hoe krijg je n paard sneller voor je been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janne

hoe krijg je n paard sneller voor je been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 00:35

omdat ik nu met een gebroken vinger zit,rijd n vriendin van me mijn paard.
nu is hij bij haar (en bij mij) totaal niet vooruit te branden.
het knopje vooruit heeft ie niet helemaal uitgevonden.
hij loopt eerder naar achteren dan naar voren.
we rijden hem met n normaal watertrensje met ringen en zijn vriendelijk in zxe mond als we been geven je handen iets vooruit stweken zodat ie ook naar voren kan.
we rijden m niet met n spoortje.
omdat hij als je die omheb trapt naar je been.
nu is het n vrij dominant paard.
maar het knopje naar voren moet toch wel aan te leren,maar hoe ?
zijn we al op de goede weg of heeft iemand nieuwe bruikbare tips.
hij krijgt genoeg krachtvoer 1 kg muslie en 1 kilo sportbrok

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:13

Mischien moeten jullie hem een beetje meer aanpakken. Dat heb ik ook gehad met een van mijn verzorgpaarden; ze stond te koop en er was een vrouw die hem vijf weken proefreden. Dus reden we er allebeide op. Maar ik ben fanatiek en probeer haar dus goed te laten lopen, zij doet het liever rustig aan,...... Op het laats was hij bij mij zelfs niet meer vooruit te branden. Ik denk dat ze gewoon bij die mevrouw haar zin kreeg en bij mij ook zo ging doen. Ik denk dat dit ong. hetzelfde is bij jou. Volgens mij moet je hem gewoon aanpakken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:32

idd.. weer duidelijk en conseqent. Kent het paardje wel de stemhulpen? Ga eerst beginnen met grondwerk zoals longeren en leer der hierzow de stemhulpen. Als ze weet wie er dan de baas is, dus ook met poetsen en wandelen, dan ga je er weer eens op en geef je duidelijk je been als stemhulpen. Reageerd die nou niet of gaat ze in der achteruit gewoon ff een tikje bij geven.

Neem zonodig les.. iemand met veel ervaring kan je vertellen wanneer je wat moet doen, vanaf hier is altijd moeilijk te zien..

Succes

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:56

les. en veel overgangen rijden en eerlijk tegenover hem zijn, in combinatie met consequentie! Succes!

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:08

overgangen, schakelen dus tempowisselingen, veel longeren, en idd consequent rijden.

succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:09

Door reactie te eisen Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:22

Ik denk idd dat wat gijsenkim zegt een heel goed punt is. Je kunt zo veel tempowisselingen en overgangen rijden als je wilt, maar het belangrijkste is dat je een reaktie krijgt als je been geeft. En dan bedoel ik dus reactie voorwaarts. Dus been geven, geen reactie? -> tik met de zweep. Dat moet je vol blijven houden, totdat je de juiste reactie krijgt op been geven. Probeer ook te voorkomen dat je continu zit te drijven, je moet alleen drijven als hij terugvalt in tempo, ik weet uit ervaring dat dat erg moeilijk is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:32

Ok, hier kom ik weer met mijn theorie. je moet iemand vragen om met de longeerzweep erachteraan te hollen. Op het moment dat de ruiter been geeft, moet jij de longeerzweep even laten zwaaien, totdat er reactie is. Zo maak je een paard sneller voor het been en het gebeurt ook nog diervriendelijk, want je hoeft het paard niet te slaan/schoppen. En na een paar keer gewoon weer met been, bij mij heeft het geweldig geholpen!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:04

tulandro: Haha! Haha! ghighi, alleen ik zou toch geen zin hebben om achter een paard aan te gaan rennen Schijnheilig maar als zij haar moeder zo gek krijgt en het helpt bij haar...

Maar nog even serieus, je zegt dat ie bij jou vriendin niet vooruit te branden is, was ie dat bij jou wel?
en misschien moet je em toch maar respect laten krijgen voor jou been, alleen al het feit dat ie trapt naar je spoor, geeft aan dat ie óf een dikke tuthola is, óf dat ie misschien ergens pijn heeft... je weet et niet..
iig probeer dat uit te zoeken, en als jij concludeert dat het gewoon nukkigheid is, dan pak hem maar aan, respect krijgen voor jou hulpen, de tips daar voor zijn hierboven al genoemnd... succes![/quote]

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:15

kijk even met de zoekmachine, echt miljoenen topic's bestaan hierover en overal hetzelfde antwoord Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:25

Ididit schreef:
kijk even met de zoekmachine, echt miljoenen topic's bestaan hierover en overal hetzelfde antwoord Knipoog

Dan kunnen we eigenlijk wel stoppen met nieuwe topics posten toch?! Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:50

Heeft je paard wel lol in z'n werk?
Paarden die zuur en met tegenzin hun werk doen voor de zoveelste keer die week worden er meestal ook niet beter aan het been op.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 12:59

het eenige wat ie echt leuk vind is springen.
we doen 2x in de week vrijspringen en longeren en gewoon rijden hij krijgt genoeg rust.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:59

idd...reactie eisen!! je geeft been-geen reactie-tik! weer been-geen reactie-weer tik! krijg je na het been geven wel reactie dan uiteraard belonen. blijf consequent.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:32

Citaat:
Ok, hier kom ik weer met mijn theorie. je moet iemand vragen om met de longeerzweep erachteraan te hollen. Op het moment dat de ruiter been geeft, moet jij de longeerzweep even laten zwaaien, totdat er reactie is. Zo maak je een paard sneller voor het been en het gebeurt ook nog diervriendelijk, want je hoeft het paard niet te slaan/schoppen. En na een paar keer gewoon weer met been, bij mij heeft het geweldig geholpen!

Ik zou hier even mee uitkijken en zeker niet zomaar uit proberen!! Dat het bij jou geholpen heeft is super maar er zijn zat paarden die er niet al te best op reageren.. Toen ik nog op de manege reed was de pony waarop ik reed ook aan het rotzooien ( niet vooruit willen, zich tegen alles verzetten wat ik wilde) en mijn toenmalige instructrice dacht hem wel even met de longeerzweep vooruit te krijgen, nou dat heb ik geweten.. Ik ben de hele bak bokkend doorgeweest en uiteindelijk eraf gedonderd (precies in de enige modderplek Clown ) En ik weet zeker dat als ik dat bij mijn huidige paard probeer ik ook alle hoeken van de bak zal zien..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:57

Ik ben er idd ook een keer afgeduveld toen iemand dacht dat er achteraan rennen met de zweep wel zou helpen. Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:59

Ik werk alleen vanaf de grond in als de ruiter het echt niet zelf op kan lossen, dan heb ik het over stakers/steigeraars en jonge paarden die net zadelmak zijn. Niet om een paard beter aan het been te krijgen, want dan moet je timing zo ontzettend precies zijn.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:15

Er achteraan gaan rennen met longeerzweep zou ik ook niet doen. Het paard schrikt hooguit en gaat er vandoor maar reageert dus niet op beenhulpen en zal dat dus niet met elkaar in verband brengen. Ik heb zelfs een pony gehad die je aanviel als je met een longeerzweep aan kwam zetten!
Beter is dus duidelijke beenhulp geven (eventueel in het begin ondersteunen met een klap op zijn kont met de zweep die jezelf in je hand hebt) en misschien toch een spoortje omdoen. Als hij daarop reageert met trappen naar je been, straf je hem af met je zweepje. Hij is je duidelijk aan het uitproberen.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:44

Tulandro schreef:

dat vind ik idd wel een goede alhoewel ik het alleen doe! daar had ik eerst ook moeite mee met mijn paard! maar ik heb nu duidelijke afspraken met hem!

ik heb het zo gedaan! ik leg mn been 1 keer aan. reageerd hij niet tik ik hem bij! natuurlijk sla ik niet de striemen op zn kont! als ik hem bv in draf wilde hebben en hij reageerde niet gelijk tikte ik hem bij em deed ik het opnieuw! na 2 keer had hij het snel door en weet hij nu ook dat ik 1 keer mn been aanleg en anders dan tikje bij! nu heb ik dat neit meer nodig en reageerd hij heel goed op mijn beenhulpen

tempo wisselingen kun je toch pas rijden als je paard goed reageerd Verward Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:05

Het paard is duidelijk niet aan je been. Het heeft niets met dominant te maken maar met rijden.
Als hij naar je been trapt als je sporen om hebt, zeg dan nou en heb je tenminste reaktie. Je moet je hand niet naar voren steken als je been geeft, je moet je hand openen.
Kan je vriendin eigelijk goed rijden en jij?
Je vriendin kan indien ze haar been stil kan houden tijdens het rijden met sporen gaan rijden en ze MOET een dressuurzweepje erbij pakken.
Dus been hand openen en nu zouder we moeten gaan stappen. Niet? Nou dan nog een keer been en heel snel nadenken of je alles goed deed. Ja en geen reaktie, Dan tenen naar buiten en erin porren met je been en gelijk met de zweep aantikken direct achter je been.
Reaktie moet je eisen. Een mens staat in dominantie boven het paard.
Met zweep meelopen is oke maar uiteindelijk moet de ruiter het toch zelf doen. Consequenter van achter naar voren rijden, veel overgangen en paard sneller aan het been maken
Been dan moet er direct reaktie komen. Een paard mag niet traag aan je been zijn hij moet elektrisch aan het been zijn. Als ze voelen dat er een vlieg land dan voelen ze je been ook.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:53

Tulandro schreef:

Ik denk dat dat niet voor elk paard opgaat en ik persoonlijk vind het niet zo diervriendelijk Mijn paard zou hier niet van gediend zijn en ook uithalen en erg boos worden. Ik geef hem liever zelf een tikje of een schopje. Een tikje is heus niet zo erg.... je hoeft hem niet in elkaar te beuken Knipoog

Verder ga ik mee met Gijsenkim. Reactie eisen en consequent zijn. Veel overgangen en schijnovergangen maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:11

Met die longeerzweep zou ik het niet zomaar gaan proberen. Want je weet dus niet hoe een paard daarop reageert. De mijne die trapt bijvoorbeeld naar je dan, daar hoef je het dus niet bij te flikken.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:59

Erg veel overgangen, schijnovergangen, pasje vooruit, pasje terug uit. Alleen druk met de kuit, geen reactie, flinke schop.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:56

Tessebes schreef:
Dan kunnen we eigenlijk wel stoppen met nieuwe topics posten toch?! Knipoog

zo, dan word het stil op bokt.... Lachen maar het scheelt misschien wel, als een vraag niet 100 keer gesteld word, dan blijven de nuttige andere topic's misschien wel staan

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:00

wemkelover schreef:
Met die longeerzweep zou ik het niet zomaar gaan proberen. Want je weet dus niet hoe een paard daarop reageert. De mijne die trapt bijvoorbeeld naar je dan, daar hoef je het dus niet bij te flikken.

Dan heeft hij ook geen respect voor je, als hij naar je trapt. De clue hierachter is juist dat de longeerzweep meestal zo'n groot respect afdwingt, dat je het niet hoef te gebruiken, ik heb mijn paard nog nooit hoeven aantikken met de zweep. Dus dieronvriendelijk?Diervriendelijk juist. Je longeert je paard toch ook met een longeerzweep?Dus het is onzin om te zeggen dat je niet weet of je paard hierop reageert.