Te snel in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie

Te snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 17:52

Mirthe (fjord) galopeerd véél te snel tijdens de les, ze probeerd andere paarden voorbij te steken.
Ze loopt wel niet door de piste, maar ik vind het wel vervelend, vooral als ik eerst of alleen rijd
weet iemand hoe ik dan moet aanpakken
probleem is wel, ik mag haar niet alleen in de piste rijden, tenzij ik haar huur.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:24

veel overgangen rijden en op de volte houden. Als jij der niet rechtuit laat gaan en korte stukjes galopeerd krijgt je paardje niet de kans om hard te gaan. Door der op de volte te houden kan je der makkelijker terug nemen.

Dus veel aanspringen en kleine stukjes galoperen op de volte.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:44

Op een volte zetten en laten gaan, totdat ze het zat is en dan expres hard laten lopen. Mijn pony was er zo gauw zat van. Hoewel ze het nog wel es doet Haha!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:53

Mijn paard deed dat in het begin ook heel erg, je moet veel voltes rijden, en veel overgangen rijden, van draf naar galop en weer terug, en dan weer in galop enz enz enz..

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:34

Inderdaad geen rechte stukken galloperen en veel overgangen rijden. Verder is het belangrijk dat als hij eenmaal zijn tempo heeft gevonden (veelste hard dus) om dan korte krachtige kneepjes in de teugels en vooral niet trekken.

Wat ook kan helpen is om korte stukjes te galloperen. Dus een paar pasjes galloperen en dan weer draf dan weer een paar pasjes galop en weer draf!!

Veel succes ermee

marit88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:53

Tja,, daar heb ik ook heeel erg last van!! Op voltes galoperen alles probeer ik, maar nog weet ze meteen te crosse als ik haar ietsje meer ruimte geef. Op de volte red ze het trouwens ook nog om te hard te gaan! Mijn instructrice moet er altijd wel omlachen en zegt dan daar heb je het kanon weer... maar daarna moet ik altijd meteen op de volte en vooral met je buitenhand werken zeker niet gaan trekken!! Maar ik snap je probleem ik heb er namelijk echt heel erg last van! Met springen is het ook altijd een heel gedoe, als ik in galop naar de hindernis gaat wordt ze gek! Dus ik moet altijd een hindernis in draf aanrijde, heel irritant... Ook heb ik springles en spring ik in een groep van pony's mee, alleen mijn pony Tamar vind het zo leuk om galop sprongen als een paard te maken, waardoor ze vaak niet helemaal goed uikomt.. Nouja ik snap je probleem en ik zit er zelf ook vaak heel erg mee... Maarja ik probeer het nu door voltes rijde in galop en steeds een iets grotere en soms (ben meestal heel lief tegen me paard hoor!! geen gekke dinge denken!!) Geef ik een aantal stevige ophoudingen met mijn buitenhand, er is een grens wat ze mag en niet en als het gevaarlijk wordt tja dan moet je wat... nouja en veel korte stukjes galoperen... succes!! Als iemand nog meer tips heeft... zeg het! Heb ik er ook meteen wat aan!!
tjeu wat een lang verhaal hahaha

greats Marit,,

truusbertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:36

Overgangen rijden! Tot je er simpel van wordt....
Ook is voorwaarts rijden de oplossing voor ieder probleem (volgens mijn geweldige instructeur)

Suc6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:11

Zorgen dat de galop van jou wordt. Dus veel overgangen rijden.
Als ze gaat sjezen in galop moet je haar niet belonen door door te sjezen. Nee direct overgang naar stap,. halthouden en paar passen achterwaarts.

Ongewenst gedrag mag NOOIT beloond worden door het ongewenste gedrag door te laten gaan.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:20

Niseyra schreef:
Op een volte zetten en laten gaan, totdat ze het zat is en dan expres hard laten lopen. Mijn pony was er zo gauw zat van. Hoewel ze het nog wel es doet Haha!

wel eens onder een paard gelegen? nee.. keep going.. zal het niet lang meer duren voordat je samen een keertje onderuit gaat!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:34

M3isSi3j schreef:
wel eens onder een paard gelegen? nee.. keep going.. zal het niet lang meer duren voordat je samen een keertje onderuit gaat!

Precies zet hem op! En hopenlijk kom je er goed van af Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:11

Ik heb op buitenrit hetzelfde probleem, alleen kan ik daar geen voltes rijden, alleen maar rechte stukken ......
Nu zeggen jullie veel overgangen rijden. Oke, maar worden jullie paarden daar juist niet mega fel van ? Die van mij wel !!!

Groetjes,

Maris

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:13

Maris schreef:
Ik heb op buitenrit hetzelfde probleem, alleen kan ik daar geen voltes rijden, alleen maar rechte stukken ......
Nu zeggen jullie veel overgangen rijden. Oke, maar worden jullie paarden daar juist niet mega fel van ? Die van mij wel !!!

Groetjes,

Maris

Nirmaal wordt een paarddaar iets feller op maar beter aan het been dus ze reargeren ook sneller op je been

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:25

Kafue schreef:
Nirmaal wordt een paarddaar iets feller op maar beter aan het been dus ze reargeren ook sneller op je been

Maar mijn paard is op buitenrit al goed voor mijn been ....... En dan door overgangen ook nog eens fel !

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:35

mijn haflinger doet JUIST hetzelfde, zelf een straffer bit dat hij absolut nodig heeft en waar hij goed naar luisterd reageert hij niet op in galop, maar bij mij galopeerd hij wel heel goed als ik alleen ben.
ja, voltekes galoperen maar ook weer niet te klein want dan is er kans dat jullie beide vallen, (heb ik al ens gehad! en das nie plezant) nu mijn haflinger wilt leider zijn daarom als ik met hem van voor galopeer dan doet hij dat niet meer zo snel! misschien moet je dat ook eens proberen, vraag of ga als eerste galoperen mischien helpt het?
veel geluk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:56

Maris schreef:
Maar mijn paard is op buitenrit al goed voor mijn been ....... En dan door overgangen ook nog eens fel !

Tja dat is wel moeilijk ja. Als je je paard in de training goed traint in het van achter naar voren rijden en het in de hand stellen dan wil het op de buitenritten ook nogwel eens beter gaan.
En als die snel wordt gelijk terugschakelen naar stap, dan maar niet in galop hoor.
Zorg dat het tempo altijd van jou blijft. Als je dat tempo in galop of draf niet kunt handhaven dan maar in stap.
Het wordt gevaarlijk als het tempo niet van jou is en je het tempo er ook niet meer uit kun krijgen dmv zwaar zitten en parades

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:17

Mijn fjordje heeft dit ook gedaan. Heb gewoon rustig gewerkt. Bij mij hielp het ook om er voor het rijden even de ergste energie uit te halen door haar even te longeren. Vanuit rustige draf aanspringen is ook belangrijk. En op volte zetten hielp bij mij ook. Succes

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:17

Kleine volte maken wil vaak nog eens helpen.. Maar niet te klein, ze moet nog wel overeind blijven.. Of heel veel terugrijden.. Dus bijvoorbeeld van die snelle galop, naar een `bijna/draf`galop. Vaak krijgen ze dan wel door dat ze terug moet komen..
Wat ook nog wel eens wil werken, een paar keer goed halt zetten vanuit de galop. De pony gaat langzamer galopperen, omdat ze denkt dat ze dadelijk moet gaan halthouden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:10

De mijne is buiten ook druk.. ik heb der echt aangeleerd dat ze niet met der hoofd omhoog mag komen want als en die nek en dat hoofd erop staat zit er geen rem, stuur of iets meer op! Op die manier kan ik wel gewoon blijven schakelen in tempo en sturen.. ik ga vaak ook heen en weer wijken over de paden, zolang ze opzij moet kan ze niet naar vore!

Ik doe er wel eens een slof om heen voor de zekerheid.. ze drbbeld wel (af en toe op der plek galoperen en met 4 benen van de grond :S) maar ze blijft WEL bij me! en dat vind ik nog het belangrijkste dat ik mn controle niet verlies!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:25

Kafue schreef:
Zorg dat het tempo altijd van jou blijft. Als je dat tempo in galop of draf niet kunt handhaven dan maar in stap.
Het wordt gevaarlijk als het tempo niet van jou is en je het tempo er ook niet meer uit kun krijgen dmv zwaar zitten en parades

Helemaal mee eens.
Helaas weet ik ook dat het heel erg vervelend is, ik heb buiten inmiddels al 3 maanden niet meer kunnen galopperen Scheve mond
Alles al geprobeerd maar niets lijkt te helpen terwijl het in de bak steeds beter gaat Verward

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:29

Mirtheke schreef:
Mirthe (fjord) galopeerd véél te snel tijdens de les, ze probeerd andere paarden voorbij te steken.
Ze loopt wel niet door de piste, maar ik vind het wel vervelend, vooral als ik eerst of alleen rijd
weet iemand hoe ik dan moet aanpakken
probleem is wel, ik mag haar niet alleen in de piste rijden, tenzij ik haar huur.

Ik heb ook zoiets van een probleem. Bij de ponyclub les (ik heb een New Forest D pony) moet ik hem gewoon terug houden (tegenhouden). Ik maak hier niet z'n hijza van, en zet hem op de volte. Daar heeft mijn pony vanwege zijn spieren die noog niet zo goed los zijn, een beetje moeite mee, dus zal die toch wat meer moeten gaan verzamelen. Luister die dan nog niet, als maar door op de volte blijfen zetten. Je moet na 5 keer ongeveer wel ophouden met hem op de volte nemen, want dan begin je hem te pesten, en dan gaat je pony alleen maar terug trekken, klieren ect..Dan galopeer je 1 of 2 rondjes, je zult zien dat het dan al ietsjes rustiger gaat. Zo niet neem je hem weer op de volte. het klinkt onligisch maar het helpt bij mij echt. Bij mij is het binnen vooral het probleem het valt buiten nog wel mee!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 22:56

Ok, bedankt.
heb morgen weer les, eindelijk!
owjah, hebben jullie nog tips voor de linker galop?
dat is me nog maar een stuk of 8 keer gelukt in het (bijna) jaar dat ik op haar rijd (ze doet et heel moeilijk)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 01:08

Mirtheke schreef:
Ok, bedankt.
heb morgen weer les, eindelijk!
owjah, hebben jullie nog tips voor de linker galop?
dat is me nog maar een stuk of 8 keer gelukt in het (bijna) jaar dat ik op haar rijd (ze doet et heel moeilijk)

Wat gebeurd er dan als je aangallopeerd en heo is jouw hulpgeving op dat moment?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 10:14

ze blijft dan in draf of doet de rechtergalop
ik geef gewoon de hulpen voor de linkergalop.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:17

Dan is die dus niet goed aan het been. Je moet in jezelf denken in die hoek ga ik aangaloperen. En heel moedig zeggen als je nu niet gaat dan....Als die dan nog niet gaat meot je hem op de volte trekken, enop de volte proberen aan te galoperen! Anders op 1 v/d 4 hoeken van de volte! Succes

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:17

Mirtheke schreef:
ze blijft dan in draf of doet de rechtergalop
ik geef gewoon de hulpen voor de linkergalop.

Alleen maar opnieuw proberen, soms even alten wweten dat jij de baas bent