergens bij te hebben. Je kan en mag namelijk overal aankomen, en ze vertrekt geen spier. Ook niet als je bijvoorbeeld met je hand langs haar ruggengraat afgaat.....

Ben benieuwd wat mensen nog meer hierover weten...

JO!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:28

ps: oh ja, wendingen en voltes rijden schijnt idd te helpen. Als ze eenmaal echt los is gereden voel ik het niet meer....

Maar ja wat het dus kan zijn?

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:57

ik zal de dierenarts maar bellen,
heb liever dat de dierenarts voor niks komt, dan te laat!

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:49

Misschien dat er tijdens het losgooien of in de wei iets gebeurd is???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:01

kan heel goed, na een glijparty dat ze wat verrekt hebben, of een verkeerde bokkesprong de benen niet goed optillen en zo wat verdraaien.
mijn pony doet het dus ook op t rechte stuk.
laat anders toch iemand eens nakijken hoe zijn knieen zijn..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:40

ik dacht zelf aan iets met de knieen, netzoals ellepel

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:40

Rachel_T schreef:
ik zal de dierenarts maar bellen,
heb liever dat de dierenarts voor niks komt, dan te laat!

ja maar voor elk wissewasje de dierenarts laten komen? als je rijk ben kan dat ja.

vraag ook eerst eens aan andere mensen wat die denken (zoals je hier ook doet) maar ook mensen die et paard kunnen zien lopen, dus bijvoorbeeld je instructrice of instructeur of iemand anders met verstand van paarden

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 01:17

bonnielau schreef:
hoe oud is het paard? is het niet gewoon afentoe onbalans? (valt me wel op hier dat mensen vaak meteen eng gaan doen en roepen dat je een dierenarts bij moet halen, wat in veel gevallen alleen maar hopen geld kost en echt niet nodig is, mocht jezelf het gevoel hebben dat het wel iets lichamelijks verkeerd is zeker naar laten kijken!)

het spijt me dat ik het zeg maar ik ben niet snel een die er een dierenarts bij wil halen maar er zijn dingen waar ik het wel tenzeerste zou overwegen beter een keer een dierenarts voor nix dan TELAAT!!!!! ik heb al mee gemaakt dat de eigenaar de dieren arts niet bij de ponny wou halen omdat ze het niet konden veroorlooven en het dier lag altijd al zo raar in de stal na het rijden ??? Verward
maar dat dier is dus dood ge gaan na een maand en de dierenart had koliek geconstateerd

er zijn dus 2 zijden van het verhaal maar ben je er niet zeker van kun je altijd een dierenarts bellen voor advies (kost niets) of en iemand bij halen die er wat meer van weet en al wat langer in het vak zit

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 15:41

Hoi allemaal!!

Bedankt voor de berichtjes tot nu toe....

Even een update

Gisteren ging het met rijden eigenlijk precies hetzelfde. Ze was weer wat stijf in de acherhand, maar liep niet kreupel of onregelmatig ofzo.
Heb even advies gevraagd aan iemand van stal en die heeft meegekeken. Viel haar ook niks op, behalve dan dat ze inderdaad haar acherhand wat vasthoud en haar passen niet afmaakt. ze gaf me het advies eens te proberen nog meer overgangen te rijden. Op de lange zijde bijvoorbeeld verruimen en weer terugnemen. Dit hielp wel, ze ging er wel beter van lopen en ging haar passen beter afmaken.
Na dit oefenen in draf ging ik dus weer stappen en waar ze in draf niet meer kort liep, was dit hier wel weer ineens zo....

ze heeft nergens pijn aan, is niks aparts aan haar gedrag te merken, geen verdikkingen, zwellingen of warme plekken dus VA lijkt me nog niet nodig. Wel houden we het goed in de gaten uiteraard......

Wel jammer dat ze nu net niet lekker loopt. We zouden volgende week onze eerste wedstrijd hebben namelijk. Ook al loopt ze niet kreupel hierdoor vindt het toch niet helemaal fair om wat te moten forceren als ze niet lekker loopt....Toch?

JO!!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:26

bonnielau schreef:
ja maar voor elk wissewasje de dierenarts laten komen? als je rijk ben kan dat ja.

vraag ook eerst eens aan andere mensen wat die denken (zoals je hier ook doet) maar ook mensen die et paard kunnen zien lopen, dus bijvoorbeeld je instructrice of instructeur of iemand anders met verstand van paarden

daar hoef je niet rijk voor te zijn!
je heb toch het beste met je paard
ookal moet ik daarvoor in het rood staan

en dit is geen wissewasje maar een probleem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:36

hey maar als je paard de passen niet helemaal afmaakt, zou ik dus denken aan een probleem in de lendenen.
knie kan wel, als je zelf eens heel goed gaat opletten kun je verschil zien in het functioneren van de knieen.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:48

jullie lezen dus duidelijk niet wat ik zeg
als mijn pony na het rijden elke keer gaat liggen in de stal haal ik er meteen een da bij
maar ik zeg ga niet voor alles een da erbij halen, is vaak namelijk helemaal niet nodig
risje heeft aan andere mensen gevraagd mee te kijken en ik denk dat dat idd de beste oplossing voor haar probleem is aangezien er geen tekenen van pijn zijn geen zwellingen
ik zeg niet dat je nooit de da moet bellen, ben je gek, als jezelf denkt er is iets mis en hij heeft pijn dan idd meteen da erbij maar ik zeg alleen niet voor elk dingetje
sommige mensen halen er al een da bij als hun paard 1 daggie beetje stijf loopt en et komt niet in hun hoofd op dat ie misschien een beetje spierpijn heeft van de vorige dag
je gaat zelf toch ook niet naar de dokter als je je eens wat minder voelt?
als je je paard een beetje kent en zelf een beetje nuchter bent dan weet je wel wanneer ie pijn heeft en een da nodig heeft of dat et misschien iets anders is, rijtechnisch bijvoorbeeld
mensen die denken dat ik vind dat je nooit een dierenarts erbij moet halen omdat et geld kost begrijpen mij niet, ik zou nog eerder als prutsmuts gaan werken om voor me paard te kunnen zorgen als dat ik haar pijn zou laten lijden

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:03

maar als jij er niet uitkomt,
en niet weet wat het is,
om nou naar iedereen te luisteren.
ze bedoelen het goed maar hebben het niet altijd goed,
ik ken een meisje dat zo haar paad verpest heb om naar andere te luisteren.
daarom haal ik ook liever een exper er bij (een dierenarts)
dus is het misschien beter om een exper naar te laten kijken.
het is toch niet elke keer.. alleen nu even omdat je niet weet wat het is.
kijk stijfheid is wat anders dan haar probleem nu.
het is niet iets waar iedereen van af weet.
daarom kan je beter even bellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:52

mijn pony loopt al jaren soms niet goed met een achterbeen.
ik heb daar nooit een veearts bij gehad.
niet nodig want ik en anderen konden zelf na goed kijken en denken zien waar t probleem zat..

als je t zelf echt niet kunt zien en je ziet duidelijk dat een paard er last/pijn aan heft kun je es vragen aan een veearts, maar ik vind t ook onnodig om meteen te bellen..

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:46

ellepel schreef:
mijn pony loopt al jaren soms niet goed met een achterbeen.
ik heb daar nooit een veearts bij gehad.
niet nodig want ik en anderen konden zelf na goed kijken en denken zien waar t probleem zat..

als je t zelf echt niet kunt zien en je ziet duidelijk dat een paard er last/pijn aan heft kun je es vragen aan een veearts, maar ik vind t ook onnodig om meteen te bellen..

jullie wisten wat het probleem was,
maar hier niet daarom zeg ik bel dan beter de veearts!
als ze wisten wat het was hoefde het ook niet, maar dat is nou het probleem.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:04

Hoi!!

Weer even een update......

Gisteren weer met iemand erover gehad en die radde me aan om als dit deze week nog zo blijft er een fysiotherapeut bij te halen. Ze zij dat als er blijkbaar niks te vindne is van pij of zwelling maar wel iet sin de beweging mis is dat dat dan zou kunnen helpen. Een fysio kijkt toch net wat anders naar een dergelijk probleem dan een VA dacht ze.

Dat is dus nu de planning.

Gisteren ben ik overigens niet geweest, de eigenaresse wel dus ga zo even bellen hoe het was en uiteraard zelf kijken hoe het nu is. Hoe dan ook zal jullie hier op de hoogte houden!!

Denk trouwens dat ik toch maar ga uitschrijven voor de wedstrijd van volgende week. Ook al lijkt ze nu nergens pijn te hebben, blijkbaar zit er iets niet goed en dan vind tik het niet fair tegenover haar om toch mee te doen.....
Leiver eerst rustig aan doen en uitzoeken wat het kan zijn denk ik dan....die wedstirjden komen dan wel weer lijkt me.

JO!!

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:42

Kan het niet een licht vorm van spierbevangen zijn?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:06

stekelroosje schreef:
Kan het niet een licht vorm van spierbevangen zijn?

Precies wat ik ook dacht ja, zeker omdat je zegt dat ze de laatste tijd wat meer getrained werd (op de nieuwe stal) + dat ze een week heeft stilgestaan !

Toch DA erbij dus.