sprongetje van stap naar draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimduursma

sprongetje van stap naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:36

Hallo!
Ik ben hier voor het eerst, ik heb al wel veel gelezen, wat een leuk en leerzaam forum!
Ik rijd een jong paard in, April van 1,65. Ze is een vosje met springbloed. Ze is nu 3,5 jaar.
Mijn probleem, is dat ze in de overgang van de stap naar de draf dat doet met een huppeltje/sprongetje. Vandaag deed ze het één keer niet, ik helemaal blij en haar vreselijk belonen.. maar was dat toeval? Of komt het doordat ik haar de laatste tijd voorwaards rijd (ze is soms wat achter het been).. Hebben jullie tips?????

Groetjes K i m xx

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:40

ik heb het ook met mijn jonge pony, mijn moeder vertelde me dat hij dan te veel op de voorhand loopt, en dan een huppeltje maakt op zijn evenwicht niet te verliezen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:45

Ik rijd tegenwoordig ook een vierjarig springpaard en hij wil dat ook wel eens doen. Nu wil het lukken dat ik vrijdag les had, en daar deed hij het dus ook, en de instructrice zei dat dat een beetje eigen is aan jonge paarden (waarom weet ik niet) maar dat het daarom belangrijk is ze voorwaarts te houden en je overgangen goed voor te bereiden. En inderdaad, toen ging het wel beter.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:47

jah dat klopt, jonge paarden hebben nog niet zo'n goed evenwicht vandaar, eb dan gaan ze snel op de voorhand lopen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:48

Het is een krachtkwesie, die huppel maken ze omdat ze A een stukje kracht tekort komen en B omdat ze er net niet doorheen zijn.

Zorg ervoor dat je hem in stap voor elkaar hebt, voorwaardst aan het been en over de rug. Dan bereid je inderdaad het aandraven goed voor, en zorg dat hij een door jou gecontroleerde beweging naar de draf maakt. Zelf rustig blijven zitten en ervoor zorgen dat hij van achteren naar voren aandraaft

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:50

Veel jonge paarden hebben dit. Of paarden met een verkeerde aanleuning. Het kost ze veel moeite om verzameld aan te draven, om onder het 'zware' werk uit te komen maken ze dat sprongetje. Zo maken ze het zichzelf gemakkelijker.

Je kunt dit oplossen door haar voor je een overgang maakt een stuk dieper in te stellen, rustiger gaan zitten (let op dat je niet naar voren gaat hangen in een overgang) en je kuithulpen er goed bij te houden. Komt ze omhoog, ophouding maken en weer na laten geven, dan ontspannen weer diep instellen en opnieuw proberen. Als je dit consequent volhoud gaat het vanzelf beter.

Ze begrijpt dat ze niet meer eronderuit kan komen en langzaam wordt ze sterker en krijgt ze meer evenwicht. Veel succes.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:56

Mijn paard deed dit ook. Ik heb dit 'afgeleerd' door een overgang uit te smeren. Dus er gewoon een halve lange zijde erover te doen om aan te draven. Zodra hij een huppeltje maakte, dan nam ik hem direct terug ik stap. Door dit heel consequent vol te houden, worden ze sterker.

Dieper instellen ben ik geen voortsnader van, mijn ervaring is dat ze zich er dan juist uit willen drukken, of juist op de voorhand vallen.

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:57

dank jullie wel voor de snelle antwoorden! Ik heb er zeker wat aan! Ik ga het morgen proberen! Ik denk ook dat ze veel op de voorhand loopt. In de stap loopt ze meestal lekker ontspannen aan de teugel en in de draf dus dat sprongetje en een beetje meer met haar hoofd omhoog.
Door goed voorwaards te rijden en een ophouding te maken kan ik dit dus oplossen.. ik ga het proberen! Dank jullie wel!

xx k i m xx

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:01

hoi!
Ik heb een vriendin en die heeft een 12jarige en die doet dit ook.
Deze pony loopt zeker niet op de voorhand! Maar als je haar goed voorwaarts houd kan zeker helpen. Probeer haar eens in de overgang ietsjes losse van voren te laten zodat ze op haar eigen benen kan gaan, weet niet of het helpt maar je kan het proberen. Dit helpt bij haar soms wel
Succes ermee!
groetjes linda!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:02

Piaffe schreef:
Mijn paard deed dit ook. Ik heb dit 'afgeleerd' door een overgang uit te smeren. Dus er gewoon een halve lange zijde erover te doen om aan te draven. Zodra hij een huppeltje maakte, dan nam ik hem direct terug ik stap. Door dit heel consequent vol te houden, worden ze sterker.

Dieper instellen ben ik geen voortsnader van, mijn ervaring is dat ze zich er dan juist uit willen drukken, of juist op de voorhand vallen.

In dat geval klopt er toch iets niet aan jou manier van rijden vanuit de achterhand en aanleuning Knipoog Ik ben van mening dat je paard pas correct aan de teugel loopt als je élk moment en in élke gang de aanleuning van je paard kan aanpassen of dat nu omlaag of omhoog is. De paarden die ik train blijven allemaal even hard werken als ik ze dieper instel. Dat is ook de bedoeling van voorwaarts neerwaarts rijden, anders heeft het geen nut. Als je dat niet kan kun je een paard imo niet vanuit de achterhand rijden. En dat zie ik maar al te vaak, paarden die niet correct de hals kunnen strekken. Helaas.

edit:
Afbeelding
Dit jonge paard bijvoorbeeld, is leniger en werkt hier meer vanuit de achterhand dan menig opgericht en doorgetraind paard Knipoog
Laatst bijgewerkt door Solvej op 13-12-04 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:06

Piaffe schreef:
Zodra hij een huppeltje maakte, dan nam ik hem direct terug ik stap. Door dit heel consequent vol te houden, worden ze sterker.

dat heb ik wel eens gehoord inderdaad van mijn moeder.. ze heeft ook veel gereden en ook jonge paarden ingereden. Nu zul je wel denken vraag het je moeder hihihi.. maar ik was juist benieuwd naar jullie antwoorden!

xxx

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:13

Ik ben alvast ook geholpen met jullie antwoorden, ik rijd dat paard niet zo vaak maar alle beetjes helpen !!!

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:14

Overgangen goed voorbereiden! Ik heb dit ook al bij heel veel jonge paarden meegemaakt. Zelfs dat ze vanuit dat huppeltje in galop overgingen.
Je kunt het beste gewoon voordat je de overgang gaat maken een kleine ophouding geven en iets zeggen van: let op jongen! Dan geef je de hulp om aan te draven en vergeet niet voor iets mee te geven zodat hij de kans krijgt om aan te draven
Suc-6 Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:48

Okkie1 schreef:
In dat geval klopt er toch iets niet aan jou manier van rijden vanuit de achterhand en aanleuning Knipoog Ik ben van mening dat je paard pas correct aan de teugel loopt als je élk moment en in élke gang de aanleuning van je paard kan aanpassen of dat nu omlaag of omhoog is. De paarden die ik train blijven allemaal even hard werken als ik ze dieper instel. Dat is ook de bedoeling van voorwaarts neerwaarts rijden, anders heeft het geen nut. Als je dat niet kan kun je een paard imo niet vanuit de achterhand rijden. En dat zie ik maar al te vaak, paarden die niet correct de hals kunnen strekken. Helaas.

Ik ben zelf wel een groot voortsnader van vwnw rijden, maar ik las hier DIEPer. Imo is dat 'achter de loodlijn' rijden. Daar ben ik niet een voorstander van, omdat een paard al een bepaalde kracht moet hebben om hem daar te kunnen rijden. En aangezien 9 van de 10 paarden dit van nature niet hebben, ben je imo dan verkeerd bezig.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:12

Piaffe schreef:
Ik ben zelf wel een groot voortsnader van vwnw rijden, maar ik las hier DIEPer. Imo is dat 'achter de loodlijn' rijden. Daar ben ik niet een voorstander van, omdat een paard al een bepaalde kracht moet hebben om hem daar te kunnen rijden. En aangezien 9 van de 10 paarden dit van nature niet hebben, ben je imo dan verkeerd bezig.

Dan hebben wij een andere definitie van dieper. Dieper is voor mij langer/lager. Ronder is voor mij meer buiging naar achter in de hals. Imo ook de meest logische beredenering van de definitie maar dat doet er niet toe, we zijn het eens wbt vwnw rijden Knipoog

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:15

Okay, en ik vind dus ronder = dieper en vwnw = lager/ lager. Maar dan zijn we het idd eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:22

Als een paard zo'n huppeltje maakt in een overgang is ie niet goed over de rug voor of tijdens je overgang.

Ik laat ze ietsjes zakken vanuit de schoft, op voorwaarde dat ze er achter goed bij zijn.

Consequent terughalen naar stap vind ik geen goed idee. Hij maakt niet gewoon een domme fout, hij kan het gewoon in zijn lijf niet verwerken! Als je de impuls eruit haalt ben je nog veel verder van huis.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:27

Inderdaad Zep, daar sluit ik me helemaal bij aan. OK dan!

Bij een aantal dingen die daarboven staan... oh oh oh, dan komen er weer vreemde kronkels op mijn voorhoofd.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:30

Zep schreef:
Als een paard zo'n huppeltje maakt in een overgang is ie niet goed over de rug voor of tijdens je overgang.

Ik laat ze ietsjes zakken vanuit de schoft, op voorwaarde dat ze er achter goed bij zijn.

Consequent terughalen naar stap vind ik geen goed idee. Hij maakt niet gewoon een domme fout, hij kan het gewoon in zijn lijf niet verwerken! Als je de impuls eruit haalt ben je nog veel verder van huis.

Je kunt ook de overgang maken zonder het impuls te verliezen. Dat is iig mijn bedoeling van overgangen maken Knipoog Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:31

Piaffe: als ik hem vanuit de schoft laat zakken rol ik hem daarbij ook ietsjes op trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:35

Aimee schreef:
Inderdaad Zep, daar sluit ik me helemaal bij aan. OK dan!

Bij een aantal dingen die daarboven staan... oh oh oh, dan komen er weer vreemde kronkels op mijn voorhoofd.

het is helemaal niet zo moeilijk hoor, paardrijden, als je maar logisch kunt nadenken.

Het is eigenlijk net wiskunde

Schijnheilig
misschien wordt het tijd voor een revolutionaire methode

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:40

Haha! Haha! Haha!

Albert Einstein schreef:
Imagination is more important than knowledge.

Wel een mooie om mee te beginnen.... Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:48

Zep schreef:
het is helemaal niet zo moeilijk hoor, paardrijden, als je maar logisch kunt nadenken.

Het is eigenlijk net wiskunde

Schijnheilig
misschien wordt het tijd voor een revolutionaire methode

Precies Haha! hier heb ik een tijd geleden nog over nagedacht. Hoeveel 'problemen' de meest simpele oplossing hebben! Als je de hulpen begrijpt hoef je alleen nog maar logisch na te denken over hoe je ze moet toepassen en er een beetje handig in worden

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:55

Volgens een bepaalde bokker hoef je niet zo handig te zijn hoor, als we haar zelf als voorbeeld nemen ten minste.... Lips are sealed oeps, wat zeg ik nou... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 01:56

Handig vooral ja....

*ROFLOL*
Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-04 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt